Bukefalos 28 år!

Nytt kryp!

Septicemia

Trådstartare
Åh vad jag har längtat :bump: Har precis fått hem min kejsarskorpion från expot och här är bilder på minstingen. Okönad so far, men vi säger att det är en kille för att jämna ut det i lägenheten. Vi är 4 honor mot numera 2 hanar. :D

Säg hej till Samael!

29183569.jpg


Och så här bor han.
29183571.jpg


Han är nyfiken, ilsken och ca 4 cm lång. Har spatserat runt och kollat in nya lyan nu och verkar trivas.
 
Sv: Nytt kryp!

Så härligt att det finns kärlek och längtan även för små skorpioner. Tjusigt namn på honom. Grattis till nyförvärvet!
 
Sv: Nytt kryp!

Självklart finns det kärlek för skorpioner. :love:

Pojkvännen tittar mest på honom med någon skräckblandad förtjusning och fråga gång på gång "är den giftig??" :D (och ser lite nedslagen ut när jag förklarar hur det ligger till)
 
Senast ändrad:
Sv: Nytt kryp!

Är den giftig då? :p

Vad gör du om han rymmer ur terrariet? Eller han var kanske inte farlig?

Jag som är lite skraj för roomies hamster, haha.
 
Sv: Nytt kryp!

Vilken läckerbit! :d
Blir inte lite avis, skulle lätt skaffa en själv om jag inte vore livrädd för skorpioner :D
 
Sv: Nytt kryp!

Alla skorpioner är giftiga. Kejsarskorpionen, sån som TS har, är dock inte jättegiftiga. Som ett bi/getingstick ungefär. Men inte så kul om man visar sig vara allergisk :p
 
Sv: Nytt kryp!

Som fetange skriver så är alla skorpioner giftiga, men kejsarskorpioners gift är sällan värre än ett getingstick. Skulle man vara allergisk är det fortfarande extrem otur om man skulle dö av ett stick.
Rymmer han ur terrariet...ja, som det är nu så kanske han överlever ett sådant fall, när han blir större kommer han garanterat att dö om han ramlar från den höjden.
Men det finns inte en chans att han skulle kunna ta sig ut, om han inte skaffar klor som skär glas. ;)

gul_zebra: Ja visst är han? Jag har inga problem med skorpioner (har haft innan också), däremot har jag en enorm spindelfobi. Lite motsägelsfullt kanske :p men den ska botas helt någon dag är tanken.
 
Sv: Nytt kryp!

Vad vacker!

Jag saknar mina kryp!
Har haft både spindlar och skorpioner av diverse slag. :love:
Bilder finns i döda datorn, det är några år sedan men går säkert att få fram när datorn vaknar.

Jag har terrarium stående men inga djur, sambon är lite anti. Kanske lyckas jag tjata mig till ett litet kryp igen :D Hur gör man? :angel:
 
Sv: Nytt kryp!

Min största pandinus imperator var närmre 20 cm.

Jätterar! Gick bra att lyfta och sätta på handen/armen/benet..
Var med i en fotografering en gång med en modell, var fräckt faktiskt.



Har även fått äran att ha en Theraphosa blondi (goliat-spindel) en period medan en kompis var utomlands.
Han var STOR! Benspann på nästan 25 cm..
Lånad bild:
Theraphosa_blondi_4_foto.jpg
 
Sv: Nytt kryp!

Ja, fram med mbilder om du kan! Det är så roligt att se.

Man förklarar för sambon att han inte behöver röra djuren om han inte vill och att de är väl inlåsta i sina terrarier. Eller så börjar man prata om att skaffa jätte-skolopendrar för att sedan gå över till lite midndre läskiga djur som bönsyrsor, skorpioner och spindlar.

Annars skickar du bara terrarierna till mig :D :angel:
 
Sv: Nytt kryp!

MAN VARNAR innan man lägger in bilder på läskiga otäcka odjur som vissa av oss är paniskt rädda för!!!!

Jag var inte beredd på den där obehagliga jätteludna monstersaken!!!

Hjärtat sitter nånstans i taket..

TS lilla småläskiga gullesak var däremot ganska fin.

/Lavinia, darrar..
 
Sv: Nytt kryp!

:crazy:

Kanske borde jobba lite med den fobin?
Bilder på insekter kan ju dyka upp lite varstans.

Snart kommer det fler, för jag håller på att väcka gamla datorn till liv.
Jag har haft brachypelma smithii, grammostola pulchra, Theraphosa blondi, pandinus imperator, Avicularia urticans, Centruroides gracilis ...
 
Sv: Nytt kryp!

Haha, på så vis :P Vad matar du den med då? Syrsor och mjölmaskar (eller vad det nu heter) eller?
 
Sv: Nytt kryp!

Nu har han fått små syrsor, funkar utmärkt. :)

Zophobas heter den larv man ofta utfodrar med, men de är väldigt feta och gör lätt djuren överviktiga. Innan har jag varierat mellan syrsor och gräshoppor och zophobas vid enstaka tillfällen.
 
Sv: Nytt kryp!

Spindlar kan jag inte svara för men skorpioner däremot.

Thomas Myrberg förklarar hur i den här texten.

Däremot finns en betydande risk för övergödning. Skorpioner har svårt att säga stopp om det finns ett överflöd av mat. Det finns en icke försumbar risk att de äter för mycket och sväller upp så mycket att membranen som håller ihop de olika segmenten på mesosoma spricker. Skorpionen dör då av de inre skadorna.

Kort sagt så blir det gråaktiga sprickor mellan ryggplåtarna på skorpionen och i extremfall så dör den av inre skador.
Jag har sett många övergödda p. imperator just för att de är lättfödda och folk vill att de ska bli större. I stället blir de feta.
 

Liknande trådar

F
Övr. Hund Förstår mig verkligen inte på vissa hundägare. Jag och min pojkväns lillasyster (15) var ute och gick med deras tre hundar - 6 år, 3...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 021
Senast: Och_Aye
·
C
Katthälsa Hej! Vi har problem med bråkande katter. Vi bor i hus och dom får gå ut och in som dom vill. Poppi - Kastrerad hane 4 år. Har...
Svar
2
· Visningar
3 912
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka. Nar sambon forst fick ta over henne var hon...
Svar
6
· Visningar
930
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 670
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp