Oense om boendet aka fortsättning på oense om vårdnaden

Han har ju fått samma papper som dig där det står att du underlättar umgänge. Så nu vill han att du visar det genom att göra som han vill när han vill. För om du inte gör det så underlättar du inte umgänge.

Ignorera hans sms och håll tummarna att *någon annan* dvs tingsrätten/advokaterna får ner ett schema på papper. Och sen håller du dig till det. UTAN undantag för att vara snäll.

Påpeka att du anser att kp behövs men tjata inte om det. Inte optimalt för mini, men tyvärr tror jag att det är den enda vägen att gå. Att han gör sig såpass impopulär hos mini att han själv tröttnar eller att andra reagerar på deras interaktion.

Ja precis så tänker jag också att det tyvärr måste bli.
 
Ignorera honom bara. Låt honom inte krypa under skinnet på dig. Det vinner du mest på. Och han förlorar mest på.

Ja nu känner jag hur viktigt det faktiskt var att även få fysiskt distans till honom genom flytten. Han förlorar mer och mer makten att kunna rubba mig. Skrattade mest åt att han tror sig veta vad tingsrätten vill att jag ska bevisa. Det har varit mycket "tänk på att du tjänar på det i tingsrätten sen" på sista tiden från honom.
 
Men det är väl bara en av många små detaljer som liknar både vad du skriver att han brukar säga och göra och du brukar även själv skriva liknande saker om honom. Ni verkar ju båda gå och vaka på varandras mått och steg och lägga rätt stor energi på att tolka snart sagt allt den andra gör som att den andra inte strävar efter Minis bästa. Det spelet mellan er, verkar som jag läser den här tråden egentligen ingen av er vilja ta sig ur.

Skillnaden är dock att han har mycket att "bevisa" när det gäller Mini och hennes bästa. Och det är långt ifrån bara min åsikt.

Och jag har fortfarande denna tråden som en "få det ur systemet ventil".
 
Ja nu känner jag hur viktigt det faktiskt var att även få fysiskt distans till honom genom flytten. Han förlorar mer och mer makten att kunna rubba mig. Skrattade mest åt att han tror sig veta vad tingsrätten vill att jag ska bevisa. Det har varit mycket "tänk på att du tjänar på det i tingsrätten sen" på sista tiden från honom.
Skulle tro att det beror på att han mer och mer inser att ni flyttat och han kommer att tappa makten.
 
Skillnaden är dock att han har mycket att "bevisa" när det gäller Mini och hennes bästa. Och det är långt ifrån bara min åsikt.
Om det är den viktiga/enda/viktigaste skillnaden, så blir det ännu lite konstigare att du ägnar dig åt så mycket analyserande av hans göranden och låtanden.

Jag vet inte alls vilken distans/närhet du vill ha till honom, och inte har jag med det att göra heller, men det jag läser in i dina inlägg uppfattar jag som att både du och han rätt aktivt försöker kontrollera varandra. På det sättet är det ju som ett slags fortfarande pågående förhållande. Och så sett är det inte helt övertygande att du vill ha ut honom ur systemet.

Vilket alltsammans är fullt begripligt, i och för sig.
 
Skillnaden är dock att han har mycket att "bevisa" när det gäller Mini och hennes bästa. Och det är långt ifrån bara min åsikt.

Och jag har fortfarande denna tråden som en "få det ur systemet ventil".
Men frågan är väl om du verkligen får det ur systemet, eller om du tvärtom underhåller det genom att återge varje tur från honom här. Min erfarenhet är snarare att man vidmakthåller aggression/hat/ilska/bitterhet ju mer man sätter ord på det.
 
Men frågan är väl om du verkligen får det ur systemet, eller om du tvärtom underhåller det genom att återge varje tur från honom här. Min erfarenhet är snarare att man vidmakthåller aggression/hat/ilska/bitterhet ju mer man sätter ord på det.

Jag håller med. En liknande grej var en vän till mig som alltid ville prata om alla oförätter och klantigheter som hennes partner utsatte henne för.
Till slut kändes det som att jag var en pysventil som gjorde att hon dels eldade upp sig ännu mer, och dels gjorde henne oförmögen att gå vidare.
Det slutade med att jag vägrade höra prat om hennes i mina ögon tafatta men trevliga partner, hon gjorde slut med mig och partner och hittade en ny.
Jag tror att vi hade varit vänner om hon hade agerat mer konstruktivt och inte bara öst ur sig allt som irriterade henne med partnern till denne och inte över mig.


@krambanan jag förstår att du vill prata av dig, men alla råd du får här och allt agg blir kanske bränsle som eldar på missnöjet med exet?
Du verkar lägga så stor del av din tid, tanke och energi på honom, vilket han kanske inte förtjänar.att analysera allt han säger och gör måste ta mer energi än det ger.
 
Jag håller med. En liknande grej var en vän till mig som alltid ville prata om alla oförätter och klantigheter som hennes partner utsatte henne för.
Till slut kändes det som att jag var en pysventil som gjorde att hon dels eldade upp sig ännu mer, och dels gjorde henne oförmögen att gå vidare.
Det slutade med att jag vägrade höra prat om hennes i mina ögon tafatta men trevliga partner, hon gjorde slut med mig och partner och hittade en ny.
Jag tror att vi hade varit vänner om hon hade agerat mer konstruktivt och inte bara öst ur sig allt som irriterade henne med partnern till denne och inte över mig.


@krambanan jag förstår att du vill prata av dig, men alla råd du får här och allt agg blir kanske bränsle som eldar på missnöjet med exet?
Du verkar lägga så stor del av din tid, tanke och energi på honom, vilket han kanske inte förtjänar.att analysera allt han säger och gör måste ta mer energi än det ger.
Fast tråden är nog just en ventil för ts. Till skillnad från om hon skulle ventilera personligen till nån av oss så kan man faktiskt välja om man vill läsa tråden eller ej.
 
Fast tråden är nog just en ventil för ts. Till skillnad från om hon skulle ventilera personligen till nån av oss så kan man faktiskt välja om man vill läsa tråden eller ej.

Sant, men vill man hjälpa kanske man inte bara ska heja på? Om jag tror ts vore hjälpt av att lägga mindre energi på exet så säger jag det i all välmening. Jag kan ju ha jättefel, men då förutsätter jag att ts kan avgöra det själv. Men genom att ta upp det kan man kanske se det från en annan synvinkel?
Att exet skulle bli strulig att ha att göra med visste ts redan innan mini föddes vad jag kunnat läsa mig till, även om man aldrig vet i vilken utsträckning.
@krambanan taggar dig eftersom jag pratar om- och till dig.
 
Ja nu känner jag hur viktigt det faktiskt var att även få fysiskt distans till honom genom flytten. Han förlorar mer och mer makten att kunna rubba mig. Skrattade mest åt att han tror sig veta vad tingsrätten vill att jag ska bevisa. Det har varit mycket "tänk på att du tjänar på det i tingsrätten sen" på sista tiden från honom.

Jag tror också att det finns en risk att en "pysventil" riskerar att underblåsa er konflikt. Visst är det väldigt skönt att få prata av sig och få spy ur sig en massa galla som man egentligen helst hade velat spy ut över personen. Men frågan är hur pass nyttigt det är i längden som @Hyacinth mfl är inne på?

Fysisk distans från honom är förmodligen nyttigt för dig. Framförallt för att du slipper den ständiga oro som du hade när Mini var nyfödd - att han när som helst kunde dyka upp hemma hos dig för att bråka. Men samtidigt så kräver den ökade distansen ett större mått av samarbete mellan er för att Mini ska få träffa och lära känna sin pappa. Kort stund och ofta är väl vad man rekommenderar när barnen är riktigt små. Det kommer att krävas en hel del logistik för att det ska fungera bra för Mini. Om du samtidigt ska lägga energi på vilket praktarsel han är så riskerar er kontakt angående umgänget att äta upp dig helt.

Jag skulle råda dig att koppla bort honom och istället lägga hundra procent av ditt fokus på Mini och vad du kan göra för att hon på sikt ska må bra av umgänget med sin pappa. För det är ju ett umgänge som hon kommer att ha även om han beter sig som ett praktarsel mot dig. Därmed inte sagt att du bör stå för alla fioler och anpassa dig efter hans nycker.
 
Jag håller med. En liknande grej var en vän till mig som alltid ville prata om alla oförätter och klantigheter som hennes partner utsatte henne för.
Till slut kändes det som att jag var en pysventil som gjorde att hon dels eldade upp sig ännu mer, och dels gjorde henne oförmögen att gå vidare.
Det slutade med att jag vägrade höra prat om hennes i mina ögon tafatta men trevliga partner, hon gjorde slut med mig och partner och hittade en ny.
Jag tror att vi hade varit vänner om hon hade agerat mer konstruktivt och inte bara öst ur sig allt som irriterade henne med partnern till denne och inte över mig.


@krambanan jag förstår att du vill prata av dig, men alla råd du får här och allt agg blir kanske bränsle som eldar på missnöjet med exet?
Du verkar lägga så stor del av din tid, tanke och energi på honom, vilket han kanske inte förtjänar.att analysera allt han säger och gör måste ta mer energi än det ger.
Jag blev hudflängd i förra tråden när jag framförde en liknande åsikt.
 
Jag håller med. En liknande grej var en vän till mig som alltid ville prata om alla oförätter och klantigheter som hennes partner utsatte henne för.
Till slut kändes det som att jag var en pysventil som gjorde att hon dels eldade upp sig ännu mer, och dels gjorde henne oförmögen att gå vidare.
Det slutade med att jag vägrade höra prat om hennes i mina ögon tafatta men trevliga partner, hon gjorde slut med mig och partner och hittade en ny.
Jag tror att vi hade varit vänner om hon hade agerat mer konstruktivt och inte bara öst ur sig allt som irriterade henne med partnern till denne och inte över mig.
Min mamma håller på så, alltså ältar en massa om personen i fråga. Personerna för diskussion har varit olika, men det är samma mönster.
För henne innebär det att hon bara eldar upp sig mer och mer och blir arg för samma sak om och om igen. Även fast det kan ha hänt för 50 år sedan, eller förra året eller nå't.
Det är inte särskilt konstruktivt.
Numera sätter jag stopp innan hon kommer igång för mycket. Jag vill inte lyssna längre. Särskilt inte när det handlar om min far.....:crazy:

Säger absolut inte att det är så för Ts. Så det är absolut ingen riktad kommentar eller så. Spann mest vidare på det @Hyacinth skrev.
Hur det är för Ts kan jag inte avgöra eller utläsa, faktiskt.
 
Fast tråden är nog just en ventil för ts. Till skillnad från om hon skulle ventilera personligen till nån av oss så kan man faktiskt välja om man vill läsa tråden eller ej.
Fast då missade du poängen. Både @Hyacinth och jag menar alltså att det där med att "ventilera" kanske är kontraproduktivt. Alltså att man begraver sig mer i sina negativa känslor om man "ventilerar" dem.

Det handlar alltså om vad tråden gör för ts, inte för oss som läser den. Varför vi inte skulle läsa den förstår jag därför inte.
 
Jag tror att det är jättebra att @krambanan har den här ventilen, inte minst för dokumentation och infallsvinklar. Jag skulle tro att ju mindre konflikt det är, desto mindre kommer det att uppdateras här. Nu är det ju världens limbo innan det faktiskt kommer något slags facit i form av beslut, det måste vara jättejobbigt :(
Att ventilera oro för rättegången - vilket kanske, kanske inte, är till hjälp, vad vet jag - är en sak.

Att analysera exet är en annan. Det i sin tur kanske hjälper, kanske inte, men vad det än är troligt att det hjälper med, så är det nog inte till att få exet ur systemet. Vilket ts säger sig vilja.
 
Jag håller med. En liknande grej var en vän till mig som alltid ville prata om alla oförätter och klantigheter som hennes partner utsatte henne för.
Till slut kändes det som att jag var en pysventil som gjorde att hon dels eldade upp sig ännu mer, och dels gjorde henne oförmögen att gå vidare.
Det slutade med att jag vägrade höra prat om hennes i mina ögon tafatta men trevliga partner, hon gjorde slut med mig och partner och hittade en ny.
Jag tror att vi hade varit vänner om hon hade agerat mer konstruktivt och inte bara öst ur sig allt som irriterade henne med partnern till denne och inte över mig.


@krambanan jag förstår att du vill prata av dig, men alla råd du får här och allt agg blir kanske bränsle som eldar på missnöjet med exet?
Du verkar lägga så stor del av din tid, tanke och energi på honom, vilket han kanske inte förtjänar.att analysera allt han säger och gör måste ta mer energi än det ger.

Jag vill INTE prata om det irl är mer än jag måste just pga att jag inte vill att mina relationer till familj och vänner också ska "förstöras" av detta. Så trött på allt elände och vill prata om positiva saker med dom. Detta är den ventil jag har. Och ja jag kan släppa det när jag fått ur mig det. Dessutom är det här något jag kan gå tillbaka till och se när vad hände (om jag måste). Så det är en slags kombinerad dagbok/dokumentation.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
331 134
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp