Ny tävling utlyst!!!

gör en liten uppdatering jag också. all vidare dressyrträning utan att hon ska gå på bakbenen o fjolla sig på andra sätt o vis har lagts ner. pållan har vuxit ur hoppsadeln, o som de var tillräckligt svårt o rida dressyr i en hoppsadel så har ni nu bara en galoppsadel o rida i :crazy:

de blir till i tjoa utomhus. så mitt nya mål är väl att spara pengar till en ny sadel :smirk:
 
Jag rider inte alls just nu så jag tror väl inte att jag hinner klart till mars. :o

Får försöka tömköra lite mer så kanske det bara är att sitta upp och rida sen ;)
 
Re: DELMÅL 1 AVKLARAT!!!

bra idé!!!
hon kanske har nån oinkörd åring som kan tävla mot honom, så vi slipper förlora... :o nää, pållen e så duktig så han klår ALLA!!! :D
va ute med honom idag med, skrittade 4 varv på slingan när andra körde där med! :eek: fast vi hade skrittsällskap, han höll sig hyfsat lugn. Lite småstressad första varven när andra körde förbi, men sen lugn. och hela tiden jobbade han i superform!!! :D
Selade av lös på gårdsplanen, stog stilla först, men sen började han testa lite... :smirk: tog ett steg fram, tittade på mig... jag flyttade tillbaka honom och gick iväg en bit. han gick två steg och allt upprepade sig om och om igen i några minuter... :p fast tillsist stod han still och då gick vi in i stallet.
är även väldigt glad över att jag lärt honom lyfta på hovarna och jag säger UPP! och trycker uppåt på hovskägget. Var väldigt praktiskt när jag skulle kolla om skrona satt kvar i den LERIGA hagen...
nää, ska helt klart kontakta martha när Piper ska starta första gången... :rofl:
 
Klarat ett helt annan moment.

I dag har vi ridit ut med de andra för första gången på ett par veckor och vi slog hastighetsrekordet på starkt kuperad mark och kommer nu att finnas med på sidan 11 i rekordboken :crazy:
Och stillastående höjdhopp och trestegshopp över vattenpölar och inte nudda mark. Vi är redan nu klara för OS i Athen.

:bump:
 
Re: Klarat ett helt annan moment.

hehe, var det verkligen ett av era mål???
men jag ska heja på er i OS! :bump: :banana:
 
Re: Klarat ett helt annan moment.

hehe, tänkte bara skriva en liten sak till om min snälle pojke. Min hästrädda lillebrorsa skulle ta ut honom i lördags (jag var med, men ledde en annan häst). Började med att brorsan knappt vågade öppna boxdörren :crazy:
Sen gick han längst ut i grimskaftet med pållen ca 1 m från sig på helspänn. Pållen gick så snällt så :love: När vi kommer ut till hagen så brukar vi släppa i grinden (är ju lerigt i hagen :eek: ) men brorsan lyckades inte och stannade nån meter innan grindhålet. Min väluppfostrade pålle svänger då runt och stannar snällt där, utan något som helst dragande. Trots att matte och flickvännen är på väg ut med frukosthöet i hagen :eek:
han är för fin min pålle :love:
annars har jag inte hunnit jobba så mycket med honom i helgen, lite bilträning kanske. Gick en supersnabbjobb i lördags oxå. imorrn blir första dan i skogen på över 1 månad, har inte gått att köra där... :(
 
Re: Klarat ett helt annan moment.

Min häst är också snäll, men ganska...springig. På väg hem fick jag styra in henne i brevlådorna för att få stopp ordentligt för det gick med ljusets hastighet och med många och höga bocksprång. Hon lyssnade ändå och hon skrittade när jag ville det även om jag var tvungen att hålla in henne i tyglarna och inte bara säja "sakta".

MEN hon busade inte bara - hon stod helt stilla när jag sadlade, när jag spände gjorden och när jag satt upp! Lös!
Och lite övning var det eftersom vi tog den turen runt i skogen som jag har som mål att rida ensam. 20-30 minuter tar det i skritt och trav. I dag klarade vi av rundan på mindre än en kvart :crazy: :D
 
Re: Klarat ett helt annan moment.

ni e ju duktiga ni med! :eek: :rofl:
men du, pållar kan vehöva lite snabbhetsträning ibland med! annars kan ju dom musklerna FÖRTVINA! :rofl: :rofl:
Min pålle var oxå överlycklig idag! han fick va ute i skogen för första gången på ca 1½ månad!!! (det har inte gått att träna där) Fick en väldigt pigg och glad pålle första biten, men efter ca halva rundan slappnade han av och på slutet jobbade han lika fint som vanligt :love: Vi gör enorma framsteg i körningen nu, formen blir bättre för VARJE gång! :eek: idag jobbade han ca 10 m i sträck, höjde sig en liten stund och sen ner igen, i ca 2 km!!! Ofta i en riktigt låg fin form, å han blir verkligen superfin i munnen då!!! :d tidigare har han ju bara gått med skallen uppe i det blå... :crazy:
Selade av på gårdsplanen, han står helt stilla så länge jag är kvar, men när jag ska lämna vagnen och är längst bort (ca 10 m) DÅ kan man ju gå iväg... :crazy: men jag behövde bara rätta honom tre gånger idag, så han stod ganska länge mellan varje "flyktförsök" :D
hur går det för er andra då???
 
Re: Klarat ett helt annan moment.

Jag har inte övat så mycket på målen nu. Istället har jag tränat hoppning. Sist när jag longerade var han oerhört duktig! :D Det är helt otroligt så härlig han kan vara ibland! Vi gick till paddocken, travade lite och sen började jag fixa med bommar. Då stod han helt still med lång lina, hängande huvud och bara tittade vad jag gjorde.
Sen travade vi lite över, höjde till ett litet hinder, travade över och sen bestämde jag mig för att pröva i galopp.
Han har på sistone kännts mycket starkare när det gäller galopp och idag fattade han på första försöket en fin galopp, hoppade mjukt över lilla hindret och gjorde en finfin halt när jag bad om det efteråt. Förut när jag har prövat i galopp har det varit lite okontrollerat, gärna en del bus och sen ett enormtsprång över hinder!
Helt andra takter idag! Gjorde om det från andra hållet med exakt samma resultat, fin fattning, mjukt hopp och perfekt avsaktning.
Bättre kan det inte vara!

Dessutom så var han så duktig när vi har ridit ute. Häromdagen var vi på en tur i skogen med sällskap. Den andra hästen fick välja väg vilket resulteerade i att vi hamnade mitt i stiglös skog, i ett grustag och en massa skumma ställen....Step tyckte det var en aning besvärligt, nyverkad som han oxå var med rejält korta tår så jag ledde honom på de värsta ställena. Trodde han skulle snubbla omkull flera gånger!
Iof så underlättade det inte att han skulle äta en massa ljung hela tiden. Jag rider med sidepull och det är bra men det funkar inte när man ska dra upp en tung hästskalle från marken :angel:

Igår red vi dressyrlektion, fast det var nog mest jag som klantade mig en massa. Stackars steppen fick dras med en matte som inte kunde sitta rakt och belasta rätt sittben men han var iaf snäll!
 
Det gör väl inget att du inte klarar hela vägen. Varje delmål är ju en seger! Jag har vunnit en seger av fyra och är jättenöjd eftersom vi är på rätt väg :) Klarar jag delmål 2 innan finaldagen så är jag hur nöjd som helst!!!
 
Men jag har ju inga delmål :)

Skritten, traven och galoppen fungerar var för sig så att säga även om hon inte fattar på kommando ännu.

Nåja, jag har för avsikt att rida regelbundet en månad igen och vem vet, det kanske sker underverk :D
 
Kul, jag är med. Mål till 10 mars att min dotter ska kunna rida i ridhuset utan att hästen blir stirrig. Delmål att jag ska kunna göra det...
 
Okej! Jag är med nu!
Innan 1:a mars ska jag galoppera två varv på volten i både höger och vänstergalopp med den bomlösa sadeln! :)

Nu äre balansträning som gäller!
 
Rapport från lilla Snorpan! :)

Vi har lekt mer och kommer att leka i helgen igen... börjar få lite rutin på det så detta delmålet är ju nästan uppfyllt redan! ;)

2. Kunna leda in henne från hagen utan tjafs
Med mutor lyckas jag men jag vill inte behöva använda mutor. Har dock några små ideer och knep så kanske kanske kan jag lyckas uppnå detta.

3. Rida ut själv mist en gång till (ut och ut... en liten sväng).
Har jag verkligen lyckats med! :) Var ute i skogen alldeles själv och det gick jättebra! :)

4. Arbeta mer på åkern (den är farlig)
Har varit si, sådär... ska jag jobba mer på... men kommer troligen inte hinna med så mycket att det inte är farligt längre.

5. Kunna ställa henne istället för att ramla innåt i volterna
Med tanke på att senaste ridpasset mer liknade rodeo så är jag väääldigt tveksam på att jag kommer att uppnå detta mål. ;) Men vi kämpar vidare...

6. Hitta en bra tränare
Har jobbat på det men har bestämt mig för att vänta tills vi flyttat. Jag har dock en plan. ;)

7. Siste feb flyttar vi så i början av mars handlar målen om att ut och gå på de nya skogsvägarna och rida ifall jag hittar något bra sällskap. :)
Inte så lätt att jobba på just nu! ;)

8. Få henne lugnare och mer harmonisk genom att själv bli det! ;)
Svåraste är nog att få mig själv harmonisk och det går väl sådär. Allt möjligt jobbigt händer just nu... men jag jobbar på det och jag tycker att hon blivit något mer harmonisk. Förutom under ridpassen då... ;)


/Snorpan
 
kämpa på!
själv var jag ute i skogen med min pålle igen igår. Han var hur lugn som helst! joggade hyperlångsamt halva rundan och mycket avslappnad och fin! började jobba redan efter ½ rundan, men den går jättekrångligt så han blev störd ganska snabbt hela tiden :( Selade av lös på gårdsplanen, men han ville inte riktigt va med på det så jag vågade inte lämna honom. Fick rätta honom typ hela tiden...
men han är söt ändå! :love:
 
Åh hittade precis tråden!

Mitt mål: tre ridturer på rad till skogs i varierat tempo utan att trilla av! Åker jag av så börjar om på ett igen. (Tog en lufttripp igårkväll...)
Varje ridtur i sig blir ett delmål. :)
 
Re: Klarat ett helt annan moment.

Mera rapport! (Inte så kul att läsa kanske men då slipper ni ;))

Idag red vi ut själv igen! Det går så bra att jag ska fortsätta rida ungefär samma lilla runda minst 7 ggr till och sen anse honom som mogen för att pröva en tur i "riktiga" skogen!
Den enda som hände var att vi stötte på en annan häst och han var rätt spänd innan han fattade att det inte var något farligare än så. Jag var iaf cool så det så :banana:

Igår longerade jag honom lite över ett minihinder i trav och galopp. Lite tittigt men annars bra, tom när det komm några och störde koncentrationen lite.
Avslutade med lite barbackaritt, eftersom jag har gett mig fan på att kunna sitta rakt. Rider jag i sadeln skjuter han bara omkring den och jag hamnar snett.
Det funkade fint, när jag väl tagit mig upp :D
 
Lägesrapport.

Det går ett halvt varv i galopp. Sen tappar jag balansen!

Stackars häst vad han får stå ut med!
Jag kör utan sporrar nu iaf. Skänklarna flaxar för mycket än så länge! :) :o
 
Jag red min häst idag!!!

Har inte ridit honom på kanske en månad och inte galopperat sen augusti... :o Håller ju på med lite grundutbildning i western med honom och han tycker dessutom att ridningen är tråkig och vill alltid vända när man ska ut från gårsplanen :( Idag gick han direkt ut, tittade inte ens bakåt när vi skrittade iväg! Var pigg och glad, öronen spikrakt framåt hela tiden. Vi red bort till sandslingan, det var enda mjuka stället och Linda ville galoppera!!! :cool: Travade lite där med, han travade lugnt på långa tyglar (vilket typ har hänt en gång innan!) sen gick han snällt sicksack över vägen med min blick, vikt ledande tygeltag och liten skänkel! Lydde perfekt och började trava flera gånger för bara tryck med låren (+ då att jag "blåste upp mig"). Sen kom vi bort till svängen vid backen... Vi svängde runt, jag la till innerskänkeln och vi svischade iväg! Han har så underbara språng, + att han krökte på nacken sökte sig framåt-neråt och höjde ryggen!!! (har aldrig hänt förr!) ett litet glädjeskutt blev det med och en liten racing :) Fortsatte snällt åt höger i galopp trots att hem ligger rakt fram. Skrittade snällt på lång tygel direkt efteråt, var lika fin andra varvet. Red hem och han uppförde sig perfekt! Jättefina igångsättningar/avsaktningar (även om vi har problem med trav-skritt... :o ) Red in i ena skogshagen (går bredvid vägen med öppningar i båda ändarna) och försökte styra hans steg exakt genom att följa den upptrampade stigen (kort nerbetat gräs bredvid) och det funkade oxå! Sen gjorde vi en perfekt 8-volt utan minsta bråk och sen skritta vi hem. Där var även några läskiga saker ute, men de kom vi förbi utan att jag hoppade av (han klarar allting om jag är på marken, men inte när jag e på ryggen...). Var väldigt nöjd med mig själv oxå, jag hade bra fokus, sträckte ordentligt på mig, var tålmodig och "sa till" i rätt ögonblick (när pållen struntade i de läskiga sakerna och tittade på nåt annat t.ex.).
Nu måste jag helt klart rida min häst oftare! jätteroligt var det!!! :bump: efteråt borstade och masserade jag honom i 45 minuter och han bara stod och njöööt :love:
en väldigt rolig dag i stallet!!! :bump: :banana:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 048
Senast: yamyam
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 224
Distans Vår lilla hobbyklubb ska för andra året i rad ha en distanstävling. I ett ögonblick av hybris råkade jag utropa mig själv till...
Svar
7
· Visningar
1 668
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp