Överreagerar jag?

@RedHyuuga Man har tid men det kan vara en tråkig prioritering som tar emot att göra men som är så nödvändig. Du jobbar heltid och har häst, då får du helt enkelt hitta en medryttare en dag i veckan så du får tid till terapeut. Det är troligtvis bara under en begränsad period typ 1 år och då får du helt enkelt ta en dag mindre med hästen för din egen skull. De flesta jobbar heltid och många har hästar men har tid med både familj, terapi, träning, andra hobbys. Det handlar som nån sa inte om tiden utan om prioriteringen.
 
Men om man inte har tid, hur ska man då kunna prioritera? :confused:

Tja, redan här är det ju läge att tänka hur du fungerar med prioriteringar. För just TID ÄR EN PRIORITERING. Vad vill jag göra med min tid?

Här har du chansen till din första övning. Var finns lämplig behandling, när kan du få den och hur ska du få tid till det viktigaste i ditt liv just nu? För jag antar att du vill ha fungerande relationer, att det är viktigt för dig.
 
Fast mitt jobb med heltid innebär lång dagar i bästa fall slutar jag 17 som det står på schemat i värsta fall slutar jag närmare 19, då ska man åka till stallet, vilket tar lite tid att ta sig dit, ta hand om hästen, sen åka hem. Vilket också tar tid och sen blir det raka spåret ner i sängen.

Från jobbet till stallet tar det ca 30 min och hem från stallet mellan 40-45min, fast de blir bättre sen när ja flyttat, då bor ja granne me stallet, men det är långt kvar innan det blir aktuellt.
 
Men det är ju sant, det är ju inte bara med honom som jag tänker på vissa saker som han säger, gör ju det med alla jag känner.. har alltid varit så länge jag levt..

Jag tycker inte problemet verkar vara analyserandet så mycket som att du verkar spela nåt spel där du hela tiden gör saker för att kolla om han reagerar så som du tycker att en vän borde, och att han är konsekvent i sitt resonemang. Det vet du ju redan att han inte är, så då är det väl mer om du står ut med det?
 
Fast mitt jobb med heltid innebär lång dagar i bästa fall slutar jag 17 som det står på schemat i värsta fall slutar jag närmare 19, då ska man åka till stallet, vilket tar lite tid att ta sig dit, ta hand om hästen, sen åka hem. Vilket också tar tid och sen blir det raka spåret ner i sängen.

Från jobbet till stallet tar det ca 30 min och hem från stallet mellan 40-45min, fast de blir bättre sen när ja flyttat, då bor ja granne me stallet, men det är långt kvar innan det blir aktuellt.

Det ÄR svårt att förändra sig/sitt beteende/sitt tankemönster. Jag tycker att @Tassetass beskriver det så bra i sina inlägg i tråden "Varför är tjock det värsta en kan vara?". Även om det handlar om vikt så är det applicerbart på så mycket annat, tycker jag.
 
@RedHyuuga fast det är ju det jag säger, det handlar om prioriteringar inte vad som funkar just nu. Just nu har du inte tid, därför måste du omprioritera och hitta någon som kan ta hand om din häst 1 dag i veckan så du kan få tid till hjälp. Jag hade 3 olika jobb, pluggade 150%, sambo och träning på det när jag behövde få hjälp, då var det bara att inse att vissa saker, vissa dagar får jag försaka, det är inte rolig och inte alltid lätt men det är vad man måste göra.

Så säg inte att det inte finns tid för det gör det om du är villig att omprioritera men om du inte vill så är det en helt annan sak men då ska du säga och stå för det också, att du inte vill/är redo att förändra dig och jobba med dina problem.
 
+1 på Aliche.

Det är ju det prioriteringar är. Skaffa en medryttare på onsdag, om det är så att det är då det finns möjlighet att få hjälp med tankemönster.

Just nu slåss du ju mot dig själv, om inte annat blir det helt tydligt i ditt senaste inlägg, RedHyuuga.
 
Jag tycker inte problemet verkar vara analyserandet så mycket som att du verkar spela nåt spel där du hela tiden gör saker för att kolla om han reagerar så som du tycker att en vän borde, och att han är konsekvent i sitt resonemang. Det vet du ju redan att han inte är, så då är det väl mer om du står ut med det?
Tror det blivit någon/några förförståelser här, nog jag som kanske inte varit tydlig i min formulering. Hela tiden är inte rätt, det kanske har låtit så på mina inlägg, men i verkligheten dyker det bara upp ibland och vissa gånger kan det gå några dagar innan det händer. Vet inte om jag lyckades formulera mig bättre nu, kanske blev ännu mer förvirringar nu. :/
Nåväl, verkar ändå som vi börjat hitta grundproblemet - mig själv. :/
 
Grejen är att jag väljer inte bort hästen för att vara i stallet är väldigt bra terapi för mig och jag känner att jag mår bra av det, hästar och ridning har alltid varit en trygghet för mig. När jag var yngre och det var jobbigt hemma och i skolan då åkte jag till stallet.
Jag flyttar i oktober och efter det så kommer jag få tid över till annat då jag bara behöver ta mig fram och tillbaka från jobbet, eftersom jag kommer ha hästen på gångavstånd från ytterdörren.

I dagsläget är det inte aktuellt med medryttare då jag håller på och lära mig min egna häst och jag vill helst inte att någon annan ska rida henne under denna tid, alltså mer regelbundet då. En enstaka gång går väl an, men vi jobbar med en del problem och jag vill lösa dom först innan jag börjar med medryttare, sen får hon en ofrivillig vilodag när jag är på ridskolan och har ridlektion på ridskolehästarna, då åker jag bara upp till stallet och fixar det viktigaste.

Det är väl ingen panik med att komma igång med nån hjälp pronto nu va? Det kan vänta tills oktober?
 
vi jobbar med en del problem och jag vill lösa dom först innan jag börjar med medryttare, sen får hon en ofrivillig vilodag när jag är på ridskolan och har ridlektion på ridskolehästarna, då åker jag bara upp till stallet och fixar det viktigaste.

Det är väl ingen panik med att komma igång med nån hjälp pronto nu va? Det kan vänta tills oktober?
Inget går upp mot ett gäng goda bortförklaringar :D
 
zoeypic.jpg
 
Jag la märke till en annan sak igår som jag inte trodde jag kund bli - avundsjuk.

Troligen för att jag inte vet vart jag har honom. Egentligen borde jag inte bli avundsjuk för jag borde egentligen inte bry mig, men ändå blev jag det. Misstänker att det hängde ihop med när han sa till mig att han hade blivit kär i mig och då trodde väl jag att jag var speciell.
Det börja med att han kommenterade en tjejs foto "men gu va söt du e", det i sig själv är väl ganska harmlöst, men han har även kommenterat att han haft plats över på sin luftmadrass och kärlek och värme garanteras. Såg att några tjejer hade gillat det, själv våga jag inte kommentera då han har en förmåga att ta bort kommentarer han inte gillar. Tydligen är jag något som ska tystas ner, hans föräldrar har kallat mig "tjejen" men han hävdar att vi bara är vänner och vi kan sitta och äta ihop med andra och de t ex skämtar om att vi skulle gosa eller något senare när ingen ser och han förnekar det att det skulle han aldrig göra. När jag undrat varför han sagt så svarar han "det har inte dom med att göra vad vi gör". Förvisso sant, men det känslan som infaller blir lite att han skäms över mig på något sätt som är svårt att förklara på ett bra sätt. :/

Sen kan han lägga ut bilder att han haft så kul i helgen och så är det en bild på honom och en tjej, visst han ska väl få lov att ha kul, men jag önskar att jag kunde sluta känna mig så avundsjuk vi är ju inte ihop (eller ja hade varit om han inte hade velat så)... nu när jag tänker på det jag kanske har tänkt för mycket på det för att jag varit omedvetet bitter för att jag inte vet vart jag har honom. Önskar att jag kunde låta bli att bli avundsjuk, eller varför blir man avundsjuk i första hand??

Han har sagt vid ett tillfälle att han tycker att jag tänker för mycket, svårt att inte tänka när mina tankar har varit mina bästa vänner när jag var mobbad och inte hade några kompisar, då fick jag umgås med mig själv istället. Är nog där jag felar, att jag inte vet hur man umgås med andra så bra. Svårt detta med det sociala. :/
 
Men hjälp kostar pengar och tar tid och jag har varken eller just nu, men efter oktober så har jag båda. Är det då fel att vänta?? :confused:

Klart du kan vänta till oktober men att döma av det du skriver i tråden så mår du inte bra, därför hade det kanske varit bättre att börja så tidigt som möjligt. För att du ska kunna må bättre.
 
Jag la märke till en annan sak igår som jag inte trodde jag kunde bli - avundsjuk.
Du lägger verkligen VÄLDIGT mycket energi på honom och hur han skulle tänkas mena, vad han sagt och inte sagt etc etc etc.

Och du återkommer till att det är något fel på dig - att du inte vet hur man gör, inte klarar att vara som andra i sociala situationer -osv, i all oändlighet.

Du måste bryta de där tankemönstren nu!! MÅSTE!

Jag tror inte att du klarar det själv. Du behöver hjälp.
Ja visst, skjut det till oktober- - men se till att det sker! Det finns inget fel i att redan nu ta kontakt med vården och boka in dig så kanske det leder till samtal i oktober.

Det är väntetider på de flesta håll så startar du processen NU kanske du kan vara igång redan i oktober.

/tanten - har t-shirten
 
Klart du kan vänta till oktober men att döma av det du skriver i tråden så mår du inte bra, därför hade det kanske varit bättre att börja så tidigt som möjligt. För att du ska kunna må bättre.
Tyvärr går inte det pga ekonomiska skäl. Bilen behöver service, utan bil kan jag inte ta mig till jobb, utan jobb inga pengar. Sen ska jag flytta och då blir det tyvärr en månad med dubbelhyror, sen kom alla försäkringar och ridräkningar m.m. nu, plus csn och lån. Så jag måste spara vart enda öre jag kan och efter oktober så kan jag slappna av igen och då kommer min ekonomi att gå ihop sig igen med. :)
Jag bor själv och har bara en lön att leva på och så har jag hästen också, så det blir inte så mycket pengar över just nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 021
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 113
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
27 352
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp