Bukefalos 28 år!

Överlevnadstråden.

För att förstå hur mycket kunskap ett verkligt smide kräver kan man ju titta på det engelska ordet , blacksmith nära besläktat med svartkonst, för så imponerande är smide för den som inte kan det,

Och för att bli duktig krävs det en hel del övning. Men jag har bara pratat om basic grejer.

För att få ett hållbart smide måste du ha tillgång till en ässja fläkt, städ o hammare + en massa kunskap.

Och? Det går ju att ordna. Exet fixade sånt själv. Man kan t.o.m. använda en gropsmedja och ha en sten som städ. Det går att göra i alla fall eldstål på det viset.
 
Vid närmare eftertanke behöver jag nog inte oroa mig för maten någon längre period, jag lär ju inte överleva första året iaf.

:D

Det är lite så jag resonerar, går allt åt helvete så äter vi rökta kaninlår och dricker hembryggd öl och är glada och sen dör vi ändå på ett eller annat sätt.
 
:D

Det är lite så jag resonerar, går allt åt helvete så äter vi rökta kaninlår och dricker hembryggd öl och är glada och sen dör vi ändå på ett eller annat sätt.
Jupp, det är min plan med. Det lär gå rätt fort för mig utan mina mediciner och utan mat var 4e timme kommer jag nog bli mördad rätt fort (jag gör mig inte bra som hungrig). :-)
 
Det finns en sjukt rolig reality serie som heter Doomsday Preppers, tydligen är det mycket lönsamt i USA att bygga bunkrar som ska överleva apokalypsen (eller om FN invaderar USA :angel:). Det senaste modet är sk Earth Ships som är ett självförsörjande hus med kretslopp av vatten, luft, avlopp och värme.

Iofs har nog bunkrarna en bättre chans till överlevnad än de som försöker torka koshit, dricka stomjölk och skjuta vildsvin. Du behöver dessutom ganska stora hästhjordar för att ha regelbunden tillgång till stomjölk, hästar som klarar sig utan någonting annat är gräs och lite hö på vintern (jmf mongolernas hästar, små, härdiga och lättfödda). Förhoppningsvis gör russet comeback då:up:.
 
Det finns en sjukt rolig reality serie som heter Doomsday Preppers, tydligen är det mycket lönsamt i USA att bygga bunkrar som ska överleva apokalypsen (eller om FN invaderar USA :angel:). Det senaste modet är sk Earth Ships som är ett självförsörjande hus med kretslopp av vatten, luft, avlopp och värme.

Iofs har nog bunkrarna en bättre chans till överlevnad än de som försöker torka koshit, dricka stomjölk och skjuta vildsvin. Du behöver dessutom ganska stora hästhjordar för att ha regelbunden tillgång till stomjölk, hästar som klarar sig utan någonting annat är gräs och lite hö på vintern (jmf mongolernas hästar, små, härdiga och lättfödda). Förhoppningsvis gör russet comeback då:up:.

Jag har TVÅ russ. Jag kommer klara mig hur länge som helst.
Eh hm kanske ska ta hem den som är på Tjörn, det skulle ta sjukt lång tid att rida ner och hämta hem henne.
 
Gödningen är hemtagen, vårens utsäde står i förrådet.
Bekämpningsmedel för våren är frostfritt förvarade.
Dieseltanken 6 kubik på en gammal vagn står i maskinhallen (inlåst)
Så fram tills midsommar 2015 står vi oss nog..;)
 
Jag har boken, jag har mycket av kunskapen, jag är inte speciellt oroad för egen del, men jag skulle försaka mkt för mina syskonbarn, mina syskon och mina närståendes skull. Är du/någon villig att möta mig?
 
Gödningen är hemtagen, vårens utsäde står i förrådet.
Bekämpningsmedel för våren är frostfritt förvarade.
Dieseltanken 6 kubik på en gammal vagn står i maskinhallen (inlåst)
Så fram tills midsommar 2015 står vi oss nog..;)
Inlåst, tja, lås är till för dom ärliga så se till att minera maskinhallen ordentligt. ;)
 
Jag har boken, jag har mycket av kunskapen, jag är inte speciellt oroad för egen del, men jag skulle försaka mkt för mina syskonbarn, mina syskon och mina närståendes skull. Är du/någon villig att möta mig?
Eftersom jag lever som jag gör och bor utomhus lite då och då året runt så, tja, jag skulle kunna flytta rätt ut i skogen, bort från civilisationen och bo ganska bra därute, jag är ju van. Käk går alltid att fixa, det är inte det största problemet och dricksvattnet finns ju precis överallt, tom. Östersjöns vatten är direkt drickbart (och gott dessutom). :d
 
Jag kom att tänka på en sak. Om elektriciteten är ur funktion behöver man ju kunna elda och har man inga tändstickor eller tändare så behöver man göra på annat sätt för att få fyr. I en bok om livet förr stod det att det var mödosamt förr att göra eld och att man kunde behöva gå till grannen för att hämta. När jag och mitt ex läste det där så garvade vi bara för där stod vi, två nutidsmänniskor, båda kapabla att göra eld inom 20 sekunder med flinta, fnöske och eldstål. Förr, när det inte fanns så många andra alternativ, hade det ju varit konstigt om folk inte behärskade tekniken.

Flinta finns förvisso inte över hela landet men även kvarts duger. Fnösket gör man själv. Kniv och en balja är enda verktygen som behövs. Resten finns i skogen.
 
Väldigt många förlitar sej på sina kunniga (manliga ?) överlevnadsmänniskor... MEN om vi nu blir anfallna vilka ska försvara oss om "alla" bara gömmer sej och bunkrar för sej själva ?

Eller är det de vi ska se till att storstadsfolket gör ? ;) (så tycker jag ;) )

Jag klarar mej också bra som det ser ut just nu hur jag bor osv... Och nej jag tänker nog inte i första hand ge mej ut i "krig"... Utan är så egoistisk att jag ser mer till mej själv och att klara mej själv...
Pappa är för gammal för att vilja ge sej ut i krig, och han är händig... Han kan smida tex. Han kan dessutom stycka djur och slå med lie osv. Och i krigstid skiter vi högaktningsfullt i om vi skjuter på grannens mark... Här finns gott om älg (då grannen sått deras favvogröda på åkern utanför) och vildsvin (de är ju lite skygga dock)... Och havet kanske kan ge lite fisk när vi lägger ut näten... Vatten ... Hmm kom på att vi har 2 st naturliga källor inom gång/ridavstånd inne i skogen. =) Och med 4 hästar varav 3 B-ponnier så ska de nog gå att lösa logistiken med de me... Och hö till dem i år har vi def redan hemma... Att behålla dem i hagen kan va värre.. Ponnier utan el i tråden ? hmm ;)
Mamma, farmor och syrran med ungar får komma ut till oss, syrrans man lär väl kriga misstänker jag...
Rätt årstid på g så om elen "försvinner" så är det kallt utan kyl o frys...
 
Då måste de vara lite speciella, inget tvåbent har fastnat på mina viltkameror, förutom dem som ska vara där ;)
Ha, du vet inte vad dom är kapabla till att störa ut. ;)

Det enda som hjälper är kulor och krut och att minera området. :cool:
 
Hmm vettefan hur jag skulle överleva en värld som i serien "Revolution"... jag anser mig att jag är ganska händig men spannmål å sånt kan jag inget om. Däremot sömmerska i skinn och har provat på att garva både får och fisk så jag kanske kan byta tjänster :p
 
Väldigt många förlitar sej på sina kunniga (manliga ?) överlevnadsmänniskor... MEN om vi nu blir anfallna vilka ska försvara oss om "alla" bara gömmer sej och bunkrar för sej själva ?

Eller är det de vi ska se till att storstadsfolket gör ? ;) (så tycker jag ;) )

Jag klarar mej också bra som det ser ut just nu hur jag bor osv... Och nej jag tänker nog inte i första hand ge mej ut i "krig"... Utan är så egoistisk att jag ser mer till mej själv och att klara mej själv...
Pappa är för gammal för att vilja ge sej ut i krig, och han är händig... Han kan smida tex. Han kan dessutom stycka djur och slå med lie osv. Och i krigstid skiter vi högaktningsfullt i om vi skjuter på grannens mark... Här finns gott om älg (då grannen sått deras favvogröda på åkern utanför) och vildsvin (de är ju lite skygga dock)... Och havet kanske kan ge lite fisk när vi lägger ut näten... Vatten ... Hmm kom på att vi har 2 st naturliga källor inom gång/ridavstånd inne i skogen. =) Och med 4 hästar varav 3 B-ponnier så ska de nog gå att lösa logistiken med de me... Och hö till dem i år har vi def redan hemma... Att behålla dem i hagen kan va värre.. Ponnier utan el i tråden ? hmm ;)
Mamma, farmor och syrran med ungar får komma ut till oss, syrrans man lär väl kriga misstänker jag...
Rätt årstid på g så om elen "försvinner" så är det kallt utan kyl o frys...

Jag har ingen el i tråden och de stannar kvar ändå. Mat är grejjen :p
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
899
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 198
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 131
Senast: Djurvän
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 660
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp