Nytt körkortsdirektiv!

Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Jag tycker det är otroligt att du kan uttala att E-utbildningen är en formalitet.

Många behöver den utbildningen, många klarar inte av det de ska/bör på bara B-kortet. Det är bara att ställa sig på parkeringen på närmsta tävling och kontrollera kompetensen. Ibland blir det riktigt farligt. De allra värsta "dårarna" hade inte fått dra hästsläp om det blivit krav på E-behörighet. De hade inte klarat uppkörningen utan övning. Vilket ju faktiskt är den praktik du hänvisar till.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

*kl*

Är det någon mer än jag som tycker att situationen är en aning komisk.

Här har vår kära regering slagits för att vi ska ha möjlighet att dra en häst med vår bil och vår transport. Sen är ungefär hälften av alla inlägg entydigt negativa till förändringen. Glömt att kolla med folket vad folket vill ha?
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Men det är väl som vanligt? "jag har minsann fått betala så då ska andra få göra det med" alternativt "jag kan köra transport ändå och det är farligt att höja gränserna" eller "ska man behöva registrerar om alltihopa när man redan gjort det en gång". ;)
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Det är inte ofta jag säger det men vår regering har gjort ett bra jobb. Jag tycker faktiskt Messing gjort rätt många bra saker i regeringen! En av våra bästa ministrar faktiskt.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Piraja skrev:
vdb skrev:
Det är fantastiskt att du kan döma ut mig som förare utan att ha en aning om min körteknik, körvana och vilken kunskap jag faktiskt besitter:smirk:

Det är din attityd jag dömer inte din körförmåga, den känner jag inte till. Men jag hävdar fortfarande att du inte har alla kunskaper, jag trodde jag hade en aning tills jag tog ekort, då begrep jag hur lite jag visste...har du gått igenom kurslitteraturen?
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Lovisaleonora_ skrev:
Jag tycker det är otroligt att du kan uttala att E-utbildningen är en formalitet.

Många behöver den utbildningen, många klarar inte av det de ska/bör på bara B-kortet. Det är bara att ställa sig på parkeringen på närmsta tävling och kontrollera kompetensen. Ibland blir det riktigt farligt. De allra värsta "dårarna" hade inte fått dra hästsläp om det blivit krav på E-behörighet. De hade inte klarat uppkörningen utan övning. Vilket ju faktiskt är den praktik du hänvisar till.
Har inte sagt att man inte behöver kunskapen men det är ett faktum att när man tog B-kortet är det upp till en själv att hålla sig ajour med regler och förordningar som tillkommer och som gäller när jag kör, med eller utan släp. Tyvärr, är min erfarenhet att många med just E-kort plötsligt ser sig som bättre förare än andra utan att ha körvana. Det räcker inte med att man tar E-kortet om man inte är ute och kör och underhåller sin körteknik. Jag kör många mil, har gjort det sedan jag tog körkortet 1986 med transport med häst, får, tjurar och grisar. Jag har noga följt de regler som är uppsatta och följt nya tillkommande regler för att inte fastna i en kontroll. Jag har haft uthyrning av hästtransporter och därmed varit tvungen att kunna reglerna för att förklara för folk (vissa med E-kort) vad dom får dra och inte...och hur många gånger har jag inte fått gå ut och backa in ett tillbakalämnat boggiesläp för att föraren inte klarar det...!

Jag tycker att det är bra att de nya reglerna kommer till nu för vad ni än säger (som jag uppfattar som gnäll eftersom ni nu kostat på er E-kortsutbildningen och så känns den helt plötsligt "onödig"). En person med taskig körvana som plötsligt ska köra en häst i enkelaxlat släp är bra mycket mer farlig i trafiken än om vederbörande kör en fyrhjulsdriven bil med boggiesläp. Stadigheten i dessa två ekipageexempel är inte ens jämförbar.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Jag anser att det säkraste alternativet är att ALLA som drar över 750 kg ska ha E-behörighet.

Klarar man inte uppkörningen, ska man inte dra tyngre. Punkt.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Piraja skrev:
Jag tycker att det är bra att de nya reglerna kommer till nu för vad ni än säger (som jag uppfattar som gnäll eftersom ni nu kostat på er E-kortsutbildningen och så känns den helt plötsligt "onödig"). En person med taskig körvana som plötsligt ska köra en häst i enkelaxlat släp är bra mycket mer farlig i trafiken än om vederbörande kör en fyrhjulsdriven bil med boggiesläp. Stadigheten i dessa två ekipageexempel är inte ens jämförbar.

Innan jag tog ekort hade jag aldrig hørt talas om positiva och negativa N-värden etc...
I övrigt tycker jag det är bra, då slipper jag köra runt på min sambo i tid och otid...
Annars kan jag meddela att jag fick det gratis, kortet alltså så jag skiter i om jag förlorat pengar eller inte...
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Jag vill inte lägga mig i vem som kan och gör vad, så detta är bara allmänna reflektioner.

Man kan ju bara konstatera att ursprungligen så ÄR ett tungt släp ett släp som väger över 750 kg. Sen har vi haft en dispens som gör att vi kan köra lite mer efter en personbil. Detta förändras till något som är mer Sverige ändå. Bäst att svensson ska få hållas, det är ju valår.

Jag håller i sak med om att ens körkapacitet inte förändras enbart för att man har en extra bokstav i körkortet. Inte heller förändras kombinationens beteende på vägen. Men att reflektera över risker och få lite extra kött på benen om hur mekaniken i bromsar och annat fungerar är aldrig fel.

Jag kan iofs tycka att BE-kortet var lite väl lätt. Framförallt om man kör levande last. Tycker också som flera andra i tråden att ett inslag av släpdragande i B-behörigheten vore önskvärt. Det är ju i princip det man infört nu, man kommer ju bara få dra 750 kg utan den där lilla endags kursen. För övrigt, jag lade nog inte så mycket mer tid än en dag på mitt BE-kort när jag tänker efter.

Jag skulle inte med de bilar och det vi drar idag klara mig utan mitt E-kort så för min del är diskussionen om "surhet för onödiga utlagda pengar" inte relevant.

Giralsol: Sveriges Riksdag måste implementera ett direktiv inom en viss tid annars hamnar vi i trubbel. Men att direkt hänvisa till ett direktiv tror jag inte skulle hålla så långt vid vägkanten faktiskt. Att EU och EG handlar om storleken på jordgubbar och rakheten på gurkor är en myt som media framgångsrikt har spridit och om man inte ser förbi detta så tycker jag faktiskt synd om vedebörande.

Iofs är just rakheten på gurkorna ett exempel som jag tycker är rätt kul, jag läste någonstans att transportbehoven har sjunkit med ca 20% eftersom det går i fler gurkor i varje låda sedan kravet infördes. Vad innebär detta? Jo med tanke på hur långt gurkorna transporteras bara för att vi ska kunna ha gurkor året om så är det en enorm skillnad i miljöbelastning.

MiaR: Du är väldigt förtjust i att tala om vad kroken är godkänd för. Det är väl rätt troligt att när du gör en registreringsbesiktning med ditt drag som tål en specifik mängd kilo så blir det också det som blir begränsningen om denna vikt är lägre än vad bilen i övrigt får dra? Eller har jag missat något?

Lovisaleonora_ Så hade jag också hoppats på att det skulle bli. Säkrast och framför allt, lättast att förstå.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Kruxet är väl inte när man gör en regbesiktning med draget utan när man köper en begagnad bil med befintligt drag? Om jag själv väljer att montera drag på min bil vet jag förhoppningsvis vad jag köper och får monterat, men alla som köper en bil som redan har drag har kanske inte den kollen, likaså de som hyr dragbil på en mack och släp på en annan? Det är ju vanligt med frågor här på forumet vad som är olovlig körning, överlast mm, om alla visste skulle ju ingen behöva fråga och då skulle vi inte ha några diskutioner heller. :D
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

alfa460 skrev:
Jag vill inte lägga mig i vem som kan och gör vad, så detta är bara allmänna reflektioner.

Man kan ju bara konstatera att ursprungligen så ÄR ett tungt släp ett släp som väger över 750 kg. Sen har vi haft en dispens som gör att vi kan köra lite mer efter en personbil. Detta förändras till något som är mer Sverige ändå. Bäst att svensson ska få hållas, det är ju valår.

Jag håller i sak med om att ens körkapacitet inte förändras enbart för att man har en extra bokstav i körkortet. Inte heller förändras kombinationens beteende på vägen. Men att reflektera över risker och få lite extra kött på benen om hur mekaniken i bromsar och annat fungerar är aldrig fel.

Jag kan iofs tycka att BE-kortet var lite väl lätt. Framförallt om man kör levande last. Tycker också som flera andra i tråden att ett inslag av släpdragande i B-behörigheten vore önskvärt. Det är ju i princip det man infört nu, man kommer ju bara få dra 750 kg utan den där lilla endags kursen. För övrigt, jag lade nog inte så mycket mer tid än en dag på mitt BE-kort när jag tänker efter.

Jag skulle inte med de bilar och det vi drar idag klara mig utan mitt E-kort så för min del är diskussionen om "surhet för onödiga utlagda pengar" inte relevant.

Kan bara konstatera att jag inte kunnat sagt det bättre själv..:bow:
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Om draget har en begränsad vikt så står det på regbeviset. Under "släpvagnsvikten får inte överstiga"ex 1200kg. Sedan står det släpvagnsvikt B-behörighet ex 1300kg. Då gäller 1200kg som man får dra, då förmodligen pga draget..

Det ska också finnas en bricka på draget som det står vilken vikt det klarar. VI har iaf det på alla bilar vi har. Kom också ihåg att regpapprena på både släp och bil ska finnas med under färd.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

mul: Tack!!!

mul: Så har jag alltid förstått det hela också. Dvs det är väl därför man gör en registreringsbesiktning? Om den gjordes av mig idag eller av någon för 10 år sedan spelar väl ingen roll? Eller?
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

JAG vet att det står på papperna, men som jag redan skrivit så är det ju inte säkert att den som köper en beg.bil eller hyr på en mack har det klart för sig. :smirk:
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Jag blir faktiskt mörkrädd när jag läser att flera kör omkring helt olagligt utan BE-kort med alldeles för tunga ekipage! Vad sysslar ni med? Det är olagligt och regelvidrigt! Varför har ni tagit körkort överhuvudtaget? Som ni resonerar behöver man ju inte ha det.

Och vad då säkrare med en tyngre bil? Ja det är kanske mindre risk att ni inte kommer loss från en slirig och lerig stallbacke och mindre risk att ni inte kommer uppför en hal isig backe. Men det påverkar ju endast dig och din häst. Men det är banne mig inte säkrare för era medtrafikanter att ni kör omkring i ekipage som ni inte har kunskap eller körkort till att framföra. Ju tyngre ekipage desto större skador på medtrafikanterna, desto längre bromssträcka och kanske rentav högre fart då ni har en starkare motor på den för tunga/stora bilen.

Nej fy för egoistiska olagliga förare, er vill jag inte möta på vägen!
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

alfa460 skrev:
*kl*

Är det någon mer än jag som tycker att situationen är en aning komisk.

Här har vår kära regering slagits för att vi ska ha möjlighet att dra en häst med vår bil och vår transport. Sen är ungefär hälften av alla inlägg entydigt negativa till förändringen. Glömt att kolla med folket vad folket vill ha?

Jag som är lite seg när det gäller att räkna vikter och hålla på förstår inte VAD förändringen i praktiken skulle innebära?
Att jag får dra det bilen får på B kortet? Att jag inte får dra det bilen får dra på Bkortet. Att jag får dra allt bilen får dvs dagens E vikt?

/kristel, fejk blondin med bil som får dra 1440 på B, 1800 på E och som kör runt med 1300 släp i dagensläge.:confused:
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

Hitintills har det inte varit någon här på forumet som har vetat om det enbart är totalvikten för ekipaget som kommer att höjas. Vi har antagit det om vi fortsätter att antaga det så gäller följande: 1) för ditt specifika fall kommer det inte att bli någon som helst skillnad
2) det är inte bilens dragkapacitet/tillåtna dragvikt som kommer att ändras utan det är vad man får max framföra med ett B-kort som kommer att ändras.

Detta medför att det blir en skillnad för dem som har en så pass stor bil att dess maximala dragkapacitet inte kan utnyttjas då ekipaget kommer över 3,5 ton. Dessa kommer att kunna skaffa ett tyngre släp och ändå endast ha B-kort. För övriga som 1) behöver transportera två hästar kommer det fortfarande krävas BE-kort
2) redan utnyttjar max dragkapacitet på bilen innebär detta ingen skillnad om man inte både köper en tyngre bil och släp.

Det är tillika en ganska så liten höjning av totalvikten. Det blir bara en ökning av 750 kg så man kommer alltså att kunna köra på B-kort med en bil som har en ökad totalvikt med ca 375kg och ett släp med en ökad totalvikt med ca 375kg mer än nu.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

TACK!
Då var det lite som jag uppfattat det.
Nåväl, den dagen jag ska ha större lastvikt tar jag snällt mitt E-kort för som Lovisaleonora_ så klokt sa så är sällan utbildning bortkastad!
 
Senast ändrad:
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

För mig kommer det inte heller att innebära någon förändring. Jag kör tillika fullständigt lagligt så det behövs ingen lagändring för mig.

Däremot skulle jag gärna kunna köra båda hbl på samma gång, men då kommer jag att behöva ett riktigt rejält stort ekipage så då får det bli ett BE-kort.
 
Sv: Nytt körkortsdirektiv!

mul skrev:
Kom också ihåg att regpapprena på både släp och bil ska finnas med under färd.


Nej, man behöver bara ha körkortet med sig. När man färdas i Sverige vill säga, ska man utomlands kan det gälla andra regler, men i Sverige behöver man bara ha körkortet med sig! :)

// Anna, Som kör upp för BE't på fredag..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp