Bukefalos 28 år!

Övervakningskamera

Jofta

Trådstartare
Hej! Jag har tänkt köpa en kamera att ha i transporten. Först och främst vill jag ju se hästen när vi är ute och åker men sen vore det ju jättesmidigt om det fanns någon där man kan ta med den ena delen/koppla till mobilen och även se hästen när man är framme och står parkerad. Tänker mig att man åker till en tävling, vill kika på några ekipage och samtidigt ha full koll på hästen på parkeringen. Någon som vet om det går? :)
 
Visst går det. Ett litet aber är dock att de lösningar som funkar bäst för ett stillastående ekipage inte alltid är de som funkar bäst för ett ekipage i rörelse på vägen.

Under körning funkar en "vanlig" backkamera/hästkamera bäst. Den har en sändare i anslutning till kameraenheten och en mottagare i anslutning till bildskärmen, that's it. Signalen når dock inte särskilt långt ifrån fordonen, och går bara att ta emot med den avsedda mottagaren+bildskärmen.

Ett alternativ är en nätverkskamera, en så kallad IP-kamera som finns från många tillverkare och i många utföranden, de enklaste börjar runt femhundringen. Kameran kommunicerar här via wifi, och den behöver strömförsörjning precis som de vanliga backkamerorna gör. Genom att dela ut internetaccess från en mobiltelefon som får ligga i bilen (och ha bra 3G/4G-täckning) kan kameran nå omvärlden. Genom att använda tillverkarens mobilapp i din egen mobil kan du själv se kamerabilden ute på tävlingsplatsen, förutsatt förstås att även den mobilen har bra täckning.
När ekipaget rullar på vägen behöver kamerasignalen inte gå via internet, utan man kan övervaka bilden direkt i en mobil som inte behöver vara uppkopplad mot internet. Kameran och mobilen pratar då direkt med varandra.

Jag använder en IP-kamera just i detta ögonblick, den sitter riggad i pannrummet där hemma och jag kan kolla temperaturerna i mobilen hur enkelt som helst. Kameran pratar förstås med mitt vanliga hemma-wifi nätverk, men principen är densamma.
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 596
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 704
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 565
Senast: Hedinn
·
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp