Bukefalos 28 år!

Öppen Fontanell

Sv: Öppen Fontanell

Det är lätt att tolka dina inlägg som att du tycker att öppen fontanell inte är något att bry sig om, och det är felaktigt. Även seriösa uppfödare bryr sig om defekten o vet att det är absolut inget att eftersträva inom aveln. Hundarna är betydligt mer utsatta vid skador mot skallen än normala hundar, det är inget som ska nonchaleras genom att stoppa huvudet i sanden o säga att si o så många hundar har defekten. Sedan undrar jag om du pratar om någonting annat eller om du helt enkelt inte förstått problemet med öppen fontanell hos vuxen hund (eller öppen skalle kanske är tydligare att säga)? Skulle man nonchalera CEA på samma sätt tycker du med motiveringen att så många hundar har den defekten? Hudproblem? Dövhet? Räkstjärtar?
Att hänvisa till champions är inte relevant då utställningar tyvärr knappast är kända för att ge en skjuts framåt för sunda individer.

/Solis, som fick den första vavvan 1979.

Ja om man försöker läsa in saker i ett inlägg som inte finns i klar text, men då har man läst in felaktigt ;)

Ja hundar med öppen fontanell (=sömmen har inte slutits helt) har en försvagat skydd runt hjärnan. Öppen skalle är dock missvisande att säga då skallen inte är öppen (=fri väg) utan det finns visst skydd (päls, hud och bindväv) i den öppna fontanellen.

Jag vet mycket väl vad öppen fontanell är och vilka risker det medför. Risker som försämrad hållbarhet av skallen vid tryck utanpå en större del av skallen och försämrat skydd vid punkttryck precis i fontanellen vilket i sin tur kan orsaka ex död, vattenskalle och neurologa problem.
Vad jag menar att framföra är att bara för att man har en hund med öppen fontanell (liten), så behöver man inte vara orolig för att hunden ska bli sjuk eller dö knall fall av minsta lilla yttre trauma, att det trotts allt är få (när man tänker på hur många hundar det finns i rasen med lite öppen fontanell) som får problem pga öppningen. Dock är det såklart inget positivt med öppen fontanell. Men vill man promt ha en chihuahua är det mkt svårt (omöjligt?) att hitta en uppfödare med inga valpar som har öppen fontanell vid ung ålder utan det är något man tyvärr måste ha på sitt samvete om man väljer rasen.

Tyvärr finns det en hel del uppfödare som anses seriösa (!) som fortfarande vill ha viss molera på sina hundar. Trotts att chihuahuaklubben enligt RAS vill man avla bort moleran.

Jag ska erkänna att jag var inte medveten om fontanellen när jag köpte min chihuahua trotts att jag i övrigt var påläst och var väldigt noga med PL, mentalitet och övertypning i val av valp. Det var inget som diskuterades särskilt på sidorna/forumet där jag läste (och fortfarande läser) i 1½ år innan jag köpte min hund. Jag är själv mycket tveksam om nästa hund blir en chihuahua pga hälsoproblemen (förlossningskomp, pl, luftvägar, tårkanaler och fontanell) kombinerat med problemen med mentalitet (rädsla och "slöhet") rasen faktiskt har.

//Ainon

(Nej man ska självklart inte ignorera några sjukdommar/försvagningar/försämringar hoss hundar som ärvs till avkommorna (varken recessivt, dominant eller polygent) vid avel. Sådana bör inte användas i avel förutom om det handlar om väldigt speciella omständigheter.)
 
Sv: Öppen Fontanell

Jag tror faktiskt inte att mina föräldrar idag har en enda vavva med öppen fontanell. De har varit väldigt försiktiga efter erfarenheten med den lilla hanen.
De problem inom rasen du räknar upp är faktiskt bidragande orsaker till att jag inte själv vill ha rasen. Plus att jag hittat en ras som helt enkelt passar mig bättre. Som sagt, hänger jag inte riktigt med i avelssvängen på vavvor nu, men jag upplever ett litet intresse hos många uppfödare att komma till rätta med de rasbundna problemen. Sedan har det dykt en enrom mängd nya uppfödare "ute i buskarna" som tror sig vara experter efter att tagit 1-2 kullar o kanske ev. gått en uppfödarkurs. Där finns i många fall bristande rutin o erfarenhet, jag tror man på något sätt missar problem. Man tror att "så är vavvan" så det är inte så mycket att bry sig om. Förr ansågs ju också, som du skriver, öppen fontanell som "fint" vilket är fullständigt obegripligt. Allra finast var öppen fontanell o rubinögon. Nu verkar man dock ha tänkt om, som tur är. Men det finns som sagt en hel del problem inom att rasen att ta hänsyn till vid avel.
 
Sv: Öppen Fontanell

Jag har stått ett år efter en chihuahua. Äntligen kom "min" kull!

Men när valparna veterinärbesiktades för säljning hade en valp Öppen fontanell, och det var just min valp.

Uppfödaren har berättat om detta, att det är mjukt öppe vid huvudet (rund mjuk mitt i huvudet) och att bara man är försiktig med hunden så den inte får slag ska det inte vara någon fara. Hon vill inte sänka priset eftersom det är vanligt och hon berättade att 70% av alla dessa chihuahuor får Öppen fontanell.

Är det någon som har en hund med öppen fontanell? Hur fungerar det? Är det något man kan operera bort? Gör det ont för hunden?

Tycker ni jag ska köpa valpen? Jag är jätteosäker, priset är väldigt högt. Samtidigt har jag verkligen fäst mig vid valpen..


Det här är ett svar till många av er som redan svarat i tråden men också ett svar till TS. JAg vill betona att detta inte är en ras jag kan men samtidigt också påstå att visst bryr man sig om detta med ööpen fontanell:

LÄs här t ex http://www.skk.se/pdf/funktionar/srd-g9.pdf Här står hur det ska hanteras av domarna vid utställning.

http://www.chihuahuacirkeln.nu/avel/ras.pdf
 
Sv: Öppen Fontanell

Det är fortfarande, precis som med dom flesta avelsfrågorna (även bland andra raser) för futtiga åtgärder. Hundar med öppen fontanell ska enligt mig inte ens ställas ut utan automatiskt bli diskade. Men det är en helt annan fråga kanske..
 
Sv: Öppen Fontanell

Håller med men anser även att hundar med öppen fontanell, oavsett storlek, ska öht inte användas i avel.

Man avlar inte medvetet på defekter, oavsett ras! :mad:
Fattar inte hur man kan försvara något så vansinnigt som en del "uppfödare" här i tråden gör.
 
Sv: Öppen Fontanell

Fattar inte hur man kan försvara något så vansinnigt som en del "uppfödare" här i tråden gör.
Det finns ingen i tråden som försvarar öppen fontanell. Ingen! Däremot har jag och Ainon försökt att förklara synen på det hela.

Givetvis ska man inte avla vidare på hundar med öppen fontanell i vuxen ålder, men som Ainon skriver, vill man köpa en chihuahua-valp så är det nog väldigt svårt att hitta en uppfödare som inte har en eller annan valp med ett litet hål kvar. Inte tumstorlek nu, det är ju helt galet, men inte helt ihopvuxen vid 8 veckors ålder.
 
Sv: Öppen Fontanell

Håller med men anser även att hundar med öppen fontanell, oavsett storlek, ska öht inte användas i avel.

Man avlar inte medvetet på defekter, oavsett ras! :mad:
Fattar inte hur man kan försvara något så vansinnigt som en del "uppfödare" här i tråden gör.


Om man ska utesluta alla hundar med nån form av defekt inkl allt som kan växa bort med åldern så skulle avelsbasen bli extremt liten och det skulle knappast gynna rasen. Avel är ju ett långsiktigt arbete och de defekter som finns får man värdera och utesluta det som är oacceptabelt och sikta mot den perfekta hunden.. som ju knappast är född.
 
Sv: Öppen Fontanell

Det är fortfarande, precis som med dom flesta avelsfrågorna (även bland andra raser) för futtiga åtgärder. Hundar med öppen fontanell ska enligt mig inte ens ställas ut utan automatiskt bli diskade. Men det är en helt annan fråga kanske..

Det kan jag ju hålla med om. Sen får man ju hoppas att den här åtgärden trots att den inte är så drastisk bidrar till en lösning på sikt.

Det är ju en avvägning mellan att ha en avelsbas och att nå snabbt resultat. Jag kan för lite om denna rasen för att göra mer än hänvisa till den bedömning skk gjort i domaranvisningarna och det rasklubben sagt i den avelsstrategi som sedan accepterats av skk. Förhoppningsvis har RAS skrivits av kunnigt folk;)
 
Sv: Öppen Fontanell

Det kan jag ju hålla med om. Sen får man ju hoppas att den här åtgärden trots att den inte är så drastisk bidrar till en lösning på sikt.

Det är ju en avvägning mellan att ha en avelsbas och att nå snabbt resultat. Jag kan för lite om denna rasen för att göra mer än hänvisa till den bedömning skk gjort i domaranvisningarna och det rasklubben sagt i den avelsstrategi som sedan accepterats av skk. Förhoppningsvis har RAS skrivits av kunnigt folk;)

RAS i all ära, men det räcker inte. Jag är väldigt engagerad i "min" ras westien och blev både glad och frustrerad när jag läste RAS senast. Man har försiktigt börjat presentera grythundsprov och mentaltest på westiealliansens hemsida, och man har som smått börjat inse att det kanske som det så fint heter "linjeavlas" för mycket inom rasen och att det är där dom största problemen sitter. MEN, varför inte framföra MH som något som är av yttersta vikt och öppna upp folks ögon för att många av hundarna har bristfällig mentalitet? Nej, för att om man "plötsligt" blir överärlig med sin ras bristfälligheter kommer den stadigt att tappa köpare. Folk vill ju inte ha en ras där man öppet erkänner att det finns problem som behöver åtgärdas! Hur många som ska köpa en vavva har en aning om att 70% av hundarna föds med öppen fontanell?

Hade däremot alla rasklubbar varit ärliga med vilka problem som kommer med rasen hade ju folk ändå köpt sin favorit, MEN DOM HADE STÄLLT KRAV PÅ UPPFÖDARNA! Således hade vi antagligen haft friskare hundar idag...nu går allt med myrsteg.
 
Sv: Öppen Fontanell

Om man ska utesluta alla hundar med nån form av defekt inkl allt som kan växa bort med åldern så skulle avelsbasen bli extremt liten och det skulle knappast gynna rasen. Avel är ju ett långsiktigt arbete och de defekter som finns får man värdera och utesluta det som är oacceptabelt och sikta mot den perfekta hunden.. som ju knappast är född.

Har rasen så pass extrema problem som öppen fontanell finns utavel som alternativ. Men se det duger inte.
 
Sv: Öppen Fontanell

Det finns ingen i tråden som försvarar öppen fontanell. Ingen! Däremot har jag och Ainon försökt att förklara synen på det hela.
Och synen på det är extremt ursäktande!

Givetvis ska man inte avla vidare på hundar med öppen fontanell i vuxen ålder, men som Ainon skriver, vill man köpa en chihuahua-valp så är det nog väldigt svårt att hitta en uppfödare som inte har en eller annan valp med ett litet hål kvar. Inte tumstorlek nu, det är ju helt galet, men inte helt ihopvuxen vid 8 veckors ålder.

Och det är detta folk reagerar på. För läs ovanstående stycke igen och förstå hur urbota sjukt det är. Jag tycker att det är riktigt obehagligt.
 
Sv: Öppen Fontanell

Jag blir verkligen glad att man försöker göra något åt problemen inom rasen. När man t.ex. läser att man inom rasen vill ha "ingen eller bara antydan till fontanell" så har jag svårt att tro att bagatelliserandet av problemet är så utbrett inom uppfödarkåren som Ainon o Ramona säger. Uppenbarligen har man insett problemet.
 
Sv: Öppen Fontanell

Uppenbarligen har man insett problemet.
Ja, problemet är insett, men det är verkligen inte alla som håller med! Jag vet flera uppfödare som använder hundar som har hål större än tumavtryck i avel!

Vi är många som inte avlar på hundar med öppen fontanell och vi är många som diskuterar problemen. Men förändring sker inte så länge inte de flesta är med på problemet i frågan. Då måste man ju fråga sig varför inte alla uppfödare av chihuahua aktivt försöker motverka öppen fontanell.....jo, för att deras hundar mår bra och inte verkar lida av det. Då anser inte uppfödarna att det är ett stort problem.
 
Sv: Öppen Fontanell

Då måste man ju fråga sig varför inte alla uppfödare av chihuahua aktivt försöker motverka öppen fontanell.....jo, för att deras hundar mår bra och inte verkar lida av det. Då anser inte uppfödarna att det är ett stort problem.

Nej, det är inget problem så länge inte hunden skadar sig i huvudet. Eller har vattenskalle.

Sedan finns den uppsjö av nya "uppfödare" av vavvor som förmodligen i många fall inte har så särskilt stor erfarenhet av avelsarbete. Inom alla raser finns för övrigt uppfödare som nog ser mer till att vinna priser på utställning än till en sund o seriös avel. Men att hänvisa defekter inom en ras till att si o så många hundar har det o det därför inte är så mycket att bry sig om är att sticka huvudet i sanden. Inte så särskilt många hundar lider av CRD heller, ögondefekter är dock inget som nonchaleras för det.
 
Sv: Öppen Fontanell

Sedan finns den uppsjö av nya "uppfödare" av vavvor som förmodligen i många fall inte har så särskilt stor erfarenhet av avelsarbete. Inom alla raser finns för övrigt uppfödare som nog ser mer till att vinna priser på utställning än till en sund o seriös avel.
Jag tror att inom chihuahua-aveln så är det enbart gott att många nya uppfödare kommit till. De gamla uppfödarna är de som är utställningslustna och de som satsar på mer typade hundar med högre pannor och kortare nosryggar.

De nya uppfödarna kommer oftast ur en annan ras och har faktiskt vana bakom sig, dock med andra raser. De är dock inte "hemmablinda" till den graden som många äldre uppfödare är!

Jag har hållit på med chihuahua sedan 2002. Det är inte speciellt länge egentligen och jag räknas nog till de där nya, men jag och många med mig, har en bakgrund i annan hundavel, och avel av andra djur också. Det är en felaktig fördom att tro att de flesta som föder upp chihuahua är okunniga småtjejer som inte har en aning. De flesta som föder upp chihuahua har gjort det under måååånga år, gärna sedan 60-70 talet. Sen finns det uppfödare som kommer från andra raser eller annan typ av avel. Och sen finns det ett fåtal som skaffat sig en chihuahuatik och som tagit en eller två kullar på den för att sko sig på den gynnande marknaden.
 
Sv: Öppen Fontanell

Nja, när man tittar på listan över den stora mängd uppfödare av vavvor som finns så är det faktiskt inte så väldigt många som hållit på ända sedan 60-70-talet, jag känner inte igen många namn trots att jag själv alltså varit med sedan 70-talet (men nu alltså har annan ras även om mina föräldrar fortsatt med vavvor). Kan i övrigt bara konstatera att jag inte håller med dig. Jag anser att man ska ta tillvara rutinerade uppfödares erfarenhet vare sig man kommer från en annan ras o tycker sig ha egen erfarenhet eller om man är nybörjare. Möjligen kan vavvorna bli en sundare ras nu när intresset för rasen falnat en del.
 
Sv: Öppen Fontanell

Till Ramona och övriga

Om man nu har ett så stort problem som man kan tro av att läsa här (jag har ingen aning i det här fallet) finns det ju ytterligare ett problem minst.

Enligt grundreglerna ska "Hundavel ska bedrivas på ett sådant sätt att det
befrämjar avkommans hälsa och välbefinnande. Varje medlem som upplåter sin hund till avel ska vara väl förtrogen med SKKs avelspolicy samt med rasens standard, provbestämmelser, registreringsbestämmelser och rasspecifika avelsstrategi." Det står också "att i avelsarbetet undvika parningskombination som utifrån tillgänglig information ökar risken för allvarlig sjukdom/funktionshinder hos avkomman."

DÅ är ju problemet att SKK inte får vetskap om vad som trots allt sker
 
Sv: Öppen Fontanell

Till Ramona och övriga

Om man nu har ett så stort problem som man kan tro av att läsa här (jag har ingen aning i det här fallet) finns det ju ytterligare ett problem minst.

Enligt grundreglerna ska "Hundavel ska bedrivas på ett sådant sätt att det
befrämjar avkommans hälsa och välbefinnande. Varje medlem som upplåter sin hund till avel ska vara väl förtrogen med SKKs avelspolicy samt med rasens standard, provbestämmelser, registreringsbestämmelser och rasspecifika avelsstrategi." Det står också "att i avelsarbetet undvika parningskombination som utifrån tillgänglig information ökar risken för allvarlig sjukdom/funktionshinder hos avkomman."

DÅ är ju problemet att SKK inte får vetskap om vad som trots allt sker

Fast det får dom ju, åtminstone vad gäller linjeavel eftersom att men registrerar avkommorna.
 
Sv: Öppen Fontanell

Jag anser att man ska ta tillvara rutinerade uppfödares erfarenhet vare sig man kommer från en annan ras o tycker sig ha egen erfarenhet eller om man är nybörjare.
Absolut! Men bara för att någon är gammal i gamet innebär det inte att den personens syn på rasen är speciellt bra. Jag parade min tik med en hane vars ägare tillhör de som är gamla i gamet. Men den personen står verkligen inte för sundhet i rasen, även om personen är jättekunnig och mycket duktig på linjer. Tyvärr ser jag samma symptom på många av de "äldre" uppfödarna. De nya uppfödarna har mer glöd och vill göra mer, de lider inte av samma konservativa ådra som många (inte alla givetvis) "gamla" uppfödare gör.

Möjligen kan vavvorna bli en sundare ras nu när intresset för rasen falnat en del.
Jag tror att vavvornas populärlitet faktiskt bidrog till att rasen numera kommer att bli friskare. Visst har intresset svalnat lite från oseriösa köpare, men de sålde man ju inte till i alla fall. De med seriöst intresse är lika många nu som för 4-5 år sedan, om inte fler. De flesta som köper vavva nu har redan en.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 700
Senast: Takire
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 322
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 741
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin...
Svar
5
· Visningar
1 676
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp