Nytt körkortsdirektiv!

Sv: Nytt körkortsdirektiv!

alfa460 skrev:
Jo men det du säger gör ju att det verkar som att det som står i regbeviset inte är att lita på. Är det så du menar? Att regbeviset bara gäller bilen och inte installationen av draget?
Självklart inte! :eek: Regbeviset ska man ju alltid kunna lita på, men många lånar eller hyr bil som de vet har en viss tjänstevikt men alla kanske inte kollar vad som verkligen står i regbeviset? Det är därför jag är så tjatig, att man kan inte bara förutsätta att man får dra si och så mkt med bilen utan måste kolla vad den är typbesiktigad för. :idea:

Problemet är lite att många typar ner släp och typar om bilarna, så man kan aldrig förutsätta att det här gäller för alla kombinationer bara för att det gäller för den ena. Svamlar jag bara eller förstår du vad jag menar? ;) Mycket av fusket är ju att släpen typas ner och sen efter besiktning så kör man på som före nedtypningen med däcksbyten mm.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

alice skrev:
Eftersom jag inte "skiter pengar" har det inte bara varit att åka till en körskola, skriva in mig och slänga ut X antal tusen på en ny bokstav.
BE-behörighet kan en som har vana av att köra med släp ta för kanske 5 000:-.
En summa som du antagligen ganska så snabbt hade sparat in om du låtit bli att åka till ridhuset under en period.

Hur mycket bränner du iväg på hästeriet och ridandet per år?
Och hur stor del av detta kostar då ett BE-körkort?
Pengar tycker jag var ett riktigt dåligt argumet när man ägnar sig åt ridsport.
Det är väl bara att dra in på något annat ett litet tag?
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Inte_Ung skrev:
BE-behörighet kan en som har vana av att köra med släp ta för kanske 5 000:-.
En summa som du antagligen ganska så snabbt hade sparat in om du låtit bli att åka till ridhuset under en period.

Hur mycket bränner du iväg på hästeriet och ridandet per år?
Och hur stor del av detta kostar då ett BE-körkort?
Pengar tycker jag var ett riktigt dåligt argumet när man ägnar sig åt ridsport.
Det är väl bara att dra in på något annat ett litet tag?
Ursäkta, men du har inte en susning om hur det ser ut i min verklighet! ;) Det du känner till är den "fasad" som syns utåt här på buke....

För MIG är 5000.- en HISKLIGT massa pengar och ska dom gå någonstans i dagsläget är det in på "vet-kontot".
Jo, visst! Jag kan säkerligen spara ihop dom på ett halvår, ett år eller så OM det fanns så mycket att skära ner på. Köper inga kläder, inget smink, inga resor, inga biobesök. Jo, förresten! Jag klippte faktist håret för en tid sen. Andra gången sen jag köpte häst.... :smirk: Att spara in ridhusbesöken denna vinter (kanske totalt 700.- under hela vintern)....jo, visst, det hade fört mig närmare ett E-kort, men nu valde jag att göra som jag gjort. Mitt val och jag tar ev konsekvenser. Jag är vuxen och får ta konsekvenserna av mitt handlande.

För MIG är arrgumentet ekonomi ett arrgumnt så gott som något, i MIN verklighet! Din verklighet kanske ser helt annorlunda ut, vad vet jag! Jag har svårt att spara in på "onödiga utgifter" och på så sätt spara pengar. Det GÅR, men inte "så bara" som du ger sken av.

Nu har jag sommaren på mig till nästa vinter! Jag VET att jag bör ta E-behörighet. Det är inte något som någon behöver tala om för mig!!! :smirk: Jag vet vad som händer om jag åker dit, det är inte heller något någon behöver läxa upp mig för! Jag är inte stolt över att jag gör något olagligt och jag rekommenderar ingen att göra det!

Vill du fortsätta att diskutera detta är du välkommen med pm då jag inte anser att det har med forumet, eller denna tråden, att göra.

//Alice
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

alice skrev:
För MIG är arrgumentet ekonomi ett arrgumnt så gott som något, i MIN verklighet! Din verklighet kanske ser helt annorlunda ut, vad vet jag!
I min verklighet så låter man bli det som man inte har råd med i stället för att bryta mot lagar.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Aaah dåså då ska jag fixa E så fort jag får. Brorsan med BE CE har lovat att lära mig backa och gå igenom övningsbanan med mig så det ska gå fort.

Har ett duktigt BE-ekipage att träna med här också (Cheva Suburban plus 4 hästars UME.)

Lika bra att passa på liksom, har redan lagt 15000kr i år på mitt B (snart uppkörning).
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Att ta BE är smart, och inte överdrivet svårt. Jag övade en del på manöverbanan och fick sedan lära mig att "inte köra med hästsläp" som läraren uttryckte det; Jag körde på tok för försiktigt nämligen. ;)

5 000 kr gick mitt BE på, och efter ungefär en månad var jag klar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp