nya regler lydnad klass I-III

Sv: nya regler lydnad klass I-III

Tja rätt så okej faktiskt... Man blir ju bara lite "omskakad" eftersom att man är så van vid tågordningen.

Att slippa linförgihet och frittfölj under samma program är ju extra välkommet. Hoppet i 1:an känns ju också lite roligt eftersom att det är rätt så knäppt som det är idag. Det är inte snyggt att rusa fram vid sidan av hindret för att fånga upp hunden typ.

Från när skulle detta gälla då? Vet att det stod men nu har jag stängt ned det igen :)
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

Lite tråkigt att de tog bort fritt följ tycker jag.

Kul att de lagt till apporten. :)

Tippan, tror reglerna börjar gälla 2007.
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

jag tycker också att det är ganska bra. särskilt det att man slipper både ff och linf som gör att programmet tar sån tid.

håller med om att det gärna blir klumpigt när man ska möta upp på andra sidan, men med dessa reglerna blir det mer som en inkallning och svårare att se om hunden verkligen hoppar hindret på kommando. varför inte ta tvåans hopp direkt?
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

Min dator vill inte öppna sidan med regelrevideringen, kan du lite snabbt berätta om förändringarna?
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

Nackdelen med tvåans hopp är att man får hunden så nära hindret. Jag tycker att det krävs en del träning för att få de ut/längre bort från hindret innan de sätter sig. Det går ju i lydnadsklasserna, men i brukset är det ju bra om de kommer en bit ut när det är 65 och 85 cm. Iofs kanske inget problem med Schäfer?
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

Avseende revidering av klass I-III har revideringsgruppen arbetat med stegring genom klasserna upp till elitklass som utgångspunkt. Vissa moment har därför förändrats, några tidigare moment har utgått och ersatts av andra moment.Gruppens grundtanke med detta har varit att möjliggöra för föraren att i sin utbildning av hunden ska kunna göra detta stegvis och då succesivt öka svårighetsgraden, då vissa av momenten utformats så att de hänger ihop upp genom klasserna.

Ändringar i klass I

3. Fritt följ med koppel (linförighet) koeff 4
Momentets benämning ändrad. Förändring av koefficient. Tydliggörande av gångprogrammet.

4. Gripande av apport med avlämnande koeff 2
nytt moment (Gripa app som hålls framför hunden och sedan hålla den 5 sek, därefter lämna av)

8. Hopp över hinder koeff 2
Förändring av momentets utförande (Sätta hunden, gå till andra sidan och hunden ska hoppa över och inta utg ställning)

Ändringar i klass II

2. Fritt följ koeff 3
Tydliggörande av gångprogrammet

5. Sändande till ruta koeff 3
nytt moment (Hunden sänds till rutan som har en sida 10 m bort (som jag fattar det inte diagonalt som i klass III) där den kommenderas till stående. hunden ska förbli stående 3 sek, därefter återgår föraren till hunden)

Ändringar i klass III

1. Sittande i grupp koeff 2
nytt moment (förarna sätter hundarna med 5 m mellanrum och går 20 m bort där de stannar synliga för hundarna. De ska stanna 1 min)

4. Sättande under gång koeff 2
nytt moment (som läggande och stående fast hunden ska sätta sig)

6. Sändande med platsläggande och inkallande koeff 4
Justering i momentets utförande samt förändring i antal kommandon (hunden sänds från 25 m håll och rakt för en av rutans sidor, max antal kommandon är 4). så här står det om bedömning, jag fattar inte riktigt vad som menas med ståkommando; För erhållande av högsta betyg får inte föraren ge mer än högst 4 kommandon sammanlagt, varvid det fjärde kommandot är ett ståkommando i rutan. Används inte ståkommando i rutan får föraren inte ge mer än högst tre kommando sammanlagt för erhållande av högsta betyg

10. Fjärrdirigering koeff 4
Förändring av koefficient. Förändring av tid mellan positionerna. "Tiden mellan tävlingsledarens skiftesbyten ska vara ca 3 sek".

Obs att detta bara är ett förslag!
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

Jag tycker det verkar som ett jättebra förslag! Det blir ju en mer naturlig stegring, som sagt var. Det kommer nog att bli lite avslöjande med ettans apportering... Många har lärt in apporteringen just på kastandet och får nog svårt att få hunden att bara gripa...
Skönt att slippa både linförigeheten och fritt följ, för mig helt onödigt med bägge i samma program. Hoppet känns också som en förbättring, tycker inte om dagens. Känns också som ett mer naturligt förstasteg.
Hoppas att förslaget går igenom!
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

Jag tycker ettan har blivit svårare och tvåan lättare :crazy:

FF är ju skönt att slippa av den enkla anledningen att det tar tid, en rymningsbenägen hund har ju tusen chanser sen ändå.
Men jag gillar inte apporteringen... Min hund har väldigt svårt för att sitta med apport och jag vet att många hundar har det, känns lite kravfullt att lära dem sitta med dem i munnen i så pass tidig ålder för vissa individer. Själv har jag fått lära in apportering kravlöst, annars hade jag inte haft någon apportering öht.

De kan ta bort läggande under gång tycker jag :angel:

Rutan tidigare välkomnas av mig, likaså det nya hoppet i ettan.

//E
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

jag vill byta plats så att ställandet kommer före läggandet. tar man i lite för mycket under läggandet är det sååå lätt att ställandet blir ett kanonfint läggande istället, och tar man i för lite/är otydlig är ställandet kört 9 ggr av 10.
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

Vanesak. Rutin mellan ställande och läggande kommer när hunden blir säkrare. Jag hade också trubbel med det säkert... Ja länge. 1-2 år tycker jag innan det blev helt säkert. Men min yngre hund har jag väl tränat på nått annat sätt, för hon brukar inte tveka. Men ett tag hade jag 2*10 läggande eller 2*10 ställande :d
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

Själv har jag fått lära in apportering kravlöst, annars hade jag inte haft någon apportering öht.

Jag har också lärt in apporteringen kravlöst, använder klicker, men har som ett "steg" att hunden ska kunna sitta med apporten. Jag tycker det är ett naturligt steg mot den färdiga.
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

Jag gör tvärtom, eller hur jag nu ska säga. Håll fast först och sättandet är typ det sista steget. Först när de kan lämna av och vet att jag vill ha apporten i handen så för jag in sättande.
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

Jag gör likadant, när de apporterar med glädje, har stadga och lämnar av utan problem, så tränar jag in sättandet, min har väldigt svårt för det nämligen.

Hon har väldigt starka kräkreflexer, hon är väldogt villig om att vara till lags, men sitta med apport är nästan omöjligt...

//E
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

jag började med att lära in att sitta med apporten. sedan gick vi, kallade in och till sist kastade jag ut. baklängeskedjning m a o. fast vi är inte riktigt färdiga ännu, det går för långsamt in.
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

Jag kör ju fart in prio ett. Sen får avlämningen vara hur den vill i början. Jag vill bara ha en glad hund som kutar in. Men det är ju för att jag sätter "jaktapporteringen" i första hand. Där blir det ju en annan vilja att komma in liksom.

Sen tränar jag att de ska trycka apporten mot min hand. Eller som min äldre körde ett bra tag, hon tröck den in i mitt lår :D

Sen som sista steg så ska de sitta och så ska jag kunna sätta handen mot dem. Men jag testade med yngre hunden här om dagen att göra så som i momentet och hon höll den rätt så bra.

Men visst förlorar man en del med att inte lära dem håll fast. Hon kan ju tugga ibland om de är vittrings/spårpinnar. Men ingen av de tuggar på fågel eller dummie och det är jag nöjd med. För det är fortfarande viktigast. Jag är ju ingen bruksmänniska i äkta bemärkelse för jag är INTE besatt av perfektionism och 10:or!! Jag räknar att jag klarar mig och så låter jag vissa moment vara som de är, bara hunden är glad och jag slipper bråka eller nöta tills vi lessnar.
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

men där kan bollfixeringen göra lite nytta. kommer han snabbt in så kastar jag bollen, och så gjorde jag med inkallningen (blev en fin 9:a med anmärkning på avslut). vi har inte så mycket annat än lydnad att träna och bli bra på så då kan jag lika gärna försöka (med betoning på försöka...) få det så bra som möjligt med lydnadsmomenten. dessutom har han ett så långsamt läggande att det drar ner en hel del. jag har jobbat på det i flera månader nu men det blir aldrig så där BC-snabbt.
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

Äh! Du har ju så bra hjälp så det kommer ni att fixa! Ni tränar ju också rätt från början eftersom att du har instruktör redan från start! Men det tar ju lite tid innan hundarna blir rutinerade. Det blir de inte över en natt :) Jag har jättesnabbt läggande, men jag vet inte om jag törs berätta hur jag gör :o Men bena bara viker sig och vi har fått 10, men oftast bara 9.
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

jamen berätta!!! Jag använder gärna mig av alla knep!! Tror jag *hmm*

//E- som hatar läggande
 

Liknande trådar

Hundhälsa Helt sjukt hur fega dom är. När andra länders kennelklubbar går åt allt hårdare känns det nästan som att SKK går åt motsatt håll. Tänker...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 616
Senast: Myrten
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 708
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Hästnyheter Sara Algotsson Ostholt dissar de nya OS-reglerna i fälttävlan och tror att de skadar sporten. En helt annan åsikt har Ludwig...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: Gunnar
·
Samhälle Vad tycker ni om de nya orden? Kommer ni använda dem? :) http://spraktidningen.se/nyord2018
2 3
Svar
50
· Visningar
2 792
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp