Överdriver vi sadelprovandet jämfört med proffsen?

Det är sällan tillridningshästar har en sadel som passar perfekt...
Brukar vara så att ryttaren har en eller ett par sadlar som hon gillar och som ligger någorlunda okej på de flesta hästar. Så används det massa paddar för att inte hästen ska få ont i ryggen. Det innebär alltså inte att sadeln faktisk passar hästen! Det går oftast bra eftersom hästen bara rids 4 ggr i vecka i 1-2 månader.

Personer som tar emot ponny lär inte ha stl 46 heller för den delen.

Jag såg btw en bild på en välkänd dressyrryttare som sponsras av Equalityline och jag har sällan skådat en så extremt illasittande sadel. Det var en Prestige Helen och den låg i princip på hästens hals. Att hästen inte bockade av ryttaren eller vägrade röra sig är ett mysterium. Men hästar är oftast så himla snälla och det är bara några få procent som protesterar när det gör ont och är obehagligt.
 
Det är sällan tillridningshästar har en sadel som passar perfekt...
Brukar vara så att ryttaren har en eller ett par sadlar som hon gillar och som ligger någorlunda okej på de flesta hästar. Så används det massa paddar för att inte hästen ska få ont i ryggen. Det innebär alltså inte att sadeln faktisk passar hästen! Det går oftast bra eftersom hästen bara rids 4 ggr i vecka i 1-2 månader.

Personer som tar emot ponny lär inte ha stl 46 heller för den delen.

Jag såg btw en bild på en välkänd dressyrryttare som sponsras av Equalityline och jag har sällan skådat en så extremt illasittande sadel. Det var en Prestige Helen och den låg i princip på hästens hals. Att hästen inte bockade av ryttaren eller vägrade röra sig är ett mysterium. Men hästar är oftast så himla snälla och det är bara några få procent som protesterar när det gör ont och är obehagligt.

Jag känner utbildare som haft häst för tävling och skapa rutin i över ett år. Den personen har 2 sadlar som funkar på alla hästar, från c-ponny upp till giganter på 1.70. Där handlar det inte om lugn ridning i 1-2 månader.
Försäljningsstall har ju kvar hästen tills den blir såld, inte heller där ett par månader bara.
 
Jag känner utbildare som haft häst för tävling och skapa rutin i över ett år. Den personen har 2 sadlar som funkar på alla hästar, från c-ponny upp till giganter på 1.70. Där handlar det inte om lugn ridning i 1-2 månader.
Försäljningsstall har ju kvar hästen tills den blir såld, inte heller där ett par månader bara.
Vad var det för sadlar?
 
Det hade varit intressant att få veta vad det är för sadlar som används när de sägs räcka med två-tre stycken till hur många hästar som helst :)
 
Har själv jobbar i försäljningsstall och vi red varken 4dagar i veckan eller med utprovade sadlar. Hästarna reds 5-6dagar i veckan om de var 5år och äldre, 4åringarna reds 4-5dagar i veckan. Vi tog de sadlarna som låg någerlunda och använde mkt paddar som sagt. Vissa hästar hade varit där i 2-3år, andra stannade bara 1vecka innan de såldes. Sadlarna kanske inte passade, men alla hästar såldes med godkänd besiktning. Så nog funkade det ändå :)
 
Återigen, hur kan två paddar och "det funkar ju, hästarna gick genom besiktning" vara ett kvitto på att sadeln låg bra och passade?

Att ett försäljningsstall inte har något intresse av att köpa in så många sadlar att någon alltid ligger optimalt är en självklarhet, de har hästarna där i ett enda syfte och det är att tjäna så mycket pengar som möjligt med minsta möjliga utgifter. Sadlar är dyra så om hästen kan ridas utan att få skador i rygg/ben så anses det som tillräckligt.

Men är det verkligen något att sträva efter?? De allra flesta hästägare har en eller två ridhästar som de rider varje dag i många många år. Tycker ni inte att era hästar förtjänar en sadel som ligger optimalt??

Verkar som ni bara försöker hitta ursäkter och försvara att era hästar inte har sadlar som passar...
 
"Du tror inga tillridare eller försäljningsstall heller får in överbyggda d-ponnyer?
Det handlar ju inte bara om tävlingsryttare."


Som står hos dem en kort tid och då kan ridas i en kort 17" rundbossad hoppsadel....
Tror knappast att de köper in måttsydda eller bomlösa sadlar för ponnyer m knepiga ryggar.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp