Nytt utseende på Bukefalos

Det är fortfarande samma gamla forum, men med en ny stil.
Ett första tips, ge den nya stilen några dagar, det är lätt att tycka att det mesta var bättre när det såg ut som det gjorde i går :)

Jag har nu arbetat med den här nya mer avskalade layouten ett tag.
Först tyckte jag det kändes lite konstigt att använda den då en del funktioner är lite annorlunda, men efter att ha använt den ett tag tycker jag nu att den helt klart är bättre än den gamla.

Med den nya stilen har det kommit en del nya funktioner och förbättringar.
Det finns numera en så kallad klibbig meny. När man läst till slutet av en sida och kanske vill byta forum och då skrollar uppåt kommer det fram en meny så man inte behöver skrolla hela vägen upp.

Högerspalten är lite "klibbig" den med, vilket gör att det inte är en massa tomrum där i slutet av trådarna.

Den nya stilen är lite mer luftig och fungerar bland annat därför ännu bättre än den gamla på mobiler.

Bukefalos nya logga och en del ikoner ser numera snygga ut på högupplösta mobiler, detta oavsett hur mycket man zoomar.

Texten på sidorna har ett nytt typsnitt som bör fungera bra och se mer likadant ut oavsett vilken skärm man använder.

Kategorier och forumhuvudsidan har fått ett snyggare, mer avskalat och mer kompakt utseende:
http://www.bukefalos.com/forums/
Man kan numera även fälla ihop mindre intressanta kategorier där, om man vill.

I trådlistan där man tidigare såg vem som skrivit senaste inlägget i en tråd ser man numera även den användarens avatar, vilket jag tycker är snyggt och användbart.

Det har funnits möjlighet att testa den nya stilen i några dagar och jag har fått in en hel del synpunkter i en tråd under Om Bukefalos. Dessa synpunkter har lett till en del ändringar och förbättringar. Kom gärna med fler synpunkter om ni hittar något som verkar fungera konstigt.
 
Kankse ska passa på att säga att den rosa färgen som skar sig så förbannat mot det gröna (som jag gnällde om i den andra tråden) ser snyggare ut när den fick luft och inte ligger precis intill det gröna. Vet nu inte om det är exakt samma nyans men ändå.
Det är troligen inte samma.
 
Det är alltid de sista forumen/valen i undermenyn som visas om inte alla kan ses. I huvudmenyn är det tvärt om.
Jag skall fundera lite runt detta och se på möjliga lösningar. Det finns en med sidomenyer, som jag slagit av då vissa hade problem med den på vissa mobiler.
Nä, det stämmer inte för mig. Har bara varit inne på om buke och senior och senior visas inte.
 
Jag skiter i hur det ser ut så länge det inte skär i mina ögon men...

Det går sååååååååååååååå långsamt, det laddar knappt :cry: Det fryser, det fastnar, det är som Kentlåten "först kom ingenting, sen kom ingenting, sen kom ingenting"... Frustrerande. :cry: Plus att "kom ihåg mig" inte alls kommer ihåg min inloggning så fort jag tittat åt ett annat håll.

(Har vi en smiley som ser ut som bajs!? :D :turd: )
Det borde inte gå långsamt, frågan är om det är ett övergående problem eller om du har en dator som är gammal och slö ;) För mig går det fort.
 
Upptäckte dock ett problem nu @Gunnar . Är på mobilen och när jag är i mitten av en låång tråd så hamnar "Nästa"(sida) rutan för långt åt höger, bara N syns och går knappt att trycka på. Skulle uppskatta om det kunde fixas!
Konstigt, för mig hoppar Nästa ner till nästa rad om den inte får plats.
 
Ok nu har jag något:
När jag är trycker på t.ex övrigt och om bukefalos i rullmenyn ovan så stannar menyn på något vis där och det händer då inget när man trycker på stora rubriken (övrigt) igen. För att det ska bli mer flow hade jag önskat att den rullisten fortsätter komma upp när man trycker på övrigt även när det är den man är inne på. Om du förstår vad jag menar?
Jo jag tror jag förstår hur du menar, tanken är väl att man inte skall klicka på Meny-kategorin igen utan välja forum i den vita undermenyn.
Det finne n möjlighet för mig att ändra så att undermenyn aldrig kommer fram och att man i stället alltid får fram drop-down menyerna, jag tror dock de flesta tycker det är ett sämre alternativ.
 
Älskar att menyn överst kommer ned när man scrollar uppåt! :love: Men tycker det är för många färger...är löjligt konservativ o gillade hur det var färgmässigt förut...nu är det grönt, blått (grått?), blekgult o lila...
Jag ser dock inget blått eller blekgult just nu, tror inte antalet färger ökat, kanske jag tar bort någon av de olika gråa nyanserna men de starka färgerna lär bli kvar.
 
Nu vet jag inte om jag förstår riktigt, när du är inne på en kategori, ex.vis Hästar finns de andra forumen i den vita undermenyn så det bör vara enkelt att byta forum.
Nej man ser bara 1-2 av forumen i den raden. Så man måste klicka på hästar igen och sen välja.
 
Som en test för de som tycker att för mycket göms i menyn på mindre skärmar finns nu en möjlighet att testa en annan variant.
Alla får gärna testa och säga hur det fungerar på mobiler och små plattor.
Nästan längst ned till vänster på sidan står det Stil: Nya Bukefalos, klicka där och välj Stil: Sidomenyer för mobiler.
 
Jag kanske förklarade dåligt, men Ungdom göms först, sedan Senior osv de sista valen visas.

Nu fattar jag. Vore bra om det var det mest besökta som visades först, som det är nu krävs det alltid två klick på mobilen för att komma till senior.

Trådrubrikerna känns lite för blekgröna, svåra att läsa tycker jag. Och gick det inte att välja teckensnitt längre?
 
Jag måste säga att jag tycker det är riktigt, riktigt snyggt med de nya! :)
Buke håller sig snyggt och fräscht och ser bättre ut en de flesta forum.

Det enda som slog mig är att det kanske blir något svårmanövrerat för nya? Jag har ju koll på vilka underforum som finns under rubrikerna, men kan tänka mig för någon ny så kan det kännas rätt rörigt? (Men sådant ger sig ju med tiden.)
 
Nej man ser bara 1-2 av forumen i den raden. Så man måste klicka på hästar igen och sen välja.
Ja, man ser bara de som får plats på skärmen.
Men man behöver inte klicka i övermenyn, man kan klicka på de tre punkterna "..." till höger i undermenyn för att välja forum.
 
Som en test för de som tycker att för mycket göms i menyn på mindre skärmar finns nu en möjlighet att testa en annan variant.
Alla får gärna testa och säga hur det fungerar på mobiler och små plattor.
Nästan längst ned till vänster på sidan står det Stil: Nya Bukefalos, klicka där och välj Stil: Sidomenyer för mobiler.
Det är fortfarande:
Hem & hobby Om bukefalos Bevakat Nytt

Som syns då på mon mobil, dvs fortfarande två klick för att nå senior.
 
Nu fattar jag. Vore bra om det var det mest besökta som visades först, som det är nu krävs det alltid två klick på mobilen för att komma till senior.

Trådrubrikerna känns lite för blekgröna, svåra att läsa tycker jag. Och gick det inte att välja teckensnitt längre?
Nej det går inte att välja teckensnitt längre :)
 
Ja, man ser bara de som får plats på skärmen.
Men man behöver inte klicka i övermenyn, man kan klicka på de tre punkterna "..." till höger i undermenyn för att välja forum.
Testat den med sidmeny och de är bättre. Och testade nu med ... Och de funkar men känns som om att de lika gärna kunde vara en vanlig meny då som det är när du klickar på en ny sida. Så får man upp allt på en gång i rätt ordning.
 
Det är fortfarande:
Hem & hobby Om bukefalos Bevakat Nytt

Som syns då på mon mobil, dvs fortfarande två klick för att nå senior.
Jag har nu gjort lite ändringar till så att undermenyn inte syns och distraherar i den här mobilvarianten.
Klicka på Meny.
 
Jag har nu gjort lite ändringar till så att undermenyn inte syns och distraherar i den här mobilvarianten.
Klicka på Meny.

Men alltså nu blev det ju ännu sämre eftersom det är garanterat fler klick till allt. Problemet tyckte jag var att forum jag ofta besöker inte låg där, så det blir fler klick.
 
Jag måste säga att jag tycker det är riktigt, riktigt snyggt med de nya! :)
Buke håller sig snyggt och fräscht och ser bättre ut en de flesta forum.

Det enda som slog mig är att det kanske blir något svårmanövrerat för nya? Jag har ju koll på vilka underforum som finns under rubrikerna, men kan tänka mig för någon ny så kan det kännas rätt rörigt? (Men sådant ger sig ju med tiden.)
Tack!
En av tankarna med den nya layouten och framförallt menyn var och är att jag tror att den kan vara enklare för nya att förstå och ta till sig, då den gamla var mer av en vägg med text.
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 524
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Idag för 25 år sedan lades dessa sidor som numera heter Bukefalos.se för första gången ut på internet. Det har för det mesta varit...
Svar
5
· Visningar
21 972
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 787
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan har nu hunnit bli 23 år, den startades 14/5 1996, redan förra året skrev jag att det kanske var dags att sluta räkna. Men...
Svar
5
· Visningar
4 732
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp