Bukefalos 28 år!

Öppen Fontanell

Sv: Öppen Fontanell

Jag talar inte från ett ras-perspektiv utan det handlar om generell hundhälsa. Det spelar ingen roll vilken ras eller blandras det är. Ingen hund ska ha ett hål i skallbenet. Det är väl fullständigt självklart.

Att man sedan inon rasen inte bryr sg om det gör mig förbluffad.


Delvis knapp. riktat utåt.
Måste säga att jag håller med.
det är mycket som tillåts här och där inom olika raser. Men det finns 2 sätt att se det på
Antingen får man acceptera denna "missbildning" som aveln skapat eller så gör man det inte. Det är samma med dessa platta näsor på mops, eller jätte mycket skinn på basset. Vill man inte ha det så så köp inte rasen. kan man se förbi detta så "fine go for it". Jag anser att man bör sträva mot det mest naturliga för en hund och försöka få fram sunda individer och avla på dem. Det är inte lätt med all denna förnekelse och acceptans det är inom hundvärlden, men någonstans måste man börja.
 
Sv: Öppen Fontanell

Tack för alla svar!

Jag tog beslutet idag och ringde upp uppfödaren, det blir inte den valpen :cry:

Jättetråkigt..

Hålet är större än mitt tumavtryck, så det är alltså ett stort hål. Är det högre risk för vattenskalle?
 
Sv: Öppen Fontanell

Tack för alla svar!

Jag tog beslutet idag och ringde upp uppfödaren, det blir inte den valpen :cry:

Jättetråkigt..

Hålet är större än mitt tumavtryck, så det är alltså ett stort hål. Är det högre risk för vattenskalle?

Är det större än ett tumavtryck är det ju enormt med tanke på hur liten skalle en chihuahuavalp har, kan ju knappt ha något benväv öht på huvudet :eek:
Du gör helt rätt som inte köper den valpen!
 
Sv: Öppen Fontanell

Vattenskalle är vanligare hos vavvorna än hos någon annan ras o det finns en tydlig koppling till öppen fontanell.
PL
 
Sv: Öppen Fontanell

Det finns även ett tredje alternativ, att verka för att förbättra en ras. Om man som hundägare och uppfödare kör med helt öppna kort, verkar i sitt avelsarbete för att försöka utrota defekterna och vågar gå emot strömmen av domare och andra uppfödare för rasens bästa ska det uppmuntras. Jag känner uppfödare som förtalas av andra uppfödare för att de står för och även informerar om de problem som kan finnas hos rasen och vad de själva gör för att avla på sunda hundar, en sån uppfödare har jag det största förtroende för och stödjer som valpköpare om det är aktuellt att skaffa en hund av den rasen.

All heder till uppfödare som informerar både sina valpköpare om de rasvisa defekter som finns och har en utförlig hälsostatus på sina avelslinjer, en uppfödare som inte kan uppvisa ngt liknande skulle jag aldrig köpa hund av! Att som här i tråden mena på att det är en vanlig defekt gör saken inte mindre allvarlig, snarare värre! Hur kan man ens försöka försvara ngt sådant?! :confused: :mad:
 
Sv: Öppen Fontanell

Det finns även ett tredje alternativ, att verka för att förbättra en ras. Om man som hundägare och uppfödare kör med helt öppna kort, verkar i sitt avelsarbete för att försöka utrota defekterna och vågar gå emot strömmen av domare och andra uppfödare för rasens bästa ska det uppmuntras. Jag känner uppfödare som förtalas av andra uppfödare för att de står för och även informerar om de problem som kan finnas hos rasen och vad de själva gör för att avla på sunda hundar, en sån uppfödare har jag det största förtroende för och stödjer som valpköpare om det är aktuellt att skaffa en hund av den rasen.

All heder till uppfödare som informerar både sina valpköpare om de rasvisa defekter som finns och har en utförlig hälsostatus på sina avelslinjer, en uppfödare som inte kan uppvisa ngt liknande skulle jag aldrig köpa hund av! Att som här i tråden mena på att det är en vanlig defekt gör saken inte mindre allvarlig, snarare värre! Hur kan man ens försöka försvara ngt sådant?! :confused: :mad:

självklart det tredje alternativet tänkte enbart enligt en valpköpares alternativ.

Håller med i allt du säger helt och fullt.
Men man får ju som jag sa tidigare fundera själv som person vill jag ha en vavva till varje pris, ja då kanske man får ta en defekt om det nu är som anion Säger att det är otroligt vanligt, jag själv vet inte har haft väldigt liten kontakt med vavva. Jag skulle inte göra det men alla måste få ha sin åsikt om saker och ting.

Min ras har öron och ögon problem i rasen, De flesta raser har problem och man får försöka göra det bästa åt det genom att bara avla på friska och sunda hundar.
 
Sv: Öppen Fontanell

Att som här i tråden mena på att det är en vanlig defekt gör saken inte mindre allvarlig, snarare värre! Hur kan man ens försöka försvara ngt sådant?! :confused: :mad:
Fast det handlar väl inte om att försvara egentligen. Jag föder upp chihuahua och det är inte alls ovanligt att 8 veckors valpar har öppen fontanell. Men det är ju mindre och inte stora som tumavtryck, då är det förstås lite mer oroväckande.

Jag håller med om att öppen fontanell är någonting som bör arbetas bort och det är många uppfödare som gör det. Men all förändring inom hundvärlden går sakta och i själva rasstandarden har bara smärre förändringar gjorts för att anpassas.

Visst är vattenskalle vanligare på chihuahua än på tex bruksraser, men frekvensen ser ungefär likadan ut för de flesta mindre raserna i sällskapsgruppen, så det är inte bara chihuahua som är drabbade. Och SÅ vanligt är det ju inte att det förekommer hos var och varannan uppfödare. Det var länge sedan jag ens hörde talas om någon som hade en valp med vattenskalle.

Öppen fontanell är ok på valp som är 8 veckor om hålet är litet. Skallbenet hos en chihuahua är större än andra raser och det tar lite längre tid för det att växa ihop. Hos vuxen hund är det inte alls ok enligt mig.

Som med alla hundraser måste man välja en uppfödare med omsorg. Och sen är det ju så att ju mer typade hundarna är, ju fler är det som har öppen fontanell som vuxna. Enkelt att räkna ut. Det är mycket som är fel inom hundaveln idag, inte bara hos chihuahua, så det är få raser man kan köpa om man vill att de ska vara helt felfria!
 
Sv: Öppen Fontanell

Jag talar inte från ett ras-perspektiv utan det handlar om generell hundhälsa. Det spelar ingen roll vilken ras eller blandras det är. Ingen hund ska ha ett hål i skallbenet. Det är väl fullständigt självklart.
Ja, det är självklart!! Men även du och jag föddes med hål i skallen som nu har växt ihop. Precis så är det med chihuahua-valparna också. I de allra flesta fall så växer skallbenet ihop.

Att man sedan inon rasen inte bryr sg om det gör mig förbluffad.
Man bryr sig inom rasen, tro ingenting annat. Bara för att rasstandarden inte är speciellt bra så innebär det inte att många uppfödare tänker på det. Men, förstås, det finns rötägg över allt, inkl inom chihuahua aveln.
 
Sv: Öppen Fontanell

Att det finns vuxna hundar som gått bra på utställningar säger bara hur sjuk aveln är, självklart ska så pass grava defekter som en öppen fontanell inte premieras! :crazy:
Sant. Men det gör man ju inte heller. Numera är det icke önskvärt. Trots det så finns det int. champ. med öppen fontanell. Det är inte alls bra, men samtidigt så är det kanske inte så farligt som jag tror eftersom dessa hundar lever helt normala liv tillsammans med familj och andra hundar (det är sällan så att de som ställer ut chihuahua bara har en eller två hundar, utan snarare 5+ om inte fler.

Jag vet en hund som tävlar i agility som har öppen fontanell. Man känner verkligen kanterna på skallbenet dessutom. :crazy: Den hunden har ett helt normalt hundliv som alla hundar med ihopväxt fontanell som jag känner.
 
Sv: Öppen Fontanell

Jag pratar om ÖPPEN fontanell, inte den pyttepyttepyttelilla fördjupning man kan känna på en vuxen hund. Och, nej, jag kan varken hålla med dig eller Ramoma om att öppen fontanell inte är så farligt, inget att bry sig om. Jag tycker inte man kan bagatellisera de skador, med t.ex. EP som följd, som en sådan hund kan få. I vårt fall ledde det hela till avlivning av en tämligen ung hund, så, nej, jag tycker inte att man kan säga att öppen fontanell inte är "jättefarligt", personligen känner jag mig tryggare i vetskapen om att skallbenet faktiskt skyddar min hunds hjärna.
Vet för övrigt inte många seriösa uppfödare som skulle bagatellisera öppen fontanell.
Att någon int champion har öppen fontanell innebär inte att defekten är ofarlig. Vår lilla hane var svensk utställningchampion o det gjorde honom inte mindre utsatt för det....
 
Senast ändrad:
Sv: Öppen Fontanell

Ja, det är självklart!! Men även du och jag föddes med hål i skallen som nu har växt ihop. Precis så är det med chihuahua-valparna också. I de allra flesta fall så växer skallbenet ihop.

Fast den jämförelsen haltar anser jag. Visst föds människobebisar med öppen fontanell, men att använda det som stöd för vavvornas försenade slutande/ibland otillräckliga slutande av fontanellen funkar inte. Utan det är ju som ett barn skulle ha öppen fontanell upp i fyraårsåldern. Dvs den inte slutits i tid.

Dessutom så är öppen fontanell hos hund ju ett människoskapat problem, normalt föds inte hundar med öppen fontanell, men de små dvärghundsraserna med ett - i sammanhanget - abnormt 'designat' skallben har det.

Många andra småraser har problem med öppen fontanell med, men där är det diskvalificerande fel, medan det hos vavvorna accepteras. Varför den skillnaden?
 
Sv: Öppen Fontanell

Inte till Jadiza utan allmänt: Jag tycker det är lite komiskt att folk påstår att risken för att valpen ska drabbas det ena eller det andra är jätte stor om valpen har öppen fontanell. Helt klart har de inte någon susning om vad de snackar om, annars skulle en större del av rasen vara drabbad av det, vilken den inte är.

Större delen av de vuxna vavvorna har inte öppen fontanell. Men man ska vara observant på valparna. Om man påstår att öppen fontanell på en vuxen hund inte är något att bry som om så vet man nog inte riktigt vad man pratar om, tyvärr. Och det är inte särskilt komiskt utan kan istället ge en förklaring till hur defekter hos vissa raser inte tas på allvar.
 
Sv: Öppen Fontanell

Jag pratar om ÖPPEN fontanell, inte den pyttepyttepyttelilla fördjupning man kan känna på en vuxen hund. Och, nej, jag kan varken hålla med dig eller Ramoma om att öppen fontanell inte är så farligt, inget att bry sig om. Jag tycker inte man kan bagatellisera de skador, med t.ex. EP som följd, som en sådan hund kan få. I vårt fall ledde det hela till avlivning av en tämligen ung hund, så, nej, jag tycker inte att man kan säga att öppen fontanell inte är "jättefarligt", personligen känner jag mig tryggare i vetskapen om att skallbenet faktiskt skyddar min hunds hjärna.
Vet för övrigt inte många seriösa uppfödare som skulle bagatellisera öppen fontanell.
Att någon int champion har öppen fontanell innebär inte att defekten är ofarlig. Vår lilla hane var svensk utställningchampion o det gjorde honom inte mindre utsatt för det....

*****************

Större delen av de vuxna vavvorna har inte öppen fontanell. Men man ska vara observant på valparna. Om man påstår att öppen fontanell på en vuxen hund inte är något att bry som om så vet man nog inte riktigt vad man pratar om, tyvärr. Och det är inte särskilt komiskt utan kan istället ge en förklaring till hur defekter hos vissa raser inte tas på allvar.

En pyttepyttepytteliten fördjupning säger man fortfarande vara en öppen fontanell ;)

Jag har aldrig skrivit att öppen fontanell är BRA, bara att det inte är så farligt för en individuell hund som folk här får det att låta som. Talar nu (och har gjort det i hela tråden) om små öppnade fontaneller såklart, inte där hela hjässan är öppen, vilket faktiskt väldigt många vuxna chis även har (när jag tidigare slängt ut frågan på chi-forumet så hade drygt 50% av hundarna öppen fontanell).

och jag stödjer INTE avel där man strävar efter en öppen fontanell :mad: Jag har bara presenterat de fakta jag känner till så att folk inte tror tex att hundar vid en öppen fontanell bara har hud som skydd mellan omgivningen och hjärnan, vilket är felaktigt.
 
Sv: Öppen Fontanell

Det är lätt att tolka dina inlägg som att du tycker att öppen fontanell inte är något att bry sig om, och det är felaktigt. Även seriösa uppfödare bryr sig om defekten o vet att det är absolut inget att eftersträva inom aveln. Hundarna är betydligt mer utsatta vid skador mot skallen än normala hundar, det är inget som ska nonchaleras genom att stoppa huvudet i sanden o säga att si o så många hundar har defekten. Sedan undrar jag om du pratar om någonting annat eller om du helt enkelt inte förstått problemet med öppen fontanell hos vuxen hund (eller öppen skalle kanske är tydligare att säga)? Skulle man nonchalera CEA på samma sätt tycker du med motiveringen att så många hundar har den defekten? Hudproblem? Dövhet? Räkstjärtar?
Att hänvisa till champions är inte relevant då utställningar tyvärr knappast är kända för att ge en skjuts framåt för sunda individer.

/Solis, som fick den första vavvan 1979.
 
Sv: Öppen Fontanell

Precis som Ainon skriver så växer de ihop efter ett tag. I de flesta fall i alla fall. Vissa vuxna chihuahor har öppen fontanell och de har blivit både internationella champions och annat så det är ingenting som är egentligt jättefarligt.

Men fyfan så urbota sjuk hundvärlden är egentligen, jag slutar aldrig förvånas. :crazy:
 
Sv: Öppen Fontanell

Som med alla hundraser måste man välja en uppfödare med omsorg. Och sen är det ju så att ju mer typade hundarna är, ju fler är det som har öppen fontanell som vuxna. Enkelt att räkna ut. Det är mycket som är fel inom hundaveln idag, inte bara hos chihuahua, så det är få raser man kan köpa om man vill att de ska vara helt felfria!

Fast problemet kommer aldrig att lösas sålänge folk premierar hundar med öppna fontaneller eller vägrar erkänna vilka hälsoproblem ens "egen" ras har.
Speciellt inte när dom är så pass allvarliga!
Jag har både schäfer och westie, bägge är väldigt sunda och friska individer.
Men inte sjutton sitter jag och försvarar exteriöraveln på schäfer eller hudproblemen på westie även om de flesta hundarna lever normala hundliv. Är den trasig så är den trasig sas.
 
Sv: Öppen Fontanell

Inte undra på att BBC programmet väcker sådana känslor!
;)

Jag kan förvisso tycka att just det programmet var extremvinklat. Jag tror tex inte ett dugg på att bullterriern i programmet led av tvångssyndrom. Jag tror att den var understimulerad. Jag blir nästan mer upprörd när jag läser dessa försvar bland "allmänheten" tex bukefalos. Och har ens egen ras en defekt försvaras det ALLTID med "det finns massor av andra raser med hälsoproblem"..jag blir galen :crazy:
 
Sv: Öppen Fontanell

Håller med dig, programmet saknade all förankring i verkligheten, *harkel*, men jag kom inte på något bättre, blev faktiskt både mörkrädd o ledsen när jag läste om försvaret från en Svensk uppfödare ang öppna fontaneller.
Speciellt när man vet vilket hårt arbete många uppfödare av t ex miniatyrhundar o Frallor lägger ner på att enbart avla på helt sunda individer.

mvh
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 725
Senast: Takire
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 388
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 760
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin...
Svar
5
· Visningar
1 708
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp