Nyköpt häst är som förbytt!!

hon kan longera hästen en bra stund innan hon sitter upp... de kan bara vara en dum sak hästen har fått för sig.. å hon få rinte låta den fortsätta för då blir de bara värre... sen e d bara att ha pisken me sig.. hon måste visa vem d e som bestämmer.. :)
 
Påstod jag att ledarskap var någon sorts bluff? Ok, om tjejen är problemet kan man inget göra. Hästen måste lita på ryttaren. Men jag utgår från att denna lillasyster är duktig och engagerad i sin häst, och absolut inte rädd för den. Å andra sidan, vem fan är inte rädd för att sitta på en stegrande häst!! Försök förstå henne istället och ge konstruktiva tips istället för att ge er på varandra!

Jag och min syster hade en häst som var likadan. Den började lugna sig när vi bytte stall och satsade på att träna henne hårt. Målet var att aktivera henne så mycket på träningen att hon glömde ifall det var andra eller inga hästar i ridhuset. När hon var på riktigt jävligt humör försökte vi lura henne, snurra ett varv och sedan framåt. Spöet fanns där, för en lätt touch när hon hade riktigt pms humör. Det funkade. Hästar är inte smarta djur och de blir blockerade av alla signalsubstanser som flushar genom blodet utan kontroll ibland. Man får vara fantasifull och vara steget före, ibland får de väntas ut, ibland sättas på plats, men alltid med lugn och fast hand.
Många hästar kan reagera så i nya miljöer. De kan ha olika faser och deppressioner i livet, särskilt unghästar har sina jobbiga perioder. Förändring överlag kan innebära en jobbig fas. Men så är det att ha häst, ibland börjar de också trixa för att man ställer högre krav på dem. Men om man låter dem vinna så kan de bli farliga och oridbara. Mitt råd till lillasyster är:
-konstatera först att hästen inte har ont, få sadeln ordentligt utprovad.
-Longera den ensam i ridhuset tills den lyssnar och koncentrerar sig.
-Kontrollera foderstaten.
-Bråkar den endast när hon sitter på, konsultera en instruktör, som gärna sitter upp själv och vågar vinna över hästen. Kör lekfullt, lura den, lugna den, slå den inte med spöet, det räcker gott och väl med att endast lyfta ett dressyrspö så borde det ge effekt.
-Rid rid rid! Den ska gå ordentligt 6 dagar i veckan och göra bra och allsidiga övningar så att den glömmer dumheterna den håller på med.
Det enda som är viktigt är att den slutar, för annars kan den utsätta ryttaren för fara. Jag lider verkligen med er som köpte den, ni måste vara jätteledsna. Vissa hästar är för skarpa för sina ryttare, även om alla kan bli bra hästar, så har de olika mentala förutsättningar för att uppfostras till sådana. Om problemet kvarstår trots instruktörshjälp så tror jag att tjejen mår bäst av att sälja den till någon som känner att de kan hantera ett sådant hästpsyke, och skaffa en mer lämplig häst, som ger självförtroendet tillbaka. Det är inget nederlag, jag förstår vilken oerhörd deppression det kan innebära när det går såhär! Men viktigast är att rida igenom den MYCKET, och inte ställa av den, då är loppet kört och den blir omöjlig att återställa. Och ni som kritiserar mina metoder, att snurra, att longera för att inte låta den undkomma arbete utan att riskera sitt liv; jag vet att det fungerar för jag har lyckats med istadiga hästar många gånger. De har blivit jättebra tillslut, utan övervåld, och utan att låta dem komma undan arbete.
 
Ååååh, men det finns väl massor med konstruktiva idéer till tjejen! Såvitt jag kan se är de:
1. Ta hjälp av en NH -tränare - det är alltid trevligare att vara den som bestämmer.
2. Longera tills du blir ordentligt yr och sitt sedan upp. Kan vara intressant att testa sig själv hur länge man kan sitta kvar i yrt tillstånd på en häst som far omkring som ett torrt löv. Använd gärna spö för att förstärka effekten.
3. Sitt upp direkt o spöa hästen tills du antingen ramlar av eller hästen ger sig. Ramlar du av är det bara att sitta upp igen. Låt inga bagateller som t ex knäckta nackkotor hindra dig.
4. Låt någon annan modig sitta upp och spöa hästen tills han eller hon antingen ramlar av eller hästen ger sig. Slår han eller hon sig illa - leta snabbt upp en ny människa och släng upp den på hästryggen. Hästar är till för att knäckas.
5. Sätt gramantyglar på hästen och vik den på mitten. Effektivt sätt att hindra den från att göra någonting alls.
6. Plocka bort kraftfoder.
7. Sälj hästen o köp en ny.
8. Kolla upp om hästen har ont eller om du kanske rent av har med en simulant att göra.
9. Sluta rida.
10. Rid ännu mer.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Nä, allvarligt talat. Problemet är inte trevligt, men jag hoppas ju förstås att det ordnar sig så att tjejen kan ha kul med hästen istället för att få tredje världskriget på halsen varenda gång hon ska rida. Använd all den kunskap som finns runt omkring o ta hjälp av människor som klarar av och har erfarenhet av sådana här hästar.
 
Taskig stil Millaj, var det ett försök att var rolig eller är du alltid elak mot folk som försöker hjälpa.
 
* Problem med nyköpta hästar uppkommer väl i 9 fall av 10..MEN inte alltid på det här sättet! (som tur är..) Efter att ha gått i genom 3-4 nyinköpta hästar de senaste åren, så kan jag bara konstatera att ALLA har ändrat sig på ett eller annat sätt!
Hästen jag själv just börjat rida, ridit honom 6-7 gånger, testar mig hela tiden, så fort han inte får som han vill, så försöker han lätta fram. Detta händer både på banan och i skogen, men det enda som funkar är att dra till honom ordentligt med skänklarna och EVENTUELLT spö och lätta i handen. Nu börjar han ge med sig mer och mer, har i stort sett "gett upp" och accepterat mig (nu får jag säkert massa skit från NH-människorna.. :angel:), vilket INTE hade funkat om jag inte hade vågat säga ifrån från första början..
* Mitt lilla råd till trådskaparen får nog bli att slänga upp någon som inte är rädd för hästen och träna, träna, träna på att vara själv i ridhuset. Bara få hästen att koncentrera sig på vad som helst utan att resa sig.. Sen om detta sker med graman, martingal eller 17 spön och sporrar, det är upp till den personen.. Lycka till.


[/quote]

Jävligt bra svar! Det är en proffesionell och säker ryttare som krävs för att bemästra sådana problem, och du verkar ha erfarenhet och metoder som funkar. Mina hästar har varit hur gulliga och lugna som helst på marken och älskat människor, samt varit väldigt väluppfostrade. Det utesluter inte att de har varit riktiga idioter i ridhuset, som när man lyckas bemästra dem genom ridning blivit hur fina som helst. En proffsig tränare som lär tjejen hantera problemet genom hjälper och ridning tror jag är effektivast.
 
Precis! En vettig tränare är alltid guld värd.. :smirk: Senaste hästen är också en ängel att hantera, där har han verkligen respekt för en, samma sak när man är ute och går med honom eller longerar. Så jag tror liksom inte att det är där problemet ligger riktigt.. Hoppas tjejen lyckas komma ur detta, det är för jäkla otäckt med hästar som reser sig. :crazy:
 
Jag svarar på det sista inlägget!!
Tack för alla svar, både bra och dåliga. Har haft problem med att gå in på detta inlägg (troligtvis för att det är långt) men nu kommer lite information.
Systra mi har gjort följande:
Tagit kontakt med en NL-människa som hjälper henne med ridningen i ridhus (förhoppningsvis blir det mera)
Hon har lovat att rida henne mera, längre pass och fler pass/vecka.
Hon har lovat att dra ner på maten under en längre period för att se om det gör verkan.

När någon duktigare sätter sig på så går det bättre med hästen.

Hästen är exportröntgad i dec och var u.a. Veterinär har gått igenom det mesta i februari.

Till saken hör följande:
Hästen var van att i 6 år varit ute från tidigaste morgon till senaste kväll,året om och NU är hon ute från ca 8.30 till 15.00. Detta pga att det är ett storstall som har dessa tider. Jag har gett förslag att hon skall ut med någon kompis tidigare och få gå ute senare på em. Vad tror vi om detta??
Hon har tagit hjälp och jag hoppas att hon slipper sin rädsla.
Betr ridningen innan köpet så var hon som sagt å provred flera gånger, både ute å inne och hon red hela tiden själv då, även ute.
Tror nog att hon varit för mesig från början och sen har det byggts på och sen tror jag också att hästen har överskottsenergi.
Varje morgon när de skall släppas ut så står hon och hoppar i boxen för att få komma ut först, de vågar nästan inte gå in till henne!
Gla att ni alla finns!!!!!!
 
Håller verkligen tummarna för att det ska gå bra nu! Överskottsenergi är ett jättevanligt problem, dom blir liksom låsta i huvudet då. Utevistelse 8-15 borde räcka utmärkt. Synd om hon ska behöva lägga en massa tid och energi på andra ut och insläppstider än 8-15, då är det bättre att lägga den tiden på longering eller ridning.
Lycka till!!
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 578
S
Träning Hej! Nu är det så att jag och min familj precis har köpt vår första häst, en 10-årig halvblods valack som har gått en hel del hoppning...
2
Svar
29
· Visningar
7 311
Senast: axel
·
Avel Hej! Nu hoppas jag Bukefalos flyttar detta inlägg om det blir på fel plats. Har ett fullblodssto som fick tvillingar (ultraljudat 3...
Svar
7
· Visningar
2 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp