Bukefalos 28 år!

Öppen Fontanell

A

Alonelife

Jag har stått ett år efter en chihuahua. Äntligen kom "min" kull!

Men när valparna veterinärbesiktades för säljning hade en valp Öppen fontanell, och det var just min valp.

Uppfödaren har berättat om detta, att det är mjukt öppe vid huvudet (rund mjuk mitt i huvudet) och att bara man är försiktig med hunden så den inte får slag ska det inte vara någon fara. Hon vill inte sänka priset eftersom det är vanligt och hon berättade att 70% av alla dessa chihuahuor får Öppen fontanell.

Är det någon som har en hund med öppen fontanell? Hur fungerar det? Är det något man kan operera bort? Gör det ont för hunden?

Tycker ni jag ska köpa valpen? Jag är jätteosäker, priset är väldigt högt. Samtidigt har jag verkligen fäst mig vid valpen..
 
Sv: Öppen Fontanell

Nei,denne bør du ikke kjøpe.
Jeg har sett bilder av en Chi.valp med åpen fontanell som hadde
dunket bort i et bordbein,den måtte avlives.
Fikk store hevelser og hjerneskade.
De er veldig utsatt for skade dessverre.
 
Sv: Öppen Fontanell

Kan du inte kontakta veterinären och höra vad denna säger om det?
 
Sv: Öppen Fontanell

Jag tycker som någon annan sa, hör med vet.

Dock skulle jag nog backa lite, om de handlar om en dyr hund, man vet ju aldrig med en lekfull valp om den råkar springa in i något. Hoppa upp mot något, eller vad som helst. Å samtidigt måste de kännas lite jobbigt, om man hela tiden ska vaka över sin ögonsten, vid lek å allting, just bara för att den inte ska slå i, lätt att man blir hönsmamma.
 
Sv: Öppen Fontanell

Jag vet iallafall att jag skulle inte ha köpt den, speciellt inte till ett högt pris. Jag tror inte man kan operera, och jag skulle inte vilja vara så försiktig med hunden och hela tiden tänka på att akta huvudet.
 
Sv: Öppen Fontanell

Det är väldigt vanligt att chihuahuorna har öppen fontanell, de flesta valpar har det och vissa har även kvar det i vuxen ålder men oftast så växer det ihop helt eller nästan helt när de blir äldre. Det är normalt för rasen!

Är det en jätte öppning så är det inte bra såklart men som en lillfingertopp (runt 5mm) så är det normalt. Uno hade öppen fontanell som valp men den växte ihop och nu känner man skarvarna bara.
 
Senast ändrad:
Sv: Öppen Fontanell

Öppen fontanell är ett problem hos vavvorna. Nu hänger inte jag med riktigt i den svängen längre så jag är osäker på om problemet är lika stort som förr, jag tror att färre vavvor har öppen fontanell nu. När jag fortfarande bodde hemma för "100 år sedan" hade mina föräldrar en liten hane med öppen fontanell. Denna hane råkade i slagsmål med en äldre hane och blev biten i huvudet, han fick resten av livet dras med epilepsi. Han avlivades tyvärr i förtid pga ett långvarigt epilepsianfall, han blev inte alls gammal.
En hund med öppen fontanell är väldigt känslig, i princip är det huden som "skyddar" hjärnan eftersom skallbenet inte växt ihop hela vägen över huvudet, någon mer anatomikunnig person kan nog förklara detta bättre. Det går inte att operera. Om du kan garantera att valpens, och senare den vuxna hundens, huvud alltid skyddas från slag så är det säkert inga problem, men med den erfarenhet jag har av defekten så hade jag inte köpt en sådan valp.
 
Sv: Öppen Fontanell

i princip är det huden som "skyddar" hjärnan eftersom skallbenet inte växt ihop hela vägen över huvudet.

Det är inte bara huden som ligger mellan omgivningen och hjärnan utan betytligt kraftigare och fler vävnader, det är bara det att det inte är förbenat ;)

Självklart är de mer känsliga för trauma på precis den punkten, men det är inte så att hjärnan skadas av minsta beröring på fontanellen.

Även människobarn har öppna fontaneller när de föds och de förbenas eftersom barnet blir äldre, upp till två år kan det ta innan den främre fontanellen hoss människor (dvs den vi pratar här om fast på chihuahua) förbenats fullständigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Öppen Fontanell

Precis som Ainon skriver så växer de ihop efter ett tag. I de flesta fall i alla fall. Vissa vuxna chihuahor har öppen fontanell och de har blivit både internationella champions och annat så det är ingenting som är egentligt jättefarligt.

Själv tycker jag att öppen fontanell är icke önskvärt, men det är inte alla uppfödare som håller med mig om den biten. Men det är ju så det blir. Ju mer typade hundarna blir och ju större pannor hundarna får ju värre blir fontanellerna.

Oroa dig inte för valpen, den är ju bara 8 veckor än så länge. Det kommer med största sannolikhet att växa ihop.
 
Sv: Öppen Fontanell

När brukar fontanellen växa ihop på dessa hundar? Kan du betala handpenning och uppfödaren behåller valpen några veckor till. Då kanske du ser hur den utvecklas?
 
Sv: Öppen Fontanell

Det är väl inte att rekomendera att köpa en defekt valp, desutom kanske inte försäkringen gäller om den få problem pga det, det är ju ett fel som du känt till innan du försäkra hunden, det finns gott om friska vavvor så leta vidare du.
EP är både plågsamt och dyrt risken är ju rätt stor att den kan få det, uppfödaren vill bara kränga valpen så dyrt som möjligt och hoppas på att du är torsk.
 
Sv: Öppen Fontanell

Jag skulle inte köpa en valp med den här typen av defekt, oavsett pris. Att det finns vuxna hundar som gått bra på utställningar säger bara hur sjuk aveln är, självklart ska så pass grava defekter som en öppen fontanell inte premieras! :crazy:
 
Sv: Öppen Fontanell

Jag skulle inte köpa.
Detta måste väl vara avlen i sig som inte är bra?
En människa kan man inte jämföra med, de är ju mil ifrån utvecklingen på hund
 
Sv: Öppen Fontanell

Det borde vara direkt diskvalificerande med öppen fontanell oavsett ras. Hur kan man ens acceptera något dylikt?

TS:
Jag skulle absolut inte köpa valpen. I mina ögon är det en grav defekt och inte något du ska betala fullpris för. Om problemet är så utbrett som uppfödaren påstår så skulle jag kolla efter någon annan ras. Det är inte normalt med öppen fontanell, oavsett vad någon påstår. Snarare är det rasens utveckling som är på väg åt fel håll.
 
Sv: Öppen Fontanell

Köp inte hunden, risken är stor att din valp utvecklar vattenskalle och måste avlivas
 
Sv: Öppen Fontanell

Jag skulle absolut inte köpa valpen. I mina ögon är det en grav defekt och inte något du ska betala fullpris för. Om problemet är så utbrett som uppfödaren påstår så skulle jag kolla efter någon annan ras. Det är inte normalt med öppen fontanell, oavsett vad någon påstår. Snarare är det rasens utveckling som är på väg åt fel håll.

Vill man inte ha öppen fontanell på en 8v valp så får man nog kolla på en annan ras då i princip alla har det (mer eller mindre).

Dock är rasen mer påväg åt rätt håll än det motsatta i det avseendet eftersom öppen fontanell hoss vuxna var "önskvärt" då det ansågs fint, nu säger standarden "sluten fontanell föredras även om en liten öppning är tillåten” och stor öppen fontanell är diskvalificerande (pratar fortfarande om vuxna hundar)

Inte till Jadiza utan allmänt: Jag tycker det är lite komiskt att folk påstår att risken för att valpen ska drabbas det ena eller det andra är jätte stor om valpen har öppen fontanell. Helt klart har de inte någon susning om vad de snackar om, annars skulle en större del av rasen vara drabbad av det, vilken den inte är.
 
Senast ändrad:
Sv: Öppen Fontanell

Jag skulle inte köpa en valp med den här typen av defekt, oavsett pris. Att det finns vuxna hundar som gått bra på utställningar säger bara hur sjuk aveln är, självklart ska så pass grava defekter som en öppen fontanell inte premieras! :crazy:

Amen :bow:
 
Sv: Öppen Fontanell

Vill man inte ha öppen fontanell på en 8v valp så får man nog kolla på en annan ras då i princip alla har det (mer eller mindre).

Dock är rasen mer påväg åt rätt håll än det motsatta i det avseendet eftersom öppen fontanell hoss vuxna var "önskvärt" då det ansågs fint, nu säger standarden "sluten fontanell föredras även om en liten öppning är tillåten” och stor öppen fontanell är diskvalificerande (pratar fortfarande om vuxna hundar)

Inte till Jadiza utan allmänt: Jag tycker det är lite komiskt att folk påstår att risken för att valpen ska drabbas det ena eller det andra är jätte stor om valpen har öppen fontanell. Helt klart har de inte någon susning om vad de snackar om, annars skulle en större del av rasen vara drabbad av det, vilken den inte är.

Word. Det verkar som att de flesta uttalar sig ifrån nån annan ras perspektiv. På vavvorna är det ju mkt vanligare med öppen än stängd i ung ålder och inget man bryr sig om om den inte är galopperande.. Vattenskalle etc är ju sällsynt.
 
Sv: Öppen Fontanell

Jag talar inte från ett ras-perspektiv utan det handlar om generell hundhälsa. Det spelar ingen roll vilken ras eller blandras det är. Ingen hund ska ha ett hål i skallbenet. Det är väl fullständigt självklart.

Att man sedan inon rasen inte bryr sg om det gör mig förbluffad.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 700
Senast: Takire
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 322
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 741
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin...
Svar
5
· Visningar
1 676
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp