Bukefalos 28 år!

Nybörjarhund

Så du släpper en hund lös som du vet kommer dra efter vilt om det dyker upp nått? Det är ju ansvarslöst hundägande i ett nötskal!
Min kompis har ett enormt fält inhängat med älgstaket. Sen finns det fält med enorma diken runt om där det helt enkelt aldrig dykt upp någon hare. Där släpper jag.
 
De är söta men bitska. Jag gillar dem, men de kräver rätt mycket styrning för att vara trevliga.

Tror vi diskuterat det här förut men minns inte om det var med dig eller någon annan ;)
Aldrig träffat en enda bitsk tibbe, då har jag träffat en hel del under den tiden vi hade rasen (1996-2013). De kräver viss styrning som alla hundar och har egen vilja. Men det där med att de skulle vara bitska avvisar jag vänligen men bestämt.
 
Tror vi diskuterat det här förut men minns inte om det var med dig eller någon annan ;)
Aldrig träffat en enda bitsk tibbe, då har jag träffat en hel del under den tiden vi hade rasen (1996-2013). De kräver viss styrning som alla hundar och har egen vilja. Men det där med att de skulle vara bitska avvisar jag vänligen men bestämt.

Jag har träffat pirayor:D jag upplever dem lite som corgin på det sättet, kan vara en ulv i fårakläder och behöver en hyfsat fast hand och få lära sig hur man uppför sig.
 
Tror vi diskuterat det här förut men minns inte om det var med dig eller någon annan ;)
Aldrig träffat en enda bitsk tibbe, då har jag träffat en hel del under den tiden vi hade rasen (1996-2013). De kräver viss styrning som alla hundar och har egen vilja. Men det där med att de skulle vara bitska avvisar jag vänligen men bestämt.
När man tränger dem så tar de gärna till tänderna. I mitt jobb träffar jag mindre trevliga Tibbar med jämna mellanrum.
 
Ok, det har jag som sagt aldrig upplevt. Inte på en enda hund. Kanske aveln har gått åt fel håll de senaste åren.
 
Ett moment i wachtelhundarnas unghundsprov är att de ska förfölja en uppstött hare - som dock inte får observeras av hunden, hunden ska bara släppas på löpan. Man trampar alltså upp hararna med en linje av folk, sedan går hundarna 20-30m bakom.
Herrejävlar vad hararna trycker alltså. I lite högre stubb är de fasen omöjliga att se, en stack inte iväg förrän jag nästan trampade på den.

Jag tränar inte särskilt mycket inkallning med mina och har dem inte lösa där jag tror att det finns vilt. Jag kan oftast kalla av dem från drev och alltid från sök, men jag upplever att om jag tränar inkallning superaktivt så minskar absolut deras viltfinnarintresse.
 
Ang det här med inkallning.. jag skulle aldrig i livet(!) klara av att kalla in hundarna om de kom lösa på en lure coursing-tävling.. Jag kan för sjutton knappt hålla dem när de sitter fast i rymningssäker sele och rejäla koppel :angel: Men går vi ute och ser vilt, då blir kopplen sällan ens sträckta. Undantaget är väl om något vilt rusar upp framför hundarna och springer synligt bort från dem, då blir det stimmigt. Ebrah går dock att bryta även då. Aysu går att få att stå still, men hon är okontaktbar, står och vibrerar för att hon är så spänd och tar absolut inte emot godis eller lyssnar på beröm. Är jäkligt imponerad av att hon faktiskt står still i ett sådant läge.
 
Jag håller med flera angående mops, himla trevliga hundar som blivit offer för kass avel. När jag var liten var vi hundvakt åt en mops som var en skitfrän hund som valp och unghund, sedan började problemen... höfterna, andningen och vecken i ansiktet. På slutet måste han ha haft riktigt ont men var ändå glad och trevlig. För jävligt rent ut sagt.

Som vuxen har jag träffat på några mopsar som faktiskt kunnat andas och de har varit som honom när han var ung, glada och käcka.
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 244
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 790
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 118
Senast: nilie
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 796
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp