Oense om boendet aka fortsättning på oense om vårdnaden

Det här går inte. Vi kan inte ha umgänge utan umgängesstöd. Hans förmåga till samarbete och förstå vad Mini behöver är noll. Jag kommer inte utsätta Mini för detta igen. Han har krånglat och gjort precis som han själv velat hela detta umgänget. Bara för att det inte finns någon han behövt visa sig duktig inför. Som tur var har jag det mesta i skrift och inspelat.

Vi hade umgänget efter att jag rådfrågat min advokat. Jag skulle vara med en stund vid överlämningen. Jag fick vara med typ två minuter sen gick han in med Mini helt enkelt. Jag hade så klart velat vara med längre. Mini ville inte ens gå till honom när han skulle ta henne från mig men han tog henne bara till slut. Hade min mamma med mig.
 
Det här går inte. Vi kan inte ha umgänge utan umgängesstöd. Hans förmåga till samarbete och förstå vad Mini behöver är noll. Jag kommer inte utsätta Mini för detta igen. Han har krånglat och gjort precis som han själv velat hela detta umgänget. Bara för att det inte finns någon han behövt visa sig duktig inför. Som tur var har jag det mesta i skrift och inspelat.

Vi hade umgänget efter att jag rådfrågat min advokat. Jag skulle vara med en stund vid överlämningen. Jag fick vara med typ två minuter sen gick han in med Mini helt enkelt. Jag hade så klart velat vara med längre. Mini ville inte ens gå till honom när han skulle ta henne från mig men han tog henne bara till slut. Hade min mamma med mig.
Stå fast vid det. Släpp inte efter bara för att du flyttat.

Jag hoppas så det lugnar sig för dig och mini snart.
 
Stå fast vid det. Släpp inte efter bara för att du flyttat.

Jag hoppas så det lugnar sig för dig och mini snart.

Efter vad familjerätten skrivit i sitt yttrande om umgängesstödet så kommer jag aldrig få igenom mer umgänge med umgängesstöd i dagsläget... Det enda positiva var att dom även skrivit att jag underlättat umgänge så hela exets resonemang om boendet faller. Min advokat ska försöka få till ett avtal med exets ombud angående umgänget under tiden alla utredningar görs så vi slipper tingsrätten nästa vecka. Vi kommer yrka på varannan helg, dagumgänge 3-4 timmar lördag och söndag och att exet kör till sin hemort. Jag kör sista biten.

Känns det inte lite oproffsigt att använda "kinkig" (hon skrev det så inom situationstecken också) som benämning på hur Mini varit under umgänget "då hon var ovan att vara ifrån modern". (Konstigt Mini inte varit "kinkig" med andra då?).

Tips på frågor till umgängesstödet i en huvudförhandling för att hon ska få motivera "hans bra föräldraförmåga" och hans sätt att "vara lyhörd för Minis behov"? Andra bra frågor? Eller räcker det om jag har "bevis" på motsatsen?
 
Efter vad familjerätten skrivit i sitt yttrande om umgängesstödet så kommer jag aldrig få igenom mer umgänge med umgängesstöd i dagsläget... Det enda positiva var att dom även skrivit att jag underlättat umgänge så hela exets resonemang om boendet faller. Min advokat ska försöka få till ett avtal med exets ombud angående umgänget under tiden alla utredningar görs så vi slipper tingsrätten nästa vecka. Vi kommer yrka på varannan helg, dagumgänge 3-4 timmar lördag och söndag och att exet kör till sin hemort. Jag kör sista biten.

Känns det inte lite oproffsigt att använda "kinkig" (hon skrev det så inom situationstecken också) som benämning på hur Mini varit under umgänget "då hon var ovan att vara ifrån modern". (Konstigt Mini inte varit "kinkig" med andra då?).

Tips på frågor till umgängesstödet i en huvudförhandling för att hon ska få motivera "hans bra föräldraförmåga" och hans sätt att "vara lyhörd för Minis behov"? Andra bra frågor? Eller räcker det om jag har "bevis" på motsatsen?

Jag tänker att ja/nej-frågor är rätt bra och tydliga?
Då är det svårt att prata bort och sväva i väg.
 
Efter vad familjerätten skrivit i sitt yttrande om umgängesstödet så kommer jag aldrig få igenom mer umgänge med umgängesstöd i dagsläget... Det enda positiva var att dom även skrivit att jag underlättat umgänge så hela exets resonemang om boendet faller. Min advokat ska försöka få till ett avtal med exets ombud angående umgänget under tiden alla utredningar görs så vi slipper tingsrätten nästa vecka. Vi kommer yrka på varannan helg, dagumgänge 3-4 timmar lördag och söndag och att exet kör till sin hemort. Jag kör sista biten.

Känns det inte lite oproffsigt att använda "kinkig" (hon skrev det så inom situationstecken också) som benämning på hur Mini varit under umgänget "då hon var ovan att vara ifrån modern". (Konstigt Mini inte varit "kinkig" med andra då?).

Tips på frågor till umgängesstödet i en huvudförhandling för att hon ska få motivera "hans bra föräldraförmåga" och hans sätt att "vara lyhörd för Minis behov"? Andra bra frågor? Eller räcker det om jag har "bevis" på motsatsen?
Umgängesstödet kan inte veta hur mini är med andra.
Är mini ofta ifrån dig flera timmar? Det är ju skillnad med en stund eller helt ifrån dig i timmar. Jag tycker inte det är direkt oprofessionellt att beskriva ett litet barn som kinkigt. Om du inte upplyst umgängesstödet om att mini inte är van att vara från dig om du inte upplyst henne så att förutsätta det är oprofessionellt och något ni skulle kunna ifrågasätta, jag tvivlar på att det lönar sig.

Vad vill du ha ut av att förhöra umgängesstödet?
 
Umgängesstödet kan inte veta hur mini är med andra.
Är mini ofta ifrån dig flera timmar? Det är ju skillnad med en stund eller helt ifrån dig i timmar. Jag tycker inte det är direkt oprofessionellt att beskriva ett litet barn som kinkigt. Om du inte upplyst umgängesstödet om att mini inte är van att vara från dig om du inte upplyst henne så att förutsätta det är oprofessionellt och något ni skulle kunna ifrågasätta, jag tvivlar på att det lönar sig.

Vad vill du ha ut av att förhöra umgängesstödet?

Jag har aldrig sagt att Mini inte är van att vara ifrån mig till umgängesstödet. Det måste komma från exet (som mycket annat umgängesstödet tror är sant). Min mamma brukade/brukar ha henne och det går alltid jättebra.

Jag vill ha fortsatt umgänge med umgängesstöd. Det kommer aldrig funka annars...
 
Nu har "någon" ringt kommunen anonymt för att försöka ställa till det för mig igen...

Jag hoppas att det följs upp på rätt sätt så att det i fortsättningen går att direkt vid anmälan. Det känns ju allt annat än seriöst, och vem kan man i rimlighetens namn tro står bakom? Det ska ju vara någon med insyn, att en ny granne dit du flyttat skulle anmäla något till kommunen känns ju.... mindre troligt.
 
Spånar lite fritt nu, men det kan ju faktiskt vara ett argument för någon form av kontaktperson (vid umgänge). Så får ju alla fri insyn i hur Mini har det, hur allt fungerar och regelbunden uppföljning s a s.

Som sagt: fritt spånande hur man kan vända något negativt till positivt för dig och Mini....
 
Efter vad familjerätten skrivit i sitt yttrande om umgängesstödet så kommer jag aldrig få igenom mer umgänge med umgängesstöd i dagsläget... Det enda positiva var att dom även skrivit att jag underlättat umgänge så hela exets resonemang om boendet faller. Min advokat ska försöka få till ett avtal med exets ombud angående umgänget under tiden alla utredningar görs så vi slipper tingsrätten nästa vecka. Vi kommer yrka på varannan helg, dagumgänge 3-4 timmar lördag och söndag och att exet kör till sin hemort. Jag kör sista biten.

Känns det inte lite oproffsigt att använda "kinkig" (hon skrev det så inom situationstecken också) som benämning på hur Mini varit under umgänget "då hon var ovan att vara ifrån modern". (Konstigt Mini inte varit "kinkig" med andra då?).

Tips på frågor till umgängesstödet i en huvudförhandling för att hon ska få motivera "hans bra föräldraförmåga" och hans sätt att "vara lyhörd för Minis behov"? Andra bra frågor? Eller räcker det om jag har "bevis" på motsatsen?
Det oproffsiga ligger i att hon gör en bedömning på varför hon är "kinkig".
 
Jag hoppas att det följs upp på rätt sätt så att det i fortsättningen går att direkt vid anmälan. Det känns ju allt annat än seriöst, och vem kan man i rimlighetens namn tro står bakom? Det ska ju vara någon med insyn, att en ny granne dit du flyttat skulle anmäla något till kommunen känns ju.... mindre troligt.

Anmälan har inget med Mini att göra och är gjord i min "gamla" kommun. Är exet som gjort den (mha grannen) det är jag 100 % säker på av olika anledningar och det gäller gödselstacken. Så nu är kommunen på dom nya ägarna. Jag har enligt köpekontraktet året på mig att tömma den.
 
Ja och dessutom tycker jag att det är nedlåtande mot Mini. Typ att Mini bara krånglar och mesar sig utan anledning. Inte för att hon faktiskt känner sig otrygg och osäker.

Ja det är ju helt klart exets ord som påverkat henne att göra den "bedömningen".
 
Fick ett sms från exet att jag ska visa Mini, honom och tingsrätten att jag vill Minis bästa... Bara för att jag inte åkt 3,5 timme (enkel resa) bil med Mini till honom och tillbaka i helgen, för att han anser att jag borde det.
 
Fick ett sms från exet att jag ska visa Mini, honom och tingsrätten att jag vill Minis bästa... Bara för att jag inte åkt 3,5 timme (enkel resa) bil med Mini till honom och tillbaka i helgen, för att han anser att jag borde det.
Men det är väl bara en av många små detaljer som liknar både vad du skriver att han brukar säga och göra och du brukar även själv skriva liknande saker om honom. Ni verkar ju båda gå och vaka på varandras mått och steg och lägga rätt stor energi på att tolka snart sagt allt den andra gör som att den andra inte strävar efter Minis bästa. Det spelet mellan er, verkar som jag läser den här tråden egentligen ingen av er vilja ta sig ur.
 
Fick ett sms från exet att jag ska visa Mini, honom och tingsrätten att jag vill Minis bästa... Bara för att jag inte åkt 3,5 timme (enkel resa) bil med Mini till honom och tillbaka i helgen, för att han anser att jag borde det.
Ignorera honom bara. Låt honom inte krypa under skinnet på dig. Det vinner du mest på. Och han förlorar mest på.
 
Senast ändrad:
Fick ett sms från exet att jag ska visa Mini, honom och tingsrätten att jag vill Minis bästa... Bara för att jag inte åkt 3,5 timme (enkel resa) bil med Mini till honom och tillbaka i helgen, för att han anser att jag borde det.

Han har ju fått samma papper som dig där det står att du underlättar umgänge. Så nu vill han att du visar det genom att göra som han vill när han vill. För om du inte gör det så underlättar du inte umgänge.

Ignorera hans sms och håll tummarna att *någon annan* dvs tingsrätten/advokaterna får ner ett schema på papper. Och sen håller du dig till det. UTAN undantag för att vara snäll.

Påpeka att du anser att kp behövs men tjata inte om det. Inte optimalt för mini, men tyvärr tror jag att det är den enda vägen att gå. Att han gör sig såpass impopulär hos mini att han själv tröttnar eller att andra reagerar på deras interaktion.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
331 134
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp