Bukefalos 28 år!

Ofrivilligt svartjobb, någon med erfarenhet?

Tack för ditt svar! Så skattmasen kommer i så fall kräva arbetsgivaren på skatten och inte mig?
Absolut!
Redovisar du i din deklaration vad du har fått ut i kontanta medel av din arbetsgivare så åker han på att betala in både din skatt, o de sociala avgifterna + arbetsgivaravgift. En tumregel ca 1/3 i kontant utbetalning, 1/3 i skatt 0 1/3 i sociala avgifter o arbetsgivaravgifter.

En bekant gjorde ett svartjobb åt en individ. Denne vägrade, skrattade honom rakt upp i ansiktet med orden: kronofogden hämtar inga svartpengar.

Jag rådde min vän att deklarera pengarna som inkomst, han hade tagit kort på sitt arbete så resultatet blev att individen fick betala både
lön, sociala avgifter skatt o straffavgift, vilket inte uppskattades:devil:
 
Kass personalpolitik är branschen i fråga känd för, så tyvärr är det ingen som reagerar på det. ;)
Jag vill undvika att ringa, vill ha allt dokumenterat, så jag kommer om det behövs att i stället SMS:a eller maila. Just för att jag vet att de inte har några problem att säga eller göra precis vad som är bäst för dem själva.

Personligen är jag förvånad över hur ett företag vågar mygla som de gör, för i och med att det är saker som gör att de är skyldiga skattmasen pengar (de har även hållit på med annat som skattmasen inte skulle jubla över) kan de ju hamna i skiten rejält!

Är dock lättad över att jag verkar slippa krångel om jag fått ut svart lön. :)


Det var ju bara ett vick så det är väl inte värt att bråka? Jag läste en sorglig och rätt märklig historia. Det var en förälder som skickat en insändare ang sin son som jobbat på ett företag som inte var seriöst. Han fick lönespecifikationer som visade att dom betalat in skatt och soc avgifter. Men han hade starka misstankar på att det inte stod rätt till. Han anmälde dom inte men det gjorde hans farsa. Då företaget fick myndigheternas ögon på sig så begärde dom plötsligt konkurs - utan att förvarna sina anställda. Det blev en rättegång men företaget kunde inte betala in de skatter och avgifter som dom undanhållit staten och då blev den stackars före detta anställda killen ålagd att betala det själv! Han hade papper på att han tagit ett privat lån av sina föräldrar för att kunna köpa bostad, men kf krävde att den skulle gå på exkursiv (hur stavas) auktion för skulder till stat och kommun går före privata skulder. Han och hans föräldrar var helt förkrossade, såklart.
 
Det var ju bara ett vick så det är väl inte värt att bråka? Jag läste en sorglig och rätt märklig historia. Det var en förälder som skickat en insändare ang sin son som jobbat på ett företag som inte var seriöst. Han fick lönespecifikationer som visade att dom betalat in skatt och soc avgifter. Men han hade starka misstankar på att det inte stod rätt till. Han anmälde dom inte men det gjorde hans farsa. Då företaget fick myndigheternas ögon på sig så begärde dom plötsligt konkurs - utan att förvarna sina anställda. Det blev en rättegång men företaget kunde inte betala in de skatter och avgifter som dom undanhållit staten och då blev den stackars före detta anställda killen ålagd att betala det själv! Han hade papper på att han tagit ett privat lån av sina föräldrar för att kunna köpa bostad, men kf krävde att den skulle gå på exkursiv (hur stavas) auktion för skulder till stat och kommun går före privata skulder. Han och hans föräldrar var helt förkrossade, såklart.

Här vill jag nog använda min standardfras: Har du sett det där själv?
 
Det var ju bara ett vick så det är väl inte värt att bråka? .

SJÄLVKLART ska man inte donera skattepengar till sin f d arbetsgivare?! Hur tänker du nu?

Och jag vill gärna se underlag för din fantastiska historia. Den anställde har ingen skatteskuld, företaget har ju hans skattepengar. Däremot kan företagets skatteskulder bli privata om företaget inte har medel att betala.

MEN det är företagets styrelse som då blir ansvariga. Inte de anställda.
 
Det var ju bara ett vick så det är väl inte värt att bråka? Jag läste en sorglig och rätt märklig historia. Det var en förälder som skickat en insändare ang sin son som jobbat på ett företag som inte var seriöst. Han fick lönespecifikationer som visade att dom betalat in skatt och soc avgifter. Men han hade starka misstankar på att det inte stod rätt till. Han anmälde dom inte men det gjorde hans farsa. Då företaget fick myndigheternas ögon på sig så begärde dom plötsligt konkurs - utan att förvarna sina anställda. Det blev en rättegång men företaget kunde inte betala in de skatter och avgifter som dom undanhållit staten och då blev den stackars före detta anställda killen ålagd att betala det själv! Han hade papper på att han tagit ett privat lån av sina föräldrar för att kunna köpa bostad, men kf krävde att den skulle gå på exkursiv (hur stavas) auktion för skulder till stat och kommun går före privata skulder. Han och hans föräldrar var helt förkrossade, såklart.
Det där låter väldigt märkligt, så länge han "bara" var anställd. Jag har svårt att tro på att de kräver in pengar av en anställd utan övrig del i företaget.
 
Det var ju bara ett vick så det är väl inte värt att bråka? Jag läste en sorglig och rätt märklig historia. Det var en förälder som skickat en insändare ang sin son som jobbat på ett företag som inte var seriöst. Han fick lönespecifikationer som visade att dom betalat in skatt och soc avgifter. Men han hade starka misstankar på att det inte stod rätt till. Han anmälde dom inte men det gjorde hans farsa. Då företaget fick myndigheternas ögon på sig så begärde dom plötsligt konkurs - utan att förvarna sina anställda. Det blev en rättegång men företaget kunde inte betala in de skatter och avgifter som dom undanhållit staten och då blev den stackars före detta anställda killen ålagd att betala det själv! Han hade papper på att han tagit ett privat lån av sina föräldrar för att kunna köpa bostad, men kf krävde att den skulle gå på exkursiv (hur stavas) auktion för skulder till stat och kommun går före privata skulder. Han och hans föräldrar var helt förkrossade, såklart.
Då arbetade han inte där som anställd utan som konsult med egen f skattsedel och då är det ett helt annat bollspel.

Har du ingen Fskattsedel så är uppdragsgivaren oavsett om han är ett företag eller en privatperson skyldig och ansvarar för att betala skatter o avgifter. En tankeställare för dem som anlitar svart arbetskraft ;)
 
Jag läste insändaren i sin helhet i VF och jag känner inte de drabbade. Därför vet jag inte om killen ifråga var vanlig anställd eller konsult eller var. Men enligt insändaren var det i alla fall företaget som skulle stå för inbetalning av skatt och soc-avgifter och då kan han ju inte själv ha varit egen företagare, eller hur?!
 
Det var ju bara ett vick så det är väl inte värt att bråka? Jag läste en sorglig och rätt märklig historia. Det var en förälder som skickat en insändare ang sin son som jobbat på ett företag som inte var seriöst. Han fick lönespecifikationer som visade att dom betalat in skatt och soc avgifter. Men han hade starka misstankar på att det inte stod rätt till. Han anmälde dom inte men det gjorde hans farsa. Då företaget fick myndigheternas ögon på sig så begärde dom plötsligt konkurs - utan att förvarna sina anställda. Det blev en rättegång men företaget kunde inte betala in de skatter och avgifter som dom undanhållit staten och då blev den stackars före detta anställda killen ålagd att betala det själv! Han hade papper på att han tagit ett privat lån av sina föräldrar för att kunna köpa bostad, men kf krävde att den skulle gå på exkursiv (hur stavas) auktion för skulder till stat och kommun går före privata skulder. Han och hans föräldrar var helt förkrossade, såklart.

Exekutiv.

Farsan har åkt på att betala skatten en gång men jag vet inte exakta turerna runt det, han var anställd, företaget gick i konkurs och farsan blev stående med eb skatteskuld på närmare 100.000kr.
 
Då har han på något vis varit direkt inblandad som ägare.
En vanlig anställd utan f skattsedel kan inte på något vis eftertaxeras för att hans uppdragsgivare inte fullgjort sina skyldigheter.
 
Då har han på något vis varit direkt inblandad som ägare.
En vanlig anställd utan f skattsedel kan inte på något vis eftertaxeras för att hans uppdragsgivare inte fullgjort sina skyldigheter.

Nej det var han inte, ägare alltså.

Men det är typ 15-16 år sedan så jag minns inte exakt, jag har för mig att de ansåg att de anställda visste att skatterna inte var betalda.
 
Jag börjar tro att jag jobbat svart helt ofrivilligt. Gick arbetslös i ungefär ett halvår, blev uppringd av en arbetsgivare som ville ha en sjukvikarie för en anställd som blivit långtidssjukskriven. Jag hade jobbat i branschen på samma ort, så jag kände till företaget lite så där lagom, och jag vet sedan förut att de inte är främmande för att ibland "suga ut" så mycket de kan av en anställd/kollega och sedan "kasta bort" samt att deras affärsidé att hitta kunder är att göra ner konkurrenterna i stället för att visa att de är bra på det de gör.

Nåväl, jag kände att i och med att jag ju är rejält vuxen (40+), vet arbetsgivarens historia samt att det bara var ett vikariat, då tar jag jobbet, bättre än A-kassa. När jag skulle få min första löneutbetalning så var det en handskriven (?!) lönespec. Dock med samma upplägg som en datautskriven, dvs organisationsnr, summa dragen skatt, summa före/efter skatt osv. Och lönen kom in som den skulle på kontot.

Jag jobbade där några veckor, sedan fick jag en fast anställning på en annan firma på samma ort, även den i samma bransch. Fick då veta att en fd anställd hos företaget i fråga skulle arbeta på helger, och då skulle det utgå svart lön vilket personen inte ville ha, den ville ha vit lön precis som denne fick på vardagarna. Då gick helgjobben till en annan anställd. Så att mygla, det förstod jag snart att företaget i fråga tyckte var ok.

Nu börjar ju årsbeskeden trilla in, och som väntat har jag inte fått något från företaget i fråga. Jag kommer ju vänta till deklarationen kommer, då kommer jag ju få svart på vitt om jag verkligen jobbat ofrivilligt svart. Men min fråga är, hur går jag vidare med det hela i så fall? Och vad händer? Jag antar jag åker på att skatta på något sätt, men hur då? Jag kommer i så fall att ta kontakt med facket, men jag undrar ändå om någon varit med om samma sak och vad ni gjorde? Mycket tacksam för svar!!!

Får du ingen kontrolluppgift trots påstötning så ringer du skatteupplysningen för att fråga hur du ska deklarera din inkomst. Där får du säkerligen bäst svar.
 
Nej det var han inte, ägare alltså.

Men det är typ 15-16 år sedan så jag minns inte exakt, jag har för mig att de ansåg att de anställda visste att skatterna inte var betalda.

Det kan vara en rimlig förklaring. Då har man ju medverkat till brottet och dess omfattning och blir skyldig att betala.
 
Min första tanke är att svarta pengar väl inte brukar betalas ut till konto?

Oavsett så hade jag kontaktat företaget och frågat lite vänligt. "Hej! Jag har inte fått min kontrolluppgift än och jag ville bara kolla så att den inte kommit bort i hanteringen av misstag?"
 
Absolut!
Redovisar du i din deklaration vad du har fått ut i kontanta medel av din arbetsgivare så åker han på att betala in både din skatt, o de sociala avgifterna + arbetsgivaravgift. En tumregel ca 1/3 i kontant utbetalning, 1/3 i skatt 0 1/3 i sociala avgifter o arbetsgivaravgifter.

En bekant gjorde ett svartjobb åt en individ. Denne vägrade, skrattade honom rakt upp i ansiktet med orden: kronofogden hämtar inga svartpengar.

Jag rådde min vän att deklarera pengarna som inkomst, han hade tagit kort på sitt arbete så resultatet blev att individen fick betala både
lön, sociala avgifter skatt o straffavgift, vilket inte uppskattades:devil:

Åhh, det låter strålande för mig, blir ju till och med enkelt!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 175
Senast: Sol
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 858
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb En vän har ledsnat på sitt nuvarande jobb och funderar på att säga upp sig. Hen har länge velat byta bransch och har sökt enstaka nya...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 319
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp