Bukefalos 28 år!

Nybörjarhund

Seabaz

Trådstartare
Om man vill ha en sällskapshund och aldrig haft hund förut, vilka raser bör man titta efter då?

Eget önskemål: Mellan mot liten storlek, korthårig som inte kräver så mycket pälsvård, social, lättlärd, inte kräva timmar av daglig träning/motion

Boende/Levnadsstil: Liten lägenhet men med uteplats med staket runt.
Jobbar halvtid/deltid och jobbet ligger 5 min från boendet. Tänkt dagrutin med motion vore t ex morgonpromenad, lunchprommis, längre em promenad samt kvällskissen.

Kan tänka sig gå en valpkurs och ev. vardagslydnaskurs i början men är inte intresserad av någon annan vidare träning eller tävling. Enbart en kompis-hund som sällskap.

En hund som är naturligt trevlig och social utan vida kända sjukdomar eller "se upp för" inom rasen även om man vet att undantag kan förekomma.


Detta är ett påhittat fall men vad skulle ni säga till personen?
 
Att oavsett ras så kan man aldrig förutspå vad den individuella hunden kräver.
Och hur gör man om hunden visar sig kräva mer än vad man räknat trots att rasen säger att den vore den perfekta hunden? Jag har sett hundar vara totala motsatser till vad rasbeskrivningen säger, och det kan man aldrig förutspå om man skaffar en valp. Om man letar efter en lugn soffpotatis-hund så bör man kolla på en äldre hund där man kan få information om att hunden har de egenskaper som man söker.
 
Att oavsett ras så kan man aldrig förutspå vad den individuella hunden kräver.
Och hur gör man om hunden visar sig kräva mer än vad man räknat trots att rasen säger att den vore den perfekta hunden? Jag har sett hundar vara totala motsatser till vad rasbeskrivningen säger, och det kan man aldrig förutspå om man skaffar en valp. Om man letar efter en lugn soffpotatis-hund så bör man kolla på en äldre hund där man kan få information om att hunden har de egenskaper som man söker.

Håller med, av mina tre settrar är det bara den sista som kikat i rasbeskrivningen....
 
Att oavsett ras så kan man aldrig förutspå vad den individuella hunden kräver.
Och hur gör man om hunden visar sig kräva mer än vad man räknat trots att rasen säger att den vore den perfekta hunden? Jag har sett hundar vara totala motsatser till vad rasbeskrivningen säger, och det kan man aldrig förutspå om man skaffar en valp. Om man letar efter en lugn soffpotatis-hund så bör man kolla på en äldre hund där man kan få information om att hunden har de egenskaper som man söker.

Nä, men det är ju större sannolikhet att hitta en soffpotatishund i en del raser än i andra. En Border Collie går ju helt bort då jag tror att andelen BC som passar in på beskrivningen är väldigt liten. Medan i en rent sällskapsavlad ras är sannolikheten högre.
 
Nä, men det är ju större sannolikhet att hitta en soffpotatishund i en del raser än i andra. En Border Collie går ju helt bort då jag tror att andelen BC som passar in på beskrivningen är väldigt liten. Medan i en rent sällskapsavlad ras är sannolikheten högre.

Ja, högre sannolikhet men du vet fortfarande inte om vilken hundpersonlighet du får.
 
Jag håller helt med den som skrev om att kolla efter en vuxen omplacering. Sedan är det ju svårt också när man inte vet vad som är "längre eftermiddagspromenad". Är det en halvtimme i kvarteret eller 2 timmar skogspromenad med lös hund? Det påverkar jättemycket.

De flesta hundar vill ju ha någon form av mental träning regelbundet under hela sitt liv, det finns dock raser som föredrar fysisk motion före mental träning men de är ofta mer svårtränade. Hundar som är lätta att träna med är lätta för att de tycker att det är kul, vilket också är anledningen till att de behöver det för att må bra. Hundar som "inte vill göra någonting" trots att de är i en ålder där de borde vilja massor skulle jag ta till veterinär oavsett ras...
 
I "inte intresserad av annan vidare träning eller tävling" tänkte jag mer organiserad träning. Att man som blivande hundägare räknar med att gömma lite godis, köra lite sök, trickträning hemma och lite parcour i skogen tar jag för givet ... (därav mitt svar om hanavais). Om man inte tänker göra något alls för att ge hunden mental träning: skaffa en leksakshund. Eller hamster. Alla friskahundar behöver lite hjärngympa, oavsett träningsvilja hos hund/ägare. Att kasta ut fodret på gräsmattan kräver ju ingen större insats av ägaren- men för hunden kan det ge mycket.
 
Som f d foxterrier-ägare vet jag att en foxterrier kräver betydligt mer än bara några promenader och lite soffmys! Det är en aktiv terrier.
Det bor ett par foxterrier i mina kvarter, tidigare var båda tanthundar, nu verkar den ena ha övergått till en farbror. Ägarna stapplar runt i området och hundarna stapplar med. De verkar liksom ha slocknat, reagerar inte på mycket. Utom när de råkar mötas, då blir båda två rasande.
 
I "inte intresserad av annan vidare träning eller tävling" tänkte jag mer organiserad träning. Att man som blivande hundägare räknar med att gömma lite godis, köra lite sök, trickträning hemma och lite parcour i skogen tar jag för givet ... (därav mitt svar om hanavais). Om man inte tänker göra något alls för att ge hunden mental träning: skaffa en leksakshund. Eller hamster. Alla friskahundar behöver lite hjärngympa, oavsett träningsvilja hos hund/ägare. Att kasta ut fodret på gräsmattan kräver ju ingen större insats av ägaren- men för hunden kan det ge mycket.
Enligt min erfarenhet av hundägare är det definitivt inte givet, tyvärr. Vet mååånga hundar som inte får någon mental aktivering alls. Kanske går dom en valpkurs eller allmänlydnad, men sen går man bara några promenader per dag, resten av hundens liv.
 
Som f d foxterrier-ägare vet jag att en foxterrier kräver betydligt mer än bara några promenader och lite soffmys! Det är en aktiv terrier.

Jag har också ägt en och den behövde inget mer än vad Ts beskriver hon vill ge och var lycklig med det.
 
Enligt min erfarenhet av hundägare är det definitivt inte givet, tyvärr. Vet mååånga hundar som inte får någon mental aktivering alls. Kanske går dom en valpkurs eller allmänlydnad, men sen går man bara några promenader per dag, resten av hundens liv.
När jag hade varit på MyDog hade jag sett nosework och var lite uppfylld av det, så jag berättade för en kollega som har hund om det. Fast först tänkte jag att han vet väl redan det mesta om det där, han har ju dvärgschnauzer och då är man väl bekant med rätt mycket i aktivitetsväg.

Men han lyssnade tvärtom väldigt intresserat på olika detaljer som jag beskrev och när jag berättat färdigt sa han "det låter ju jätteroligt. Vi har en sån där aktivitetsleksak och hon blir alltid jätteglad när jag tar fram den ..."

Han är antagligen en väldigt vanlig hundägare. :(
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 248
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 796
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 118
Senast: nilie
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 796
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp