Bukefalos 28 år!

Oense om bodelning - tingsrätten

Är rätt säker på att han kommer bråka även med så ja antagligen. Han har ingen respekt för "lagmän". Vare sig det är poliser eller tingsrätter (varit med honom på två rättegångar och ett par gånger när han blivit stoppad av polisen).

Charmig kille. Hur mycket värderingar delar ni egentligen? Det här verkar ju snarare vara en kille som ser en stolthet i att stå utanför samhället.
 
Charmig kille. Hur mycket värderingar delar ni egentligen? Det här verkar ju snarare vara en kille som ser en stolthet i att stå utanför samhället.

Nu för tiden i princip inga alls. När vi träffades gav han intrycket av att dela alla mina värderingar. Han var för bra för att vara sann sa alla...sakta har hans rätta sidor visat sig en efter en.
 
Eller hur.

@krambanan , har ni många gemensamma barn? Det känns som du har en resa framför dig med detta.

Nä det här blir första. Vi kunde haft ett till men det slutade med att jag gjorde en abort för hans skull trots att jag egentligen inte ville. Då hade vi varit ihop ca 6 månader. Den graviditeten var en olycka vid byte av p-medel men han hade innan det sagt att "jag skulle inte bli ledsen om du blev gravid" och "jag har längtat efter barn länge". Detta var fem år sen. Även den nuvarande graviditet var oplanerad. Och åter igen försökte han få mig att göra en abort.
 
Vad står som för? Jag fattar inte vad du skriver. Är rätt glad faktiskt att vi är sambos bara och inte gifta. Det ger mig chansen till enskild vårdnad...iallafall ett tag om han nu ens bemödar sig med att strida om vårdnaden (det skulle vara om han gör det för att jävlas med mig).

(med reservation för att jag missförstått dig)

När barnet föds är du ensam vårdnadshavare, det är alla ogifta mammor. När faderskapsbekräftelsen skrivs på har man möjlighet att anmäla gemensam vårdnad. Det tycker jag verkligen inte att du ska göra (har jobbat med vårdnadsutredningar i många år). Visar det sig att ni kan samarbeta om barnet kan ni gå till familjerätten och skriva under en anmälan om gemensam vårdnad. Vägrar han skriva under faderskapsbekräftelsen kan det sluta med att domstol dömer honom till polishämtning för att göra dna-test. Håller han sig undan det kan han bli tilldömd faderskapet ändå.
 
(med reservation för att jag missförstått dig)

När barnet föds är du ensam vårdnadshavare, det är alla ogifta mammor. När faderskapsbekräftelsen skrivs på har man möjlighet att anmäla gemensam vårdnad. Det tycker jag verkligen inte att du ska göra (har jobbat med vårdnadsutredningar i många år). Visar det sig att ni kan samarbeta om barnet kan ni gå till familjerätten och skriva under en anmälan om gemensam vårdnad. Vägrar han skriva under faderskapsbekräftelsen kan det sluta med att domstol dömer honom till polishämtning för att göra dna-test. Håller han sig undan det kan han bli tilldömd faderskapet ändå.
Wow, det är hårda bud. Visste inte att man kan få faderskapet även utan test/frivillig underskrift men det känns absolut vettigt.
 
Wow, det är hårda bud. Visste inte att man kan få faderskapet även utan test/frivillig underskrift men det känns absolut vettigt.

Jag var med om det en gång under alla mina år inom familjerätten.

Det ska mycket till innan det går så långt. Den uppgivne fadern ska få många chanser att bemöta mammans uppgifter om att han är pappan, men tar han inte dem kan det sluta med en dom. Ärendet jag hade tog flera år, men där var problemet att mannen saknade folkbokföringsadress.
 
Den där personlighetstypen är jag "ganska" bekant med, jag hade en far som var "fullkomlig" och tröck ner familjen, samt att jag haft en drabbning i en förening nyligen med en ordförande som var precis likadan (nej jag är inte kvar i föreningen, styrelsen (ordföranden) slängde ut mig och alla tassar på tå för honom eftersom han skrämmer folk till tystnad.

Här är en länk om du vill läsa, jag tycker det passar "ganska" bra på din sambo.

http://www.narcissism.se/
 
Tvivlar starkt på att man kan påläggas faderskap utan antingen test, utredning eller frivillig överenskommelse.

Det hjälps inte hur mycket du tvivlar, du har fel ändå. Detta är för att en uppgiven pappa inte ska kunna komma undan genom att hålla sig undan. Det är ju bara att ställa upp på ett dna-test, det är dessutom kommunen som betalar så det behövs inget annat än ett munskrap.

Här har du lite sommarläsning http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2005/2005-101-1/Sidor/default.aspx
 
Görel har till skillnad från dig jobbat med detta på familjerätten, så hennes ord väger rätt mycket tyngre än ditt tvivel
Så då låter vi henne bekräfta det jag säger.
Ingen ogift blir tilldelad ett faderskap utan test,utredning eller att han frivilligt skriver på.
Sverige är en rättsstat. Ingen blir förklarad att bära ansvar utan ett av dessa tre kriterier. Vilket naturligtvis Görel kommer att bekräfta.

Och det gjorde hon ju med den äran, var ju bara att citera texten.
 
Senast ändrad:
Det hjälps inte hur mycket du tvivlar, du har fel ändå. Detta är för att en uppgiven pappa inte ska kunna komma undan genom att hålla sig undan. Det är ju bara att ställa upp på ett dna-test, det är dessutom kommunen som betalar så det behövs inget annat än ett munskrap.

Här har du lite sommarläsning http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2005/2005-101-1/Sidor/default.aspx
Var det inte det jag trodde ;)
I kap 2 inleder man:
"Ett barns genetiska ursprung är grundläggande för dess identitet. Vem som är far till ett barn anses givet om föräldrarna är gifta (faderskapspresumtionen), medan det måste utredas och fastställas om de inte är gifta, om presumtionen ifrågasätts eller om tidigare faderskap hävs av domstol."
Och i det fallet som diskuteras så var det ju ett samboförhållande så...
Tack för din hänvisning.
 
Var det inte det jag trodde ;)
I kap 2 inleder man:
"Ett barns genetiska ursprung är grundläggande för dess identitet. Vem som är far till ett barn anses givet om föräldrarna är gifta (faderskapspresumtionen), medan det måste utredas och fastställas om de inte är gifta, om presumtionen ifrågasätts eller om tidigare faderskap hävs av domstol."
Och i det fallet som diskuteras så var det ju ett samboförhållande så...
Tack för din hänvisning.

Läs mer, inte bara första stycket. För att förstå hur en lag fungerar måste man läsa förarbeten och prejudicerande rättsfall.
 
En sak som ingen nämner, som jag reagerar på är alla dessa lån som "egentligen är hans." Fungerar det verkligen så, dvs gör det någon reell skillnad för TS att kunna säga att det här var hans skulder som jag bakade in här och här för att hjälpa, och här står jag med som medlåntagare, återigen för att hjälpa. Är inte den bistra sanningen att TS har en massa lån och att det är allt bankerna kommer se?
 
En sak som ingen nämner, som jag reagerar på är alla dessa lån som "egentligen är hans." Fungerar det verkligen så, dvs gör det någon reell skillnad för TS att kunna säga att det här var hans skulder som jag bakade in här och här för att hjälpa, och här står jag med som medlåntagare, återigen för att hjälpa. Är inte den bistra sanningen att TS har en massa lån och att det är allt bankerna kommer se?


Jo, det är därför man inte ska stå som medsökande på lån för att man vill "vara snäll". Om den exet i TS's fall struntar i att betala så åker hon på att betala trots att det inte var till henne lånet gällde.

/Lizzie
 
Läs mer, inte bara första stycket. För att förstå hur en lag fungerar måste man läsa förarbeten och prejudicerande rättsfall.
Du borde nog istället läsa vad jag skrev. Ingen påläggs ngt ansvar utan en utredning. Står ju tom i texten + att för att en tjänsteman eller ämbetsman ska kunna fatta ett beslut så måste det finnas ett beslutsunderlag . Och hur får man fram ett sådant, jo man utreder, dvs gör en utredning ;)
 
Jo, det är därför man inte ska stå som medsökande på lån för att man vill "vara snäll". Om den exet i TS's fall struntar i att betala så åker hon på att betala trots att det inte var till henne lånet gällde.

/Lizzie
Det är just det som "solidariskt betalningsansvar" innebär. Inte det att man ska dela på lånen utan att den som kan betala ska betala.

Tyvärr funkar det så.
 
Men å andra sidan. Köper A ett hus som a och b bor i tillsammans, A betalar alla lån + köpreskillingen, så har b trots det rätt till sin del vid en ev separation.

Därför bör man vara noga med att registrera gåvor, arv och stora inköp som "Enskild egendom" innan de görs.
Dvs skriftligt klargöra att huset köps för A;s pengar och tillhör A enskilt. Med skriftligt godkännande från B.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 633
Senast: verser
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 209
Senast: __sofia__
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 977
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp