Överlevnadstråden.

Ha. Som storstadsmänniska är jag körd om matleveranserna till mataffärerna slutar, och vettu tusan hur jag skulle värma lägenhetern utan gas.
Nej, kniper det sig så blir det nog fort otrevligt i stor stad, med många människor och väldigt lite råvarutillgång,
 
Den absolut bästa proteinkällan för allra minst insats - som dessutom funkar för människor utan nån som helst vana sen tidigare - är att ha höns. Och en tupp. Och lite mark de kan sprätta på.
 
Ena grannen skulle nog bli glad för att få hjälp med mjölkningen.
Andra grannen har kvar gamla hästredskap, jag har ardenner o sele.
Jordkällare finns hos flera grannar.
Vi skulle kunna återställa den gamla sågens vattenfall o turbin så den skulle kunna generera lite ström.
Med lite modifikation funkar vedpannan med självdrag. Ved finns i skogen - ett jäkla skitjobb att ta ner manuellt men stänger vi ner halva huset så klarar vi oss på ganska få kubik. Vi har honung och ägg.
Brunnen är grävd så det är bara att hinka upp.
Mala mjöl med stenkvarn är inte svårt och kunskapen att odla finns men grönsaker o rotfrukter kommer man långt med så säd skulle jag nog inte bry mig om.
Slå och hässja hö till någon ko o häst mäktar vi med.
Ört o växtkunskap har jag.
Om ingen blir sjuk och vi utgår från scenariot att det bara blir fattigt o strömlöst så klarar vi oss rätt så bra. Jag skulle troligen må bättre än nu rent fysiskt då jag skulle röra på mig så som jag är menad att göra.
 
Den absolut bästa proteinkällan för allra minst insats - som dessutom funkar för människor utan nån som helst vana sen tidigare - är att ha höns. Och en tupp. Och lite mark de kan sprätta på.

Och kaniner. De livnär sig på ogräs och förökar sig som... kaniner.

Men kaninkött är fettfattigt så man behöver komplettera med det. Man lär kunna svälta ihjäl om man bara äter kaninkött.
 
Senast ändrad:
Jag har kamin och kan således elda och hålla värmen.. men som skåning så är det ju frågan var man får tag i bränne?
 
Såå.. Vad sägs om att dela med sig av lite kunskap då, så att fler av oss kan bli överlevare? Föreställde mig att det var syftet med tråden. Kaniner och höns var tex ett bra tips.
 
Det beror på skälet till varför Sverige hamnar på förindustriell nivå. Är det klimatförändringar, ockupationsmakt, en meteor, utomjordingar, kärnvapenkrig. Responsen och överlevnadschanserna är beroende av det. Är det kärnvapen överlever inte många pga den vinter som följer. Är det en meteor (nu talar vi inte Tunguska utan den som utrotade dinosaurierna) så återigen inte många överlevare eftersom solen täcks av ett moln och den mesta vegetationen dör. Om det är en ockupationsmakt finns fortfarande infrastrukturen av ett modernt samhälle. Är det gulfströmmen som flyttar sig och Sverige får samma klimat som Alaska så visst kan man klara sig en tid (inuiter har bott där i tusentals år) men väldigt mycket mer än älgjakt, hönor och nordsvenskar behövs för att överleva. Livstilen måste helt läggas om. Jag tror att något/några år kan antagligen folk klara sig (landsortsbefolkningen i större utsträckning), men sedan blir det problem. Även för hundratals år sedan var Sveriges bönder beroende av handel, tex något så basalt som synålar är av avgörande betydelse (att sy med benflisor a la stenåldern är inte en höjdare) och salthandel. Slakta kan man enbart göra på vintern om det gäller större mängder kött om man inte har salt. En smed som vet vad hen gör är en absolut nödvändighet men för att få till temperaturerna som behövs för att smida behövs det kol osv, osv.

Individer kan säkerligen överleva längre men mer resurser behövs för fortplantning av både djur och människor. Att så eget vete, jättebra men var får du säden ifrån, var ska du mala det till mjöl? Potatis javisst, men varifrån kommer sättpotatisen (om det blir frost, tja då är det flesta döda). Inga moderna kommunikationer = mycket liten handel. Ett av skälen till att Sverige var så fattigt var just bristen på infrastruktur och avstånden. Kanske de flesta i tråden bara talar om en kortare tid? Isof absolut kan man klara sig och bra. Men ur ett längre perspektiv behövs betydligt fler åtgärder som inte så många verkar ha funderat över, om man vill överleva i Sverige.
 
Som föredetta skåning vet jag precis vad du menar! Och då hjälper det ju inte att svara "I skogen" som ju för en del borde vara det naturligaste svaret! :D :D
Tågen kommer att fortsätta rulla så bränne kommer det att finnas gott om även i Skåne om det kniper.
 
@Enya
Jag kan även tänka mig att (om tågen kommer rulla) byta bort alla fasaner som spatserar i trädgården, rådjuren som äter upp våra äpplen, och palla både päror, lök och purjolök från grannens åkrar som byte mot bränne. :D
Känns ganska fint att vara skåning ändån. ;)
 
@Enya
Jag kan även tänka mig att (om tågen kommer rulla) byta bort alla fasaner som spatserar i trädgården, rådjuren som äter upp våra äpplen, och palla både päror, lök och purjolök från grannens åkrar som byte mot bränne. :D
Känns ganska fint att vara skåning ändån. ;)
Fasaner ja, det kan väl hålla hela Skåne levande en vinter, sånna finns det gott om! :D
Ja, byteshandel är väl det vettigaste i en sådan situation. Det den ene inte har har den andra ju.
 
Spinofftråd och idéer om vad som kan göras den dagen landet angrips-blockeras av en fientlig armé.

En bra början är ju att läsa detta och visst, det är en publikation som försvarsmakten gett ut men med lite fantasi så finns det mycket som går att översätta i det "civila mörkret" den dan det hettar till.

http://www.vildvaxande.org/texter/handbok_overlevnad.pdf

Jag har en nära vän som jag isf nog skulle klistra mig på. Han är väldigt intresserad av överlevnad i allehanda obekväma och obehagliga situationer. Iom det och bakgrund som fjälljägare är han sas inte helt handfallen.
Har är också lite så där folihatts-typen som absolut kan fundera ut teorier om diverse olika konspirationer, även om han är förankrad i verkligheten och inte helt tokig. ;)
Han skulle absolut både kunna jaga, garva läder, greja bostad, preppa mat och lagra den så den håller etc etc.. Förmodligen också bygga diverse manicker, maskiner etc..

Vi har jobbat en del ihop och varit i naturen mycket ihop. Utöver att vi också båda är förtjusta i att kolla på överlevnadsprogram a la The Colony och liknande.

Jag har lärt mig en hel del genom honom. Så jag hade iaf överlevt längre än vad jag skulle gjort innan vi blev polare.
Jag är dock iaf uppvuxen som seglare och har varit scout. Så lite hade jag med mig.

Iom jobb med hästar i kyla, regn, man svettas etc så har jag ju lärt mig att klä mig för att klara mig också. Och jag fattar vidden av att hålla sig torr och varm.
Så jag hade nog klarat av att bygga något primitivt sånt skydd om jag sattes av i ödemarken. Jag har också fått lära mig hur man kan göra lite primitivt vattenfilter etc.

Men visst, har jag inte tyg, skinn eller liknande till hands blir ju kläder svårt. Finns det inga djur att jaga, ta ägg, skinn/fjädrar etc etc.. Blir det svårt..
Jag vet faktiskt inte om jag kan döda djur själv för att äta heller. Jag har aldrig behövt bli hungrig nog/testats. Och att det skulle drälla av djur som skadat sig och måste avlivas kan man kanske inte direkt hoppas på..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 185
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 099
Senast: Djurvän
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 604
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp