Bukefalos 28 år!

Nya föräldraförsäkringsgörslaget

Ja den är reglerad på ett sätt som uppenbarligen inte ger önskvärda resultat. Därav ändringen.

Jag förstår inte vad du menar med stora gruppen och lilla gruppen?
Fakta är att majoriteten av de svenska familjer använder sig av föräldraförsäkringen på ett icke-önskvärt sätt. Därför vill man ändra.

Du skrev "Tycker det är självklart att man reglerar skattefinansierade försäkringar/bidrag efter den stora gruppens behov och att familjer själva får finansiera utsvävningar."

Jag tolkade det som att du menade att förslaget ligger i linje med den stora gruppens behov, dvs hur föräldrar till största delen nyttjar föräldraförsäkringen. För det görs ju troligt att föräldrar nyttjar försäkringen utifrån sina behov.

Eller vad menade du?

Och vad är ett önskvärt resultat? Är det samhället eller barnen som ska få önskvärda resultat?
 
Föräldrarförsäkringen är väl ändå främst till för barnens skull?

Att dela föräldraförsäkringen på tre är en sak och i mina ögon en bra sak. Samma med att alla dagar blir sgi-dagar men resten att dra ner på antalet dagar och så kraftigt försämra hur man får ta ut dom är bara strunt.

Tex vi har semesterperioder och det är inget vi kan byta. En av perioderna är 1 juni till 30 juni och en annan är 1 augusti till 31 augusti. Inte roligt om barnen bara kan få två veckors sommarlov. Var är barnperspektivet här?
 
Föräldrarförsäkringen är väl ändå främst till för barnens skull?

Att dela föräldraförsäkringen på tre är en sak och i mina ögon en bra sak. Samma med att alla dagar blir sgi-dagar men resten att dra ner på antalet dagar och så kraftigt försämra hur man får ta ut dom är bara strunt.

Tex vi har semesterperioder och det är inget vi kan byta. En av perioderna är 1 juni till 30 juni och en annan är 1 augusti till 31 augusti. Inte roligt om barnen bara kan få två veckors sommarlov. Var är barnperspektivet här?
Håller med fullkomligt! Tredelad försäkring - javisst! Gärna med bara Sgi- dagar (men lika mga dagar totalt som nu) men annars med lika mga lägstanivå i varje tredjedel och möjlighet att överlåta dagar ur den valfria tredjedelen på farmor eller mammas nya kille eller vem som man vill, samt behålld möjlighet att spara 94 dagar efter 4- årsdagen och upp till 12.
Modernt och med både jämställdhets- och flexibilitetstänk och utan att försämra för barnen (annat än där en förälder inte tar ut något alls- men det är ju pudelns kärna att få folk att göra det så förhoppningsvis blir det en skillnad där).
Attans vad bra jag tycker att jag vore i regeringen ;-).
God Jul på er!!
 
Du skrev "Tycker det är självklart att man reglerar skattefinansierade försäkringar/bidrag efter den stora gruppens behov och att familjer själva får finansiera utsvävningar."

Jag tolkade det som att du menade att förslaget ligger i linje med den stora gruppens behov, dvs hur föräldrar till största delen nyttjar föräldraförsäkringen. För det görs ju troligt att föräldrar nyttjar försäkringen utifrån sina behov.

Eller vad menade du?

Och vad är ett önskvärt resultat? Är det samhället eller barnen som ska få önskvärda resultat?
Nej, själva problemet är ju att majoriteten använder försäkringen på ett ojämlikt sätt.
Gruppens behov = ökad jämställdhet
 
Vore spännande att få veta varför din åsikt är att det är bra att mycket små barn tvingas gå fulltid på förskolan och att 10- åringar ska klara sig själva på sommarlovet? Och varför i hela friden någon tror att det bidrar till ökad jämställdhet? Att dela föräldraförsäkringen i 3 delar som föreslås håller jag med om är att gynna jämställdheten, men nej, inte resten!

Klart att de inte skriver ut att det handlar om besparingar - det skulle ju om något bli ramaskri då!

Din åsikt om jämställdhet är jag helt med på (även om jag fortfarande anser att man kan leva jämställt även om den ena passar på att dammsuga medan den andra handlar istället för att göra det i stereo ;-) ), men delar av förslaget missgynnar ju verkligen alla utom statskassan. Framförallt missgynnar det barnen som behöver börja förskola tidigare och gå fulltid tidigare.
Vi har helt enkelt olika syn på det här. En diskussion för ett annat tillfälle.
 
Vi har helt enkelt olika syn på det här. En diskussion för ett annat tillfälle.
Vore faktiskt väldigt intressant om du ville bemöta mina argument och frågeställningar. Att du ser annorlunda på saken än jag har jag såklart förstått ;-)
 
Vore faktiskt väldigt intressant om du ville bemöta mina argument och frågeställningar. Att du ser annorlunda på saken än jag har jag såklart förstått ;-)
Ja, men jag är upptagen såhär i juletider och känner inte för att dra igång en ännu större diskussion som jag inte hinner med :)
 
  • Gilla
Reactions: ako
Ja, men jag är upptagen såhär i juletider och känner inte för att dra igång en ännu större diskussion som jag inte hinner med :)
Tomta på du o svara när du får tid ! God Jul!

(Det jag undrar över är ju detta att du skriver att du ser "hela förslaget som jättebra" och jag är verkligen nyfiken på hur du motiverar att ett förslag som innebär att många barn behöver börja på förskola vid ännu yngre ålder och att fler mycket små barn kommer att behöva gå fulltid på fsk samt att många mellanstadiebarn måste klara sig själva I alla fall halva sommarlovet skulle kunna kallas "jättebra".

Uppdelningen i 3 delar ser även jag positivt på. Den kommer absolut att "ställa till det" för många familjer, men själv tror jag nog att den på sikt kommer att verka övervägande positivt och bidra till att fler föräldrar båda verkligen är föräldralediga).

Som sagt, ser fram emot svar när du hinner!

Ha en tomtekul jul allihop :-)!!
 
Klart att de inte skriver ut att det handlar om besparingar - det skulle ju om något bli ramaskri då!

Nog skulle det skrivas ut om så var fallet. Det är inget man räds så vitt jag uppfattat det. T.ex. pågår just nu en utredning som bland annat - uttryckligen - handlar om hur man kan spara in pengar när det gäller vissa delar av LSS (och jag har läst många andra skrivelser där besparingsförslag efterfrågas).
 
Nog skulle det skrivas ut om så var fallet. Det är inget man räds så vitt jag uppfattat det. T.ex. pågår just nu en utredning som bland annat - uttryckligen - handlar om hur man kan spara in pengar när det gäller vissa delar av LSS (och jag har läst många andra skrivelser där besparingsförslag efterfrågas).
Då är det kanske så. Dock blir ju definitivt en effekt av det hela att pengar sparas och det är de väl knappast omedvetna om. Jag vidhåller i alla fall att förslaget om det blir verklighet i nuvarande form definitivt är försämrande för dem det är till för, nämligen barnen :-(...
 
Nej, själva problemet är ju att majoriteten använder försäkringen på ett ojämlikt sätt.
Gruppens behov = ökad jämställdhet

Fast det gäller ju endast antalet uttagna dagar och ålder när dagarna tas ut. Föräldrar som grupp tar redan ut i stort sett alla dagar innan barnet fyller 4, eftersom att endast 96 dagar får sparas. De allra flesta tar ut dagarna 0-2 år, troligtvis pga ekonomiska skäl med tanke på att man kan se att högutbildade och egenföretagare i högre grad nyttjar deltidsföräldraledighet vid senare ålder. Personer utan SGI får t ex ut 7500 kr före skatt när 7 dagar tas ut per vecka, du kan jämföra det mot mig som med högskoleutbildning och en väletablerad SGI får ut motsvarande summa på bara 2.5 dag per vecka. Det är ju klart att mina dagar räcker längre.

Problem som utredarna ser är att män som grupp tar ut föräldrapenning efter barnets ettårsdag och gärna även senare, helst när dagarna är på väg att brinna inne. Genom att eliminera möjligheten att spara dagar helt tvingar man pappor att välja att antingen vara föräldraledig tidigt eller inte alls. Det är visst viktigare att barnen har maximal tillgång till båda föräldrarna tills de fyller 3, än att de har tillgång till någon förälder tills de blir mer självständiga individer. Jag har svårt att se att det är just de där tre åren, som knappt någon människa minns, som lägger grunden för relationen mellan barn och deras föräldrar.

Andra problemet som utredare ser är att vissa föräldrar inte har möjligheten att spara dagar, och genom att då ge 10 dagar/år tills barnet fyller 10 ger man dessa föräldrar möjlighet att ta ledigt vid lov m.m. Barn som grupp sägs ska gynnas av detta men det är med diffusa argument.

Jag tycker summan av förslaget stämmer väl in på kommunistisk politik - Alla ska ha det lika dåligt och hur dåligt ni ska ha det bestämmer vi.
 
Fast det gäller ju endast antalet uttagna dagar och ålder när dagarna tas ut. Föräldrar som grupp tar redan ut i stort sett alla dagar innan barnet fyller 4, eftersom att endast 96 dagar får sparas. De allra flesta tar ut dagarna 0-2 år, troligtvis pga ekonomiska skäl med tanke på att man kan se att högutbildade och egenföretagare i högre grad nyttjar deltidsföräldraledighet vid senare ålder. Personer utan SGI får t ex ut 7500 kr före skatt när 7 dagar tas ut per vecka, du kan jämföra det mot mig som med högskoleutbildning och en väletablerad SGI får ut motsvarande summa på bara 2.5 dag per vecka. Det är ju klart att mina dagar räcker längre.

Problem som utredarna ser är att män som grupp tar ut föräldrapenning efter barnets ettårsdag och gärna även senare, helst när dagarna är på väg att brinna inne. Genom att eliminera möjligheten att spara dagar helt tvingar man pappor att välja att antingen vara föräldraledig tidigt eller inte alls. Det är visst viktigare att barnen har maximal tillgång till båda föräldrarna tills de fyller 3, än att de har tillgång till någon förälder tills de blir mer självständiga individer. Jag har svårt att se att det är just de där tre åren, som knappt någon människa minns, som lägger grunden för relationen mellan barn och deras föräldrar.

Andra problemet som utredare ser är att vissa föräldrar inte har möjligheten att spara dagar, och genom att då ge 10 dagar/år tills barnet fyller 10 ger man dessa föräldrar möjlighet att ta ledigt vid lov m.m. Barn som grupp sägs ska gynnas av detta men det är med diffusa argument.

Jag tycker summan av förslaget stämmer väl in på kommunistisk politik - Alla ska ha det lika dåligt och hur dåligt ni ska ha det bestämmer vi.
Jaha, du har svårt att se hur barnets första år spelar roll för relationen till föräldrarna? För att barnet inte minns?

Hej 50-talet! Nuförtiden vet vi ju att de första åren spelar en oerhört stor roll för relationen till omvårdnadspersoner. Oavsett minnen eller ej.
Du kanske skulle fräscha upp utvecklingskunskaperna lite? Då blir det nog enklare att förstå syftet med vissa delar i förslaget :up:
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Jaha, du har svårt att se hur barnets första år spelar roll för relationen till föräldrarna? För att barnet inte minns?

Hej 50-talet! Nuförtiden vet vi ju att de första åren spelar en oerhört stor roll för relationen till omvårdnadspersoner. Oavsett minnen eller ej.
Du kanske skulle fräscha upp utvecklingskunskaperna lite? Då blir det nog enklare att förstå syftet med vissa delar i förslaget :up:

Att knyta an och etablera en relation med ett barn kan man göra utan att vara hemma heltid under första året. De flesta bor ändå (fortfarande) tillsammans då och har således ett familjeliv ihop. Om allt viktigt hänger på det första året kan vi dra gränsen där? Varför ska föräldrar vara hemma med sina barn mer än 10 dagar om året efter det om den viktigaste anknytning och behov av heltidsomsorg är koncentrerad till de absolut första 365 dagarna av barnets liv.

Att se problem med att mamma är hemma mest i början utifrån ett barnperspektiv tycker jag är i samma klass som när utredarna konstaterar att de tio tillfälliga dagarna som kan tas vid barnets födelse sällan tas ut av kvinnor. Citat från Försäkringskassan:

"Den förälder som inte är gravid kan få ersättning för 10 dagars ledighet i samband med att barnet föds."

No shit att det sällan är kvinnor som tar ut tillfällig föräldrapeng... Och sen bagatelliserar de även problemet med att föräldrar måste ta dubbeldagar för att få tillbaka dessa tio dagar.

Problemet är att pappor inte tar föräldraledigt i samma utsträckning som mammor, problemet är inte när de tar ut föräldrapenning. Kvotering av dagar absolut, men resten som de slängde in i förslaget?

Det är inte ett problem att vissa har möjligheten att spara 96 dagar och kan sprida ut dessa fritt under barnets första tid i livet. Försäkringen har redan begränsat så att majoriteten av dagarna faktiskt nyttjas när barnen är riktigt små (under fyra år).

Det är inte ett problem att nästan bara män tar ut den tillfälliga föräldrapenningen. Majoriteten av medföräldrarna är nog ändå icke-gravida män, även om antalet samkönade föräldraskap blir fler och fler.

Och fortsättningsvis kan män fortsätta välja att ta ut sin föräldraledighet efter barnets ettårsdag, de ha fram till 2 år och 7 månader på sig innan deras fem månader brinner inne. Det handlar om att tidigarelägga det med dryga året jämfört med nuvarande försäkring. Så uppenbarligen är ju inte heller det ett så himla stort problem?
 
Äh trött och pluggar in en muntlig språkövning mitt i allt... Pappor kan ju såklart ta ut dagar senare än 3 år 9 månader idag, de kan ju ta alla 96 dagar som kan sparas. Miss i mitt huvud!

Och ytterligare tillägg ett par minuter senare:
Där hade man kunnat göra förändringar så att varje förälder kan spara maximalt 48 dagar var, alternativ 32 var och 32 som kan överlåtas sinsemellan eller till nära anhörig. Det hade varit helt okej tycker jag!
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: ako
Spånar vidare... Helt onödigt egentligen då förslaget inte kommer att beröra vår familj och då en tråd på Buke knappast ändrar något men ändå ;). Klapparna är inslagna o jag piggnade till av kaffet vi hällde i oss efter att ha nattat barn och för att orka förbereda ;).
Idén med 10 dagar per år för äldre barn är ju bra så tillvida att de dagarna kan komma även de barn vars föräldrar inte kunnat spara dagar. Dock tycker jag fortfarande att "småbarnsdelen" borde få vara möjlig att använda upp till 4 års ålder och jag tycker 10 dagar per år i så fall borde gälla upp till 12 år (samma ålder som för VAB utan särskilda skäl). Det är stor skillnad på att lämna en 10/ 11- åring jämfört med en 13- åring hela dagar på sommaren tycker jag. Men absolut, en tredelning är positiv!

Sedan funderar jag också på (det kanske stod i förslaget men jag missade det) vad som händer i de (troligen fåtal men ändå förekommande) fall där en förälder inte kan/ vill vara fl alls och ekonomin gör att den förälder som är fl gör åt alla dagarna på 10 månader. Ska man få skola in 10- månadersbäbisar på förskola då? Eller hur löser man det?

Jag landar då åter i att min åsikt är att jag tycker att man borde ha kvar antalet dagar som det är i dag samt möjlighet att spara ca 90 dagar efter 4 årsdagen och fram till 12 (alltså samma ålder som för VAB). Alla dagarna delas i tre delar med lika mga Sgi- som lägstanivådagar i alla och sedan går en del till varje förälder/ vårdnadshavare (2 st) och en del är flexibel att göra som man vill med inklusive ge bort till morfars kusin som har tid och lust, alternativt att det blir 400 dagar upp till 4 år och 80 efter (10 dagar per år t o m 12) för alla. Dagarna för äldre barn bör i så fall vara möjliga att fördela ojämt olika år även om de ska ligga ganska jämnt i slutänden (typ 30 till varje förälder och 20 valfria).

Och jag tycker alltså fortfarande att nuvarande förslag i den form det presenterats missgynnar barnen alldeles för mycket för att kunna sägas gynna samhället.
 
Vi, både jag och maken, är i en situation där vi önskar att han kunde ge mig fler dagar, så att jag kunde vara hemma mer. Men nu får vi helt enkelt knåpa ihop det med mormor och farmor samt 15-20 h/v på förskola (fr o m februari). Våran dotter blir 1 i januari. Jsg blev tvungen att ta ut dagar redan innan hon föddes och dessutom tvingad till att ta ut dagar på heltid nu under hösten, så mina dagar tar slut snart.
 
Jag tycker det är ett bra förslag.
Har hört alldeles för många män säga att dom sparar sina dagar till barnen blir äldre så man kan göra något vettigt eller ännu värre tar ut dom för speciella händelser som OS eller älgjakt och dumpar barnen hos andra.
Angående att inte ha råd att vara hemma - ja då har en nog inte råd att ha barn.
Vi gick omlott under några år och det vet jag fler som gjort. Småbarnsåren är korta och man får prioritera.
Sen kan det vara krångligt om en är bonde men jag har kvinnlig bekant som har mjölkkor (där maken jobbar på annat håll som anställd) som lyckats skaffa fyra barn. Uppenbarligen gick det bra.
 
Jag tycker det är ett bra förslag.
Har hört alldeles för många män säga att dom sparar sina dagar till barnen blir äldre så man kan göra något vettigt eller ännu värre tar ut dom för speciella händelser som OS eller älgjakt och dumpar barnen hos andra.
Angående att inte ha råd att vara hemma - ja då har en nog inte råd att ha barn.
Vi gick omlott under några år och det vet jag fler som gjort. Småbarnsåren är korta och man får prioritera.
Sen kan det vara krångligt om en är bonde men jag har kvinnlig bekant som har mjölkkor (där maken jobbar på annat håll som anställd) som lyckats skaffa fyra barn. Uppenbarligen gick det bra.
Det finns ganska gott om folk som har en sådan ekonomi att de faktiskt behöver utnyttja föräldraförsäkringen fullt. Det behöver inte betyda att man inte har råd att försörja sina barn, men däremot att man kanske inte har råd att t ex gå ner massor i tid.

Jag håller som sagt med om att föräldradagarna bör delas jämnare mellan föräldrarna, den delen sv förändringen tycker jag är bra, och om de satte gränsen vid 4 så att man kan t ex förkorta dagarna så pass länge samt lät de föreslagna 10 dagarna per år gå till 12 års ålder i stället för 10 (12 är ju dessutom logiskt eftersom det också är så länge man får vara hemma och "vabba " när de är sjuka) så hade jag inget haft att invända. Om man hade gjort så, så hade man kommit åt det man vill komma åt; nämligen att fördela dagarna jämnare -och på så sätt öka jämställdheten- utan att för den skull försämra för dem föräldraförsäkringen faktiskt är till för, nämligen barnen...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
978
Senast: Queen
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 806
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 114
Senast: Farao
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 251
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp