Obalans i magen orsakar mugg?

Ah, men om det växelbetas med får blir det fortfarande samma då?

Det finns ju en hel hög med växter som är farliga för hästar, och självklart måste man som hästägare själv kontrollera de marker man släpper sin häst på.

Att växelbeta minskar riskerna i viss mån, men det går ju inte att strunta i att kolla av betet ändå.
 
Det finns ju en hel hög med växter som är farliga för hästar, och självklart måste man som hästägare själv kontrollera de marker man släpper sin häst på.

Att växelbeta minskar riskerna i viss mån, men det går ju inte att strunta i att kolla av betet ändå.
Hur kollar en oerfaren betet då? :confused:
 
Hårt betade hagar gör att de ger sig på mer av det de annars skulle lämnat, och framförallt i större grad.

Sen fins det de som ger sig på saker ändå, som stetra, tror jag den heter, släkt med kvanne. Inge bra i alla fall!
 
Det finns en rad svenska sidor som jag brukar kolla igenom när jag ska gå genom hagarna, nu har vi inte hästar längre så jag slipper den delen. Men en bra googling brukar ge vid hand i alla fall tre riktigt omfattande sidor.

Tänkte inte på att mobilen såklart också kan användas för googling ;)
Har bott i DK de senaste 7 åren så det var den här som jag först kom att tänka på! :)
 
Själv är jag född Malmöit, men förstår inte ett ljud danska. Hade jag inte varit gift med maken som jobbat i Danmark (som beridare) hade danska varit ett mysterium. Nu funkar det om/när jag har med mig tolk :D
 
Själv är jag född Malmöit, men förstår inte ett ljud danska. Hade jag inte varit gift med maken som jobbat i Danmark (som beridare) hade danska varit ett mysterium. Nu funkar det om/när jag har med mig tolk :D

Haha jo det tar ett tag innan man lär sig utskilja de egentliga orden ;) Växtnamn är dock fortfarande ett mysterium! :O Jag är också född i Skåne men förstod heller inte ett ord innan jag flyttade hit...
 
Skaffa en bra flora och så går du helt enkelt ut i hagen och kollar upp allt som växer där. Alsike är nog den värsta eftersom hästarna gärna äter den. Johannesört tex smakar inte gott så även om den finns brukar de inte äta den.

Jag fick plötsligt ett mindre område alsikeklöver i en hage och använde roundup för att bli av med den.

Självklart blir det mer örter i naturliga betesmarker som inte besprutas och sås in med jämna mellanrum men man får försöka gå över ibland och kolla vad som växer där.
 
Skaffa en bra flora och så går du helt enkelt ut i hagen och kollar upp allt som växer där. Alsike är nog den värsta eftersom hästarna gärna äter den. Johannesört tex smakar inte gott så även om den finns brukar de inte äta den.

Jag fick plötsligt ett mindre område alsikeklöver i en hage och använde roundup för att bli av med den.

Självklart blir det mer örter i naturliga betesmarker som inte besprutas och sås in med jämna mellanrum men man får försöka gå över ibland och kolla vad som växer där.
Hur vet man att man har en bra flora? Kan man påverka om man bara är inhyrd och inte äger markerna själv?
 
Hur vet man att man har en bra flora? Kan man påverka om man bara är inhyrd och inte äger markerna själv?

Man kan börja i andra änden,, först skaffa sig grundläggande kunskap och DÄREFTER ställa sig frågan om man är mogen att ta ansvaret för någon annans liv som inte själv kan välja sin matte/ägare.
 
DÅ UT OCH TITTA SJÄLV!!!!

Hur ska någon annan kunna se?!
Men hur lätt är det för ett okunnigt öga att se? Vet man inte vad det är man ska titta efter så hjälper det inte att titta.
Alla är inte fullärda bara för att de äger en häst, finns anledningar till varför man frågar (för att lära sig), men när man får svar som det du gav då blir man mörkrädd och vågar knappt fråga längre..
 
Du tar din flora och går ut och letar rätt på växter som man inte vill ha och gräver upp dem. En del måste man bränna (får ej slängas på gödselstacken).
 

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 297
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Jag tog bort min häst i mars efter en lång tids sjukdomsbesvär av olika slag. Jag hade nästan gått in i väggen av all stress, skötsel...
Svar
7
· Visningar
1 137
Senast: Masse
·
Hästvård Haft den här hästen i 6 år och nu i sommar fick han mugg för första gången. Det bara exploderade på en gång. Var lite regnigt den veckan...
Svar
10
· Visningar
1 646
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 087
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp