Överdriver vi sadelprovandet jämfört med proffsen?

Tävlingsryttarna med många hästar hemma i stallet har nog ofta inte mer än en handfull sadlar i sadelkammaren. Samtliga sadlar är till att börja med utprovade till att passa ryttaren. Sen har de någon sadel som passar vidare ryggar och nån smalare ryggar, och nån till lite mer extrema ryggar samt en unghästsadel att slita på. Och en jäkla massa paddar.

En stor anledning till latex/permanentstoppade paneler finns, är just att de INTE formar sig efter hästryggen, utan behåller sin ursprungliga form. Rekommendationen är ofta också att använda pad under dessa (ett fårskinn ger utrymme för och kompenserar för en inte helt optimal passform).

Och oftast funkar det ju, uppenbarligen. Resultaten talar för sig självt.

Fritidsryttaren däremot har inte samma handfull sadlar hemma i kammarn. Antingen har man bara en sadel, och när den klämmer har man inga alternativ. Heller inte alltid resurser att stå med svindyra extrasadlar "just in case". Utan man ringer utprovarn och byter sin enda sadel. Eller prövar sig fram själv genom att beta av marknaden i prisordning. Då har man ett par Börjes pinto-sadlar, en bomlös, en sliten wintec och en stubben från 1800-talet, ofta är alla också i väldigt smal vidd då hästen insisterat på att bara växa på bredd och inte höjd.

Och dessutom är de sadlarna extremt obekväma för ryttaren, ullstoppningen sätter sig med tiden och skulle behöva bytas men ärligt vem vill lägga ner resurserna på en sliten gammal sadel? Och utan rätt stoppning så lär den inte passa oavsett!

Så ja, jag tror att om hobbyryttaren skulle ha tillgång till en handfull riktiga kvalitetssadlar som är passande, väl omhändertagna och möjlighet att padda upp på ett sätt som inte skadar, samt goda kunskaper i vad de ska tänka på/när skifta, så hade utprovningstrådarna på buke varit betydligt färre. Även om en sådan arsenal troligen skulle kosta dubbelt så mycket som hästen...
 
Jag tror det är lite skillnad på hur länge vi har hästarna också än t ex tillridningsstall. När jag hade travare eller unghästar för tillridning/inridning så hade jag de mellan 2-3 månader oftast. Har man en hyfsat passande sadel som man kanske paddar (super bra med paddarna som har inlägg fram eller bak, beroende på vad man behöver korrigera) så kan de gå med den sadeln under några månader utan att få några skador, skulle man dock rida så i kanske 1-2 år då skulle man nog kunna se mer sadelrelaterade problem. Tror det är lite så toppryttarna gör också, tar den de har i stallet som passar bäst, skulle hästen ändra sig så tar de en annan som ligger så bra som möjligt och kompletterar med paddar.
Jag brukade även variera sadel om jag hade t ex två stycken sadlar som låg bra (kanske inte optimalt men bra) just för att de gav olika tryck och det är ju bättre att variera att sadeln ibland kanske låg liiiiiite i bakvikt och ibland kanske var liiiiite bred, så trycker det inte på samma ställe varje gång.
Samma som med bett, varierar även där :)

Lite som med ens egna skor, har några par (som de flesta tjejer antar jag ;) ) och vissa skaver vid hälen, något par trycker lite på lilltån, något par trycker på stortån. Skulle jag använda samma par skor varje dag hade jag ju fått jäkligt ont någonstans ganska snabbt, men eftersom jag varierar så blir det aldrig något problem.

De stallen jag jobbat/praktiserat i brukar ryttarna ta sadel efter vad de ska göra, markarbete=en sadel till den hästen, hoppning=en annan sadel till den hästen, uteritt=ytterligare en annan sadel.
 
SJÄLVKLART får de betalt för att göra reklam!

Ja, har väl inte sagt emot? Produkter eller pengar, det jag syftade dock på som inte kom fram är att det är förmodligen svårare att stå emot betalning i pengar än produkter och man då glatt använder dessa grejer utåt mot ersättningen som utgår..
 
Men det är väl klart att det ingår pengar i kontrakten till eliten, att endast nöja sig med produkter gör väl bara bloggare med typ 1-2000 läsare?

Publiciteten i att synas på gp-ryttare är värd mer än "en årsförbrukning kraftfoder" eller "här får du en kavaj för 3000".
 
Ja, har väl inte sagt emot? Produkter eller pengar, det jag syftade dock på som inte kom fram är att det är förmodligen svårare att stå emot betalning i pengar än produkter och man då glatt använder dessa grejer utåt mot ersättningen som utgår..
Pengar, inte produkter. Gör reklam bara mot gratis produkter gör ingen seriös människa.
 
Att proffs får betalt för att representera ett visst märke är väl inget konstigt, däremot om ryttarna inte rider i märket hemma känns det lite som falsk marknadsföring. Inlägget där detta nämndes först tolkade i alla fall jag som "skulle aldrig rida i hemma" = dåliga produkter.

Att marknadsföra något man inte tror på känns inte alls bra :crazy:. Andra "litar" ju på deras omdöme...
 
Att proffs får betalt för att representera ett visst märke är väl inget konstigt, däremot om ryttarna inte rider i märket hemma känns det lite som falsk marknadsföring. Inlägget där detta nämndes först tolkade i alla fall jag som "skulle aldrig rida i hemma" = dåliga produkter.

Att marknadsföra något man inte tror på känns inte alls bra :crazy:. Andra "litar" ju på deras omdöme...

Men alltså sådant förekommer ju överallt, hela tiden..?! Eller är ni så blåögda att ni tror kändisar bara gör reklam gör sina favoritprodukter? Att Anja Pärson bara äter (åt) kexchoklad?
 
Men alltså sådant förekommer ju överallt, hela tiden..?! Eller är ni så blåögda att ni tror kändisar bara gör reklam gör sina favoritprodukter? Att Anja Pärson bara äter (åt) kexchoklad?

Jag hoppas att hon i alla fall åt kexchoklad ibland och tyckte det var gott. Skulle aldrig göra reklam för en produkt jag inte trodde var ok, handlar ju om trovärdighet.
 
Jag hoppas att hon i alla fall åt kexchoklad ibland och tyckte det var gott. Skulle aldrig göra reklam för en produkt jag inte trodde var ok, handlar ju om trovärdighet.

Fast visst kan man tycka att en produkt är helt okej, men ändå föredra en annan? När ditt namn blir ett varumärke är man vanligtvis väldigt rädd om det också, men det medta är till salu för rätt prislapp.
Vi är ganska OT redan, men personligen tycker jag inte att det finns något billigare än kända människor som säljer sitt varumärke till reklam. Det går ju inte riktigt till så att George Clooney ääääälskar Nespresso, kontaktar dem och ber att få vara med i reklamen mot gratis kaffe i 10 år.
 
OT men svar på tråden mer än ursprungliga frågan.. Det är skillnad på att göra reklam som person och som en del av ett landslag (ang kexchoklad). När det gäller vad landslagen får i pengar osv så är det ganska stora summor och tyvärr kan inte stjärnorna säga ifrån då. Inte heller får de skriva egna personliga kontrakt i samma utsträckning. Dock brukar de bara behöva ställa upp i samband med landslagsuppdrag...
 
Jag har en släkting i England som bor granne med en mkt välkänd hoppryttare i eliten, som under årenslopp producerat otaliga hopphästar. I sadelkammaren fanns en massa olika träns med olika bett, och 3 sadlar av samma märke, med olika bomvidder. Dessa användes till 7 hästar dagligen, och sen fanns det några billiga syntetsadlar som användes vid *Walking exercise* av hästskötarna när hästarna skrittades på vägarna.
 
Det har jag sagt hela tiden... dessutom passar ju inte hälften av alla "utprovade" sadlar uppenbarligen eftersom dom måste bytas ut hela tiden.

Viktigast är ju dressyrsadeln naturligtvis eftersom man sitter ner på hästens rygg så mkt, en hoppsadel sitter man ju i stort sett inte ner i.

Jag köpte mina Amerigo sadlar , hopp och dressyr i slutet av 90- talet INNAN dom började göra bommar till gud och alla olika hästtyper. Dom sadlarna har jag använt och tävlat med på mängder av hästar. Jag har varierat med padd på eller padd av.

Bytte faktiskt ut min dressyrsadel förra sommaren, från en CC till en Classic men då letade jag upp en Classic från 1998 eftersom jag aldrig i livet vill ha en nyare konstig modell som bara passar en enda hästtyp??

Lägger oxå till att mina hästar har verkligen sett olika ut exteriört och form och ryggmässigt.
 
Pengar, inte produkter. Gör reklam bara mot gratis produkter gör ingen seriös människa.

Jodå, det finns fler än vad du tror bland tävlingsryttare som anses vara seriösa som får mängder med produkter och inga pengar. Vet flera st som får en jäkla massa produkter från ett visst märke och sen har sponsoravtal med andra företag som ger pengar så dem får både och. :up:
 
Jodå, det finns fler än vad du tror bland tävlingsryttare som anses vara seriösa som får mängder med produkter och inga pengar. Vet flera st som får en jäkla massa produkter från ett visst märke och sen har sponsoravtal med andra företag som ger pengar så dem får både och. :up:

Då definierar vi seriösa på olika sätt ;)
 
Tyckte det var en intressant tråd tills det blev tjafs om reklampengar....

Har själv varit fast i sadelletarträsket, men också funderat på om det hela är överdrivet.
Naturligtvis kan ridproblem vara sadelrelaterade, men kanske inte så ofta som sadelprovarna vill få oss att tro...?
Förr hade jag en syntetsadel av bättre kvalitet som jag använde till de hästar jag red här. Hade aldrig några problem, de reds mycket, både på ridbana och i terräng. Hade en westernsadel också som jag varvade med. Sålde till slut syntetsadeln eftersom jag själv växte ur den och började välla utanför sitsen.... :crazy:
Sen började jag lära mig mer om sadlar, läsa på om olika märken osv och då började problemen. Sedan den gamla syntetsadelns dagar har jag inte haft en problemfri sadel...
 
Tyckte det var en intressant tråd tills det blev tjafs om reklampengar....

Har själv varit fast i sadelletarträsket, men också funderat på om det hela är överdrivet.
Naturligtvis kan ridproblem vara sadelrelaterade, men kanske inte så ofta som sadelprovarna vill få oss att tro...?
Förr hade jag en syntetsadel av bättre kvalitet som jag använde till de hästar jag red här. Hade aldrig några problem, de reds mycket, både på ridbana och i terräng. Hade en westernsadel också som jag varvade med. Sålde till slut syntetsadeln eftersom jag själv växte ur den och började välla utanför sitsen.... :crazy:
Sen började jag lära mig mer om sadlar, läsa på om olika märken osv och då började problemen. Sedan den gamla syntetsadelns dagar har jag inte haft en problemfri sadel...
Kanske var det en sadel med bred passform, som inte orsakade hästarna nämnvärt med obehag. Har man heller inget annat att jämföra med, så ser man ofta inte problemen förrän de blivit jättetydliga.

Jag började i motsatta änden - en unghäst med sadeltvång, som dessutom var en häst som rätt tydligt talade om sitt obehag, andra hästar är inte alls lika tydliga. Då hade man inte så mycket att välja på, mer än att byta sadel.... Igen och igen och igen....
 
Ibland kan man ju undra. Hästägare åker till sadelutprovare och provar 20-tals sadlar för att hitta den perfekta till sin häst, sen har man tillridare/tävlingsryttare som kanske äger 2 sadlar och rider alla hästar med dom. Vari ligger skillnaden egentligen? Är det inte lika viktigt för dyra tävlingshästar att ha en individuellt utpassad sadel, som det är för Brunte som bara lufsar runt i skogen? Är alla tävlingshästar stöpta i samma form? Överdriver enskilda hästägare jakten på sadel?

Jag förstår att det vore jäkligt drygt att ha 10 sadlar att variera mellan, men ur hästens synpunkt då? Är dyra märkessadlar magiskt byggda så de passar alla hästar?

Tja, jag tror få proffsryttare har en överbyggd d-ponny med relativt kort rygg och själva strl 46 i byxor....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp