Bukefalos 28 år!

Nytt fbl inhandlat

Sv: Nytt fbl inhandlat

Jag skulle köpa honom, men eftersom jag undrade över gamla skador, som hon inte berättade om när jag frågade så ville hon helt plötsligt inte sälja till mig längre. Fick reda på att han hade haft skador tidigare som en stalltjej berättade för mig, men som tränaren hade undanhållit, även fast jag frågade. Så sälja ville hon inte då, när allt ändå va klart och vi skulle köpa honom..
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Jag skulle köpa honom, men eftersom jag undrade över gamla skador, som hon inte berättade om när jag frågade så ville hon helt plötsligt inte sälja till mig längre. Fick reda på att han hade haft skador tidigare som en stalltjej berättade för mig, men som tränaren hade undanhållit, även fast jag frågade. Så sälja ville hon inte då, när allt ändå va klart och vi skulle köpa honom..
ojojoj..det var ingen rolig historia!!!:( hemskt när man inte kan lita på folk:crazy:
vad var det för skador?:confused:
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Två senor och en gaffelbandsskada. I alla fall det stalltjejen sa och som tränaren sedan berättade när jag frågade, vet ju inte vad han har haft innan hon började rida där.
Sen visade det sig att han hade varit besiktigad några veckor innan och inte gått igenom då. Så mja, något lurt va det ju..
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Vi letar själva fullblod från banan och kommer inte att göra någon vet.bes. Beroende på att ofta så får man nog räkna med att de är lite slitna och behöver 2-3 månader för att "återhämta" sig och anpassa sig till ridhästar.
Självklart gör man en bedömning själv på det man ser och framför allt känner när man sitter på dom.
För hästens skull är det självklart bra om man blir informerad om ev. tidigare problem. Men mkt av "galoppskadorna" behöver ju inte ha nån påverkan för hästen som trevlig hobbyhäst! :)
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Låter helt idiotiskt i mina öron att inte låta besiktiga hästen innan köp.
Det är väl bra att få svart på vitt vad som felas, och vill man sen ändå köpa hästen lär det ju inte vara nån som hindrar dig från att göra det..
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Vi letar själva fullblod från banan och kommer inte att göra någon vet.bes. Beroende på att ofta så får man nog räkna med att de är lite slitna och behöver 2-3 månader för att "återhämta" sig och anpassa sig till ridhästar.
Självklart gör man en bedömning själv på det man ser och framför allt känner när man sitter på dom.
För hästens skull är det självklart bra om man blir informerad om ev. tidigare problem. Men mkt av "galoppskadorna" behöver ju inte ha nån påverkan för hästen som trevlig hobbyhäst! :)

Fast det kan ju vara en fördel att veta OM det är skador som kommer att ha betydelse eller ej:confused: Inte minst för hur du ska träna hästen. Jag fattar inte den inställningen alls:cool:
Det är väl som att köpa vilken annan häst som helst. Ridhästar kan f ö ofta vara rätt slitna men du kanske inte besiktigar när du köper såna heller..?
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Jag tror inte många halvblod jobbar så hårt som ett fullblod på banan gör! Besiktigar du ett fullblod som kommer direkt från banan så är risken stor att du får onödiga reservationer i din försäkring. Självklart kan man vet.bes ändå och hålla protokollet för sig själv. Sen kan man ju vet.bes. ett par månader senare om man vill göra om förs. till en A1.
Halvblod vet.bes. jag självklart! Går ju inte att jämföra med fullblod!:love::D
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Jag tror inte många halvblod jobbar så hårt som ett fullblod på banan gör! Besiktigar du ett fullblod som kommer direkt från banan så är risken stor att du får onödiga reservationer i din försäkring. Självklart kan man vet.bes ändå och hålla protokollet för sig själv. Sen kan man ju vet.bes. ett par månader senare om man vill göra om förs. till en A1.
Halvblod vet.bes. jag självklart! Går ju inte att jämföra med fullblod!:love::D

Ja man kan vänta med protokollet det har jag gjort i ett fall, och hästen blev då utan res vilket den inte blivit direkt. Men jag vill VETA vad jag har att göra med, även om hästen kommer direkt från banan:confused:

Det finns ju mängder av olika skador dom kan ha (eller inte ha faktiskt - alla är verkligen inte skadade, helt ua på bes direkt!) men jag vill veta ungfär läget och vad det innebär för träningen.

Jag vet hur stora påfrestningarna är, men trots det är förvånansvärt många fullblod helt frsächa:bow: Man behöver ju inte besiktiga dagen efter start precis.
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Men besiktigar du så vet du ju om hästen är fräsch eller inte. Finns ju ganska gott om billiga fullblod så är ju lika bra att besiktiga den så du är säker på att den är fräsch. Det kostar inte så himla mkt och du sparar det i längden då du kanske slipper stå med en häst som knappt kan promenadridas utan att bli halt.

Undrar också var du drar skillnaden på ett fullblod och ett halvblod vid vet.bes? Varför bes halvblod men inte fullblod? Menar inget illa, vill bara veta hur du tänker :)
 
Senast ändrad:
Sv: Nytt fbl inhandlat

Kan säga att jag har arbetat min nya pålla några dagar nu, väldigt lugnt och försiktigt, och hon är trevlig att handskas med så det är ju en bra början.

Det jag fick veta om henne var att hon blir väldigt stel i kroppen/musklerna efter löp/hård ansträngning. Dock ser hon väldigt fräsch ut i benen, inga överben, svullnader, "förtjockningar", gallor eller liknande så jag tror inte att dom mörkar om någon skada:crazy:

Verkar oerhört korkar att göra det eftersom galoppen inte är SÅ stor i Sverige att det inte kommer fram för eller senare. Konstigt med det men Warpspeed??
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Eftersom det framkommit för mig att det är en livlig debatt här på forumet gällande hästar som jag sålt och som varit i min träning så tänkte jag här förtydliga lite som kanske kan vara bra att veta både för inblandade (och andra nyfikna..) Gällande Grangehurst så kan bara sägas att hon precis som tidigare sagts aldrig varit skadad i bemärkelsen regelrätt halt,senvarningar etc utan hon hade stora problem med sin muskulatur och var mkt svår att träna på utan att hon led kraftigt av träningsvärk.Däremot var hon mycket rapp och inte på något sätt usel men ägaren valde att sälja och inköpte två nya ettåringar istället.
Tror att Grangehurst's nya ägare har fått sig en mkt fin fullblodsmärr för pengarna de gav..
Gällande Warpspeed så kanske först ska klargöras att den sk stallflickan som uttryckt åsikter om hästen aldrig någonsin red hästen och heller inte hade någon som helst kunskap gällande hästars ev skador alt förslitningar.
December 2005 trampade hästen snett i ett löp och fick en gaffelbandsskada med relativt god prognos. Han vilade under vintern och tränades sedan upp igen och vann löp efter det och löpte framgångsrikt under 2006 och 2007.
I dec 2007 reds han av tränaren själv i samma lopp där Rebecca C. och Terese L. gick omkull och han blev då illa sparkad på ett framben.
Detta såg ut som en senskada men visade sig efter ultraljud vara ett yttre trauma. Däremot vilade han sedan under resten av vintern för att sedan efter övriga ägares önskan få tid att skolas till ridhäst då han ändå hade löpt ett antal säsonger.
Lycklig den rara tjej som fick köpa den otroligt vackra hästen med den enorma hoppkapaciteten och de fina gångarterna. För övrigt var de två spekulanter som båda ville köpa honom och ägarna valde den de tyckte verkade bäst för hästen (och trevligast..)
Kan tilläggas att jag har sålt en väldigt massa fina hästar genom åren och bara fått positiva reaktioner.Känner många människor även inom ridsporten då jag tävlade upp till SM i fälttävlan tidigare och jag är mycket mån om att kvarhålla mitt rykte som en som säljer mycket välridna,väluppfostrade och sunda hästar. Hoppas alla intresserade fått svar på sina frågor nu..:-)
MVH / Catharina Vång Går bra att besöka vår hemsida för den som vill ha mer inblick i vår verksamhet; www.freewebs.com/ullbolstahorseracing
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Tack Catharina för att du kommer in här och rättar till de rykten som blivit felaktiga!

Gällande WS så är han en av de vackraste hästar jag sett, speciellt när han var liten mörk 2åring och löpte sina första löp på täby.:love:

White Oak, vart tog han vägen? Den hästen har jag alltid tyckt är speciell!
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Jag tror inte många halvblod jobbar så hårt som ett fullblod på banan gör! Besiktigar du ett fullblod som kommer direkt från banan så är risken stor att du får onödiga reservationer i din försäkring. Självklart kan man vet.bes ändå och hålla protokollet för sig själv. Sen kan man ju vet.bes. ett par månader senare om man vill göra om förs. till en A1.
Halvblod vet.bes. jag självklart! Går ju inte att jämföra med fullblod!:love::D

Samtliga fbl jag köpt från banan är vet.besade ua direkt...
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Jag har köpt häst av catarina vång, och har fått tag på en kanonhäst. Fick ett oerhört trevligt och proffsigt bemötande och svar på alla mina tusen och åter tusen frågor, Goldhunter var ett kap och en av dom trevligaste hästarna jag träffat. Nu är han ute på foder då jag väntar tvillingar, men han kommer stanna i min ägo tills den dagen han lägger hovarna i vädret.
Så se till att ha ordentligt med fakta innan ni börjar "peka finger".
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Tack Catharina för att du kommer in här och rättar till de rykten som blivit felaktiga!

Gällande WS så är han en av de vackraste hästar jag sett, speciellt när han var liten mörk 2åring och löpte sina första löp på täby.:love:

White Oak, vart tog han vägen? Den hästen har jag alltid tyckt är speciell!

Jag hade förmånen att få köpa den fantastiskt fina och trevliga White Oak av Catarina Vång. Hämtade hem honom i feb tidigare i år och hittills har han vida överträffat mina förväntningar - fräsch, väluppfostrad och begåvad. Har förhoppningar på att han ska bli min framtida tävlingspartner i fälttävlan.

Vid försäljningen var Catarina mycket noga med all information om hästen och ville även höra om mina tidigare erfarenheter för att förvissa sig om att vi skulle passa ihop. Han var vet besiktad utan anmärkning före köp. Jag skulle gärna köpa häst av henne igen. :)
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

För att förtydliga, även jag är mycket nöjd med mitt hästköp. Fick ett jättebra bemötande av Catharina. Att inte vet. besiktiga är helt och hållet mitt beslut. Eftersom jag i första hand vill ha en "hobby"häst och avelssto så hade ev. "småskavanker" inte spelat nån roll.

Men som jag skrev tidigare, hon ser jättefräsch och fin ut och är superkelig och söt.

Grangehurst är superfin. Än så länge lite sprallig pga att hon är lite högre i kondition och jag har inte kört speciellt hårt med henne. Enda problemet är att hon INTE vill stå själv, DET är jättefarligt;) Men det kan man ju ha förståelse för, hon har väl antagligen aldrig varit helt själv och det är ju inte roligt att vara ENSAM:D
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Du får jättegärna lägga in ngra bilder på honom! Har följt honom sen jag såg honom på bild när han var fölunge. En otroligt härlig häst!
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Ska se vad jag hittar på den fina grabben. Återkommer. Hade du möjligen bild på Wiktor som föl?
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Jag tänkte PRECIS påpeka att den här tråden strider (?) mot forumsreglerna - det är förtal att nämna en tränares namn och skriva att denne inte har varit seriös vid försäljningar. Skäms på er! Ta det med nämnd person istället för att sprida ut det på ett forum.

Fasoner...! :mad:

Åsikter får man ha, och information är bra, men nämn inte tränarens namn utan dennes tillåtelse.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 557
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 085
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 163
Senast: lilstar
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp