Nyköpt häst är som förbytt!!

Ja, men nu handlade det ju om en nyinköpt häst som "helt plötsligt" börjat krångla efter några månaders ridning och som dessutom går bra med andra. Vad kan det vara då... :smirk:
Testning alltså enligt mig.
Skulle min egen häst som jag haft i flera år helt plötsligt bli "tokig" så är det väl självklart att jag då misstänker att den ev har ont eller likn.
 
DRA i en häst som inte visar framåtbjudning? Verkar inte särskillt smart.
Det är ju fram, inte bak den ska gå.
 
Sedan har jag inte förspråkat att man ska "spöa skiten" ur hästen.
Löjligt.
Hästen får välja själv, antingen gå fram för framåtdrivande skänkel eller få det så besvärligt som den vill. Ju snabbare den går fram ju enklare får den det.
Men fram ska den.
Min erfarenhet är dock att en häst som trilskar så mycket att den stegrar inte går fram direkt så fort den får kommando, därför är det bättre att vara "beredd".
 
(Svarar på senaste inlägget, men riktar mig till "alla")

Oberoende av om hästen testar eller har ont är det väl bra att ta hjälp? Situationen nu är eller håller i alla fall på att bli farlig. Att rekommendera att åka av gång på gång och bara klättra upp igen är rent ut sagt korkat. Det lär sig varken häst eller ryttare något bra av.

Jag TROR den här tjejen behöver hjälp med hästhantering och jag har inte hittat någon som lär ut sådant på ett metodiskt sätt, förutom NH-tränarna. OM alla ridskolor lärde ut detta skulle det ju inte finnas någon marknad för dem... Faktum är att jag tror har lärt mig mer hästhantering av busiga kvigor och av instruktörerna på brukshundsklubben än på ridskolan.

En bra "hästhanteringsinstruktör" bör för det första kunna se om det finns något fysiskt problem men sedan även kunna bygga upp teknik och självförtroendet hos tjejen och t ex lära henne läsa av varningssignaler och undvika kamp med hästen. Som det är nu är både häst och ryttare medvetna om vem som segrat. Jag hör nog också till de där hemska hästplågarna som tror att om hästen fått en klatch första gången den försökte så hade det inte blivit något problem, men det fick faktiskt inte...
 
Problemet är väl bara att de här sk. hästhanterarna tror att bara för att det fungerar på marken så är allt klappat och klart. Så är det ju inte. Det är ju viktigt att ledarskapet fungerar PÅ hästen också och då krävs det ju en skicklig ryttare. Nu tror jag nog man kan hitta en sådan person på de flesta stall och denna person kanske tom är villig att hjälpa "lillasyster" alldeles gratis.
 
Det kanske rentav är lättare att hitta den skicklige ryttaren än den som lär henne hur hon ska få övertaget i boxen?

Men det borde kanske funka omvänt också, självförtroende på hästryggen, tuffare i stallet!
 
Tvivlar på att det kom så "plötsligt". Brukar sällan göra det. Sen att man oftast missar tecknen, det är en annan sak...
 
Och jag har hittills inte träffat på en häst som är trotsig vid ridning där problemet inte har sin grund på marken. Och man behöver sannerligen inte hatta i åratal, det har jag erfarenhet av. Dock kanske det krävs att man lägger ridningen på hyllan ett tag, för att återuppta den när relationen är redo för det.
 
Bullshit. Man uppfostrar hästar med ett korrekt kroppsspråk. Det är inget som bara snälla och lydiga hästar lyssnar på, utan det är nåt som alla hästar lyssnar på. Punkt. Förutsatt att man har nåt vettigt att säga på ;)

Jag håller inte med i ert resonemang, jag tror inte på att hästar förtjänar spörapp eller hårda tag bara för att dom via stegring visar att nåt är fel. Jag tror på andra metoder. Och enligt den (om än lilla) erfarenhet jag har så ger det förbannat bra resultat. Framförallt funkar den på hästar som är smarta nog att begripa att inget en människa kan göra kan hindra dom från att göra preciiiis som dom vill...
 
"Flockarna" i våra hagar ska man inte lita så himla mycket på. De är oftast inte kompletta, ofta finns ingen ledare och inte sällan är det en bunt "puckon" till hästar vars sätt att agera mot varann inte är nåt för oss att eftersträva.

För övrigt så föregår alla dessa smällar med massor med små varningar, som vi med vår intelligens lätt kan anamma och använda i vår hantering. Vi är alldeles för smarta varelser för att behöva hålla på med styrkehantering!
 
Re: Till samtliga berörda.

:bow: :bow: :bow:
Tack Tassetass för att du är lyhörd och mer fantasifull i hästhantering än många andra. :bow:

Dina reflektioner inspirerar och jag tror att du har alldeles rätt. :)
Det tar tid att vinna hästars förtroende och respekt.
En väldans tid och en massa tålamod som de flesta inte har idag.
Inte gjort på en kafferast eller med en snabb uppsträckning precis. :p

Sen tror jag att många tycker att du är en obekväm "pain in the a..", men det är en helt annan femma. :D ;)
 
Me like You
604.gif
 
:bow: :bow: :bow:Naturligtvis! :bow: :bow: :bow:
Det är så lätt att ta till pisken och inte försöka ta reda på vad som egentligen är fel.
 
Det finns så många här som säger så bra saker!!!
Fortsätt med det. :banana: :banana:
 
Som vanligt har du helt rätt... :D

Och på tal om hästar i hagen... På den gamla goda tiden (Kalle tiden alltså) så var det väldigt, väldigt sällan som man såg sparkar eller annat i hagen...
Däremot såg man ett lätt bakåtvridet öra från Kalles håll då, och då flyttade sig de andra, utan att för den delen vara vetskrämda utan för de visste att han var kung :love:
Så bra ledare finns, även i hästväg...

Mvh Johanna, som fortfarande dras med ranghöga hästar...
 
Det är ganska intressant att det är så mycket enklare att säga vad man INTE ska göra än att faktiskt komma med ett tips till hur en person kan lösa sitt problem med sin häst.
Det gäller alla gnällfior här.

Att som du menar sluta rida hästen och hålla på i MÅNADER från marken är löjligt, det är inte alls säkert att det ger den minsta effekt på problemet som ryttaren har fått med hästen. För hästen väljer ju själv när den vill krångla.
Själv skulle jag inte välja att lägga månader med kanske helt, för mitt problem, värdelös träning på något som jag kan lösa på tio minuter genom att var konsekvent och hård. Sedan är ju saken ur världen och både häst och ryttare är nöjda. Ryttaren känner att den fått kontroll på hästen och hästen känner att den kan lita på sin ledare.

Det är också intressant att se hur snabbt "alla" tycker att det genast ska ringas in NH-tränare och en massa andra sk experter. Problemet är inte alls av så allvarlig karaktär än så att det behövs, enligt vad jag uppfattat.
Självklart ska man ta hjälp om det behövs men för en sak av enklare karaktär, som i det här fallet att inte gå fram för skänkel, så behövs det i regel inte alls.
Hästen känner att ryttaren inte har kontroll och då blir den morsk, i detta fallet.
 
;) jaaa, å försöker den ranglåga människan mopsa sig så åker den på en överraskning omedelbart.... :rofl:
 
Hörru du, vad vet du om kunskap överhuvudtaget? Inte mycket verkar det som.
Saken är den att jag inte skulle tipsa om en metod som jag inte VET fungerar.
Är det så att hästen är trilsk då fungerar det inte med annat än att vara konskvent och inte ge sig. Jag har ridit tillräckligt med hästar i mitt liv för att ha lärt mig det. Att hålla på men backningar, snurra på volter, hoppa av mm mm hjälper inte om det är så att hästen bestämt sig för att inte gå fram. Ju längre man håller på med att låta hästen få sin vilja fram med trilskningar ju trilskare blir den och till slut så har man förstört en bra häst.
Problemet ligger i att folk skaffar hästar som är för skarpa för dem och första gången hästen testar så blir ryttaren spak och sen är cirkusen igång.
Att gå fram för framåtdrivande hjälper är grunden och ofta där hästen börjar att utmana ledarskapet.
Tar man tag i det direkt utvecklar den inte "talanger" men låter man den hållas så kan den bli farlig när den utmanas.
Enkelt, hästen väger 600 kg eller mer och då är det självklart att den inte får lära sig att den genom att visa styrka kan vinna.
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 588
S
Träning Hej! Nu är det så att jag och min familj precis har köpt vår första häst, en 10-årig halvblods valack som har gått en hel del hoppning...
2
Svar
29
· Visningar
7 312
Senast: axel
·
Avel Hej! Nu hoppas jag Bukefalos flyttar detta inlägg om det blir på fel plats. Har ett fullblodssto som fick tvillingar (ultraljudat 3...
Svar
7
· Visningar
2 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp