Bukefalos 28 år!

Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Ja uppdatera kan jag göra..

Vart inge hämtning av hö idag för det har snöat enormt mycket och vägarna var snorhala så det blir någon dag i veckan, ev imorgon som det såg ut.

Jag klarar inte av detta hö, jag är helt död varje gång jag tagit i det lr känt doften från det. Så som jag reagerar på detta hö har jag aldrig reagerat så nog lär det vara någe med detta skithö. Suck..

Jag vet inte om hon hosta idag för ja hon låter konstig :p Men alltså hon typ hur ska jag förklara, hon fustar ut genom näsborrarna samtidigt som hon låter från munnen, ja på någe himla konsigt vis. Men hostat har hon oxå. Fast inte när jag är i närheten tydligen, då låter hon bara konstigt :crazy:

Gamlingen däremot tycker jag låter som det är torrhosta lr någe, för det är inge som tar emot utan det är mer hoost, snyggt sätt och förklara det va :o

Usch varför ska detta komma till oss? Blää
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Det låter som en allergisk reaktion (damm). Antar att det låter som hon rosslar. Vilket isf är så som min brukar reagera mot damm/mögelsporer. Det är jätteviktigt att du får tag i det andra höet, om det nu är så, då det annars är stor risk att det i värsta fall blir kroniskt. Är det dessutom flera hästar som reagerar på höet så låter det faktiskt som att det är största orsaken. Men håll även koll på feber, allmäntillstånd mm.
Hoppas det löser sig för dig.
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Feber, hahaha... Bra sagt, jag vet inte vilken tempratur bruden har, suck

Och i två dagar nu så har jag helt missat att ta tempen :( Men i förrgår hade hon 38.0 men då hade det regnat och snöat hela dagen så hon var rätt blött på halsen (täcke på sig).

Vi var och hämta hem några höbalar i morse så nu har vi BRA hö hemma, vi ska börja ge av det på en gång, dock från imorgon.

Håll tummarna nu!
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Måste det vara så mycket tjafs här??
Alla gamla bönder jag känner som fött upp hästar i generationer har tittat till sina ston var tredje timme..själv har jag ju bara ett föl på gång och vill titta oftare men övervakningskameror är det faktist inté så många som har.(Känner flera som har det och har ändå sovit vid fölningarna).I grund och botten var det ju ett bra inlägg som var väl menat ,sen är det ju upp till var och en att ta reda på exakt vad som gäller.Jag råder er att prata med eran veterinär för att vara riktigt säkra.Man kan väl åtminstone svara med en trevlig attityd???
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Har för länge sedan haft en häst som dog av dåliga luftvägar och nu i min ägo två som lider av samma problem (inte samma stall). Bra hö och ut med dem är bästa receptet! Mina två som hostade är helt symtomfria sen de gick ut på lösdrift. Aldrig hosta, inget snorande, pigga och glada. Trots regn och rusk och torr ligghall med massor av halm står dock dessa busar hellre i leran utan täcke. Men jämförelsevis med de hästar vi har som går inne så klarar sig dessa från alla krämpor hittills (peppar, peppar)
Jag har en ponny och ett halvblod.
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Okey, denna gammel ponny har alltid fått hosta vid dåligt väder och sådant. Men tror denna hosta är lite för höet faktiskt.

Det är 3 hästar av 5 som har haft hosta nu, våra har varit lite snoriga oxå vet inte hur det är med dom andra. Men det har börjat lägga sig, min tösa hostar inte något just nu, kan vara lite snorig (vitt snor) men bara ibland.

Gamlingen är lite hostig vid ansträgning bara nu, vi har bytt ut höet ocå nu så vi får se. Dom går utan täcken nu iaf!
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

*Knapplån*

Måste bara fråga om någon vet om glidslem är detsamma som glidmedel? Man ska ju ha det om man behöver rätta till fellägen.. :P

//Diana
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Ja det är det!!:)Tror man säger glidslem för att det är till djur!
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

kl

Jag har känt mycket livliga bebisar på båda mina ston i helgen och kompisen kände igår!

Känns jätte skönt! Speciellt på Grållan som rullade fast i boxen och därefter så har bebis inte sparkat alls när jag känt trots att den var en riktigt vilde förut.
Men vem vet den kanske fick en världens chock när morsan rullade fast så den höll sig lugn ett tag :rofl:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

*kl*

Nu är det bara 40 dagar kvar till beräknad fölning:love:, och gud så nervöst det börjar bli.. vad har jag gett mig in på liksom.. TUR jag har en stallägare som har varit med många gånger förr, det känns verkligen jättetryggt!

Det börjar nog bli fullt i magen, hon har börjat äta grovfoder dåligt (för att vara henne),hon äter bara ca 15 kg/dag, mot normalt under hösten/vintern ca 30 kg! Kraftfoder får hon 3 ggr/dag och hon äter MAX 1 kg/ggr. Hon får nu inte riktigt i sig det jag vill, men vad ska jag göra?)
Hon får hö i hagen. I boxen har hon fri tillgång på både hö, hösilage och lusernhack, så hon kan välja själv vad som faller i smaken från dag till dag(det varierar nämligen). Och så går hon på kornkross, betfor och krafft rehab. Rehaben ska jag byta ut mot Pluss grön, men måste vänja in henne på det innan jag kan ösa på.
Jag kan ju inte tvinga henne att äta mer, så det finns väl inte så mkt att göra antar jag....

Stor och rund är hon, och nu ser man hur bäbis hoppar runt i magen på flera meters håll:love:, det är helt underbart! Jag kan sitta i hennes box på kvällarna läääänge och bara titta. Och Lady ser så nöjd ut så, hon är mkt harmonisk och har fått tillbaks det där drömmande i blicken som hon hade i början av dräktigheten.

Detta är så spännande, men ändå - hjälp liksom vad läskigt!
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Det är vanligt att stona äter sämre när det närmar sig, får inte plats i magen riktigt :)
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Jo, så är det ju:)
Hon är svårfödd så jag har gött henne ordentligt hela dräktigheten just för att hon ska ha ordentligt lager att ta av nu i slutet, men min häst (fullblod) kan inte bli sådär riktigt fläskig.. Hoppas ändå det hon har räcker till utan att hon kommer se alltför anskrämlig ut när fölis ploppar ut:crazy:. Hon har stått på 150-170 mj , kvot 7,8 hela dräktigheten, det är vad jag får i henne, är stora mägder mat.

Hoppas aptiten på grovfodret kommer tillbaks till digivningen, annars vette sjutton vad jag ska stoppa i henne då:crazy:
Har möjlighet att ge kraftfoder 4 ggr/dag, men kan ju inte ge hur mkt som helst vid varje mål. Dessutom vill hon ju inte ha mer än kilot/ggr. Kan väl iofs muta stallägaren till att ge ytterligare en extra gång i så fall, men grovfoder så långt som möjligt är ju alltid bäst;)

Men det löser sig nog.
 
Senast ändrad:
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

*kl*

Va spännande, det börjar närma sig för många nu :)

Uppdaterar lite efter lång tid med ofungerande dator. Fina är på 232 dygn idag. Hon är VÄLDIGT rund om magen så jag börjar fundera på hur många bäbisar hon har tänkt klämma ut! :eek: Det ska bara vara en enl UL iaf! :p Mamma tittade på henne idag, två veckor sen hon såg henne sist, och konstaterade att magen har växt synbart sen dess. Tyvärr har jag ingen kamera ännu så kan inte lägga ut några bilder. Måste skaffa en för den här magen ska förevigas :D
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Idag är Nischka på dygn 260... Det går så fort. Kändes nästan som att det var för en månad sen jag körde henne till hingsten.
Men som sagt nu börjar man bli lite nervös istället. Hon är såå stor nu och bebben sparkar hejvilt i den där stora balongen till mage. Ska försöka ta lite bilder på henne i helgen..
ska försöka att klara av o lägga ut dem här, om jag vet hur man gör.. Annars så får ni hjälpa mig.

//Carro
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Är det alltså bara min bebbe som är väldigt lugn och beskedlig? Damen är stor och rund med tydliga limpor framför juvret, så visst är hon dräktig! Men bebben är väldigt tystlåten av sig och är bara i farten vissa dagar.. Fast iofs kollar jag inte så supernoga varje dag, bara på snabbvisiter iom skolan. Helgerna är veckans höjdpunkt på det viset.. :d
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

"min" bebbe är ganska lugn, kan känna en spark då och då. Börjar undra om fölis skulle vara svagt eller någe, men jag börjar nog bara bli nipprig och paranoid, är ju 3 mån kvar så jag hoppas det blir fart på bebben! :love:
 

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 837
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 294
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 227
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp