Bukefalos 28 år!

Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

haha nee då min donna har med ett lugnt föl i magen:p käönenr dock inte var dag, men hon har limpor som jag hopaps tyder på dräktighet, hon är även allmänt arger:p nhaha men bebisen e lugn:;P hoppas den blir det när den kommer ut med:P dock levande!!
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Ja min snälla, lugna dam är lika go som alltid, om inte ännu mer.. :p Och fölis vill inte prata så mycket, men limpor har hon och nån spark ibland får man känna också, men det är långt ifrån varje dag. Hoppas det blir en lugn sak när den kommer ut också.. ;) Hon är på dygn 258 idag, så nu är det inte så långt kvar! :love:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Det är likadant för mitt ena sto som ska föla runt den 6/5. Hennes fölis har jag knappt kännt alls, fast jag ofta står länge och väntar på ett livstecken. Medan den som ska födas ca 30/6, den är helvild. Fölet bökar i magen så mamman blir jättesur på sin mage. HON STAMPAR I GOLVET OCH HUGGER MOT BUKEN IBLAND. Hon är bara 4 år så hon fattar väl ingenting. Hennes fölis verkar hoppa redan inuti magen. Hoppas den gör det när den kommer ut också.
Lycka till med alla era fölmärrar. Jag tycker väntan är oändlig.
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Ja kan hålla med om att väntan är oändlig, men ibland känner man även hur snabbt det gått, känns som man nyss var hos hingsten men för mig är det 4mån kvar till fölning :love:

Fölis har inte varit så aktiv som förut men jag känner den ibland iaf, å det är skönt. Men annars så märker man att hon har den kvar då tösa blivit så ilsk även mot mig :crazy: Skrämmande...
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Min har nu fått abortvirusspruta nr två. Så nu är det bara två stick kvar till fölning! (En till abortvirus och så stelkramp).

Hon ligger ner så fort jag tar in henne och idag fick jag SLÄPA ut henne i hagen trots två timmar liggandes i halmen.

Hur ska det här sluta? :eek:

Däremot är hon ganska godmodig, trivs med sällskap, säger inte ett pip oavsett var jag borstar (men tjurar när jag pillar på juvret men det har hon alltid gjort).
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Hehe min ska ha sin andra virus abort spruta nästa vecka, vi sa runt den 27:e så jag måste ta tag och ringa och boka in det här någon dag.

Min vet ville även att jag skulle ta stelkrampen nu, men tror jag isåfall väntar tills 3:e virus abort sprutan än nu till andra, dom ska ha den 1-2mån innan fölning och sista virus sputan ges 2 mån innan, alltså i slutet av April, då ska min tös ha sina vanliga influensa och stelkramps spruta med även valacken så det passar ju bra.

Förresten, hur är detta.. Hur ofta vaccinerar man sina hästar? Jag gjorde i somras, stelkramp + influensa.. Ska jag göra nu igen lr ska jag bara ta stelkramp för fölningen?
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Har ramlat tillbaka in i tråden igen efter måånga månaders frånvaro. På sista inseminationen 1 aug. syntes varken ny äggblåsa eller tecken på dräktighet så jag antog att hon inte tog sig utan var beredd på att testa igen detta året (3 inseminationer förra året).

Rätt var det var så börjar hon bete sig som en bitch och surar som tusan. Magen börjar bli större trots att hon rids ordentligt och har satt ryggmuskler och tappat i vikt över revbenen. Förväntade mig naturligtvis att magmusklerna skulle lyfta lilla maggen oxå och var lite sne' för att det inte hände trots att vi går över bommar ett par gånger i veckan.

Sen kommer vet. och ska raspa tänderna, det första han frågar är om hon är dräktig :bump: Då börjar man ju fundera på om det kanske var så att hon tog sig men att fölis låg väldigt långt in (stoet ÄR lång och stor). Hände en kompis där de klämde en tvilling och sen sa att hon tyvärr var tom. Fast det var hon inte :rofl:

Hon bör ju föla kring 1 juli men inte ser man några fosterrörelser där inte. Fast eftersom du inte ser något på din som ska ha en månad tidigare så kan jag nog ta det lugnt innan jag gör vare sig det ena eller andra. Håller tummarna för att det blir något. :bow:

Fölis blir i så fall e. Corlensky G - Nostradamus och syrran e. Bocelli kan hoppa så då borde den kunna det också...
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

stelkramp behövs bara göras om var 3:e år men influensa ska de ha minst en gång per år.
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Jasså ok, har alltid kört samma spruta, alltså med bägge i (Iof så har jag grundvaccinerat henne).

Så hon har fått grund = 3 sprutor, sedan i somras fick hon en spruta för både Hästinfluensa och stelkramp igen (För jag trodde dom skulle ha det varje år). Så nu blir 5:e sprutan. Men då lär det blir stelkramp och hästinfluensan igen eftersom stelkrampen är för att det ska föras över till bebben med.

Då vet jag, så nästa år ska hon bara ha hästinfluensan =)
Tack!!
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

haha japp precis:p måste ju bli en lite mindre kostnad och ge henne bara ett och jag tror inte det är bra att ge de för mycket helkelr.. men jag vet att man kan ge stelkrampssprutan om de får ett sår elelr likande(inte skrubbsår) fan ahr inte koll p¨å när vi gav nora senast.. hm men jo det bva nog vidngen vet va där i hästas va ju för fången och då kolade de nora om hon va dräktig men de nådde inte in..
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Men alltså, ingen vet har sagt någe om detta. Ska nog höra med min vet och se vad han säger :)
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

haha ja ja vet inte hur det ligegr till:P:P m,en de e ju bättre att göra det för många gånger än förfå:P om man inte vill ha viruset:p

usch vi hade en häst som dog i stelkramp, och de va INGE skoj sa mamma..

Usch låter som om vi bara varit med om hemskheter, mend et har vi faktikst inte:D
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Jag vet det för att min vet en gång frågade om jag skulle ha både och varpå jag frågade om de inte skulle ha det. Det visade sig då vara som hos människor. Vi får en grundvacc. med stelkramp och sen vart 10:e år eller om man får en djup sårskada. Fast för hästar har man kortat den tiden med 2/3. Influensan måste däremot förnyas hela tiden och ibland kommer nya stammar som det gamla vaccinet inte har full verkan emot.

Det står dessutom i de små vacc.korten som man ibland får med hästarna.
Men det kostar inte heller speciellt mycket mer att ta båda (100 lapp) och det brukar ju bli en 6-700 spänn för en vacc. om man bara har en häst så då spelar det inte så stor roll.
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

hm, det har jag med hört.. Mina föräldrar snackade nått om grund vaccinering och sen var 10 år:p men vad det menades demd vet jag inte:S
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Okey, ja vart 3:e år står det bak på vaccinkorten :angel:

Jag har alltid betalat 350kr inkl allt för en spruta för influensa + stelkramp så det är inte dyrt.

Men det blir ju bägge i år med i och med att Pillan ska ta stelkrampen för att hon är med föl.

Men sen vet jag att stelkramp inte behövs förens om 3år om inget händer innan. Tack!
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Det är likadant för mitt ena sto som ska föla runt den 6/5. Hennes fölis har jag knappt kännt alls, fast jag ofta står länge och väntar på ett livstecken. Medan den som ska födas ca 30/6, den är helvild. Fölet bökar i magen så mamman blir jättesur på sin mage. HON STAMPAR I GOLVET OCH HUGGER MOT BUKEN IBLAND. Hon är bara 4 år så hon fattar väl ingenting. Hennes fölis verkar hoppa redan inuti magen. Hoppas den gör det när den kommer ut också.
Lycka till med alla era fölmärrar. Jag tycker väntan är oändlig.

Isf ska ju våra ha ungefär samtidigt! :bump: Min ska ha runt 1-5/5! :D
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

*knapplån*

Fina rullade sig häromdagen när hon fått av sig täcket. Hon rullar sig sällan annars... Hade verkligen velat se det, måste sett kul ut med den magen :D Tyvärr lyckades jag ju ha gått in i stallet just då :smirk:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Då håller vi tummarna för varandra. Att allt går väl, för våra fölston.
Min är ett Quarter-sto som är betäckt med Elmshorn.
Vilken stam är det på din ?
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Måste bara ställa två frågor som jag går & funderar på..

  • Hur ser man att efterbördan är hel? Och att allt har kommit ut..?
  • Vi missade stoets vaccination mot Botulism som hon skulle fått i slutet av December, tror ni man kan ge den samtidigt som stelkrampen? Eller kan det vara farligt för fölet? Är det försent att ge stoe den nu?

//Diana
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Vad jag förstår (har själv aldrig varit med om en fölning) kan man "breda" ut den när den kommit ut.
Botulismsprutor ska mig veterligt inte vara farligt att ge dräktigt sto så det är antagligen inget problem att ge den tillsammans med stelkrampen (som brukar ges 4-5 veckor innan fölning).
 

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 899
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 304
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 236
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp