Bukefalos 28 år!

Öppen Fontanell

Sv: Öppen Fontanell

Hade däremot alla rasklubbar varit ärliga med vilka problem som kommer med rasen hade ju folk ändå köpt sin favorit, MEN DOM HADE STÄLLT KRAV PÅ UPPFÖDARNA! Således hade vi antagligen haft friskare hundar idag...nu går allt med myrsteg.

Kan inte annat än hålla med... Som det är nu vågar man ju knappt köpa någon hund för att man inte vet vad för "fel" som döljer sig pga människans ovilja att vara ärliga om problemen...

Att RAS-dokumeneten existerar gör tyvärr inte någonting direkt bättre då det finns en drös uppfödare som väljer att inte bry sig om vad det står i dokumenten.

Oavsett hundras önskar jag att man kunde vara noggrannare med hälsotester, att ALLT gick att hitta på hunddata och att människor faktiskt ärligt kunde bry sig om sina hundar istället för att bara bry sig om priser hit och dit (vilket jag tror att allt handlar om i slutet)
 
Sv: Öppen Fontanell

bara för att någon är gammal i gamet innebär det inte att den personens syn på rasen är speciellt bra. Jag parade min tik med en hane vars ägare tillhör de som är gamla i gamet. Men den personen står verkligen inte för sundhet i rasen, även om personen är jättekunnig och mycket duktig på linjer. Tyvärr ser jag samma symptom på många av de "äldre" uppfödarna. De nya uppfödarna har mer glöd och vill göra mer, de lider inte av samma konservativa ådra som många (inte alla givetvis) "gamla" uppfödare gör.

Kan inte annat än hålla med.
 
Sv: Öppen Fontanell

Jag tror att vavvornas populärlitet faktiskt bidrog till att rasen numera kommer att bli friskare. Visst har intresset svalnat lite från oseriösa köpare, men de sålde man ju inte till i alla fall. De med seriöst intresse är lika många nu som för 4-5 år sedan, om inte fler. De flesta som köper vavva nu har redan en.

Det kan man ju hoppas. Man kan också hoppas att det minskade intresset beror på att "Paris hilton"-fansen minskat i antal.
Dock har detta enorma intresse som funnits, och till viss del fortfarande finns, för rasen sällan bidragit till något gott inom andra raser. Kan faktiskt inte se att den enorma ökningen av antalet registrerade vavvor gjort rasen friskare o bättre mentalt, trots som du säger alla nya klipska uppfödare (jag har tyvärr sett en del mindre klipska "nya" uppfödare så jag tror vi ser två olika sidor av det hela, precis som det givetvis förekommer mindre seriösa bland de äldre också, jag kan inte påminna mig att jag påstått att ALLA äldre är seriösa). Men det kanske kommer, vad vet jag....

Kontentan av det hela är i alla fall att jag tycker det är illa när nya intresserade o insatta (?) uppfödare anser att defekter som öppen fontanell, som ju tråden handlar om, inte är något att bry sig om eftersom den o den hunden ju mår bra, den o den är int champion osv. Som sagt, t.ex. så är CRD inte något hunden lider av, men ögonåkommor tas ändå stor hänsyn till i avelsarbetet.
Frågeställningen från början var om öppen fontanell är farligt eller ej. Och jo, det är farligt att ha en så oskyddad skalle.
 
Sv: Öppen Fontanell

Det kan man ju hoppas. Man kan också hoppas att det minskade intresset beror på att "Paris hilton"-fansen minskat i antal.
Fast det där är lite av en myt enligt mig. Jag har sålt exakt 10 st kullar sedan 2003 och jag har faktiskt inte alls märkt av dessa 14-åriga småtjejer som alla snackar om. En och annan har mailat, men efter att jag ställt en och annan fråga har de insett att de inte får köpa valp av mig och slutar maila. De uppfödare som gör massor med reklam för sig har nog fått fler 14-åringar, men de flesta som jag pratat med har bara fått en eller två som hört av sig. De flesta som köpt vavva av mig, har utan att jag sållat ut dem så, varit par mellan 25-35 år och utan barn, gärna med eget företag eller där en av parterna jobbar som säljare och har hunden med sig. Det har varit en och annan familj, med äldre barn 10+ också, men det handlar om kanske 2-3 st.

Dock har detta enorma intresse som funnits, och till viss del fortfarande finns, för rasen sällan bidragit till något gott inom andra raser.
Fast det gör det, eftersom personer som står utanför reagerar och ifrågasätter. Detta med öppen fontanell tex kom på tapeten först när vavvorna blev riktigt poppis.

Frågeställningen från början var om öppen fontanell är farligt eller ej. Och jo, det är farligt att ha en så oskyddad skalle.
Absolut är det en högre risk att ha öppen fontanell än en igenväxt. Det är ingen som säger någonting annat i denna tråden!
 
Sv: Öppen Fontanell

Det är ju en sak att SKK vet om linjeavel. Det är ju inte liktydigt med att det uppstår defekter. Kunsinparning är ju ok t ex och det är ju också linjeavel eller hur?

Det jag menade var att - och rätta nu om jag har fel - att eftersom en öppen fontanell inte registreras hos SKK så vet ju ingen om att defekten finns och därmed inga problem att avla på anlaget. Det var det jag såg som ett problem - att det finns ett (stort) antal defekter som är/kan vara ärftliga i olika kombinationer som inte registreras eller medför avelsrestriktioner.
 
Sv: Öppen Fontanell

Men hur är det med kunskapen? Förr fick du inget kennelnamn förrän du gått uppfödarutbildning. Idag ansöker du och får ditt namn. Sen är det upp till dig om du vill gå någon utbildning.
För mig säger det att en äldre uppfödare borde ha en bättre bas att vila på - både utbildning och erfarenhet. Sen är det inte nödvändigtvis så. Det handlar också mycket om intresset att lära sig och att använda det man lärt sig på ett bra sätt.
 
Sv: Öppen Fontanell

Det är bara att konstatera att vi har olika erfarenhet. Men jag undrar hur många uppfödare som säljer valpar till 14-åringar..... Det var inte 14-åriga tjejer jag pratade om, man kan vara dåligt insatt även om man passerat 20.

Beträffande öppen fontanell så har det faktiskt pratats om även tidigare som ett problem. Det är inget nytt som inte upptäckts förrän alla nya uppfödare kommit fram.
 
Sv: Öppen Fontanell

Det jag menade var att - och rätta nu om jag har fel - att eftersom en öppen fontanell inte registreras hos SKK så vet ju ingen om att defekten finns och därmed inga problem att avla på anlaget. Det var det jag såg som ett problem - att det finns ett (stort) antal defekter som är/kan vara ärftliga i olika kombinationer som inte registreras eller medför avelsrestriktioner.
Här ser jag som dig ett stort problem med uppfödare och hundköpare som inte registrerar veterinära fynd hos hunddata. Vi valde att kontakta uppfödaren, hanhundsägaren, ägare till kullsyskon och SKK när vår ena hund diagnostiserades ha pannus. Det finns/fanns ingen anmälningsplikt men jag anser det vara så pass allvarligt att det ska stå i hennes papper att hon har det.

Att anmäla öppen fontanell är upp till hundägaren, är man seriös så ser man till att det finns med hos SKK och man avlar inte på hunden, lika lite som man avlar på EP eller dåliga höfter. :cool:
 
Sv: Öppen Fontanell

Förr fick du inget kennelnamn förrän du gått uppfödarutbildning.

Jag tycker att det är otroligt sorgligt att det inte finns något som helst krav på uppfödarutbildning längre och skulle själv inte komma på tanken att ta ens EN egen kull valpar utan att ha gått den (eller möjligtvis sett till att ha fått tag på all kunskap man får därigenom på annat håll, som att läsa böckerna som ingår i kursen och få information från duktiga och seriösa uppfödare). Tyvärr finns det väl en hel del personer som tycker att det är bra att uppfödarutbildningen inte är ett krav. Troligtvis är nog de flesta av dem sådana som inte kunnat/orkat klara uppfödarutbildningen men ändå vill ha små söta valpar och tjusiga vuxna hundar att "skryta" med.
 
Sv: Öppen Fontanell

Här ser jag som dig ett stort problem med uppfödare och hundköpare som inte registrerar veterinära fynd hos hunddata. Vi valde att kontakta uppfödaren, hanhundsägaren, ägare till kullsyskon och SKK när vår ena hund diagnostiserades ha pannus. Det finns/fanns ingen anmälningsplikt men jag anser det vara så pass allvarligt att det ska stå i hennes papper att hon har det.

Att anmäla öppen fontanell är upp till hundägaren, är man seriös så ser man till att det finns med hos SKK och man avlar inte på hunden, lika lite som man avlar på EP eller dåliga höfter. :cool:

Betyder det att om man nu skickar in till SKK att hunden har öppen fontanell så dyker det upp i hunddata? För vad jag fått för mig är det bara vissa saker som dyker upp där (tävlingsresultat, mh, ögonlysning och leder - jag har aldrig sett något annat i alla fall.)
 
Sv: Öppen Fontanell

Vad jag förstår så är det helt upp till dig att anmäla sånt som det inte är anmälningsplikt på. Pannusen var ett sånt fynd som det inte var ngn anmälningsplikt på när hon diagnostinerades.
 
Sv: Öppen Fontanell

Troligtvis är nog de flesta av dem sådana som inte kunnat/orkat klara uppfödarutbildningen men ändå vill ha små söta valpar och tjusiga vuxna hundar att "skryta" med.
Fast det är ju inte småuppfödarnas fel att en hel ras blir sjuk, eller hur? Att någon inte har gått uppfödarutbildningen och tar en kull eller två under en livstid spelar väldigt liten roll i det stora hela. Det är uppfödarna som producerar flertalet kullar per år som ska hållas efter om någon ska. Och de stora uppfödarna har kunskaper i ämnet, har ofta gått uppfödarutbildningen eller har skaffat sig kunskapen på annat vis. De har helt enkelt en annan attityd och hemmablindhet än vad som hade varit friskast för rasen!

Jag kan bli bestört när jag hör grannens fralla snarka. Förstår inte hur någon inte kan reagera på hur sjukt det låter. Men våran granne bara rycker på axlarna och tycker att tiken är världens bästa hund och att det inte är någonting fel på henne alls. Jag blir också väldigt ifrågasättande när jag ser schäfrar som har så dålig bakkärra att de darrar bak när de står stilla. Men ägarna till samma hundar verkar inte alls se vad jag ser.

Precis så är det med uppfödare till chihuahua. Jag vet flera vavvauppfödare som har 15-20 st hundar hemma. Hundar som de ställer ut, hundar som de aktiverar, hundar som leker med andra hundar, hundar som lever aktiva friska liv. Dessa ägare ser hundens positiva sidor och väger upp det med hundens negativa sidor och sen kör de på och avlar på den hunden.

Personen som jag använde hanhunden av till min tik blev eld och lågor när hon hörde vad min tik hade för linjer. Hon frågade om jag hade patella undersökt (krav i rasen) och rekommenderade en veterinär om jag inte hade gjort det. Det hade jag dock redan gjort. Sen var det inget snack om hälsostatus hos min tik, hon frågade aldrig efter bakomliggande sjukdomar etc. Dock köpte hon en valp ur den kullen, eftersom hon tyckte att linjerna var så lovande och spännande. Givetvis ska hon avla på tikvalpen hon köpte när denne blir meriterad och äldre. Denna personen är en av Sveriges mest ansedda uppfödare av chihuahua. Personen har ett helt gäng med internationella champions hemma i köket. Jag har inte känt på alla av deras skallar, men några jag har känt på har haft öppen fontanell. Påpekar man det får man bara svaret "men ser du inte att hunden mår bra?". Det är ingen idé. Denna personen samarbetar med andra uppfödare runt om i Sverige där de byter tjänster och hundar med varandra, och jag har aldrig hört någon av dem ställa frågan om öppen fontanell. Andra problem tas upp, men väldigt sällan öppen fontanell.

Varför? De är hemmablinda! De har blivit för vana vid att det förekommer så de rycker bara på axlarna och menar att hundarna mår bra i alla fall. Många uppfödare är medvetna och vill väl, men om jag och 10 st småuppfödare till går samman producerar vi fortfarande inte samma antal valpar som storproducenterna gör. För att inte tala om antalet importer från Polen och de andra östeuropeiska staterna, men även från USA och England.
 
Sv: Öppen Fontanell

Här ser jag som dig ett stort problem med uppfödare och hundköpare som inte registrerar veterinära fynd hos hunddata.
Jag tror ärligt talat att många inte tänker på det.

Sen tror jag absolut att många inte vill tänka på det, eftersom de inte vill att informationen ska komma ut att de föder upp hundar som inte är friska. En kennel lever i mångt och mycket på sitt goda rykte och resultaten de får på diverse tävlingar.

Och sen tror jag även att många inte vågar. Jag tror att många är rädda för att bli utfrysta ur den sociala bit som hundvärlden utgör ifall de anmäler saker som någon inte vill ska anmälas. Se bara på den engelska kvinnan som kämpade för att king charlesen skulle bli en friskare ras! Hon blev ju spottad på på utställningarna. Hur kul är det liksom?
 
Senast ändrad:
Sv: Öppen Fontanell

Det skrev jag tidigare om i tråden, om min uppfödarbekant som får skit för att hon skriver om de kända fel som finns i hennes linjer, det finns uppfödare som menar på att hon har sjuka hundar eftersom hon även aktivt deltar i bl a Ultunas EP-undersökningar och har skapat ett eget register där man kan anmäla sig frivilligt om man har en hund av den rasen med EP. Kravet är dock att det är hundägaren själv som anmäler och inte ngn utomstående. Hon länkar inte heller till andra uppfödare som mörkar problemen som finns i rasen utan hon kör med helt öppna kort när det gäller sina hundar. Hon lider knappast ngn nöd ändå då hennes hundar är väldigt framgångsrika och exporteras runt hela världen. :D

Jag upptäckte själv som valpköpare hur mkt skit det finns inom etablerade kennlar så det är inte enbart de som blandisavlar eller de som tar en kull efter sin fina, visserligen rasrena men ej undersökta, tik och säljer sen på Blocket eller annonsplats i lokaltidningen.

Vi valde att inte avla på syrrans hund efter att det konstaterats att hon har C på höfterna, annars en väldigt trevlig hund med mkt fin stam och kända linjer. Till henne hade jag letat fram en trevlig hanne med god exteriör, bra höfter, ögonlyst UA och som även var gentestad. När jag meddelade uppfödaren av tiken slog hon ifrån sig med att ingen av de andra valparna var dåliga och hennes uppfödare i sin tur hävdade också att det inte var ngt fel på hunden. När jag kollade upp kullen så fanns det ytterligare en valp med dåliga höfter + en hund som jag vet fick anmärkning på sina leder redan som valp men det är inte anmält till SKK. Så seriöst var det trots att jag känner uppfödaren, hon bröt dock kontakten efter att jag meddelat henne hur det var ställt med kullen, men jag hoppas hon inte gör om den parningen.
 
Sv: Öppen Fontanell

Fast det är ju inte småuppfödarnas fel att en hel ras blir sjuk, eller hur? Att någon inte har gått uppfödarutbildningen och tar en kull eller två under en livstid spelar väldigt liten roll i det stora hela.

Låt oss då säga att en person köper en tik, parar denna och valparna blir alltså människans första kull. Valparna vinner "allt" på utställningar och används sedan en hel del i aveln. Avkommorna till dessa används också osv.
OM det nu är så att tikägaren som tog valpkullen inte gått uppfödarutbildningen eller skaffat kunskapen på annat håll, så är vi ändå i sitsen att en person som inte gått uppfödarutbildningen påverkat rasen en hel del, framförallt om det är en mindre ras. Låt oss då säga att det finns en sjukdom någonstans längre bak i leden hos någon av första kullens föräldrar, som en erfaren, men hemmablind person medvetet avlat på.

Låter det då fortfarande som att "tar man bara en kull så påverkar inte det rasen"?
 
Sv: Öppen Fontanell

För att allt som allt kanske det handlar om max 50 st hundar som en liten uppfödare med en tik producerar i andra och tredje led inom en ras som chihuahua. Men de stora uppfödarna som får 5-6 st kullar på ett år, och sen går ner i andra och tredje led så hamnar du på en siffra som är betydligt högre.

Säg att en tik får 10 valpar under sin livstid. Det är nog ganska så normalt för en chihuahua tik i avel. Av dessa 10 st är det låt säga 5 st för enkelhetens skull som används i avel, för det är faktiskt inte så att alla avkommorna används i avel. Av de 5 st som används i avel så säger vi att det produceras ca 60 st valpar, eftersom hannarna normalt producerar lite fler än tikarna. Nu är ju 5 st överdrivet för så många används inte i aveln, men låt säga det.

Så uppfödaren med en tik resluterar i låt säga 100 st valpar. Men uppfödaren som har 6 st sådana tikar producerar 480 st valpar på sina 6 tikar om man räknar hennes barnbarn.

Tänk sedan nedåt i ledet. Uppfödarens första 6 tikars barnbarns barnbarn ger upphov till ca 14.400 st chihuahuavalpar. Så har en stor uppfödare förstört en halv ras!

Nu är det ju inte så illa då stora uppfödare ofta köper valpar av varandra som parar sig med varandra, och summan över detta är ju beräknat på att avkommorna inte får valpar med varandra. Men du ser ju själv hur mycket valpar en stor uppfödare producerar i kennelns liv!
 
Sv: Öppen Fontanell

Betyder det att om man nu skickar in till SKK att hunden har öppen fontanell så dyker det upp i hunddata? För vad jag fått för mig är det bara vissa saker som dyker upp där (tävlingsresultat, mh, ögonlysning och leder - jag har aldrig sett något annat i alla fall.)

Fast kollar man under avelsdata (som jag utgår ifrån att de flesta uppfödare iaf har som stor informationskälla) finns det på vissa hundar en röd triangel med ett utropstecken. Klickar man på den får man upp t.ex. "bärare av PRA", "har lämnat avkomma med PRA", "har lämnat fler än max antal avkommor" osv. Det verkar lite fritt att skriva in en anmärkning där.

Undrar om jag ska skicka in en anmäla om min allergihund... Det är ju ett problem inom rasen som måste börja uppmärksammas.
 
Sv: Öppen Fontanell

Det jag menade var att - och rätta nu om jag har fel - att eftersom en öppen fontanell inte registreras hos SKK så vet ju ingen om att defekten finns och därmed inga problem att avla på anlaget.

Det är hänger på special-/rasklubben. Alltså de som VI väljer in i styrelsen. En del är lite naiva och tror att storebror (SKK) ska ta tag i allt. Har vi bildat t.ex. en rasklubb så är det vårt val och de människor vi röstar fram som påverkar avelsarbetet inom rasen. Därför är det viktigt att rösta fram människor man tror på som kan sina saker. Det ska inte vara någon lekstuga för någon som bara tycker om att bestämma.
 
Sv: Öppen Fontanell

Låt oss då säga att en person köper en tik, parar denna och valparna blir alltså människans första kull. Valparna vinner "allt" på utställningar och används sedan en hel del i aveln. Avkommorna till dessa används också osv.


Fast för att få en sådan bra första kull ligger det en annan kennels långa arbete bakom. Det är inte bara hundar som ploppar upp. För att vinna allt krävs det också att du är en framgångsrik uppfödare eller att hen ställer ut åt dig. Annars kan du glömma de framgångarna.

Så nej. Någon som bara tar en kull valpar kommer inte att påverka så mycket. Den personen står i så fall en framgångsrik uppfödare väldigt nära och då är det ändå den uppfödaren som påverkar mest.
 
Sv: Öppen Fontanell

Fast för att få en sådan bra första kull ligger det en annan kennels långa arbete bakom. Det är inte bara hundar som ploppar upp. För att vinna allt krävs det också att du är en framgångsrik uppfödare eller att hen ställer ut åt dig. Annars kan du glömma de framgångarna.

I know, men faktum är att jag sett sådant hända några gånger så det är inget "hittapåscenario".
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 700
Senast: Takire
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 322
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 741
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin...
Svar
5
· Visningar
1 676
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp