Nya lagen om märkning

Mina reggades imorse. Men en sak undrar jag. Kattungar, är det uppfödaren eller köparen som ska se till att dessa reggas? På raskatter är det uppfödarens ansvar enligt Sveraks regler. Men här?
Kattungar ska vara märkta och registrerade innan 4 mån ålder. Så de verkar falla på uppfödaren. Eller hmm näää luddigt
 
Mina reggades imorse. Men en sak undrar jag. Kattungar, är det uppfödaren eller köparen som ska se till att dessa reggas? På raskatter är det uppfödarens ansvar enligt Sveraks regler. Men här?

Det borde bli uppfödaren eftersom de ska reggas före 4 månaders ålder. I vart fall tycker jag en ansvarsfull uppfödare ser till att det blir gjort och inte överlåter det på kattungeköparen, som kanske missar det. Men visst lämnar man ifrån sig kattungen vid 12 veckor så kan man ju välja att låta enbart kattungeköparen stå för registreringen. From april ska det ju gå att registrera ägarbyte på katten, så i framtiden när man köper en kattunge /vuxen katt så ska man ju registrera det.
 
Det borde bli uppfödaren eftersom de ska reggas före 4 månaders ålder. I vart fall tycker jag en ansvarsfull uppfödare ser till att det blir gjort och inte överlåter det på kattungeköparen, som kanske missar det. Men visst lämnar man ifrån sig kattungen vid 12 veckor så kan man ju välja att låta enbart kattungeköparen stå för registreringen. From april ska det ju gå att registrera ägarbyte på katten, så i framtiden när man köper en kattunge /vuxen katt så ska man ju registrera det.
Tycker det smidigaste vore om uppfödaren hjälper köparen att lägga in katten när köparen är hos uppfödaren för att hämta den.

Förstår att uppfödaren inte är sugen på att stå på en massa katter "bara" för att köpare inte fått tummen ur och lägga in sig själv som ägare.
 
Mina reggades imorse. Men en sak undrar jag. Kattungar, är det uppfödaren eller köparen som ska se till att dessa reggas? På raskatter är det uppfödarens ansvar enligt Sveraks regler. Men här?
Är det inte ägaren som vid varje tidpunkt ansvarar för att de katter hen äger är registrerade?
 
Är det inte ägaren som vid varje tidpunkt ansvarar för att de katter hen äger är registrerade?
Jo så är det. Vore ju märkligt om uppfödaren står som ägare på massa kattungar som hen inte äger längre dvs sålt.
Inom hundvärlden är det också den nya valpägaren som är ansvarig för att registrera sig och sin hund hos Jordbruksverket, medan uppfödaren ska registrera kullen hos Svenska kennelklubben men där man i stamtavlan får med en del att fylla i som ny valpägare som man sedan postar in.
 
Jo så är det. Vore ju märkligt om uppfödaren står som ägare på massa kattungar som hen inte äger längre dvs sålt.
Inom hundvärlden är det också den nya valpägaren som är ansvarig för att registrera sig och sin hund hos Jordbruksverket, medan uppfödaren ska registrera kullen hos Svenska kennelklubben men där man i stamtavlan får med en del att fylla i som ny valpägare som man sedan postar in.
Ja, registrering av härstamning blir ju beroende av information som uppfödaren sitter på.
 
Jo så är det. Vore ju märkligt om uppfödaren står som ägare på massa kattungar som hen inte äger längre dvs sålt.
Inom hundvärlden är det också den nya valpägaren som är ansvarig för att registrera sig och sin hund hos Jordbruksverket, medan uppfödaren ska registrera kullen hos Svenska kennelklubben men där man i stamtavlan får med en del att fylla i som ny valpägare som man sedan postar in.

Så du menar att det inte går att ägarändra katter i detta register? Låter ju verkligen korkat.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Så du menar att det inte går att ägarändra katter i detta register? Låter ju verkligen korkat.
Jo såklart att det går, det har jag inte skrivit något om. Förstår bara inte varför uppfödaren skulle behöva registrera kattungarna innan dom flyttat till sina nya hem, när ingen hunduppfödare gör så.
 
Såg informationen i vgd tråden så jag passade på att göra det nu. Hade lite roligt med färgen och beskrivning av kännetecken :D tänkte mig att en del kommer vara "röd 🤷‍♀️" medan andra är lite mera petnoga om sin lilla snuffletoff "lilasköldpaddstabby bicolor ✨"

(Det är min Alices färg det där andra exemplet ... guilty :angel:)


Skrev såklart också ytterst (*hostöverdrivethost*) noga om hennes kännetecken - typ "icke godkänd fläck på höger noskudde och lite på nosen plus smal strimma som fortsätter från bläsen över pannan från vitt till créme" ..... ✨✨
:o:angel:
No risk att man inte känner igen henne iaf :cool::rofl:
 
När man ägarändrat, står det rätt ägare 💡
Precis som det har funkat i Sveraks ID-register hela tiden. Och i DjurID när katt bytt ägare.
Såklart man kan göra så men förstår fortfarande inte varför det är nödvändigt när kattungen bara är hos uppfödaren. Att det blir gjort en ägarregistrering eller ägarändring ligger ju oavsett hos köparen när kattungen tas över.
Det fungerar ju väldigt bra på hundsidan att enbart valpköpare registrerar valpen då ca 95% av alla hundar i Sverige är registrerade där.
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 838
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 235
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp