Bukefalos 28 år!

Nya KS tråden

Min häst blev opererad i november för kissing spines.

Bockat och varit allmänt besvärlig i formen och galoppjobbet innan. Börjat träna igen och galoppen är mycket mycket bättre. Sen sitter han på energi för 10 hästar så det finns alltid en massa hyss där.
 
Har en kille med kissing spines, eller ja, hade kanske man ska säga! :p

Han fick diagnosen i februari 2013. Vi åkte in till klinik då efter att hans sadeltvång blivit värre, börjat ställa sig vid arbete och slutade använda sin rygg i hoppningen. Han har alltid varit lite speciell i ridningen, men var genomgången av både equiterapueter och veterinärer minst två gånger varje år och ingen av dom märkte något konstigt vid besöken.

Vid första veterinärbesöket var diagnosen allvarlig och han blev utdömd av den veterinären. Men efter mycket om och men kollade vi på honom hos en annan veterinär som inte tyckte att diagnosen var speciellt allvarlig då han hade bra rörlighet i sin rygg. Han hade 4st täta tornutskott och 2st helt i hopväxta, alla precis vid sadelläget mitt på ryggen.

Min opererades på Strömsholm i juni 2013. En titthålsoperation som gjordes ståendes med lugnande och lokalbedövning. När vi gjorde operationen på honom så hade Strömsholm gjort ca 25st liknande operationer och 22st hade blivit betydligt bättre, så prognosen var väldigt god!

Rehaben var lång och tråkig- men idag guld värd! :bow: Han fick redan dagen efter sin operation gå ut i en mindre hage, han skulle promeneras två gånger om dagen i ca 30 min avslappnat i 3 veckor. Vi skulle varje dag stretcha ryggen ca 20-50ggr/dagen (dvs höja ryggen på honom genom att trycka under magen samt vid rumpan). Därefter skulle han tömköras försiktigt i alla gångarter i 3 veckor sedan var det dags att rida igång honom! Igångsättningen från ryggen var ungefär 4-6 månader, beroende på vilken kondition och stryka dom va i innan.

Idag tränas Gustav som vanligt! Han är fräschare än någonsin och jag har fått en helt ny häst tack vare operationen. Han är allmänt mycket lugnare och gladare, har fått ett helt annat rörelsemönster och känns otroligt arbetsvillig. Är så tacksam för att Strömsholm opererade honom! Har varit på återbesök en gång varje år för att checka. Stretchar fortfarande ryggen innan och efter ridning, samt använder Back on Track täcke samt schabrak. I övrigt inga speciella behandlingar eller så. Dagens ryggplåtar ser fantastiska ut! Han tävlas som vilket annan häst som helst upp till MSV :love:
 
Har en kille med kissing spines, eller ja, hade kanske man ska säga! :p

Han fick diagnosen i februari 2013. Vi åkte in till klinik då efter att hans sadeltvång blivit värre, börjat ställa sig vid arbete och slutade använda sin rygg i hoppningen. Han har alltid varit lite speciell i ridningen, men var genomgången av både equiterapueter och veterinärer minst två gånger varje år och ingen av dom märkte något konstigt vid besöken.

Vid första veterinärbesöket var diagnosen allvarlig och han blev utdömd av den veterinären. Men efter mycket om och men kollade vi på honom hos en annan veterinär som inte tyckte att diagnosen var speciellt allvarlig då han hade bra rörlighet i sin rygg. Han hade 4st täta tornutskott och 2st helt i hopväxta, alla precis vid sadelläget mitt på ryggen.

Min opererades på Strömsholm i juni 2013. En titthålsoperation som gjordes ståendes med lugnande och lokalbedövning. När vi gjorde operationen på honom så hade Strömsholm gjort ca 25st liknande operationer och 22st hade blivit betydligt bättre, så prognosen var väldigt god!

Rehaben var lång och tråkig- men idag guld värd! :bow: Han fick redan dagen efter sin operation gå ut i en mindre hage, han skulle promeneras två gånger om dagen i ca 30 min avslappnat i 3 veckor. Vi skulle varje dag stretcha ryggen ca 20-50ggr/dagen (dvs höja ryggen på honom genom att trycka under magen samt vid rumpan). Därefter skulle han tömköras försiktigt i alla gångarter i 3 veckor sedan var det dags att rida igång honom! Igångsättningen från ryggen var ungefär 4-6 månader, beroende på vilken kondition och stryka dom va i innan.

Idag tränas Gustav som vanligt! Han är fräschare än någonsin och jag har fått en helt ny häst tack vare operationen. Han är allmänt mycket lugnare och gladare, har fått ett helt annat rörelsemönster och känns otroligt arbetsvillig. Är så tacksam för att Strömsholm opererade honom! Har varit på återbesök en gång varje år för att checka. Stretchar fortfarande ryggen innan och efter ridning, samt använder Back on Track täcke samt schabrak. I övrigt inga speciella behandlingar eller så. Dagens ryggplåtar ser fantastiska ut! Han tävlas som vilket annan häst som helst upp till MSV :love:
Härligt att höra!!!
 
Har en kille med kissing spines, eller ja, hade kanske man ska säga! :p

Han fick diagnosen i februari 2013. Vi åkte in till klinik då efter att hans sadeltvång blivit värre, börjat ställa sig vid arbete och slutade använda sin rygg i hoppningen. Han har alltid varit lite speciell i ridningen, men var genomgången av både equiterapueter och veterinärer minst två gånger varje år och ingen av dom märkte något konstigt vid besöken.

Vid första veterinärbesöket var diagnosen allvarlig och han blev utdömd av den veterinären. Men efter mycket om och men kollade vi på honom hos en annan veterinär som inte tyckte att diagnosen var speciellt allvarlig då han hade bra rörlighet i sin rygg. Han hade 4st täta tornutskott och 2st helt i hopväxta, alla precis vid sadelläget mitt på ryggen.

Min opererades på Strömsholm i juni 2013. En titthålsoperation som gjordes ståendes med lugnande och lokalbedövning. När vi gjorde operationen på honom så hade Strömsholm gjort ca 25st liknande operationer och 22st hade blivit betydligt bättre, så prognosen var väldigt god!

Rehaben var lång och tråkig- men idag guld värd! :bow: Han fick redan dagen efter sin operation gå ut i en mindre hage, han skulle promeneras två gånger om dagen i ca 30 min avslappnat i 3 veckor. Vi skulle varje dag stretcha ryggen ca 20-50ggr/dagen (dvs höja ryggen på honom genom att trycka under magen samt vid rumpan). Därefter skulle han tömköras försiktigt i alla gångarter i 3 veckor sedan var det dags att rida igång honom! Igångsättningen från ryggen var ungefär 4-6 månader, beroende på vilken kondition och stryka dom va i innan.

Idag tränas Gustav som vanligt! Han är fräschare än någonsin och jag har fått en helt ny häst tack vare operationen. Han är allmänt mycket lugnare och gladare, har fått ett helt annat rörelsemönster och känns otroligt arbetsvillig. Är så tacksam för att Strömsholm opererade honom! Har varit på återbesök en gång varje år för att checka. Stretchar fortfarande ryggen innan och efter ridning, samt använder Back on Track täcke samt schabrak. I övrigt inga speciella behandlingar eller så. Dagens ryggplåtar ser fantastiska ut! Han tävlas som vilket annan häst som helst upp till MSV :love:

Härligt att det går så bra för er!

Kl.
Nu sitter vi i väntrummet på kliniken för återbesök. Hästis har varit pigg och glad sen sist, men jag är nervös som alltid. Håll tummarna för att benen är bra nu, så han får röra sig mer så ryggen kan bli bättre igen!!
 
Härligt att det går så bra för er!

Kl.
Nu sitter vi i väntrummet på kliniken för återbesök. Hästis har varit pigg och glad sen sist, men jag är nervös som alltid. Håll tummarna för att benen är bra nu, så han får röra sig mer så ryggen kan bli bättre igen!!
*håller tummar och tår*
 
Härligt att det går så bra för er!

Kl.
Nu sitter vi i väntrummet på kliniken för återbesök. Hästis har varit pigg och glad sen sist, men jag är nervös som alltid. Håll tummarna för att benen är bra nu, så han får röra sig mer så ryggen kan bli bättre igen!!

En vecka sen åb ungefär. Benen bra (som tur är). Ryggen fortfarande dålig, stel och hemsk. Jämfört röntgenplåtar med när han i princip var nyopererad, och de ser sämre ut nu, behöver dock inte vara det som är problemet. Nu sprutad på fyra ställen i ryggen där han visade på inflammation via ul, som inte alls stämmer med vad röntgen visade vart han borde ha ont.

Nu promenerat en vecka med tyngder bak eller i backar blandat med rakt fram på platt mark. Jag tycker att det rör sig mer än tidigare men hoppet gör mycket. På onsdag börjar tre veckors longering, får hoppas på resultat. Art det ska ta sån tid det här.........
 
Min häst blev opererad i november för kissing spines.

Bockat och varit allmänt besvärlig i formen och galoppjobbet innan. Börjat träna igen och galoppen är mycket mycket bättre. Sen sitter han på energi för 10 hästar så det finns alltid en massa hyss där.
Min häst blev opererad i november för kissing spines.

Bockat och varit allmänt besvärlig i formen och galoppjobbet innan. Börjat träna igen och galoppen är mycket mycket bättre. Sen sitter han på energi för 10 hästar så det finns alltid en massa hyss där.
Hej i mars fick min häst efter att ha varit på husaby reda åå
Min häst blev opererad i november för kissing spines.

Bockat och varit allmänt besvärlig i formen och galoppjobbet innan. Börjat träna igen och galoppen är mycket mycket bättre. Sen sitter han på energi för 10 hästar så det finns alltid en massa hyss där.
Vilken operation gjordes? Och vart?
 
Har en kille med kissing spines, eller ja, hade kanske man ska säga! :p

Han fick diagnosen i februari 2013. Vi åkte in till klinik då efter att hans sadeltvång blivit värre, börjat ställa sig vid arbete och slutade använda sin rygg i hoppningen. Han har alltid varit lite speciell i ridningen, men var genomgången av både equiterapueter och veterinärer minst två gånger varje år och ingen av dom märkte något konstigt vid besöken.

Vid första veterinärbesöket var diagnosen allvarlig och han blev utdömd av den veterinären. Men efter mycket om och men kollade vi på honom hos en annan veterinär som inte tyckte att diagnosen var speciellt allvarlig då han hade bra rörlighet i sin rygg. Han hade 4st täta tornutskott och 2st helt i hopväxta, alla precis vid sadelläget mitt på ryggen.

Min opererades på Strömsholm i juni 2013. En titthålsoperation som gjordes ståendes med lugnande och lokalbedövning. När vi gjorde operationen på honom så hade Strömsholm gjort ca 25st liknande operationer och 22st hade blivit betydligt bättre, så prognosen var väldigt god!

Rehaben var lång och tråkig- men idag guld värd! :bow: Han fick redan dagen efter sin operation gå ut i en mindre hage, han skulle promeneras två gånger om dagen i ca 30 min avslappnat i 3 veckor. Vi skulle varje dag stretcha ryggen ca 20-50ggr/dagen (dvs höja ryggen på honom genom att trycka under magen samt vid rumpan). Därefter skulle han tömköras försiktigt i alla gångarter i 3 veckor sedan var det dags att rida igång honom! Igångsättningen från ryggen var ungefär 4-6 månader, beroende på vilken kondition och stryka dom va i innan.

Idag tränas Gustav som vanligt! Han är fräschare än någonsin och jag har fått en helt ny häst tack vare operationen. Han är allmänt mycket lugnare och gladare, har fått ett helt annat rörelsemönster och känns otroligt arbetsvillig. Är så tacksam för att Strömsholm opererade honom! Har varit på återbesök en gång varje år för att checka. Stretchar fortfarande ryggen innan och efter ridning, samt använder Back on Track täcke samt schabrak. I övrigt inga speciella behandlingar eller så. Dagens ryggplåtar ser fantastiska ut! Han tävlas som vilket annan häst som helst upp till MSV :love:
 
Min erfarenhet av ks-hästar är att de ska ridas i "unghäst-form" dvs. framåt och nedåt, rida mycket bommar/ut i terräng för att få upp hovarna, lösgaloppera (om hästen klarar det), samt tömköra, allt för att få upp ryggen och få hästen att använda bukmuskulaturen rätt. Och ryggen får inte bli kall. Jag red en häst förr som fick diagnosen som 15åring, men förutom att vi slutade hoppa henne så fungerade hon bra med tipsen vi fick.
 
Det gjordes en titthålsoperation på Strömsholm. Stående med lugnande och lokalbedövning. Blev totalt 8 "snitt".
Skar dom bort ligament mm? Har du hört hur många hästar som klarar sig på denna operation? O som håller sig bra. Eller kommer det tillbaka. Läker det inte ihop igen?
 
Skar dom bort ligament mm? Har du hört hur många hästar som klarar sig på denna operation? O som håller sig bra. Eller kommer det tillbaka. Läker det inte ihop igen?

har gjort samma sak så svarar. ja man skär bort ligament och en del nerver. Det är svårt att svara än på hur statistiken ser ut, men en del blir helt bra "för alltid" och på vissa växer det ihopa, lite eller mycket. Och om de påverkas av det är olika från häst till häst, många håller sig bra tills man slutar ta hand om dom som "man ska"
 
Igår var vi på vetcheck och allt såg bra ut, jag är så himla glad!
Veterinären sa till sina studenter att det är kul att se att en häst med så grav ks kan vara så fint musklad och fungera så bra.
Ville bara dela med mig av lite solsken för jag är så lycklig!! :)
 
Sällar mig till de med KS-häst. I vårt fall gjorde omotiverade bockningar att jag röntgade ryggen på henne igår och det hittades ks på två ställen. Ett som såg riktigt illa ut (för en lekman som mig i alla fall) under sadeln och en i slutet av ryggraden. Vilka kliniker är det som utför operationen och hur ser rehabiliteringen ut?
 
Har fått konstaterat av klinik att min nya häst har ont av två täta tornutskott precis under sadeln. Vi ridning med bedövning av dessa utskott var han som vanligt igen jämfört med otroligt obekväm (kickar, slår med huvud och svans) redan i skritt utan bedövning, så solklart.

Hur går det för er andra?
Hur lägger ni upp träningen? Hur mycket rider ni och hur mkt jobb från marken en vanlig vecka? Hur såg rehabiliteringen ut efter diagnosen?
 
Har fått konstaterat av klinik att min nya häst har ont av två täta tornutskott precis under sadeln. Vi ridning med bedövning av dessa utskott var han som vanligt igen jämfört med otroligt obekväm (kickar, slår med huvud och svans) redan i skritt utan bedövning, så solklart.

Hur går det för er andra?
Hur lägger ni upp träningen? Hur mycket rider ni och hur mkt jobb från marken en vanlig vecka? Hur såg rehabiliteringen ut efter diagnosen?
Beklagar diagnosen @Catrool .
Här går det bra. Ska försöka svara så gott det går. Efter diagnosen tömkörde jag mycket och gick mycket promenader.
Nu tömkör jag inte längre men det beror på att mina klena handleder inte tål tyngden av tömmarna.
Men promenerar gör vi fortfarande.
Så här kan en vecka se ut för oss:
Mån: Vila
Tisdag: Dressyrlektion
Onsdag: Vila
Torsdag: Uteritt 45 min
Fredag: Avsutten promenad 45 min
Lördag: Dressyr
Söndag: Uteritt 1-2 timmar.

Måndag och onsdag vilar hon för att jag jobbar 12 timmars pass de dagarna.
Saker som har varit viktiga för oss är:

Utprovad sadel. Vi åker 1 timme och 45 min enkel väg till "de bästa" häromkring.

En bra förstående tränare. Vi har äntligen hittat en som fokuserar på att min häst ska må så bra dom möjligt.

Massage och värme. Alltid täckad och regelbundna besök av massör.

Alltid jobba avslappnad i form. Är hon väldigt taggad till exempel i skogen så kan vi få skippa traven den dagen för att hon spänner sig för mycket. (Eller snarare för att jag inte förmår henne att slappna av) Då tar vi en lång skrittur istället.

Lösdrift. Hon mår väldigt bra av det. Innan diagnosen hade jag henne på box.

Värma upp. Jag skrittar alltid fram henne länge för hand innan jag sitter upp.

Det här är vad som har fungerat bra för oss och jag tycker inte att vi har blivit begränsade av hennes diagnos, snarare mer medvetna. Fredagsprommisen ser jag som en ren hälsobonus för min del. Aldrig i livet jag hade power walkat 45 min i ur och skur en fredagskväll utan min bästis i andra änden av snöret! :p

Hoppas att ni också hittar vad som fungerar för er.
 
jag tycker inte att vi har blivit begränsade av hennes diagnos, snarare mer medvetna. Fredagsprommisen ser jag som en ren hälsobonus för min del. Aldrig i livet jag hade power walkat 45 min i ur och skur en fredagskväll utan min bästis i andra änden av snöret! :p

Kul att läsa, speciellt den delen jag plockade ut ur din text eftersom jag känner igen mig så väl i den. :)

Jag har följt den här tråden även om min häst en helt annan ryggåkomma, spondylos (hopväxta kotor i ryggen). Jag tycker inte heller att jag har blivit begränsad men jag har däremot fått en massa nya kunskaper kring hästens rörelseapparat, kring min egen kropp och även nya sätt att jobba hästen på.

Har haft och har en fantastisk hjälp av min tömkörningstränare som också är fysioterapeut så faktum är att min häst både känns och ser finare ut nu än vad hon gjorde innan. Hon är ju per automatik stelare i sin rygg eftersom kotorna växt ihop men det verkar inte bekomma henne.

Mitt schema ser ut ungefär som ditt gör men med ett par tömkörningspass istället för vila och ridning.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 753
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 108
Senast: KAROLIJNAH
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 009
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp