Nyköpt häst är som förbytt!!

Du pratar om flockbeteende, mig veterligen har du bara en häst och det är ju inte så mycket till flock?

Det märks också på ditt sätt att resonera. Du påstår att inte ranghöga hästar slåss. Det gör de visst om det behövs, men inte i en väletablerad flock där alla individer redan vet sin plats. Individer som är jämnbördiga slåss oavsett om de är ranglåga eller ranghöga. Sedan måste det ju också finnas något som är värt att slåss om, som tex mat eller brunstiga ston.

Det är väldigt lätt att sitta och kaxa sig framför datorn. Det skulle vara väldigt intressant att se dig lösa problemet med den stegrande hästen i praktiken enbart genom att sk. ledarskapsövningar.
 
Tar den här för att hoppa in och meddela att jag nu efter att ha skummat igenom tråden upptäckt att det inte levererats ett enda förslag på hur personen ska göra med hästen från "gråterskorna", föruton tasstass som tycker att hon ska sluta rida...
Det är bara hänvisningar till ANDRA som ska lösa problemet.
Antingen så kan ni inte ett enda japp om hästar eftersom att ni inte lyckats få ordning på era hästar utan NH-tränar hjälp, eller så vill ni inte hjälpa tjejen med hästen utan bara klaga och löjla er.
Vilka hästexperter! :mad:
Kom med konkreta förslag till lösningar eller håll snattran.
Jag utgår från det jag vet har fungerat för mig i min hästhantering. Och framför allt vad som INTE fungerat.
 
Ditt resonemang/avfärdande av hästen som flockdjur visar verkligen vilken nivå din hästkunskap ligger på.

Daydream skrattar och förstår genast att det föreligger ett visst "kunskapsglapp" mellan oss.
 
Har ganska roat följt diskussionen. Naturligtvis rör det upp känslor från olika håll:
Å ena sidan: Våra vackra ädla känsliga djur ska inte piskas av okunniga människor utan takt och ton!
Å andra sidan: Jag och min självbevarelsedrift att inte vilja bli ihjälsparkad eller avkastad och mitt behov av en häst som de fakto lyder mig hjälpligt.

Jag håller på båda sidorna, och tror att ni kan se fler nyanser i inläggen om ni försöker. Hästar måste lyda, det blir farligt annars. Men vi har ett ansvar som hästmänniskor att veta hur hästen fungerar, lära oss att förklara för den vad vi vill att den ska göra, och vilken plats den har på rangskalan, innan vi kan begära att den ska kunna eller ha lust att lyda oss.

Jag tror att Tassetass har många poänger, men inte helt rätt. Klart du kan gå in och fostra en grön eller någorlunda kommunicerbar häst enligt dina metoder, relativt snabbt och lätt.

Men en häst som gått och testat länge, som anser sig ha vunnit och därmed stå över människan i rang- den tar inte order hur som helst, och kan bli farlig när det dyker upp en liten pjutt som ska visa var skåpet ska stå. Då bör man veta vad man håller på med, ja, men inte heller vara rädd för att genomdriva sina beslut. Och ibland kan det kräva ett visst mått av våld.

Jag har sett en del bra och dålig hästhantering, av NH folk och andra, men även de NH människor som jag hållt för duktiga har haft ett visst mått av brutalitet att kunna ta till, vid behov. För att förstärka sina signaler, för att visa hästen att det är allvar, för att genomdriva en förflyttning eller vad det nu är. För att försvara sig inte minst. Några hästar har fått se på f-n ordentligt, men har efteråt stått helt kolugnt och i fullt förtroende låtit sig klappas. Sett rätt nöjda och avslappnade ut. Då anser jag att man gjort rätt, att det blivit tydligt för hästen, att den visste vad som krävdes och att den då också vet att när den gjort det är det bra, frid och fröjd.

Jag vet att du fick försvara dig mot din egen en gång i tiden, innan ni gjort upp er relation, och jag är rätt övertygad om att det inte är bara han i hela hästvärlden som tar till aggressivitet i protest. Och ett spörapp kan mycket väl vara självförsvar, om hästen hotar att stegra sig när man sitter på den. Sedan bör man nog lösa problemet utan att sitta på, det tycker jag också.

Jag har sett min egen, som rätt liten, stå och bokstavligt talat tigga stryk. :devil: Skulle testa vad som hände om man inte längre flyttade sig för att man manades att göra så. Trycket ökades succesivt och någorlunda pedagogiskt, till nätta daskar på rumpan, och hästen stod koncentrerat och övervägde saken, men bestämde sig att pröva "stå och se ut som en sömnig åsna-modellen", tills trycket blev så obehagligt att det inte gick att stå kvar. Vilket det blev på första hårda smällen. Skutt fram och sedan inget mer tjafs, ingen rädd häst heller.
Har hört någon beskriva det som ett ledarskapsmässigt svek mot hästen att INTE förstärka trycket vid behov, då visar man direkt att man är ovärdig den position man tagit sig.

Sedan är det ju en annan femma när häst och människa är väl införstådda med var man har varandra och kan använda hårfina signaler, ren tankekraft kanske hör hemma här. Men för att kunna tänka dig hästen någonstans, så måste den bry sig om vad du signalmässigt viskar / tänker. Många hästar gör faktiskt inte det, eftersom de aldrig behövt.
 
Men en häst som gått och testat länge, som anser sig ha vunnit och därmed stå över människan i rang- den tar inte order hur som helst, och kan bli farlig när det dyker upp en liten pjutt som ska visa var skåpet ska stå. Då bör man veta vad man håller på med, ja, men inte heller vara rädd för att genomdriva sina beslut. Och ibland kan det kräva ett visst mått av våld.
Vad är det som säger att just denna hästen försöker "klättra på rangstegen"? Det kan lika gärna vara så att den är rädd och osäker - och då ska man definitivt inte piska upp den.

Och till Daydream: Jag har redan tidigare kommit med ett konkret förslag till hästägaren. Hon bör snarast ta kontakt med en hästhanterare, innan hästen blir farligt både för henne och för sig själv.

Immer
 
Tar den här för att hoppa in och meddela att jag nu efter att ha skummat igenom tråden upptäckt att det inte levererats ett enda förslag på hur personen ska göra med hästen från "gråterskorna", föruton tasstass som tycker att hon ska sluta rida...
Det är bara hänvisningar till ANDRA som ska lösa problemet.
...
Jag utgår från det jag vet har fungerat för mig i min hästhantering. Och framför allt vad som INTE fungerat.

Det är egentligen omöjligt att bedömma utan att ha sett häst och tjej, men OM någon tagit hand om en "snäll" häst och förhållandet under några månader försämrats så till den grad att tjejen har problem både vid ridning och i boxen tycker jag det är riskabelt att rekommendera henne att ta itu med hästen på egen hand.

OM hästen egentligen är en "tuffing" som hållts på mattan tidigare av konsekvent och kanske tom rätt hård behandling måste risken vara stor att den inte gillar idén att bli satt på plats igen. Då är det kanske inte så dumt med hjälp av någon som har erfarenhet av sådana hästar. Hästar som ger sig in i en maktkamp har inte riktigt samma mesiga syn på att klappa till som många människor...

Om det å andra sidan är en "normalsnäll" häst som blivit lite osäker och testar gränser för att tjejen på något sätt är otydlig eller inkonsekvent i hanteringen av hästen lär det inte bli bättre för att hon börjar använda spö.

För att ge vettiga förslag på "bot" måste man väl ha definierat orsaken till problemet och inte bara ha ett antal symptom och inte ens veta om det rör sig om en extremt tuff eller känslig häst? Det kan väl ALDRIG vara fel att ta hjälp av andra när man fått problem?

Sedan har olika funderingar på av vem och med vad det behövs hjälp, men det är en annan sak!

Dessutom så undrar jag om inte just rådet att låta bli och rida och jobba med annat kom från en som testat med gott resultat...
 
Jag har inte någonstans sagt att hästen ska piskas upp, att det är lösningen. Lite fånigt att övertolka så.
Jag tycker att jag var rätt tydlig med vikten av förståelse för djuret, att sätta sig in i hur man kommunicerar med dem på ett för hästen begripligt sätt. Men det KAN innebära ett visst mått av våld, även om man anlitar en NH- eller hästtränare i allmänhet. Det behöver inte vara fel, om man vet vad man vill, inte skrämmer hästen utan ger den ett tydligt alternativ osv.

För alldeles oavsett hästens orsaker att bete sig på ett visst sätt, så finns det regler den måste följa. Och vi måste visa dem vilka det är, och kunna hålla på dem, annars blir det farligt. Hästen FÅR inte stegra sig eller bocka med ryttare, eller hotas eller trängas på marken. ÄVEN om den råkar vara rädd gäller de reglerna! Annars blir den farlig.
Finns det misstankar om smärtor ska man naturligtvis utreda det innan man börjar fostra, men här har ju hästen uppfört sig jättebra tills den blir ensam. Tydligt tecken på att den inte litar på ryttaren, eller ser denna som sin ledare. Om ryttaren klarar att visa hästen att den ska uppföra sig trots det, så kan hästen mycket sannolikt öka sin tillit till ryttaren.
Men jag hade fortfarande hellre tagit den diskussionen med hästen från marken, och visst, gärna med hjälp av tränare.
 
Hörru du, vad vet du om kunskap överhuvudtaget? Inte mycket verkar det som
Jasså? vad grundar du det påstående på? :confused: Jag har iallafalll fortfarande tillräckligt med kunskap för att lösa liknande situationer utan att använda mig av våld...

Jag har ridit tillräckligt med hästar i mitt liv för att ha lärt mig det. Att hålla på men backningar, snurra på volter, hoppa av mm mm hjälper inte om det är så att hästen bestämt sig för att inte gå fram.
Det låter ju som du har stor erfarenhet av just detta problemet, beror det på att du tillkallas som piskare eller att det i regel är dina egna hästar som visar sitt missbehag på detta sätt?

För din inställning är verkligen sorglig! Att rekommendera en tjej, som vi redan vet är skrämd och osäker att hoppa upp och spöa skiten ur hästen... En häst som visar att den inte är trygg att lämna gård och övrig flock med just denna människa?
Hur fel kan det gå tror du?
Jag gissar på att det slutar med en ambulansfärd, hästrädd tjej och en hästbiff!

Jag tor inte heller på att det funkar att snurra, backa och kliva av... Att kliva av är den sämsta iden´..
men jag tror inte heller lösningen är att slå, skrika och sparka... eftersom detta oftast är ett realtionsproblem är ju inte våld och tvång lösningen...

Tålamod är lösningen... att sluta rida hästen och bara gå med den i skogen... gärna tömköra så att den går först... och till det kan man ha en medhjälpare som om hästen stannar, kan gå framåt... för att seden gå i höjd med hästen manke!.. När detta funkar kan man sitta upp, då utrustad med tid, tålamod och lugn ( 1 st. tidning + 1 termos kaffe kan vara gott) och när/om hästen stannar och vägrar gå.. släpper man helt enkelt tyglar, sätter sig tillrätta, häller upp en kopp kaffe och plockar fram tidningen... och väntar... Det ända man behöver ha koll på är att hästen inte får: beta eller på något annat sätt ha något att pyssla med, den får inte vända sig...

Jag lovar... de går till slut... :bow:
 
:rofl:Mins med road min när dottern fick händerna på en istadig B-ponny. Hon satt upp och red iväg, kom ungefär 200 meter och sedan var det stopp. Den ungen hade tålamod!! En gång satt hon nästan två timmar på en mycket förvånad ponnymadam. Men hon gick tillslut. Fungerade bra med den metoden. Blev man arg skulle hon bara slåss. Vi anklagar oss själva med att ha en mycket vä ytvecklad hjärna. Varför inte använda den då och överlista en häst. Det är inte så svårt faktiskt. Har man sedan humor och kan hålla humöret i schack så är det ett pluss.
Tjejen i orginlägget verkar ha fått det rejält trassligt. Att slå och straffa tror inte jag löser något. VARFÖR vill inte hästen gå av gården? Den rör sig ju uppenbarligen utan protester när den har sällskap?! Börja nysta där. Det är väl ingen katastrof om hon inte rider på ett par veckor, hästen är ju tänkt för en längre period (väl). Prova andra saker. Det är faktiskt bara vår egen fantasi som sätter gränser. Hästen lägger inte in några värderingar i vad vi tar oss till utan ragerar mycket basalt. Den står inte och tänker ut :devil:-skap i boxen under natten och praktiserar detta på ägaren dagen efter.
En tumregel är dock att aldrig sätta sig själv i fara! Finns det risk för detta skall man låta bli eller ta hjälp (som många har föreslagit) av någon professionell person.
 
Kan ni inte förstå att en häst på 500 kilo kan mosa en människa om det blir pressad till det. Jag tror alla håller med om att hästar är flockdjur, flyktdjur och har en utpräglad överlevnadsinstinkt. En häst som inte vill gå själv och inte vill vara utan flocken är rädd och osäker, att banka på en osäker häst är inte så smart. Hästar som inte kan fly från det som är obehagligt kan bli FARLIGA och då är vi jävligt små. Spöa en häst och en situation du aldrig drömt om kan komma snabbare än du hinner säga -djävla häst. Om hästen fungerar med andra hästar så handlar det inte om ovilja att samarbeta, utan om brist på tillit och det förtjänar vi människor, men inte med slag och skrik, utan med tålamod och träning.
Om ägaren är rädd så känner hästen det och undrar,
okej vad är det som hon är rädd för, om hon är rädd så är det bättre att vi stannar hemma, för något är farligt där ute, varför skulle hon annars vara rädd. Så vi stannar hemma ihop med trygga flocken som inte utsätter mig för faror.
 
:bow: Som sagt, det är väldigt lätt att sitta framför datorn & va lagom kaxig.. :bow:

Svar till ingen speciell..
* Problem med nyköpta hästar uppkommer väl i 9 fall av 10..MEN inte alltid på det här sättet! (som tur är..) Efter att ha gått i genom 3-4 nyinköpta hästar de senaste åren, så kan jag bara konstatera att ALLA har ändrat sig på ett eller annat sätt! En fick vi lämna tillbaka, då hästen blev halt (!) eftersom den hade blivit riden av en och samma ryttare i 10 år (hela sitt liv) och inte fixade när det kom en ny ryttare med en annorlunda ridstil. Häst nummer 2 blev totalt kajko, ett riktigt bitchigt sto. Nuvarande häst (som visserligen alltid kommer att vara helgalen :D) har också kört sitt rejs med både sin ägare och mig, men börjar nu efter ETT ÅR bete sig riktigt normalt..
* Problem med hästar som reser sig är RIKTIGT otäckt. Finns som sagt säkert 100 olika "metoder" som alla inte kan passa alla hästar..! Jag har nog sett/hört det mesta, som att spräcka en ballong full med vatten mellan öronen just när hästen reser sig, till att slå spöskaftet mitt mellan öronen när den reser sig.. Visst, det låter hemskt, men kan iaf säga att det sista alternativet brukar funka på hästar som reser sig av ren jäkelskap, för att testa, om man själv lyckas hålla balansen och slå i rätt ögonblick.. (det här är nu inget JAG brukar göra..)
Hästen jag själv just börjat rida, ridit honom 6-7 gånger, testar mig hela tiden, så fort han inte får som han vill, så försöker han lätta fram. Detta händer både på banan och i skogen, men det enda som funkar är att dra till honom ordentligt med skänklarna och EVENTUELLT spö och lätta i handen. Nu börjar han ge med sig mer och mer, har i stort sett "gett upp" och accepterat mig (nu får jag säkert massa skit från NH-människorna.. :angel:), vilket INTE hade funkat om jag inte hade vågat säga ifrån från första början..
* Mitt lilla råd till trådskaparen får nog bli att slänga upp någon som inte är rädd för hästen och träna, träna, träna på att vara själv i ridhuset. Bara få hästen att koncentrera sig på vad som helst utan att resa sig.. Sen om detta sker med graman, martingal eller 17 spön och sporrar, det är upp till den personen.. Lycka till.
 
Hejsan!
Är rätt så säker på att din syster fått tag på ett sto som är besvärligt under brunsten.Stämmer ju överens med årstiden!Vet flera ston som funkar bra under vintern för att sedan bli svåra resten av året.Mitt tips är att prova med Hilton Herbs örter som finns i flytande form.Funkar bra på en del ston! Hoppas att det ordnar upp sig för din syster och hennes häst!
 
Ja, jag HADE bara en häst. Malte lever inte längre. Men bara för att själv bara ägde en innebär inte att jag aldrig så nån annan häst ;)

Och jag skulle gärna försöka hjälpa hästen och människan i fråga. Jag är inte särskilt kaxig av mig. Jag vet vad jag kan och jag kan erkänna mig "besegrad" och lider inte av några vanföreställningar av att kunna allt.
 
Om jag skulle skriva ALLT jag vill säga angående att fixa det här problemet så skulle jag få sitta i dagar...

Och jag har inte klagat det minsta på tjejen i fråga, jag har blott kommenterat de inlägg som kommit som svar på huvudinlägget.
 
Jag har fått rädda livhanken på mig själv en gång, men det var inte en situation jag medvetet försatt mig i, så som man medvetet försätter sig i en situation där hästen blir farlig (i det här fallet ridninge).

Malte var allt annat än grön och kommunicerbar, i likhet med flera jag har hjälpt med sina hästar. En häst är alltid en häst, oavsett vad den har varit med om. Oavsett vad som hänt, så funkar den alltid som en häst.
 
Du vill lösa problemet på tio minuter - jag har inte den ambitionen. Jag låter det ta den tid det tar, och i utbyte får jag en nöjd, lugn, trygg och harmonisk häst. Kanske får du också det, vad vet jag? Kanske har vi inte samma definition och krav rörande vad ett harmoniskt människa-häst-förhållande är, vad vet jag?

Men vad jag vet är att det är inga som helst fel på den metod jag har, och jag vet att den metod du använder känns fel och onödig för mig. Jag behöver inte använda våld eller hårda metoder, så varför skulle jag? Om det tar längre tid rör mig inte i ryggen.

Jag tycker att du har fel, du tycker att jag har fel - så enkelt är det. Jag kan bara agera utifrån mig själv, och jag trivs oerhört bra med att inte behöva bli hård och använda graman eller spö eller vad tillhygge som nu används. Det känns mycket enklare så, och hittills har ingen häst klagat.
 
Kolla upp hur hästan var innan den såldes till din syster. Vet flera hästar som har förändrats när de börjar känns sig "hemma" efter att ha varit snälla ibörjan. Efterforskningar har sedan visat att tendenser och beteenden funnits där sedan tidigare men maskerats vid provridning. Om jag hade varit i din systers kläder hade jag gjort mig av med hästen: hästar som reser sig är istadiga och otrygga mm och är en risk för henne eftersom hon uppenbarligen inte reder ut situationen.

Har ni låtit en veterinär kolla upp hästen så den är ok? Vet en häst som hade problem med njurarna och som stegrade pga av smärta och som slutade efter att den hade behandlats.
 
:bow: Jag håller med dig, Tassetass!
Tycker du verkar vettig.

Min ambition är också att, istället för att "piska hästen till lydnad", få en häst som gör saker för mig eftersom jag är VÄRD det som ledare, INTE för att den är RÄDD för mig!

Sen säger jag inte att jag inte använder NÅGON våld alls... (min häst får en tillsägelse på ett eller annat sätt om hon av ren dumhet gör något "fel". Oftast räcker det att "hota" dvs lyfta upp handen eller liknande).
Men det ska ske vid rätt tillfälle och absolut inte på en osäker och rädd häst. Det är JUST DÄR det kan bli så FEL! Man måste kunna tolka hästen... Är den rädd, osäker eller "jävlas den" och testar dig??

Det kanske signaturen "DAYDREAM" KAN varav hon åtgärdar det på sitt sätt? Vad hon/han tror är väl att hästen i fråga är bara olydig, tagit över och testar ryttaren... varpå kanske det är bra med "piska" (kalla det vad man vill).

Det är STOR skillnad på de två olika situationerna och DÄRVID behöver man kanske hjälp innan man åtgärdar problemet.

NH, dvs Natural horsmanship, innebär att man använder sig av HÄSTENS KROPPSPRÅK med allt vad det innebär... (även "rapp" o hårda tag ibland).
Vad kan vara mer RÄTT?? Hästens språk!

Min häst har genom att jag (inte AKTIV NH:are men tror starkt på detta sätt), blivit mer förstående, lugnare, tålmodigare, tränat henne på marken ibland mm. blivit en mer harmonisk häst. Vi har en underbar kontakt numera och hon ser mig med nya ögon, känns det som. Jag har visat att jag är en värdig och pålitlig ledare vilket hon verkar uppskatta!
Allt detta har jag gjort för att jag läst på mycket om hästhantering/beteende och förstår mig bättre på hästar, därav har jag behandlat min häst på ett bättre, annorlunda sätt.
Felet som jag GJORDE ofta med min häst var att bli arg på en väldigt osäker/stressad häst... vilket gjorde mig till en opålitlig ledare...

Jag tycker också att hästen i fråga verkar MER osäker/rädd än dum/elak. Sen kan den OCKSÅ ha märkt i situationen att DEN har övertaget och faktiskt KAN vägra...

Det FÖRSTA tjejen ska göra är alltså att TOLKA varför hästen gör så! Sedan åtgärda problemet efter det. Därav fortf. mitt tips att ta HJÄLP av någon KUNNIG.

Detta är bara synpunkter utifrån vad JAG kan/har erfarenhet av och jag är INTE professionell eller vet bäst... Är alltid öppen för fler, nya förslag! :)
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 584
S
Träning Hej! Nu är det så att jag och min familj precis har köpt vår första häst, en 10-årig halvblods valack som har gått en hel del hoppning...
2
Svar
29
· Visningar
7 312
Senast: axel
·
Avel Hej! Nu hoppas jag Bukefalos flyttar detta inlägg om det blir på fel plats. Har ett fullblodssto som fick tvillingar (ultraljudat 3...
Svar
7
· Visningar
2 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp