Överlevnadstråden.

Jag hade nog inte ens försökt överleva om det blir ngn apokalyps eller krig. Kommer ju bli inkallad (har en mkt udda krigsplacering, som ngt jag inte ens är utbildad till, skulle kunna bli intressant förvisso) men man kan ju alltid fly. Eller dö. Värld utan typ shopping, instagram och hoppträningar varje vecka skulle jag ändå inte palla leva i.

Överleva i skogen kan jag men det suger ju, skulle hellre gå över till motståndarsidan om de är bättre :p
 
Då kommer jag kanske förbanna mina farföräldrar som sålde all skogsmark, lador och hagemark runt sommarstugan, de hade ju kunnat ha behövts :p Annars förbannar jag mig själv som inte lyssnade mera ordentligt när pappa berättade hur man överlevde på den tiden de klarade sig mest för sig själva.
Inte gjort särskilt stor nytta alltså :D
 
[QUOTE="MJLee, post: 16667342, member: 131137"En smed som vet vad hen gör är en absolut nödvändighet men för att få till temperaturerna som behövs för att smida behövs det kol osv, osv.

[/QUOTE]

Kol gör man själv och det är inte så svårt heller. En bälg m.m. gör man också själv. Lite tänger är väl allt som behövs som startkit, men sedan gör man även dessa själv.
 
Eftersom jag sedan många år har en "Det skulle kunna hända"-inställning till någon form av zombieapokalys känner jag mig ganska förberedd. :angel:

Min man är en typisk vildmarksperson med alla tillhörande attiraljer (och vapenlicens) och vi har båda goda/rimliga kunskaper om överlevnad, första hjälpen, akutsjukvård, vad som går att äta, vad som går att odla, hur man eldar, djurhållning och annat praktiskt.

Jag känner mig rätt trygg :)
 
När vill man ha en liten smidig häst respektive en stor och stark?
Är det dags att köra in fullblodet, eller räcker det med islänningen? :D
Eller dags att köpa något starkt...

För att helgardera kan det vara bra med en av varje. Liten och smidig för de små markerna med många vändningar och en stor och stark till de vidsträckta åkrarna. Jag har hört att en stor stark kan vara lämpligt i krissituationer.
 
Jag har kamin och kan således elda och hålla värmen.. men som skåning så är det ju frågan var man får tag i bränne?

Bränsle är väl de minsta problemet i skåne, med all häst- och koskit runt om på betesmarkerna som kan torkas och användas i kaminen
 
För att helgardera kan det vara bra med en av varje. Liten och smidig för de små markerna med många vändningar och en stor och stark till de vidsträckta åkrarna. Jag har hört att en stor stark kan vara lämpligt i krissituationer.

Hmm okej, får överväga om det är dags att införskaffa en stor och stark häst också.
Är nog tid att börja se efter annat boende med grävd brunn och vedspis iaf.
Lägenhet i stan som värms upp med el känns ju inte så lovande :meh::down:
Tur jag har sambon som är en riktig överlevare som fixar allt :love:
 
Bränsle är väl de minsta problemet i skåne, med all häst- och koskit runt om på betesmarkerna som kan torkas och användas i kaminen

Hur tar man till vara på det? Alltså lägger man det i ladan tills det har torkat och sedan bara in i kaminen? (Finns det nån vinst med att göra det redan nu? Eller blir det mest spill av det?)
Har ju egen brunn och en granne i nästbyn som plogar, sår och skördar sitt lilla fält förhand som jag hade sett till att bli bästa kompis med. Höns har jag.
Det första jag hade gjort är att köra in lillkusen, kört intill farmor och plockat upp henne och sedan vidare till mamsen. Hade väl tagit en dag eller två. Och sedan återvänt hem.

Har faktiskt tidigare funderat på att ta både vapen- och jaktlicens, ifall att.

Min mest spontana tanke är att jag behöver köpa på mig mer varma kläder och filtar samt täcken. Som skåning är man bortskämd med hyfsat varmt väder även på vintern. Men det är lite skillnad om man ska klara av att sova utan ordentlig värme... Eventuellt stängt till stallet och sovit med hästarna där, de lär kunna få upp värmen rätt bra om natten.
 
Tittar man på hur de gör i tredje världen länderna (de dokumentarer och nyhetsinslag jag sett) samlar de halvtorra komockor (staplings bara) som sedan staplas som ved utanför stugan eller vid "spisen" för att färdig torkas. För att få igång elden (komockor kan vara svår antändliga) används ofta tortgräs och torra småkvistar.
 
Tittar man på hur de gör i tredje världen länderna (de dokumentarer och nyhetsinslag jag sett) samlar de halvtorra komockor (staplings bara) som sedan staplas som ved utanför stugan eller vid "spisen" för att färdig torkas. För att få igång elden (komockor kan vara svår antändliga) används ofta tortgräs och torra småkvistar.

Är inte det oftast i lite varmare och torrare länder?

Jag tror att en stapel komockor utanför mitt hus ganska snart skulle vara en sörjig hög.
 
Är inte det oftast i lite varmare och torrare länder?

Jag tror att en stapel komockor utanför mitt hus ganska snart skulle vara en sörjig hög.

Lägga över ett provisorisk tak eller en presenning som man gjorde då ved var normal uppvärmning är ju inte att tänka på utgår jag i från:angel:
 
Eftersom både jag o frun har "samhällsnyttiga" yrken så skulle vi behövas antingen i våra ordinarie tjänster eller annorstädes inom civilförsvarets ram. Jag gissar att vi i stor utsträckning skulle kunna få mat och tak över huvudet den vägen, om skiten träffar fläkten.
Skulle det gå så långt att hela samhällsstrukturen brakar ihop och man blev tvungen att regrediera till survivalistisk självhushållning så fick man kanske försöka samlas i lagom stora grupper för att kunna fungera effektivt. Föda, värme och tak över huvudet är förstås prioriterat, så länge som man inte står under direkt angrepp. Elförsörjning vore också prioriterat, bland annat för färskvatten ur djupborrad brunn, det skulle jag försöka lösa i liten skala genom vatten- eller vindkraft. Fossila bränslen fick man spara på till oundvikliga transporter.
 
Lägga över ett provisorisk tak eller en presenning som man gjorde då ved var normal uppvärmning är ju inte att tänka på utgår jag i från:angel:

Det yttre lagret av min ved är definitivt inte torr, trots rejält plåttak. Det är lite som hö på skullen , suger åt sig fukt (om man inte har halm runt som suger åt sig).
 
En liten snabb fråga, vad är bra att förvara saker i utan att möss och råttor tar det?

Jag funderar på att börja lagra mat, enkla saker som är lätt att förvara först och främst, och sedan fröer, sättpotatis och sådana saker med givetvis. Tänker att mkt ris är bra, lätt att förvara, blir inte dåligt och är ganska billigt. Det går ju inte att odla här, men o andra sidan så kan det ju vara så att ryssen kommer tex i november månad, då är det ju inte direkt så att man hinner sätta saker isf.

Sen tänker jag, höns, vad och hur mkt äter dem? Kan de gå o sprätta själva till stor del sommartid? Hur ser det ut på vintern?
Kaniner tänker jag givetvis med att jag ska ha.

Kan man dricka hästmjölk? För den varan har jag gott om! Stoet ger riktigt bra mjölk och fölungen har man aldrig kunnat känna revbenen på, så lite kan man nog sno därifrån ;)
 
@kimmis87
Jag tror att det kan vara bra att spara torrvaror först och främst? Tänker att det borde vara relativt enkelt att bunkra upp med t.ex. ris, havregryn, nötter etc. och dels att använda under tiden det inte behövs och kontinuerligt fylla på (med att göra en müsli o.s.v.).
Även torkade bönor, majs, ärtor och kan nog vara riktigt nyttigt. Mina höns har en billig pellets blandning och en dyr (godare) som jag blandar ut till mina höns, innehållande torkade gröna ärtor, korn, majs, solrosfrö och något mer... hmm...
Även torkade fröer att ha i matlagningen, men att så med när våren kommer?

Tänker även på mormonerna i USA, tror det är så att (åtminstone en gren av dem) har att de förvarar matvaror för två år framåt- ifall något oförutsett skulle ske. Där borde det gå att ta stöd av. Tänker att malen majs kan vara nyttigt att ha (energirikt) att blanda i gröt, salt och socker som hjälp att förvara mat och smaksättning.
Annars känner jag ett behov av att bunkra upp hygienartiklar och typ toapapper. :p

Edit; höns är rätt bra på att hitta egen mat, åtminstone sommartid, men jag tror att räknar man med att dels äta dem och göra sig beroende av äggen så är det nog bra om man kan stödutfodra dem. Det samma gäller kaniner, de ska nog klara sig på gräs, men energirik föda om man vill ha lite mer att äta av. Att tänka på vid kaniner är att som någon nämnda är det viktigt att inte bara äta kanin utan variera kosten då man annars riskera att dö av näringsbrist. Vilket jag inte tror du planerar att göra, men kan vara bra att höra (detsamma gäller väl om man föder hund/ katt på det).

Annars tipsar jag om att titta upp bushcraft, där handlar det om hur man klarar sig i vildmarken, tips och trix och växtlära etc.

Lägger till ännu mer, tätt förslutna glasburkar eller metallburkar à la färgburkar typ vore nog att föredra.
Annars konserver?
 
Senast ändrad:
Frågan är väl mer vad som faktiskt är i det?

I hästmjölken? Med tanke på krisen så förmodligen enklaste möjliga ängshö/bete. I Mongoliet dricker de väl jäst stomjölk, du kanske kan googla och skriva ut recept redan nu så att du har sedan när kriget slår till?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 185
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 099
Senast: Djurvän
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 604
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp