Bukefalos 28 år!

Nytt fbl inhandlat

Sv: Nytt fbl inhandlat

Hade på datan innan den krashade... så tyvärr :(

Hur går det med honom?

Det går bra och han verkar trivas. Wiktor har haft ett långt välförtjänt sommarlov med bete (inne nattetid) tillsammans med mitt andra fullblod och deras gemensamma flickvän, ett svart minishetlandsto på 82 cm! Nu tränar vi lite försiktigt dressyr och hoppning. Han är alltid otroligt glad och positiv.
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

<jo jag vet en som kom tillbaka och vann efter flera föl. No Worries! Hon hade inte vunnit innan.:)
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Var tvungen att gå in och kolla och No Worries har aldrig vunnit lopp. Varken för eller efter fölen. Däremot var hon tvåa i ett hinderlopp på Strömsholm.:)

Gg 050730-2 3 3400 hä gd str senskada
Tä 050707-8 1 2400 dt gd 4 - 14
St 050619-1 1 3700 hä gd 2 - 8
Tä 050531-1 6 3200 hä gd 7 - m
Tä 050519-7 1 3400 hä gd 4 - m
Tä 050403-kv 1 1000 dt gd egdk
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Du har så rätt så! Men nu, nu har hon blivit mormor, och den trollungen hon ska vinna massor med löp ;).
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Jag har varit spek på häst som stod där. Det var iofs en 'stalltjej' som ägde den, men C som man hamnade hos när man ringde etc. Hästen hade varit skadad tidigare och de berättade om det.

Allt var frid och fröjd, jag provred osv, och konstaterade att jag ville veterinärbesiktiga. Hon tyckte att 'äh, man besiktigare inte fd galoppörer, de går inte igenom iaf' och var av åsikten 'håller de för galoppen håller de för allt, och den där senskadan påverkar inte längre'. Jag tyckte mest 'men så bra, då påverkar det ju inte vetbes'.

En viss veterinär var 'stallvet' där, som av en slump var det en av de vet JAG gärna valt, så okej, vi bes med den. Jag 'fick' inte boka vetbes tid, utan hon skulle det, och ringa mig. Och sen började det. Vet var bortrest och allt möjligt. Och hontyckte 'men för det priset, det är bara slå till, är rena fyndet'. Jag tyckte 'nej', hon tyckte 'ja men pruta 2 - 3 K och ta den direkt då?'. Jag tyckte 'nix, jag får inte försäkra utan vetbes, och vill inte köpa utan vetbes heller'. Hon tyckte 'man får ändå aldrig försäkra benen på fullblod, och han kommer hålla för ridning oavsett om han går igenom en vetbes eller ej'

Så jag gav upp och vände mig till stalltjejen som ägde den. Stalltjejn sa hon skulle fixa vetbestid och ringa när hon fått tid. Hon har inte ringt än, det var flera år sen.

Den försvann dock från annons, den behölls, den var in på 'min' klinik samma dag jag var där en gång mkt senare, för 'akut blockhälta'. Nu är den inte med på hemsidan, benämns i förfluten tid, men är varken ägarändrad eller reg som avliden.

Hursom, mkt trevlig häst, C var jättetrevlig etc, berättade mkt, frågade mkt, visade mkt, men jag fick VÄLDIGT kalla fötter ang det snudd på extrema motståndet att veterinärbesiktiga. Mest troligt skulle den inte gått igenom och de visste det. Dock TROR jag inte de mörkade någon skada, tvärtom verkade de öppna med de 'skavanker' herrn hade, och berättade han var oppad båda fram, och hade vunnit efter det. Det var också ett mycket välskött stall, mycket fina välskötta hästar de jag såg, och väldigt lugnt och harmoniskt i stallet. Fick superbra intryck överlag, förutom just det där med att de verkligen inte ville jag skulle vetbes, vad de nu hade förlorat på det? Om jag ville 'kasta bort' pengar på en vetbes, vad hade det spelat för roll?

(Och drog en DJUP suck av lättnad när ägaren till det fbl jag sedemera köpte svarade 'Självklart, det är ju en trygghet för mig med att du gör det, har du ngns pec vet du vill, jag använder xx, annars vet jag bara DV, är det okej för dig?' på frågan 'får jag veterinärbesiktiga den?'. Dessutom ringde hon dagen efter, bokade en tid några dagar senare, talade om den så jag kunde vara med, och hästen gick igenom.

Men undrat massor vad som hände med den jag kikade på där...
 
Senast ändrad:
Sv: Nytt fbl inhandlat

Jag hade förmånen att få köpa den fantastiskt fina och trevliga White Oak av Catarina Vång. Hämtade hem honom i feb tidigare i år och hittills har han vida överträffat mina förväntningar - fräsch, väluppfostrad och begåvad. Har förhoppningar på att han ska bli min framtida tävlingspartner i fälttävlan.

Vid försäljningen var Catarina mycket noga med all information om hästen och ville även höra om mina tidigare erfarenheter för att förvissa sig om att vi skulle passa ihop. Han var vet besiktad utan anmärkning före köp. Jag skulle gärna köpa häst av henne igen. :)

Åh, den kikade jag på flera ggr när den låg ute till salu. Så grattis! (inte för jag skulle/ska ha ngn mer, men kikade flera ggr ändå =))
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Ang det där att vetrinärbesikta, så kan jag trösta dej med att jag också köpt fullblod utan att göra det, då han aldrig varit inriden så kändes det aldrig intressant, det man då skulle behöva göra är ju att röntga för lösa benbitar eller annat som ej går att känna själv.
Så skall man ha för avel enbart så förstår jag att man skippar det, kan man då inte vara med och kolla själv när hästen besiktas så är det ändå helt onödigt (mycket går att prata bort om man känner vetrinären tyvärr...)
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Jag köpte världens bästa häst vid namn Moon Gate 2006 hos denna nämda tränare. Inte mycket pengar att tjafsa om när man köper dessa fullblod och man måste ha med i beräkningen att de gått hårt på banan och har säkert lite skavanker. Mitt djur togs av banan pga sin storlek då hon var 3 och jag köpte henne, hon växte klart i somras när hon var 5 . Köpte enbart häst från C efter rekommendation av en nära vän som köpte sin otroligt fina fulllblodskille därifrån ( Wind Spirit) ( vi var väldigt intresserade av Warpspeed redan då men då gick han löp) Alla hästar jag sett har varit otroligt välridna och lätthanterade. Sen att jag lyckades få en häst med ett hiskeligt temperament beror nog lite på stammen ;) Men nu när mitt djur är utbildat och tävlat upp till La-dress och 1.20 hoppn och blivit "vuxen" är hon som en annan gammal kossa.

Ska jag köpa fler fbl blir det absolut hos C jag kollar först.
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Du ska veta att din häst har ett jätteintressant möderne. Håller på att skriva en artikel om det och om jag kommer i håg ska jag skicka en påminnelse.

Den vedervärdige Sune kommer från samma stofamilj.:devil:
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Jag köpte världens bästa häst vid namn Moon Gate 2006 hos denna nämda tränare. Inte mycket pengar att tjafsa om när man köper dessa fullblod och man måste ha med i beräkningen att de gått hårt på banan och har säkert lite skavanker. Mitt djur togs av banan pga sin storlek då hon var 3 och jag köpte henne, hon växte klart i somras när hon var 5 . Köpte enbart häst från C efter rekommendation av en nära vän som köpte sin otroligt fina fulllblodskille därifrån ( Wind Spirit) ( vi var väldigt intresserade av Warpspeed redan då men då gick han löp) Alla hästar jag sett har varit otroligt välridna och lätthanterade. Sen att jag lyckades få en häst med ett hiskeligt temperament beror nog lite på stammen ;) Men nu när mitt djur är utbildat och tävlat upp till La-dress och 1.20 hoppn och blivit "vuxen" är hon som en annan gammal kossa.

Ska jag köpa fler fbl blir det absolut hos C jag kollar först.

Hur stor är hon?
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Du ska veta att din häst har ett jätteintressant möderne. Håller på att skriva en artikel om det och om jag kommer i håg ska jag skicka en påminnelse.

Den vedervärdige Sune kommer från samma stofamilj.:devil:

Jag råkade träffa på en uppfödare som haft Dimona ett tag, och hon bekräftade att den märren kunde vara ganska hemsk. Så mitt djur fick nog sitt temperament från båda sidorna, En del har sagt att Be My Chief inte är så rolig heller :)

Har sålt min häst nu precis och hon kommer ev gå till avel. Ska bli spännande att se vad det kan ge.
 
Sv: Nytt fbl inhandlat

Låter helt idiotiskt i mina öron att inte låta besiktiga hästen innan köp.
Det är väl bra att få svart på vitt vad som felas, och vill man sen ändå köpa hästen lär det ju inte vara nån som hindrar dig från att göra det..

Jag måste bara tillägga att jag vet folk som gjort vet besiktningar innan köp och kommit hem med en häst som visat sig vara sjuk. Det om något är idiotiskt. Ingen som kollade på insider om häst-skojare ? Ska du va 100 % säker räcker det inte med en simpel besiktning ..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 557
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 085
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 163
Senast: lilstar
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp