Nytt körkortsdirektiv!

A

alfa460

Är det någon som hittat mer info om nya reglerna som ministerrådet (tror jag) förväntas klubba igenom i veckan?

Dom går på den i mina ögon rätt dåliga kompromissen att öka max totalvikt på kombinationen till 4250 och kräva någon slags mini e-kortsutbildning på en dag för detta. Annars gäller max 750 kg med B-behörighet uppfattade jag det som.

Ulrika Messing stod i nyheterna och rörde till det hela en aning så jag är inte säker på att det var detta hon egentligen menade...


Det jag är mest intresserad av är promulgationsreglerna kring detta, men jag undrar också om någon hittat någon annan info eller kan vederlägga/verifiera det jag tror jag hörde...
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Det stod nåt på Text Tv så jag kollade på svt.se

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=563003

Där står bl a:
"Den som kör husvagn eller hästsläp ska genomgå prov eller en dags utbildning om släpet väger över 750 kg eller om dragbil och släp tillsammans väger över 3.500 kg, enligt nya EU-regler som Sverige måste införa senast 2012."
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Trix skrev:
"... nya EU-regler som Sverige måste införa senast 2012."
Shit, senast 2012! :eek: Hoppas det går igenom tidigare än så, annars får jag nog ta E-kortet iaf. :mad:
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

I samma artikel står det också att 2008 är troligt införande.

Är det någon mer än jag som tycker att det verkar konstigt att man skulle behöva ta lastbilskort för att dra tungt släp om de övriga ländernas förslag skulle gått igenom? Är det inte BE-hon åsyftar? Så är det ju i många andra länder i alla fall, t ex England.

Tycker det är ett typiskt svenskt förslag, lagom mjäkigt för att inte stöta sig med någon.

Gäller detta alla som har körkort eller bara dom som tar nytt körkort från och med 2008 tro?
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Det innebär ju att det räcker att gå en endagarskurs för att få lov att köra hästsläpet lagligt? Det skulle ju vara suveränt! Med min tunga jeep och boggiesläpet så är ju min totalvikt för hög, men jag får lov att dra släpet med en lättare bil. Det är ju stenkorkat i mina ögon då jag drar trailern mycket säkrare med min jeep som är tyngre och har fyrhjulsdrift. Så en ändring på det här viset låter ju jättebra!:) :bow:
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

JennyK skrev:
Med min tunga jeep och boggiesläpet så är ju min totalvikt för hög, men jag får lov att dra släpet med en lättare bil. Det är ju stenkorkat i mina ögon då jag drar trailern mycket säkrare med min jeep som är tyngre och har fyrhjulsdrift...

Mmmm... säkrare för dig kanske men inte om du råkar krocka med någon. Högre totalvikt på hela ekipaget så gör du större skada på den du kör ihop med, vare sig det är ditt eller dens fel... Det är hela den goda anledningen till att man behöver E-kort... Fyrhjulsdrift är överskattat dessutom... bromsar inte snabbare för det...
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Rent egoistiskt hoppas jag det dröjer med den lagändringen!
För jag har ju för 17 precis betalt X antal tusen för att få
BE-behörighet! :D
Hade haft massor med "hål" att stoppa de pengarna i i stället! :angel:
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Jag kan tänka mig att det gäller alla även de med nuvarande B-kort. För jag läste i den tidigare artikel att Sverige ville att nuvarande innehavare av B skulle automatiskt få det nya körkortet, men Tyskland, tror jag det var, motsatte sig detta. Så det blev troligen en kompromiss med en dags obligatorisk utbildning.

Jag tycker att de skulle införa en mera omfattande obligatorisk undervisning i att köra ett släp i den ordinarie B-kortsutbildningen. Som det är nu så får du köra ett ganska så stort och tungt ekipage med ett stort levande djur i utan att en enda gång ha kört med släp eller fått någon som helst utbildning på detta. Som det är nu så är det för stor skillnad mellan B och BE; absolut ingen utbildning alls eller en så pass svår att folk undviker den.

En annan fråga är; hur gör de med de andra reglerna: det är bara totalvikten för ekipaget som näms. Kommer det att vara samma som gäller, totalvikten får inte överstiga tjänstevikten, eller?? Som reglerna är nu så är det mycket lätt att du med en stor dock vanlig personbil, nytt modernt släp och ett halvstort halvblod kommer strax över 3,5 ton. Så det blir ju bättre med 4,25 ton. Men om du har tänkt att köra två halvblod och reglerna i övrigt inte har ändrats så tror jag itne den nya regel hjälper. Två halvstora halvblod + mlite utrustning 1300kg, släp ca 900-1000kg = totalvikt släp 2300kg medför du måste ha en bil med tjänstevikt minst 2300kg. Vilket det i princip inte finns några "vanliga" stora personbilar som väger och totalvikten på hela ekipaget kommer tillika att bli mycket över 4,25 ton. Så summa summarum den nya regel kommer troligen enbart att hjälpa alla som kör med en vanlig stor personbil och drar en husvagn eller hästsläp med endast en häst i.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Inte direkt något önskvärt förslag enligt mina öron.. Tyvärr är det mååånga förare som inte borde köra hästtransport och inte blir det bättre om det blir ellt tyngre ekipage.. Det är mera saker alla förare som kör med släp borde veta om. Personligen tycker jag att det skulle vara krav på BE-kort för att köra levande djur..

Visst man kan dra med större bilar, men hur många kommer att göra det.. Det kommer bara att bli att folk kör med tyngre släp, så mycket bilen orkar, det blir ju faktiskt farligare..

Jag har precis tagit BE-kort med, men nu vet jag att mina hästar körs iaf säkrare av mig efter den kursen, än att höja vikten från 3,5ton till 4,25ton..
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Håller med dig. Jag tycker att många är skrämmande dåliga på att köra och kör vansinnigt och olagligt fort med sina släp. Tillika är det inte få som har koll på hur dagens reglerna funkar, eller har någon som helst koll på hur mycket deras häst eller grejor väger. Vilket innebär att de flesta kör olagligt på flera olika sätt. Vilket är både trafikfarligt, lätt att kolla och blir du stoppad så får du böter, få lämna ekipaget i vägkanten och körkortet ryker.

Det har blivit en modefluga att ha stallskåp på släpet, få har BE-kort och många har stora halvblod. Jag har hitintills träffat på ytterst få (inga?) personbilar som du kan med B-kort lagligt dra ett släp med stallskåp och ett stort halvblod i. Innebär detta att mer eller mindre alla som har stallskåp kör olagligt?

Om det är enbart totalvikten för ekipaget som ökas/ändras och ingen ändring sker för de andra reglerna så tror jag det innebär att de flesta kommer att hänga på eller fortsätta att köra med sitt alldeles för tunga släp och tro att de kör lagligt. Det kommer att krävas att du har en personbil på ca 1700kg (tjänstvikt) för att du ska ha någon nytta av höjningen till 4,25kg och hur många sådana bilar finns det. Tja det kanske går med merca, BMW, audi eller en V70 xc eller något annat med turbo 4WD, eller annat lull lull. Men det är ju inte så många som har det.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Flummigt inlägg, är inte ens säker på att jag får fram min poäng... Men, jag tror att vägsäkerheten skulle bli betydligt bättre om man la på ett inslag till i ta-körkort-cirkusen, en dag (ett par timmar) med släpkörning - precis som halkan. Man ska kunna manöverera ett släp hjälpligt, kunna lite om bromssträckor, lättare lastning, kultryck och liknande. Jag (och många med mig) hade gärna tagit E-kort men ekonomin gör att jag inte har råd, tyvärr. Att baka in lite släpkörning i körkortsutbildningen skulle inte ge en komplett utbildning men jag tror att det skulle ge många ett hum om vad släpkörning innebär!
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Menar du att du sitter och kör en stor jeep + dubbelaxlat släp på B-kort, lika med olovlig körning? Olagligt så det skvätter om det! Tillika trafikfarligt, dig vill jag inte möta på vägarna!:devil:

Troligen kommer inte den nya lagen att hjälpa dig. Kommer du verkligen under en totalvikt på 4,25 ton?
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

En annan fråga som infaller, hur blir det med oss som redan har E-kort? Ska vi klippa ur bokstaven och skita i den eller?
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Förändringen innebär bara att 3500 kg gränsen flyttas upp till 4250 kg. I alla andra fall krävs BE-kort.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Mina funderingar är vad detta EGENTLIGEN kommer att innebära för förändringar för de med B-behörighet. Ska alla bilar typas om?
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Har skrivit det tidigare, men jag tror inte det finns någon fabrikant som är villig att typa om sina bilmodeller så där utan vidare. Varför skall man garantera att bromsar etc klarar mera utan att sätta på starkare (och dyrare) grejjor?!

F ö tror jag att E-kortsbehörigheten för er som tagit den ändå kommer att vara till nytta.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Jag är helt övertygad om att E-pengarna inte varit bortkastade. Utbildningar är sällan det :D

Jag tror inte heller att den praktiska skillnaden är så där våldsamt stor som vissa tycks tro. Det blir ju inte automatiskt så att alla får dra mer över en natt...
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Som jag fattat det skulle det innebära att jag kan köra vårt släp (1400 kg) med båda våra bilar. Idag drar jag det med vår Opel som får dra 1440 kg. Vi har också en Land Rover Discovery och i dagsläget får jag bara dra 750 kg med den på B-kort.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Det betyder ju att du måste typa om den, om JAG har fattat allt rätt. På pappret är den ju fortfarande bara godkänd för 750 kg på B-kortet.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

mul skrev:
Inte direkt något önskvärt förslag enligt mina öron.. Tyvärr är det mååånga förare som inte borde köra hästtransport och inte blir det bättre om det blir ellt tyngre ekipage.. Det är mera saker alla förare som kör med släp borde veta om. Personligen tycker jag att det skulle vara krav på BE-kort för att köra levande djur..

Visst man kan dra med större bilar, men hur många kommer att göra det.. Det kommer bara att bli att folk kör med tyngre släp, så mycket bilen orkar, det blir ju faktiskt farligare..

Jag har precis tagit BE-kort med, men nu vet jag att mina hästar körs iaf säkrare av mig efter den kursen, än att höja vikten från 3,5ton till 4,25ton..
Tro mig...smällen blir inte mindre bara för att du har E-kort...Bara för att du dessutom tagit det innebär det inte att du är i mindre risk att råka ut för problem. Det har med din körvana att göra. Jag har inte E-kort men har typat ner min boggie så att jag kör en häst i den med min volvo940. Jag kör oftare än maken med BE och CE kort...jag är säkrare på placeringen än han är liksom jag backar bättre. Han följer endast med som sällskap, jag kör;).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp