Bukefalos 28 år!

Nytt fbl inhandlat

Piffpuffen

Trådstartare
Nu har jag köpt mig ett fblssto till. Köpte henne utan att ha sett henne i verkligheten:). Men hon är riktigt fin, hämtade hem henne idag.
Grangehurst heter hon och har stått i träning hos Catharina Vång.

Nån som känner till henne?
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Född 25 January 2004
Fux, sto.
Uppfödare Woodhall Stud Limited, England.
e. Inchinor
u. My Way (IRE) e. Marju (IRE)
Tränare i England, Miss J R Gibney
Såld Doncaster 8 September 2005 för £ 5 250.
Borttagen från auktion 26 Oktober 2006, Tattersalls.
Såld 13 Juli 2007, Tattersalls till P. L (Sverige) £ 1 785.
3 gräs starter 0 placeringar BHB rating 53.
1 allväders start 0 placeringar BHB rating 58.
Tre halvsyskon;
The Gallopping Shoe (2005) valack
The Struie (2003) sto
Devil To Pay (2006) hingst
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Har du tänkt att starta den eller?
Alltid kul med nyförvärv. Lycka till!!
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Mja starta vet jag inte. Inte än iaf eftersom jag inte har någon licens men om något/några år kanske. Hon ska betäckas i vår är tänkt.
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Inte känner till men jag var lite intresserad av att köpa den men jag tyckte hon var för dyr med tanke på att hon inte var helt fräsch.

Dyr är kanske inte rätt ordval men det finns hela hästar för samma pengar.
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Ja som jag minns det var det vila som gällde, den hade dock inga kroniska skador så det kan säkert bli en jättebra häst. Den såldes som promenadhäst/avelssto.
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Hmm...Jag frågade rent ut om hon var skadad och fick till svar att hon inte var det. Iåfs ska hon go som ridhäst/avelssto men det är ju inte så kul om dom har "mörkat" en skada:crazy:

Jag frågade nämligen tränaren om man fick starta henne längre fram (om typ två/tre år) och det skulle inte vara några problem.

Vad sa hon till dig då?

Hon ser iaf väldigt fräsch ut just nu, och är trevlig att pyssla med det lilla vi har gjort. Är lugnar än min tant på 14 år;).
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Jag skulle köpa häst av henne, men visade sig att hästen hade haft skador som hon inte berättade om, som en stalltjej därifrån talade om för mig. Kan ju säga att det inte blev något köp.

Fick du vara med vid veterinärbesiktningen?
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Haha...Hon är inte vet. besiktigad:o. Jaja vi får väl se om hon går i tusenbitar eller inte:crazy:

Synd om dom inte är helt ärliga, fast är detså, så slår det ju tillbaka på dom själva i det långa loppet. Det sprider sig ju trotts allt för eller senare. Säger inte att hon HAR mörkat men OM.
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Fast egentligen borde ju inte en tränare (vem det än gäller) dölja skador eller andra saker (olater m.m.). Det är ju inte dom som äger hästen dvs dom förlorar inga pengar på att hästen INTE blir såld. Snarare tvärtom, så länge den står i stallet får ju ägaren betala för den.....
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Nehe okej.. Ja, du lär ju märka om något dyker upp.

Men dom vill ju ha plats för nya hästar. Ingen idé att ha en häst i stallet som inte går löp.
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Nä iåfs:idea:

Det ger sig, men man hoppas ju alltid att folk ska vara hyfsat ärliga, blåögd som man är:grin:
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Varför ingen vet besiktning:confused:

Tyvärr är folk inte alltid ärliga, man önskar ju verkligen det för hästarnas skull:cry: Nu kan det vara en skada som läkt ut, som behövde lång tid, bara, det är mycket som läker med tiden på en ung häst:idea:

Men du kan ju höra i efterhand i alla fall?

Till ridhäst som du skrev att du vill ha den kan kan den ju vara väldigt hållbar, när skadan väl är läkt. Att starta när dom fått föl är ju inte så vanligt, tror det skulle vara svårt att hävda sej för ett lite äldre sto som inte gått så bra innan skadan och ev dräktighet. Så det tycker inte jag du ska tänka, i alla fall.

Men hör med säljaren, så du får besked i alla fall:idea:
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Om du inte veterinär besiktat är det väl likväl högst relevant att ta reda på VAD för skada hästen haft, så att du kan öka dina chanser till att hålla henne frisk? dvs att du vet vad skadan och diagnosen är, och eventuella restriktioner runt igångsättning osv som följer på det.
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Att en häst inte är helt fräsch behöver inte betyda att den är skadad, den kanske bara var sliten och behövde lite lugn och ro. Så det skulle jag inte oroa mig över. Och om du ska betäcka henne lär hon väl få vila sig ytterligare!:)

Och som Flashlight säger så är det inte mycket att fundera över att starta henne igen. Har aldrig hört om någon som kom tillbaka och blev bättre än vad hon var innan hon hade föl.:devil:

Inchinor är förresten pappa till den absolut hållbaraste hingsten i svensk fullblodsavel - Shawdon!:love:
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Jag tror det stämmer som du säger, den var inte skadad bara sliten. Jag såg den aldrig IRL men den såg jättefin ut på bilderna och jag har bara hört gott om tränaren (som inte var ägare).
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

tänkte bara fråga en sak angående catharina vång..hon hade ett häst till salu för nån månad sen vid namn Warpspeed lr nått sånt..tyckte han såg helt otroligt fin ut:laugh: så ja undrar bara om det är någon som vet något om honom?:o:D
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

tänkte bara fråga en sak angående catharina vång..hon hade ett häst till salu för nån månad sen vid namn Warpspeed lr nått sånt..tyckte han såg helt otroligt fin ut:laugh: så ja undrar bara om det är någon som vet något om honom?:o:D


ingen som vet något:confused::o;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 557
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 085
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 163
Senast: lilstar
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp