Ny tävling utlyst!!!

Re: Jag red min häst idag!!!

Förutom tävlandet om ett stort pris i Mian cupen så låter det som om ni siktar in er på ett Hederspris också! Ni är ju jätteduktiga!!! :bow:
 
Re: Jag red min häst idag!!!

tack! :D
Det funkar verkligen super nu, allt som vi gör! :bump: (synd att han inte är startklar... :smirk: ) Idag tömkörde jag lite + löslongerade lite i den stenhårda volten... Sen testade jag om han ville följa efter lös, det gjorde han utmärkt både i skritt och trav! (tidigare har det bara funkat i skritt) Han gick tom över en ganska stor is efter mig, på bortväg från stallet!!! :banana:
Det är jätteroligt att vara i stallet nu när allt flyter så bra! :d
hur går det för alla andra?
 
Re: Jag red min häst idag!!!

Min lilla dam har massor av energi och väldigt svårt att koncentrera sig. Hon börjar dock kännas något mer balanserad och går i bättre (inte helt bra än) form (förutom de värsta koncentrationssvackorna) och hon ställer sig riktigt bra på volterna ibland.

Jag tycker att hon generellt verkar vara lite gladare och mer harmonisk men jag kanske inbillar mig.

Vi har dock tagit ett litet steg bakåt då det gäller lastningen. Eller rättaresagt förra gången jag skulle lasta henne tog vi ett stort steg bakåt och nu i helgen ett litet litet steg framåt. :)
Hon har tidigare gått rakt in i transporten men förra gången så gick hon först in sen kom hon ut igen och sen ville hon inte gå in. Vi fick hålla på ganska länge och dumma dumma mig hade inte riktigt tålamodet så vi försökte på alla möjliga vis få in henne. Denna gången gick hon in med hjälp av tålamod och havre ;) Det gick även ganska snabbt att få in henne på vägen hem. :)
Lastningen nämde jag dock inte som delmål så det ingår ju inte riktigt! ;)

Att hitta tränare ska jag försöka jobba vidare på lite mer nu! :)


/Snorpan
 
Jag är med!
Hehe får i så fall bli att jag ska kunna rida Herman lugnt och samlat i alla tre gångarter utan att han drar iväg.
Helst på långa tyglar.Kunna rida långt själv. Hmm får nog dela upp det i delmål :crazy:

Delmål 1: Kunna skritta och trava lungt och sansat, helst på långa tyglar

Delmål 2: Kunna fatta båda galloperna för skänkel, lungt och sansat, helst på långa tyglar

Delmål:3 Kunna rida "långa rundan" (tar ca: 1 timme) själv utan trassel i alla gångarter
 
Re: Jag red min häst idag!!!

neejj... nån har nog varit och tagit min snälla pålle och lämnat tillbaka den gamle Piper (som dessutom tappar skor nu!) :cry:
Han har återigen börjat bråka vid körningen... Hoppar och studsar, springer och gapar... :( Fast så har jag kanske inte varit såå snäll dom två senaste gångerna... :angel: I måndags var vi hos farbror hovslagaren inne på travet, då blir pojken jätteupprörd och nervös, så då hoppar han ju ut därifrån sen och ska bara SPRINGA!!! :smirk: I dag var vi oxå hos farbror hovslagaren (tur att man har en superhovslagare! :bow: ) och pållen blev ju nervös... fast han höll sig lugnare än i måndags, och jobbade ju faktiskt ganska fint när han inte stressade och försökte springa iväg... hmm, kanske gick hyfsat ändå? :p
Sen selade jag av honom lös, fast körde aldrig iväg vagnen utan jag var hos honom hela tiden. Behövde rätta honom några gånger i början, men sen stod han jättesnällt. Även när jag tog av tränset och bytte till grimma och tog av selen (hade inget grimskaft).
Bilar har han börjat tycka är ok igen... knaspålle :love:
har ju inte jobbat med det, men vi möter ju bilar och traktorer nästan varje gång vi är ute.
Hur går det för er andra nu då?
 
Re: Jag red min häst idag!!!

:cry:
När lilla ponnyn gått bort så har vi gett upp! Nu finns det ingen kvar i hagen med valacken och även om mitt sto kan tänka sig att följa med ut ensam så vågar jag inte riskera att gamle gubben springer ihjäl sig i hagen eller spränger staketet. :(
 
Re: Jag red min häst idag!!!

usch...
vad var det som hände med ponnyn då?
 
Re: Jag red min häst idag!!!

Stackare! Brukar han stressa upp sig om han blir själv? Jobbig sits :crazy:
Hoppas ni kan träna lite ihop iaf!
 
Re: Jag red min häst idag!!!

Lilla ponnyn bröt käken och trots veterinärvård på klinik så brakade magen ihop och hon dog i tisdags morse :cry:

Just nu känns det dessutom så tungt att jag inte orkar träna med stora pållan. Jag pysslar om de två jag har kvar, men att bege sig ut på de isiga gatorna med en helbusig häst har jag inte tillräcklig ork för att klara av. :(
 
Re: Jag red min häst idag!!!

Stackars dig!!!
*KRAM*
Det är aldrig lätt när sånt händer!
Min pålle miste en hagkompis som brutit benet idag... :cry:

För mig har det lite upp och ner med min jakt på delmålen. Har varit ute och ridit själv ytterligare en gång. Så det målet är väl nästan uppfyllt.
Har inte jobbat så mycket på åkern... ajjabajja. Underlaget och mitt hurmör och ork har väl gått hand i hand den senaste tiden. Alltså uselt. Det har inte gått att göra så mycket. Men när jag skulle träna att leda henne förbi de platser där hon brukar tjura ihop gick det utmärkt! :)

Imorgon flyttar vi till nya stallet så då är målet med att skaffa en tränare högst prioriterat! :)


/Snorpan
 
Re: Jag red min häst idag!!!

nej va hemskt! *skickar tröstkramar*

nu har nån lämnat tillbaka min snälla häst igen. Igår var det en ren njutning att köra honom, direkt när jag började trava så sög han mjukt på bettet och sökte sig framåt neråt!!! sen var han hyperkänslig och lugn hela turen!
idag selade jag lös på gårdsplanen (med regrimma och långt ledrep som jag aldrig höll i). Det gick bra, fast det tog lång tid innan han förstod att han skulle stå still när jag lämnade honom och hämtade utrustning... men så länge jag är i närheten står han blickstilla. Körde ett snabbjobb, gick bra. när vi kom hem så tränsade jag av och tog på repgrimman igen och han fick stå lös då med. han flyttade sig inte en enda gång!!! :banana: inte ens när jag gick ibäg och lämnade vagnen, han bara stod så sött och tittade efter mig. :love:
kort sagt så har det gått superbra både idag och igår och imorrn tänker jag rida en sväng! :eek: :)
 
nu har jag varit duktig igen!

Red pållen idag! skulle egentligen rida med en kompis, men hon orkade inte så jag red ut själv. Ut i skogen skulle vi hade jag bestämt! :smirk:
Pållen hittar många konstiga saker (fast han går snällt bort från stallet nu :) ) som t.ex. gubben som går i skogen och tittar på träd, var tvungen att stanna varannan meter för att titta på honom... :crazy: Sen kom vi till "farliga huset", det är lite läskigt när man kör oxå... där e en tät hög häck och bakom den lekte naturligtvis barn och hundar idag... tog några minuter men vi kom förbi utan att jag hoppade av :bump:
Sen gick resten av rundan superbra! 3 galopper blev det!!!! :bump: :bump: alla supermysiga, men särskilt en. uppför långa galoppbacken som är ca 2 km. Fast jag fattade galopp först efter halva, så vi säkert skulle komma förbi alla ev äckligheter... :cool: Han galopperade kort och fint på lösa tyglar. Det låg några cm snö på marken, tät granskog runt oss och solen sken från klarblå himmel! :love: helt underbart!!!!
Hoppas ni andra haft en bra dag! :)
 
Re: nu har jag varit duktig igen!

Åhh... va härligt det låter!

Mill lilla dam har fått byta stall i helgen så jag har inte tränat något vidare utan hon har fått bekanta sig med de nya kompisarna i fred istället. :)
Innan vi flyttade hann vi dock med en härlig runda i skogen som vi avslutade med lite galopp på "farliga" åkern. Gick jättebra!

Mitt delmål ang. att hitta tränare verkar bli fördröjt. Stallet dit jag tänkt åka i helgen för att prata med en tjej om träning misstänktes ha kvarka... så dit vågade jag ju inte åka! :crazy:


/Snorpan
 
Re: nu har jag varit duktig igen!

oj, ja bäst att hålla sig borta från såna stall!
ja, det var verkligen en superhärlig ridtur, särskilt som jag inte galloperat särskilt mycket på sistone :love:
din ridtur låter ju inte så dum den heller, skulle oxå vilja ha en åker att rida på :)
Pållen var lika underbart snäll idag med. Vi var inne hos farbror hovslagaren IGEN (vb sko låg innanför grinden i hagen... :( ) men den här gången var pållen supersnäll på slingan, joggade jättelångsamt och lugnt! :love:
 
Nu igår så tror jag att vi befäste galoppfattningarna faktiskt och på fredag ska jag rida lektion igen och då hoppas jag att vi kan rida igenom LC:2 vad gäller gångarter och vägar men kanske inte formmässigt.

Vem vet, jag kanske lyckas :D
 
Re: nu har jag varit duktig igen!

Vart det var misstänkt kvarka menar du?

Aspvik, i Kungsängen.

Jag har dock inte hört något om det var kvarka eller ej... tänkte ge det några dar och sen tänkte jag ringa och snacka lite.

/Snorpan
 
Re: nu har jag varit duktig igen!

De skulle få provsvaren på måndag (1/3). Ring och kolla du, annars ska jag ut i närheten ikväll och kan rapportera i morgon.
 
Re: nu har jag varit duktig igen!

Ännu fler saker som hindrar mig från att träna vidare... :( Pållen har fått en liten pinne i knät... IGEN! :cry: Som tur är är det inte lika allvarligt denna gången och hon är inte ens halt men rejält svullen så jag vågar inte göra annat än att ta små promenader med henne i grimskaft. :crazy:
Fast vi kan väl göra träning utav det också :smirk:


/Snorpan - som är trött på taggar och pinnar... :mad:
 
Re: nu har jag varit duktig igen!

Precis.

Thank you, det var ju en bit bort.

Men det verkar krypa närmare igen :crazy:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 048
Senast: yamyam
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 224
Distans Vår lilla hobbyklubb ska för andra året i rad ha en distanstävling. I ett ögonblick av hybris råkade jag utropa mig själv till...
Svar
7
· Visningar
1 668
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp