Ofrivilliga byten i varje steg...

I

incognito

Har lite problem med min unghäst i galoppfattningarna. Hon är fortfarande svag och ganska obalanserad i galoppen vilket resulterar i att hon byter galopp så fort hon kommer i obalans. Oftast i hörn och direkt i fattningen och ca 5-10 steg framåt. Det är nästan bara bak hon byter och det är varje steg ibland. Extremt stötigt att sitta på när det blir korsgalopp i varannat språng.

Har ni några tips på hur man bäst tränar galopparbete för att stärka och förebygga sånt här? Galoppombyten väntar vi med tills galoppen sitter där den ska och isåfall ordentliga byten inte bara halva;)

Jag försöker rakrikta henne men eftersom hon inte är tillräckligt stark så åker bakdelen lite slalom för att slippa undan och det resulterar i en mängd byten istället.

När jag fattar galopp så tar hon rätt galopp från början men kommer inte in i en ren galopp alla gånger utan börjar byta hej vilt tills hon kommer till ro i galoppen och tar då ut sprången i rätt galopp men så kan vi ju inte fortsätta så hur ska jag göra?
 
Sv: Ofrivilliga byten i varje steg...

Spontant, ge tusan i hörn och paddock och ge er ut i skogen.
Grusvägarna har fantastiskt underlag så här års.

Sen är det ju alltid en fråga om din egen balans, gör hästen så även med en annan ryttare?

Hur gammal är hästen?
 
Sv: Ofrivilliga byten i varje steg...

Även om vi galopperar utomhus så blir de ibland de första sprången med obalanserade byten i bak innan hon rullar in i normal galopp. Tror att det kanske kan bero på spänningar?

De senaste 3 personerna som ridit henne har hon gjort så för. Även på töm men där är det på volt.

Hon är 5 och riden drygt 9 månader.
 
Sv: Ofrivilliga byten i varje steg...

Då skulle jag försöka få hästen att rulla över i galopp, i stället för att ta en specifik skänkel. För att hon inte ska spänna sig.

Grusväg, gärna någon framför sig som drar, och låt hästen rulla över från trav till galopp.

Halvblod eller varmblod?
 
Sv: Ofrivilliga byten i varje steg...

Min spontana tanke är att hästen eventuellt skulle kunna ha en låsning i korset... Min häst har en låsning som återkommer med jämna mellanrum... En kiropraktor laserbehandlar och "knäcker2 till det och vips är det borta.... Så fort låsningen är tillbax börjar han byta galopp (endast bak) så då vet jg att det är dags för ett besök hos kiropraktorn....
Så min rekomendation är att kolla upp en eventuell låsning...

Lycka till!
 
Sv: Ofrivilliga byten i varje steg...

det är ett halvblod det rör sig om. vid tömkörningen idag så gick hon klockrent men behöver då bara balansera upp sig själv.

Ska kolla upp det där med kiropraktor.
 
Sv: Ofrivilliga byten i varje steg...

Om den gör det obehindrat på lina, men inte under ryttare, så är väl dessvärre inte problemet hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 232
Senast: sandrafors
·
Dressyr Har ett halvblods sto som haft problem med galoppen under många år. I samarbete med min tränare har vi skyndat lååångsamt. Idag kan hon...
2
Svar
36
· Visningar
4 790
Senast: Cha9
·
Dressyr Jag har ett litet dilemma och några utbildande frågor jag önskar ni kunde hjälpa mig med. :) Jag har ett 9årigt halvblod som när han...
Svar
19
· Visningar
2 384
Senast: Nominous
·
M
Ridning Hejsan! Jag rider en varmblodig travare på 25 år och hon är väldigt väl riden i skritt och trav och jobbar bra i båda gångarterna och...
2
Svar
23
· Visningar
2 491
Senast: timme
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp