Bukefalos 28 år!

Ofrivilliga pappor?

Sv: Ofrivilliga pappor?

Han får väl känna sig lurad om han vill men det leder ingen vart. Jag anser det inte vara moraliskt riktigt att snyfta om det i tio år och gå ut i media om det, främst med hänsyn till barnet.

Hans invändningar har ju ingenting med barnet att göra. Jag tror skadeverkan där är diskutabel. Och hur som helst är det en intressant diskussion och det kanske kan förhindra fler öden liknande hans.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Dessa män kan känna sig lurade bäst de vill men jag anser inte att de är lurade. Hur de hanterar det i slutänden är det enda viktiga för mig.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Det är inte för sent att ta sitt ansvar.

Jag vet inte om det alltid är så enkelt. Det är kanske inte alltid heller som kvinnor släpper in en pappa över tröskeln bara för att han är biologisk far. Det fall där jag vet att barnet kommit till genom ONS anser kvinnan i princip att barnet har den familj det behöver. Pappan (den biologiska) vill ha fler barn, så han vill ta ansvar, men bor på en annan kontinent.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

*kl*

Men om X går mot röd gubbe vid övergångsstället och blir påkörd, är X då bara dum och får skylla sig själv, eller kan det vara lite synd om X TROTS att alla vet att röd gubbe ska man inte gå emot, fast "alla" gör det ändå?
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Om x går utan reflex i mörker så är nog x ganska dum. Men givetvis är det sorgligt att x blev påkörd. Men x kan ju knappast lägga hela skulden på bilföraren även om denne inte får köra på folk. X tog ju en risk och x blev lidande för det och det spelar ingen roll hur rätt x hadde x har fortfarande ont. Vill x undvika att bli påkörd så kan x ta på sig en reflex och vänta på grön gubbe.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Min personliga kunskap är ju näppeligen mer intressant än den kunskap jag naivt tog för givet var allmängods. Den som handlar om den ansvarsfrånskrivning den våldtagande parten brukar ägna sig åt. Helt främmande för dig kanske. Jag blir faktiskt förvånad. Jag har mer kunskap om den (sexualbrottslingen) än om det Fanny beskriver. Och det Fanny beskriver var just alltför likt de resonemang jag drog en parallell till.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Det var en sund och klok sammanfattning om det gällde en möbel som kom ut.
Nu är det ju så att det är ett barn som kommer ut och det barnet har ju enligt lagen rätt till sina båda föräldrar. Barnet har behov som skall tillgodoses. Därför är din sammanställning en pappersprodukt för i verkligheten så finns det bra och dåliga föräldrar och en del ångrar sig under resans gång. Det finns ekonomiska aspekter som ska redas ut och allt detta ska ske för BARNETS bästa!

Därför blir det i praktiken löjligt att hänvisa hur man knullat och vem som sa vad då för det ska läggas åt sidan och så ska det ageras för BARNETS bästa när det gäller omvårdnad fostran och försörjning. Därför kan alltså en riktigt äkta grundlurad förälder stå med hela lasset om den andra dör eller blir sjuk eller åker in i fängelse etc. Detta händer hela tiden och jag kan intyga att ingen som handhar ärenden bryr sig om hur barnet blev till.

Det är så förmätet att stå och gappa om föräldrarnas förehavanden när de skaffat ett barn. Alla vet hur barn blir till. Det finns möjlighet att avstå sex eller sterilisera sig. Preventivmedel och preventivmedelsrådgivning. Det är gratis med samtal och stöd vi har en familjerätt i varje kommun mm. I vårt land är det så fixat så kan inte folk ta ens detta lilla ansvar innan eller ansvar för att reda i situationen efter så är det fan för jäkligt.

Precis! Det är ett barn! Ett närmast livslångt ansvar. Därför tycker jag att det är viktigt att båda vill ha barnet från första början och vara mogen för det. Det är absolut inget jag tycker man kan tvinga på folk för sin egen vinnings skull.

Man ska också komma ihåg att de blivande föräldrarna också är människor och har rätt till ett lyckligt liv. Att bli påtvingad något man inte vill gör en lätt bitter.

Ja alla vet hur barn blir till. Men sitter man i ett förhållande(dit mina tankar går mest), varit i lag några år, då man ofta har slutat med kondom och använder andra preventinmedel. Tycker jag personligen inte mannen "får skylla sig själv" om kvinnan då väljer att medvetet föra honom bakom ljuset.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Min personliga kunskap är ju näppeligen mer intressant än den kunskap jag naivt tog för givet var allmängods. Den som handlar om den ansvarsfrånskrivning den våldtagande parten brukar ägna sig åt. Helt främmande för dig kanske. Jag blir faktiskt förvånad. Jag har mer kunskap om den (sexualbrottslingen) än om det Fanny beskriver. Och det Fanny beskriver var just alltför likt de resonemang jag drog en parallell till.

Min personliga erfarenhet är att de som hävdar självklara samband i allmänhet har väldigt lite att backa upp dem med.

Men framför allt är det märkligt att dra in det i en diskussion om preventivmedel. Eftersom våldtäkter är ett oerhört laddat ämne undrar man ju lite varför du vill göra en sådan jämförelse. Luktar män-är-djur lång väg.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Ja alla vet hur barn blir till. Men sitter man i ett förhållande(dit mina tankar går mest), varit i lag några år, då man ofta har slutat med kondom och använder andra preventinmedel. Tycker jag personligen inte mannen "får skylla sig själv" om kvinnan då väljer att medvetet föra honom bakom ljuset.

Men det håller inte. Om mannen hemskt ogärna vill ha barn ligger det på honom att skydda sig från att bli pappa. Eget ansvar. Väljer han att lägga över det ansvaret på kvinnan tar han risken att hon inte tar det ansvaret. Då har han själv satt sig i den sitsen av fri vilja så att då komma och påstå sig vara lurad om kvinnan blir gravid (medvetet eller ej) är bara en feg ursäkt. Han valde bort att ta ansvar själv. Buhu.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Men det håller inte. Om mannen hemskt ogärna vill ha barn ligger det på honom att skydda sig från att bli pappa. Eget ansvar. Väljer han att lägga över det ansvaret på kvinnan tar han risken att hon inte tar det ansvaret. Då har han själv satt sig i den sitsen av fri vilja så att då komma och påstå sig vara lurad om kvinnan blir gravid (medvetet eller ej) är bara en feg ursäkt. Han valde bort att ta ansvar själv. Buhu.

Jag tycker helt klart det håller! Ska man ha en sån mentalitet i ett förhållande att misstro varandra? Är inte tillit en viktig ingrediens i ett förhållande? Den mentalitet många har här gör att jag är glad att jag är född kvinna och hoppas att jag aldrig får en son. För en man kan det tydligen aldrig vara synd om. Inte undra på att så många män har svårt att visa känslor!

Jag vet få längre förhållande som fortsätter med kondom där kvinnan väljer att ta andra preventinmedel. Det är en överenskommelse dem emellan, en mycket vanlig överenskommelse. Om sedan en ful fisk till kvinna väljer att utnyttja situationen tycker jag rent ut sagt är förjävligt. Det är riktigt kränkande.

Man ska alltså annars säga att alla får skylla sig själv. Tjejen som bjuder hem en okänd kille från krogen och blir våldtagen, hon trodde gott och fick en nitlott. Personen som säljer moppen, låter köparen provköra som sticker iväg, säljaren borde inte litat på köparen. Bilägaren som parkerar bilen på "fel" ställe, och har sedan bilen länsad och då slutligen mannen som litade på sin sambo/särbo men blev blåst.
 
Senast ändrad:
Sv: Ofrivilliga pappor?

Knappen.

Jag ser att jag missat en väldigt intressant diskussion. Jag ska läsa igenom hela tråden vid ett senare tillfälle, nu tänkte jag bara dela med mig av min syn på detta.

Som jag ser det vet alla vuxna människor i Sverige att sex kan leda till graviditet, som i sin tur leder till barn i de flesta fallen. Varje vuxen människa som ska idka sexuellt umgänge med en person av annat kön har då ansvar för att skydda sig mot en oönskad graviditet samt sjukdomar. I ett långvarigt förhållande kan personerna tillsammans komma fram till ett gemensamt skydd, lämpligt är då att även fundera över vad de tänker göra vid en eventuell graviditet. Men när det inte har kommit så långt in i förhållandet - då är det upp till varje vuxen människa att skydda sig själv.

Den som frångår det ansvaret är medveten om risken - att det kan leda till en graviditet. Efter att graviditeten är ett faktum har kvinnan en till möjlighet att välja bort att fortsätta graviditeten. Det valet har inte mannen. Därför är det än viktigare för en man att skydda sig vid tillfälliga förbindelser, då det är hans enda möjlighet att själv ha kontroll över huruvida det ska bli en graviditet eller inte.

(Ja, jag vet att det inte finns några skydd som är 100 % säkra bortsett från avhållsamhet, men det vet även alla vuxna människor i Sverige.)


Sedan kommer vi till del två i denna diskussion. Det är att vi har rätt till abort i Sverige. Rätt till abort. En del i vårt land vill inte ha en rätt till abort - de vill ha en skyldighet till abort. Skillnaden mellan rättighet och skyldighet är stor. Jag tycker att det är självklart att i abortfrågan är det aborträttighet som ska gälla, inte abortskyldighet. När personer lägger det ansvar män har för att inte sprida sin säd vind för våg och istället lägger den på kvinnor, som då istället ska göra abort - då blir jag mörkrädd.

Jag tycker inte att det är rätt att tvinga kvinnor till abort mot sin vilja. Abort kan inte bli en skyldighet. Jag tycker inte att det kan bli mer glasklart.

Varför skulle inte männen vara kapabla att själva ta ansvar för hur de hanterar sin sperma? Givetvis kan de det utan några som helst problem. De vet ju att sex kan leda till graviditet. De vet att oskyddat sex ökar den risken. Vad är det som är så svårt?
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

En ofrivillig pappa är en man som blivit våldtagen eller på andra sätt mot sin vilja berövad sin sperma för att någon sedan skulle använda den till att inseminera sig med.


En man som frivilligt haft oskyddat samlag med en kvinna kan aldrig bli en ofrivillig pappa. Oansvarig pappa kan jag gå med på.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Jag tycker helt klart det håller! Ska man ha en sån mentalitet i ett förhållande att misstro varandra? Är inte tillit en viktig ingrediens i ett förhållande? Den mentalitet många har här gör att jag är glad att jag är född kvinna och hoppas att jag aldrig får en son. För en man kan det tydligen aldrig vara synd om. Inte undra på att så många män har svårt att visa känslor!

Jag vet få längre förhållande som fortsätter med kondom där kvinnan väljer att ta andra preventinmedel. Det är en överenskommelse dem emellan, en mycket vanlig överenskommelse. Om sedan en ful fisk till kvinna väljer att utnyttja situationen tycker jag rent ut sagt är förjävligt. Det är riktigt kränkande.

Man ska alltså annars säga att alla får skylla sig själv. Tjejen som bjuder hem en okänd kille från krogen och blir våldtagen, hon trodde gott och fick en nitlott. Personen som säljer moppen, låter köparen provköra som sticker iväg, säljaren borde inte litat på köparen. Bilägaren som parkerar bilen på "fel" ställe, och har sedan bilen länsad och då slutligen mannen som litade på sin sambo/särbo men blev blåst.

Du får tolka det som misstro om du vill, jag ser det som ett självklart ansvar för en person som absolut inte vill ha barn. Män kan ta det ansvaret själva! De behöver inte en kvinna som tar det ansvaret åt dem. Visst är det fult och kränkande att som kvinna utnyttja en mans förtroende, det har jag aldrig sagt emot men det ansvarsbefriar honom inte.

Även i ett långt förhållande där parterna har enats om att kvinnan ska ta ansvaret kan det fallera. Vi vet ju alla att preventivmedel inte är 100%. Detta är något båda parter måste ta med i kalkylen. Det går aldrig att garantera att kvinnan kommer vilja göra abort om hon blir gravid så mannen måste vara beredd på scenariot att det kan bli barn. Om det är helt otänkbart för mannen åligger det honom att se till att det aldrig blir barn. Självklart gäller samma för kvinnor. Om en kvinna tar det för otänkbart att skaffa barn åligger det henne att se till att det inte blir barn.

Hur du ens lyckas jämföra att ta ansvar för sin egen reproduktion/icke-reproduktion med våldtäkt och stöld är för mig fullständigt oförståeligt.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

En ofrivillig pappa är en man som blivit våldtagen eller på andra sätt mot sin vilja berövad sin sperma för att någon sedan skulle använda den till att inseminera sig med.

Det du talar är våldtäkt, kort och gott.

Knappast likhetstecken mellan det och önskan/icke-önskan att bli förälder.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Vi tar den här "guilt by association" du anklagar mig för, och som jag nu anklagar dig för:
Luktar män-är-djur lång väg
en annan dag, jag har alltför många måsten idag. Vi får nog ett nytt tillfälle snart;). Ha en trevlig dag! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp