Bukefalos 28 år!

Nya föräldraförsäkringsgörslaget

ako

Trådstartare
Egentligen inte min huvudvärk eftersom vi har tre barn och är nöjda, MEN hur tänkte de och varför när de vill minska antalet dagar och att man inte får spara dagar? Att man vill ge båda föräldrarna fler öronmärkta dagar förstår jag varför även om jag inte är säker på om jag tycker det är rätt, men varför i hela friden de övriga förändringarna? De gynnar ju verkligen ingen, varken barn eller föräldrar eller samhällelig jämställdhet?
 
Egentligen inte min huvudvärk eftersom vi har tre barn och är nöjda, MEN hur tänkte de och varför när de vill minska antalet dagar och att man inte får spara dagar? Att man vill ge båda föräldrarna fler öronmärkta dagar förstår jag varför även om jag inte är säker på om jag tycker det är rätt, men varför i hela friden de övriga förändringarna? De gynnar ju verkligen ingen, varken barn eller föräldrar eller samhällelig jämställdhet?

Jag tror att tanken om att man inte får spara dagar handlar om att man vill inte att företrädesvis kvinnor ska bli kvar hemma med så litet utnyttjande av f-peng att de kan vara hemma i åratal.
 
Jag tror att tanken om att man inte får spara dagar handlar om att man vill inte att företrädesvis kvinnor ska bli kvar hemma med så litet utnyttjande av f-peng att de kan vara hemma i åratal.
Det är säkert nån sån baktanke.
Fast det känns mest hypotetiskt? Häxjakt liksom? Förra förändringen (som vi får ta del av genom vår yngsta) gjorde ju att allt utom 94 dagar brann inne efter 4- årsdagen men att man kan utnyttja dem fram till 12. Bra tyckte vi eftersom det ju känns sådär att låta en 10-12- åring som är för gammal för fritids t ex vara ensam hela dagar flera veckor på sommarlovet...
 
Egentligen inte min huvudvärk eftersom vi har tre barn och är nöjda, MEN hur tänkte de och varför när de vill minska antalet dagar och att man inte får spara dagar? Att man vill ge båda föräldrarna fler öronmärkta dagar förstår jag varför även om jag inte är säker på om jag tycker det är rätt, men varför i hela friden de övriga förändringarna? De gynnar ju verkligen ingen, varken barn eller föräldrar eller samhällelig jämställdhet?
Det är dyrt för samhället/ Man vill ha ut folk i arbete.

Försvårar för kvinnor i arbetslivet med lång föräldraledigt då det är en risk att ha kvinnor i barnafödande ålder som är borta mkt. Dessa får som en konsekvens lägre löner och pensioner och behöver stöttning av samhällt i form av bidrag vid skilsmässa/ pension.

Från arbetsgivarnas sida är det väl också positivt med färre dagar och att de inte kan sparas
 
Det är dyrt för samhället/ Man vill ha ut folk i arbete.

Försvårar för kvinnor i arbetslivet med lång föräldraledigt då det är en risk att ha kvinnor i barnafödande ålder som är borta mkt. Dessa får som en konsekvens lägre löner och pensioner och behöver stöttning av samhällt i form av bidrag vid skilsmässa/ pension.

Från arbetsgivarnas sida är det väl också positivt med färre dagar och att de inte kan sparas

Med andra ord så vill man försämra föräldraförsäkringen för att den är för dyr i nuvarande form...
 
Jag tror att tanken om att man inte får spara dagar handlar om att man vill inte att företrädesvis kvinnor ska bli kvar hemma med så litet utnyttjande av f-peng att de kan vara hemma i åratal.

Fast om man vill hindra kvinnor från att vara hemna i åratal får man nog hindra dem från att skaffa fler barn? Idag räcker dagarna som längst till barnets 3-årsdag om du är hemma på heltid. Det skulle bli några månader kortare med detta förslaget.

Då får man väl istället ta bort möjligheten att gå ner i tid om man vill att kvinnor ska jobba mer?

Om anledningen är att man vill spara för att föräldraförsäkringen är för dyr tycker jag att barnbidraget ska behovsprövas istället. Att prioritera att kasta pengarna i sjön framför att möjliggöra tid mellan barn och föräldrar är väldigt märkligt...
 
Fast om man vill hindra kvinnor från att vara hemna i åratal får man nog hindra dem från att skaffa fler barn? Idag räcker dagarna som längst till barnets 3-årsdag om du är hemma på heltid. Det skulle bli några månader kortare med detta förslaget.

Då får man väl istället ta bort möjligheten att gå ner i tid om man vill att kvinnor ska jobba mer?

Om anledningen är att man vill spara för att föräldraförsäkringen är för dyr tycker jag att barnbidraget ska behovsprövas istället. Att prioritera att kasta pengarna i sjön framför att möjliggöra tid mellan barn och föräldrar är väldigt märkligt...

Administrationen att behovspröva barnbidraget skulle nog äta upp en större del av vinsten.
 
Det är bara det jag gissar.
Samt att öka jämställdheten med pappamånaderna

Tror du gissar rätt ;)!

Jämställdhetsiden med "pappamånaderna" känns det ju som det finns ett klart syfte med (oavsett vad man tycker- det finns ju många aspekter), men resten känns verkligen bara som crap och försämring!
 
Tror du gissar rätt ;)!

Jämställdhetsiden med "pappamånaderna" känns det ju som det finns ett klart syfte med (oavsett vad man tycker- det finns ju många aspekter), men resten känns verkligen bara som crap och försämring!
Att avskaffa lägstanivådagarna är förvisso bra men jag antar att syftet med det är att få föräldrarna att ta ut sina dagar istället för att spara dem. Eller?
 
Att avskaffa lägstanivådagarna är förvisso bra men jag antar att syftet med det är att få föräldrarna att ta ut sina dagar istället för att spara dem. Eller?
Det är väl så. Fast jag tycker helt enkelt det är jättedåligt!
 
Det är väl så. Fast jag tycker helt enkelt det är jättedåligt!
Jag har inte granskat just denna del i detalj. Tar de bort lägstadagarna bara eller ersätts de?
Som jag fattat det så brinner många lägstanivådagar inne som det är nu. Framförallt män tar i princip aldrig ut lägstanivådagar (på gruppnivå). I forskning kring föräldraförsäkring och jämställdhet brukar lägstanivådagar problematiseras eftersom de anses vara ett stort problem ur ett jämställdhetsperspektiv. De skapar ett ännu större glapp mellan hur kvinnor och män utnyttjar föräldraförsäkringen och ger ännu mer negativ effekt för kvinnor på tex pension osv.
 
Jag har inte granskat just denna del i detalj. Tar de bort lägstadagarna bara eller ersätts de?
Som jag fattat det så brinner många lägstanivådagar inne som det är nu. Framförallt män tar i princip aldrig ut lägstanivådagar (på gruppnivå). I forskning kring föräldraförsäkring och jämställdhet brukar lägstanivådagar problematiseras eftersom de anses vara ett stort problem ur ett jämställdhetsperspektiv. De skapar ett ännu större glapp mellan hur kvinnor och män utnyttjar föräldraförsäkringen och ger ännu mer negativ effekt för kvinnor på tex pension osv.
De ersätts med SGI-dagar
 
Vad innebär det?
Jag är inte helt införstådd med alla termer kring föräldraledighet :)

Läser förslaget i sin helhet nu. Har det varit 460 dagar med ersättning även tidigare totalt eller är det förändrat?

480 dagar idag.
390 dagar med ersättning baserad på din SGI.
90 dagar med lägsta nivå som är 180kr/dag.

Har man delad vårdnad får man hälften var och 90 dagar är låsta till vardera föräldern, resten kan överlåtas till den andra.
 
480 dagar idag.
390 dagar med ersättning baserad på din SGI.
90 dagar med lägsta nivå som är 180kr/dag.

Har man delad vårdnad får man hälften var och 90 dagar är låsta till vardera föräldern, resten kan överlåtas till den andra.

480 + 10 till och med. Så detta förslaget har 30 färre dagar.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Fast om man vill hindra kvinnor från att vara hemna i åratal får man nog hindra dem från att skaffa fler barn? Idag räcker dagarna som längst till barnets 3-årsdag om du är hemma på heltid. Det skulle bli några månader kortare med detta förslaget.

Då får man väl istället ta bort möjligheten att gå ner i tid om man vill att kvinnor ska jobba mer?

Om anledningen är att man vill spara för att föräldraförsäkringen är för dyr tycker jag att barnbidraget ska behovsprövas istället. Att prioritera att kasta pengarna i sjön framför att möjliggöra tid mellan barn och föräldrar är väldigt märkligt...
Jag har inte läst förslaget ordentligt. Jag vet bara att en sak de pratade om att försöka lösa är att när man kommer till landet med flera barn i högre ålder (adopterade eller flyttar in med barn) så får man/fick man alla dagar för alla barn på ett bräde och det kunde bli lång tid hemma. Så man missade en del utbildningar och en del pension och en del möjligheter att komma ut på arbetsmarknaden.

Ev försöker de justera den fällan utan att det ska drabba andra. Men jag vet inte.
 
Jag har läst hela förslaget nu. Det är väldigt tydligt med motiveringar till varför de vill göra varje ändring och hur de tänker att resultatet kan bli. Det vägs för- och nackdelar så man kan följa resonemanget.

Tips för alla som undrar varför förslaget ser ut som det gör!
 
Om man tycker det är viktigt att barnen är hemma länge, varför går inte föräldrarna omlott?
Tex skulle jag och sambon behöva förskola 6 timmar om dagen om bägge jobbar heltid, skulle bägge jobba 75% skulle vi kunna gå helt omlott.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 749
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 689
Senast: Farao
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 215
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 465
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp