Nytt jobb; tacka ja eller nej? Råd, tack!

kmt

Trådstartare
Kära buke! Jag behöver era kloka råd...
Kort sammanfattning;
Jag har under det senaste 1,5 året arbetat inom ett område som jag utbildade mig inom. Examen tog jag i juni 2017, och började arbeta heltid parallellt med studierna. Sedan i höstas har jag sporadiskt sökt nytt jobb, dels för att företaget jag arbetar för inte bedriver någon seriös personalpolitik, men också för att det är inom "låg-marginals affärer". Allting handlar om kronor och ören, ett danskägt bolag, och vi har under min tid som anställd haft tre olika VDar.
Det uppdraget jag arbetar med nu har varit uppe för ny upphandling och det går till annan leverantör from detta månadsskifte. Jag blev således uppsagd. Sedan januari har jag sökt jobb men inte lyckats landa ett nytt, det har fallit på min erfarenhet.

Nu har jag blivit erbjuden jobb hos tillträdande leverantör, jag kan alltså få fortsätta med exakt samma uppdrag, men på annat bolag. Problemet är bara att det ju förmodligen kommer bli samma sak?
Nya bolaget är ägt av ett norskt rikskapitalist bolag och har för tillfället en tillförordnad VD, rekrytering pågår. Tjänsten jag är erbjuden är snäppet högre i hierarkin vilket innebär betydligt mer i lön (över statlig inkomstskatt), tjänstebil, 35 dagar semester osv. Samtidigt som det innebär jävligt mycket mer jobb, krav på resultat och att räkna kronor och ören ännu mer än idag.
Många ur personalen som vi har idag på kollektivsidan följer med det nya bolaget, vilket både är positivt och negativt.

Jag har även varit på två intervjuer hos ett kommunalt bolag, som känns tryggare och mer utvecklande. Ska på en tredje och sista intervju imorgon.
Är dessutom kallad på intervju till ett tredje bolag, också kommunalt.

Jobb i min bransch finns det gott om, men jag är livrädd för att bli arbetslös någon längre tid.
Tackar jag inte ja till jobbet jag är erbjuden finns ju risken att jag inte får något av de andra två som jag gått vidare i processen med. Tackar jag ja finns risken att jag blir erbjuden något av de andra och kanske inte ens hinner börja innan jag säger upp mig igen, vilket bör "svartlista" mig på en del bolag i branschen, så stor är inte världen.

När jag förra veckan lyssnade av min röstbrevlåda där chefen på det tillträdande bolaget sa att de hade ett förslag till mig knöt det sig i magen och hela kroppen skrek "neeeej"... jag ville att de skulle nobba mig.

Vad ska jag göra? Magkänslan säger en sak, förnuftet säger en annan... tacksam för all input.
 
Du skriver att det finns gott om jobb och med tre intervjuer bokade verkar du vara eftertraktad - varför är du orolig för att bli arbetslös?

Jag hade aldrig tagit ett jobb där jag redan under intervjun hade fel magkänsla. Hellre en kortare tids arbetslöshet än stressrelaterad långtidssjukskrivning.

Jag har aldrig varit arbetslös... sedan studenten för 12 år sedan har jag arbetat heltid. Där är väl min största rädsla...

Borde lyssna på magkänslan mer, men jag är en fegis. De flesta i min närhet säger "bättre med ett dåligt jobb, än inget jobb".
Min man däremot är stöttande i min riktning, att jag inte bör ta ett jobb där jag redan från start får dåliga vibbar...
 
Jag har aldrig varit arbetslös... sedan studenten för 12 år sedan har jag arbetat heltid. Där är väl min största rädsla...

Borde lyssna på magkänslan mer, men jag är en fegis. De flesta i min närhet säger "bättre med ett dåligt jobb, än inget jobb".
Min man däremot är stöttande i min riktning, att jag inte bör ta ett jobb där jag redan från start får dåliga vibbar...
Jag har provat jobb jag inte trivts på och bytt till ett jobb jag gillat. Jag gråter nästan av tacksamhet för jag fick ha jobb nummer två! Slutade på grund av plugg för över ett år sen, fortfarande alldeles rörd :love:

Så jag ska verkligen försöka att aldrig ha ett jobb jag inte trivs med igen.
 
Jag har provat jobb jag inte trivts på och bytt till ett jobb jag gillat. Jag gråter nästan av tacksamhet för jag fick ha jobb nummer två! Slutade på grund av plugg för över ett år sen, fortfarande alldeles rörd :love:

Så jag ska verkligen försöka att aldrig ha ett jobb jag inte trivs med igen.

Trivsel är ju faktiskt väldigt viktigt..
när jag började plugga hade jag vantrivts i flera år innan jag fick ändan ur vagnen och bytte bana.

Har en coach via Trygghetsrådet som sa till mig att tacka nej till jobbet, hon tyckte jag skulle sitta lugnt i båten.
"Har du blivit kallad på så många jobb med ditt illa skrivna cv så kan du vara ännu mer lugn inför framtiden när vi har snyggat till det här" :angel:
 
Jag sa förut upp mig från ett jobb, utan att ha nytt att gå till. Natten efter så sov jag hela natten, för första gången på någon månad. Det för mig var tecken nog på att det var rätt beslut :p Ta hand om dig. Välj ett jobb där du kan må bra och lita på magkänslan. Det låter ju verkligen inte som att du behöver vara speciellt orolig för att vara långtidsarbetslös heller.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 693
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: Monkie
·
Skola & Jobb En vän har ledsnat på sitt nuvarande jobb och funderar på att säga upp sig. Hen har länge velat byta bransch och har sökt enstaka nya...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 292
Senast: TygerTyger
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
1 902
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp