Nytt körkortsdirektiv!

Sv: Nytt körkortsdirektiv!

*litet knapplån sådär*

opstinaten skrev:
Jag blir faktiskt mörkrädd när jag läser att flera kör omkring helt olagligt utan BE-kort med alldeles för tunga ekipage!
Jag blir så förvånad över att så många riskerar sitt körkort.
Tunga gruppen gillar att stoppa tjejjer med stor bil och hästsläp.
B-körkortet kan ryka med omedelbar verkan om man blir ertappad med olovlig körning.

Var det så kul att ta körkort att ni så gärna vill göra det igen?
Eller älskar ni att cykla under den period som ni blir av med er B-behörighet?

Jag har massor av bokstäver på mitt körkort och dessa är jag faktiskt väldigt rädd om.
Det ligger mycket arbete och pengar bakom dem.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Inte_Ung skrev:
*litet knapplån sådär*


Jag blir så förvånad över att så många riskerar sitt körkort.
Tunga gruppen gillar att stoppa tjejjer med stor bil och hästsläp.
B-körkortet kan ryka med omedelbar verkan om man blir ertappad med olovlig körning.

Var det så kul att ta körkort att ni så gärna vill göra det igen?
Eller älskar ni att cykla under den period som ni blir av med er B-behörighet?

Jag har massor av bokstäver på mitt körkort och dessa är jag faktiskt väldigt rädd om.
Det ligger mycket arbete och pengar bakom dem.
Jag är å andra sidan inte förvånad! :D

Jag har själv kört olagligt i vinter till och från ridhuset. Jag kör sambons V70 som jag får dra max 1370 med på b-kort och mitt släp har totalvikt 1410. Anledningen till att jag valt V70´n och inte föräldrarnas Mitsubichi Carisma som får dra hela 1450 (!!) :eek: , är säkerheten. Det är en sjuhelsikes skillnad på stabilitet mellan dessa två bilar (för att inte tala om motorstyrka!)! Ja, jag har dragit hästen med båda och jämfört! Så, vintertid, med hala vägar, två backar som kräver sin bil, har jag åkt olagligt till ridhuset. Eftersom jag känner till vägsträckan vet jag att "tunga gruppen" inte har några favoritsträckor längs denna vägen. :D De brukar stå längre bort! :angel:
Nu när vägarna har tinat upp kommer jag att köra med en laglig bil, trots att det är osäkrare och betydligt vingligare!

E-behörighet? Jo, det har jag funderat på. Men då vi har två "lagliga" bilar för mig i familjen är det inte panik med det.

Och nej, jag är ABSOLUT inte stolt över att jag har kört olagligt i vinter men då jag vill åka säkert har säkerheten fått styra mitt val. Den som dragit TUNGT släp med en Carisma kan intyga vad jag menar....*ryser*

//Alice
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Men om det ändå händer något och det uppdagas att du inte har behörighet för kombinationen som du kör, då så blir det ju inget åkande alls till ridhuset.
Eller kommer du att köra ändå trots indraget körkort?
För visst kör du ju inte sämre utan körkort än med - eller?
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Precis. Men man borde väl kunna sätta dit ett annat "bättre" drag och regbes om bilen. Därmed höja släpvagnsvikten. Hur har du hört om att man alltid ska ha papprena på bil och släp med sig? Eller var det gamla rekommendationer? Vad jag har fattat så ska man ha dom med sig iaf. (vimsig??)
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

IrishDraft skrev:
Mmmm... säkrare för dig kanske men inte om du råkar krocka med någon. Högre totalvikt på hela ekipaget så gör du större skada på den du kör ihop med, vare sig det är ditt eller dens fel... Det är hela den goda anledningen till att man behöver E-kort... Fyrhjulsdrift är överskattat dessutom... bromsar inte snabbare för det...
En högre totalvikt tror jag inte orsakar mer olyckor än vad som är idag. Kanske skulle förbjuda lastbilar, dom väger en del att krocka med....

Jag måste säga att det är på tiden dom ändrar reglerna.

För många kör olagligt, tex för tung last osv.
Förhoppningsvis kanske fler kan skaffa 2 axlade släp och köra säkrare än vingliga enaxlade släp.

Att ta E körkort. Vad får du lära dig mer än att lasta på rätt sätt??
Man kan lasta alldeles galet på ett lätt släp som du får köra med på vanligt körkort.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

För att kunna ta E-behörighet måste du klara av vissa övningar på banan, backa med viss precision t ex. Långt ifrån alla som idag framför släp kan detta, något jag anser är ett MÅSTE för att få framföra släp med levande last. Klart man måste veta hur släpet uppför sig i olika situationer, och vet att man klarar sig ur vissa knipor...

Som jag sagt innan; jag anser att det ska krävas E-kort för släp över 750 kg.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Som jag ser det så blir det ingen större skillnad. Men bra att alla åtminstone får en dagskurs. Finns ju folk som aldrig haft släp efter bilen, och så hyr dom en stor husvagn för dom ska på semester m familjen.
Åkte själv bakom en som hade hyrt en kärra på macken, vilken han tappade 2 ggr, inom 20 meter. För det första blev han ett hinder i vägen, och för det andra kände han sig väldigt dum när jag klev ur bilen i högklackade dojjor och kjol (för en gångs skull) och satte fast släpet på kroken. Han hade missat detaljen att man måste hålla upp handtaget *asg*
Jag har BE-behörighet, men jag får ändå inte dra mer än 1600 kg med min V70.
En fundering jag har till er som åker olagligt är: OM olyckan skulle vara framme, gäller försäkringarna när det är olovlig körning?
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Vad jag har fattat så gäller inte försäkringen vid olovlig körning. Man får helt enkelt stå sitt kast..

Jag har sett sådana med som inte lyckats få på släpet eller kört med noshjulet nere..:o :rofl: En total skräck om en sådan person skulle få för sig att köra levande djur..
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Man får ta om B-behörigheten, vilket inte är helt fel, man glömmer mycket på kort tid. Alla dessa nya regler som kommit dom senaste årena. Lasta rätt, N-värden, positivt och negativt kultryck, räkna vikter hit och dit, precisionskörning både framåt och bakåt, säkerhetskontroller, funktionsbeskrivning på hela släpet först och främst, hur saker fungerar, ex dom mycket viktiga bromsarna.(alla olika varianter av bromsar).

Hur många vet om att du ska ha minst 25%kvar på dragstången(gummibälgen) när du gjort det dagliga bromstestet på släpet och varför du måste ha minst det spelet kvar.. Hade aldrig hört talas om det förut, innan E-kursen.

Visst kan man lasta helt galet på ett lätt släp och få köra det. MEn det är föraren som åker dit om det händer något, denne har yttersta ansvaret..
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Inte_Ung skrev:
Men om det ändå händer något och det uppdagas att du inte har behörighet för kombinationen som du kör, då så blir det ju inget åkande alls till ridhuset.
Eller kommer du att köra ändå trots indraget körkort?
För visst kör du ju inte sämre utan körkort än med - eller?
Sant! Om det händer något och det uppdagas att jag kört utan korrekt behörighet ryker lappen! Det är jag väl medveten om! Det är väl en betydligt större risk, än att tunga gruppen tar mig på den vägen. Å andra sidan är risken betydligt mycket större för en olycka om jag skulle dra med carisman. Eftersom jag inte "skiter pengar" har det inte bara varit att åka till en körskola, skriva in mig och slänga ut X antal tusen på en ny bokstav. Så denna vinter har jag gjort som jag har gjort! Korkat? Ja, verkligen!

Nej, jag skulle inte köra trots indraget körkort! Även om mina körkunskaper inte står och faller med att körkortet ligger i plånboken. Missförstå mig rätt här!

//Alice
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Men varför ska du tvunget ta bokstaven via körskolan då? Kör du så bra som du gör gällande behöver du inte övningsköra, du har redan ekipaget du ska köra upp med.

Kvarstår teorin, den läste jag in hemma på 4 dagar, skrev upp och gick vidare till uppkörningen...
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Lovisaleonora_ skrev:
Men varför ska du tvunget ta bokstaven via körskolan då? Kör du så bra som du gör gällande behöver du inte övningsköra, du har redan ekipaget du ska köra upp med.

Kvarstår teorin, den läste jag in hemma på 4 dagar, skrev upp och gick vidare till uppkörningen...
"Kör du så bra som du gör gällande..." Vilken sida vaknade du på idag? ;) Spydigheter kommer du inte långt på!

Nej, övningsköra känner jag inte att jag behöver med släpet iaf. "Fickparkera" gör jag varje gång jag använder släpet så backning övar jag hela tiden. Däremot kanske ta någon lektion med bil för att få in "körskolekörandet" igen.... :D Det är ju viss skillnad på verkligheten och körskolan, om vi säger så!

"Ryktet" gör gällande dels att man "inte får"/"inte bör" köra upp som privatist, dels att jag måste, enl ryktet, lasta släpet jag vill köra upp med enl gällande regler och eftersom hästsläpet saknar lastögglor (förutom de där bommarna fäster) blir det ett problem! Då måste jag låna ett släp att först övningsköra med och sen köra upp med.

//Alice
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Jag är inte ett dugg spydig, bara konstaterar fakta. Vem är det som vaknat på vilken sida idag? (det om något var väl spydigt?!)

Jag lånade släp från körskolan, körde in mig på det (kostade inte mycket!) och körde upp genom körskolan.

Så dyrt som det utmålas är det inte att ta E´et. Man betalar ju dessutom inte allt på en gång, och oftast är det lättare att hantera kostander utspritt.

Att tänka på är också att det lär bli svårt att i framtiden ta E om man åkt fast för olovlig körning...
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Jag är inte ett dugg spydig, bara konstaterar fakta. Vem är det som vaknat på vilken sida idag? (det om något var väl spydigt?!)
Jag HAR faktist vaknat på fel sida idag....Du skulle bara veta....

Lade dessutom dit en; ;) för att visa att det var sagt med glimten i ögat....

Jag lånade släp från körskolan, körde in mig på det (kostade inte mycket!) och körde upp genom körskolan.
Ja, jag kan ju alltid ringa och fråga!

Så dyrt som det utmålas är det inte att ta E´et. Man betalar ju dessutom inte allt på en gång, och oftast är det lättare att hantera kostander utspritt.
Nej, jag har kollat på VV´s hemsida och det ÄR inte speciellt dyrt och man betalar ju inte allt på en gång som du säger.
Hur är det med övningskörning? Får man övningsköra med häst i (antar att det INTE är tillåtet)? Hur fungerar övningskörning, är det bara att sätta dit en övningskörningsskylt och ge sig iväg, eller? Har en sambo med många bokstäver så handledare finns, men måste inte han ta en lektion på en körskola för att få vara handledare? Det är väl nya regler här nu?

Att tänka på är också att det lär bli svårt att i framtiden ta E om man åkt fast för olovlig körning...
Sant! OM man öht får...

//Alice
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Ska du ändå köra upp med körskolans släp, hade jag övningskört hemma med kombination du får köra med (sätt upp banan hemma), tagit enstaka lektion på körskolan för att köra in dig på det släpet (som ju är lastat).
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Nja, dom kan väl inte kräva det i Sverige va? Däremot måste man ha med sig hälften av det nya registreringbeviset när man åker utomlands. Nu är jag väldigt osäker men så minns jag det hela.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Jo men det du säger gör ju att det verkar som att det som står i regbeviset inte är att lita på. Är det så du menar? Att regbeviset bara gäller bilen och inte installationen av draget?
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Hej igen!
Tog mitt kort förra året, så det är väl ganska så färskt.
Ang lastning, så gjorde vi oss besväret att montera lastöglor i hästtransporten, hyrde en padda (maskin) till uppkörningen. När vi kom dit så frågade dom oss varför vi inte bara packat släpet fullt med halm el dyl... *suck*... Dom förklarade det som så att det hade inte varit några problem, eftersom en hästtransport är inte som ett vanligt släp, utan anpassat till ett specifik ändamål. Man måste bara se till att man har tillräckligt med vikt i.

Levande djur får man inte köra upp med. Jag frågade, för det hade ju varit enklast att peta in 2 shettisar i bara :D

Nu får man ju heller inte bara frågor på det egna ekipaget, utan dom kan fråga om alla typer av förankring på last.

Funktionsbeskrivningen är viktig att plugga på. Jag fick redogöra för vikter såklart, samt även hur bromssystemet fungerar. Måste säga att DET var nervöst.

Det finns de som är proffs på att köra bil+släp fast dom inte har rutin, samt även de mest rutinerade som kör som idioter så det tycker jag är ganska oväsentligt att diskutera. Men helt klart saknas det utbildning hos de flesta (nu tänker jag på de som inte kör med släp ofta) ang vikter, lastning, köregenskaper vid olika situationer. Vad händer vid för högt resp lågt kyultryck osv. Tror de flesta som kör en kärra någon enstaka gång, bara hänger på den, lastar och kör...
Har lånat ut mitt släp till sådana, men det har jag slutat med;)
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

monkan skrev:
Hej igen!
Tog mitt kort förra året, så det är väl ganska så färskt.
Ang lastning, så gjorde vi oss besväret att montera lastöglor i hästtransporten, hyrde en padda (maskin) till uppkörningen. När vi kom dit så frågade dom oss varför vi inte bara packat släpet fullt med halm el dyl... *suck*... Dom förklarade det som så att det hade inte varit några problem, eftersom en hästtransport är inte som ett vanligt släp, utan anpassat till ett specifik ändamål. Man måste bara se till att man har tillräckligt med vikt i.

Levande djur får man inte köra upp med. Jag frågade, för det hade ju varit enklast att peta in 2 shettisar i bara :D

Nu får man ju heller inte bara frågor på det egna ekipaget, utan dom kan fråga om alla typer av förankring på last.

Funktionsbeskrivningen är viktig att plugga på. Jag fick redogöra för vikter såklart, samt även hur bromssystemet fungerar. Måste säga att DET var nervöst.

Det finns de som är proffs på att köra bil+släp fast dom inte har rutin, samt även de mest rutinerade som kör som idioter så det tycker jag är ganska oväsentligt att diskutera. Men helt klart saknas det utbildning hos de flesta (nu tänker jag på de som inte kör med släp ofta) ang vikter, lastning, köregenskaper vid olika situationer. Vad händer vid för högt resp lågt kyultryck osv. Tror de flesta som kör en kärra någon enstaka gång, bara hänger på den, lastar och kör...
Har lånat ut mitt släp till sådana, men det har jag slutat med;)
.....Nej, jag pm.ar istället....

//Alice
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp