Nytt körkortsdirektiv!

Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Äh ta E än då :)


Det ska jag göra innan sommaren om jag bara fixar Buppkörningen om två veckor.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Alltså bilen är ju som den är. Det är ju bara det att EU helt plötsligt tycker att det är ok att åka runt med 4,25 ton istället för 3,5 med B(och lite till)-behörighet.

Nu gissar jag hur det kommer att se ut.

Alla fordon kommer att få ett nytt registreringsbevis där skillnaden är att det kommer att finnas ett fält där det står att med B1 behörighet (eller vad det nu kan heta) får man dra ett släp med max totalvikt på maximalt +750 kg jämfört med vad som idag står under vanlig B-behörighet. Men fortfarande kommer ju inte gränsen att överskrida den maximala släpvagnsvikten som är den siffra som biltillverkaren svarar för. Med B-behörighet kommer du bara att få dra 750 kg om jag inte missförstått alldeles.

Efter vad jag förstår ändras inga övriga regler, dvs över 4,25 ton och när totalvikten på släpet överstiger tjänstevikten på bilen så krävs BE-kort.

javill: Det beror på vad du får för totalvikt på kombinationen. Väger Discobilen mindre än 2100 kg i totalvikt så kommer du få dra med ett nytt B1 (eller vad det nu heter) kort. Annars kommer det fortfarande krävas BE.

Kompromissen är till för de med 1 häst, 1 boggiesläp och 1 Volvo/Saab. Alternativt en hyfsat stor husvagn. För dom med större behov gäller fortfarande BE.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Skulle förvåna mig mycket om det är så enkelt att det bara kommer ett nytt regbevis. Jag tror många bilar kommer att behöva besiktigas om. Det har ju inte bara med bilens fabriksmässiga förutsättningar att göra, det har ju med drag, bromsar etc att göra....
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

alfa460 skrev:
javill: Det beror på vad du får för totalvikt på kombinationen. Väger Discobilen mindre än 2100 kg i totalvikt så kommer du få dra med ett nytt B1 (eller vad det nu heter) kort. Annars kommer det fortfarande krävas BE.

Kommer inte ihåg på rak arm vad Discobilen har för totalvikt. Men, vet att jag idag får dra vårt vanliga släp (750kg) på B-kort med den. Tänkte då att 3500 kg - 750 kg = 2750 kg (bilens totalvikt?!) och det + 1400 kg som hästsläpet väger = 4150 kg = inom nya förslaget på B1 eller vad det nu ska heta. Vet inte om jag tänker rätt nu.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Men alltså om max slävagnsvikt är oförändrad är det ju ingen skillnad för bilen skull?


javill: Ja nu var jag ju ute och cycklade. Jag menade givetvis 4250-1400kg=2850 kg.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

*kl*

Jag har tagit BE-kort för att kunna köra min transport med våran Audi, blev för tungt annars (har inte vikterna i huvudet).
Vi har också en Passatkombi som det är ok att dra med bara B-kort.
Helt klart drar man säkrare med Audin så är det här ändringen gäller så tycker jag det är bra.

Sen tycker jag det borde ingå mer utbildning i körkortsutbildningen för B-kort om hur det är att köra med släp.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Jo, här måste man också väga in vad själva draget är klassat för..........

Och vidare tycker jag egentligen att det är helt sjukt att man får köra med såpass tung, levande last, som man får idag, utan någon som helst utbildning.
Hur många gånger har jag inte hjälpt dessa hästägare att backa/vända släpet (tyvärr oftast kvinnor :devil: ) Alltså, om man inte ens har den kompetensen, huf F*N vågar ens ge sig ut på vägarna?????

Med den nya regeln så krävs det i alla fall någon form av utbildning.

Hug your horsetrailers :)

/Mike
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Och skillnaden från idag är? Draget är ju med i klassningen även idag. Har du en bil med helbilsgodkännande så är det ju med i beräkningen från början?
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Ja, jag förstår inte heller varför man skulle behöva klassa om några bilar? :confused: Dessutom, väldigt många personbilar med krok får inte dra mer än 1500 för kroken är inte godkänd för mer, oavsett vad bilen har för tjänstevikt! :idea:

Apropå att köra lagligt och ha koll på vad man man får dra med sin bil, jag får dra 1450 med min bil och B-kort och 1500 med BE, pga draget. Jag valde när jag köpte släp att köpa ett "2-hästars" där jag får lasta 750 kg och fortfarande kör fullt lagligt med B-kortet. Inga av mina hästar väger så mkt men jag tog med i beräkningen att jag vill kunna transportera även sto med föl utan att för den skull vara olaglig.

Dröjer förslaget ändå i något år som kommer jag att försöka ta E-kortet i år då vi funderar på att byta bil. Med ett BE så behöver vi inte vara lika låsta av vad jag får dra med nuvarande släp, utan vi kan kliva upp i vikt på bilen bara vi kan komma på vad vi ska ha för ngt. :crazy:

Ingen som har något bra förslag på dieselbil som kan vara intressant? :cool:
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Med utbildningen för E-kort får man en viss körvana. Jag personligen har legat på mellan 700-1000mil om året med hästtransport dom sista 5 årena, men det var ändå saker som var nya iom E-kort utbildningen. Alla dessa regler, vikter och nya regler som kommit, trots att jag bara haft körkort sedan -97. Det är mycket annat att hålla reda på än själva körningen bara. Och många som kör runt med hästtransport har mycket liten kunskap om hur man kör säkert med levande djur(ser ganska skrämmande saker på vägarna och även trådar här).

När vikten höjs till 4.25ton kommer ännu större ekipage rulla på vägarna, med många förare som inte har speciellt stor koll på var släpet är och hur det reagerar i vissa situationer och även hur man ska köra med levande djur.

Antingen skulle det vara obligatoriskt med BE-kort för att köra levande djur eller så ska det ingå mera information i B-kort utbildningen hur man kör med släp säkert ffa levande djur.

Jag inser nu efteråt hur mycket man skulle kunna skada både sig själv, andra och djurena förut pga okunskapen.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

BE-kort gör dig inte per automatik till en bättre förare. Det sitter innan för pannbenet. Läsa sig till saker är för vissa hur enkelt som helst och att sen utföra det är en annan sak. Den enda skillnaden mellan den som har BE- och som jag endast B är en ren formalitet. Det är min skyldighet som förare att vara påläst oavsett körkorts bokstäverna. Vill jag sen ha en större bil, ett större ekipage skaffar jag E-kort men faktum är att jag redan med min volvo 940 kört vv:s största boggie (nedtypad för en häst) så många mil att jag har mer körerfarenhet än de flesta. Upprepar...det handlar om körtimmar huruvida man ska kunna räkna sig som erfaren och kunnigheten sitter i problemlösningsförmåga i svåra situationer och det hämtar man från sin egen skalle;)
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Mitsubishi L 200 är suverän. Finns i flera olika varianter, men det är ju en pick-up. Du kanske vill ha en ren personbil?
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Jag sitter i samma läge. Tyckte det var knepigt att köra släp med pappas gamla volvo men då körde jag iaf lagligt. Nu lånar jag hans jeep, automat och väldigt lättkörd, känns mkt säkrare men det är inte lagligt...:(
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Om jag inte fattat saken helt fel. Så när det är klubbat och börjar gälla i eu så kan du åka i sverige även om det inte är giltigt här. Eu´s lag står över svensk... Iallafall är det så inom lastbilsbranschen enligt en åkare jag känner. Som exempel gav han det här med däckens mönsterdjup. I sverige måste det vara minst si och så många mm kvar då det blir icke godkänt. men inom eu är regeln sådan att du helt lagligt kan fräsa runt i din 24metare med väven helt synlig på visst antal däck, förutsatt att det sitter på viss plats.. -öhh vad krångligt. Blir du då stoppad här i sverige och polisen vill sätta böter och du då hävdar detta så kan de ej sätta böter....
Gjorde jag det förståeligt?
Huruvida detta är sant eller ej, låter jag vara osagt då jag ej kollat upp det med myndighet. Kan bara konstatera att jag hört detta från flera håll inom åkeribranschen....
Ibland undrar man hur folk är funtade... synlig väv på däcken... viss stl på jordgubbar. för böjda gurkor å allt. Att de roar sig med knäpp regler inom vissa områden. men tulla på säkerheten?

Kan också tala om att tidigare var det så att en polis brukade låna vår hästfinka som vi vägt ned (boggi) till 1300kg för att få dra det lagligt med bilen på bkort. Då jag suckade över att jag bara lagligt kunde lasta en häst i men ofta behövde köra två sa han följande: Vid en vågkontroll så drar man av 100 kg per hjul. boggi=4 hjul =400 kg sen har man en fel differens på 7%. Vilket gör att man kan lasta ca 500kg över utan att få böter.-men det är sånt vi inte upplyser om...
Detta är några år sedan och utgår kallt ifrån att reglerna ändrats samt att de har bättre vågar... Men annars så verkade det kanonbra...
Nåväl skit samma. Jag stoppar in det ihästväg som ska åka. Jag har hellre överlast vilket ger böter. Än ett släp som har för hög vikt vs bil för då kör jag olovligt och får prick i körkortet.......
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Om detta nu går igen.. kan någon förklara för mig vad jag får dra med min bil?! :confused: Är helt lost just nu - vikter etc.. Skyller på min graviditet.. :angel:

Har en Saab 9-5 kombi, totalvikten på bilen är 2130 kg (tjänstevikt 1680 kg). Som det är just nu får jag dra 1370 kg på mitt B-kort. Bilen får inte dra ett släpfordon med högre vikt (tjänstevikt + last) än 1800 kg..
Hur mkt får jag dra OM detta körkortsdirektiv går igenom??? :confused:
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Ja, framförallt tror jag min sambo skulle uppskatta att få plats tillsammans med hundburarna om vi åker bort. :D
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Vad är kroken godkänd för? Du får aldrig dra mer än det oavsett vilken bokstavskombination du har på körkortet.

*sa hon som inte har giltigt körkort längre* :o
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Kroken???? Min bil får inte dra mer än 1800 kg, kan det vara det som kroken är godkänd för? På regbeviset så står det att min bil inte får dra ett släpfordon med högre vikt (tjänstevikt + last) än 1800 kg..
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Piraja skrev:
BE-kort gör dig inte per automatik till en bättre förare. Det sitter innan för pannbenet. Läsa sig till saker är för vissa hur enkelt som helst och att sen utföra det är en annan sak. Den enda skillnaden mellan den som har BE- och som jag endast B är en ren formalitet. Det är min skyldighet som förare att vara påläst oavsett körkorts bokstäverna. QUOTE]

ojoj...här har vi en som inte tagit E-kort ser jag och alla andra som har den bokstaven...Man BLIR en bättre förare med SLÄP vilket är poängen med ett ekort. Du måste ha koll på alla vikter samt du blir bättre på att bedöma var du har släpet osv, dig vill inte jag möta på vägarna.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

vdb skrev:
Piraja skrev:
ojoj...här har vi en som inte tagit E-kort ser jag och alla andra som har den bokstaven...Man BLIR en bättre förare med SLÄP vilket är poängen med ett ekort. Du måste ha koll på alla vikter samt du blir bättre på att bedöma var du har släpet osv, dig vill inte jag möta på vägarna.
Jag håller koll på vikter eftersom det är min skyldighet som förare. Jag är väl påläst om vad som gäller, har dock inte tagit E-kortet. Min man har BE och CE men har inte kört bil med släp så ofta som jag har gjort. Jo, faktiskt så är jag bättre på att köra just bil med släp än vad han är. Det är jag som ofta får backa ekipaget för att han inte har vanan, men jag har. Hästarna står stadigare när jag kör än när han kör för han har inte känslan för levande last.

Jag har tänkt ta e-kortet för att kunna köra med en större bil men avvaktar de nya reglerna nu.

Det är fantastiskt att du kan döma ut mig som förare utan att ha en aning om min körteknik, körvana och vilken kunskap jag faktiskt besitter:smirk:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp