Bukefalos 28 år!

Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Okay, men är det genetiskt problem eller miljö, som nämns tidigare i tråden?

Jag tror att det till största delen är miljön, d.v.s. hur vid hanterar hästarna från det de är föl som Mackan också nämnde.

Det innebär att det är upp till oss hästhanterare hur mycket häst hästen blir ;)

Rolle
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Att du frågar säger en del ;)
Läs reportage i tidningar, läs avhandlingar från SLU, gå på föreläsningar på SLU eller Flyinge (som ligger närmast mig). Det finns många föreläsningar som är öppna.
Finns det intresse så går det att ta fram många exempel ;)

Rolle

Ja jag är faktiskt väldigt nyfiken på det för det jag har läst kan inte jämställas med de erfarenheter jag har av både sporten och den typ av häst jag menar.

De studier jag läst har dessutom kommit fram till att helklippta hästar inte klarar av prestera och samtidigt gå ute dygnet runt

Men jag är seriöst nyfiken på en studie som visar att tex hopphäst/fälttävlandshäst som står högt i blod eller är rent fullblod som under tävlingsperiod klarar av att både prestera bra och gå på lösdrift alt vara i hage 12 timmar utan skydd
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Just det, det är det som oftast är problemet, inte hästen inte skulle trivas att vara häst. Problemet är att många inte kan erbjuda hästen att vara häst :meh:

Våra killar (8 st) har två lästall, skog och öppna fält, de går aldrig i skydd vid regn eller snöstorm. Då står de mitt ute på fältet tillsammans med rumpan mot vinden eller i lä någonstans och ser allmänt uttråkade ut.
Däremot är de i lästallet stor del av dagen på sommaren för insekternas skull och ute hela natten. Jag har aldrig sett dem frysa och jag har mycket koll dagligen på dem.

Rolle

Men är du realistisk så är ju inte en lösdrift något en häst som är häst erbjuds i det fria.

Våra russ står i princip hela dagen i sin hall när det är dåligt väder.

Nu har du islandshästar eller har jag fel? Jag har tunnhudade/pälsade fullblodshästar och nej de skulle inte kunna vara ute så som dina eller för den delen mina russ är. Det är stor skillnad på dessa.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Det finns många fler. Exempelvis Fredrikssons projekt uppe i Sörmland har jag för mig, med att hopp och dressyrhästar fick växa upp på stora kuperade ytor till de var tre år. Utvärderingen finns att läsa.

Unghästar är det väl ingen som sagt något om. Precis så föder de flesta upp sina unghästar.

En uppfödare i Värmland?, som hade sina fullblod och Quarter på lösdrift och blev anmäld stup i kvarten. Då tappade en veterinär tålamodet och skrev en insändare att det var en av de friskaste hästbesättningarna han sett och att hästen faktiskt är utvecklad för att vara ute bland artfränder.

Det finns hur många exempel som helst om man orkar söka.

Rolle

Nyfiken igen, tävlade fullblodet på elitnivå och var helklippt?
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Jag känner hur mycket fullblodstävlingshästar som helst som går ute 12 timmar utan skydd i hagar. De är dock täckade, är det det du menar med skydd?

jag trodde inte det fanns ngn "ribba" på tävlandet - måste det vara elit nivå nu, där gränsen går? jag trodde Fiorano pratade om "hobby tävlingshästar" de är inte elit i min värld.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Det går inte att jämföra med hästar som är utehästar och som dina, som stallas in stor del av dygnet, särskilt vid tuffare väderlek. De har aldrig fått vänja sig med att vara ute. En häst som inte är van att vistas ute måste vänjas in i god tid innan sämre väder.

Rolle

Fast så har jag haft det. Vi har fött upp våra unghästar på just lösdrift upp till 3års ålder, tror de gick ute när de var 4 år också. Den ena av dem klarar idag inte av att vare sig gå ute stor del av dagen i kall väderlek liksom att den måste täckas varmt detta pga två buköppningar som man inte fann någon orsak till. Den fick omvridning då den hade blivit kall. Stor häst som låg ofta i hage.

Den har trots det självklart fått gå på bete för när det är varmt ute så är det inga problem.

Mina fullblod går ute dygnet runt från maj fram till september så de är mer än väl vanda, men ändå så fryser den ena av dem extremt mycket. Samma häst är även svår att hålla i hull och äter inte gärna ute.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Okay, men är det genetiskt problem eller miljö, som nämns tidigare i tråden?

Jag tror att det till största delen är miljön, d.v.s. hur vid hanterar hästarna från det de är föl som Mackan också nämnde.

Det innebär att det är upp till oss hästhanterare hur mycket häst hästen blir ;)

Rolle

Nej hanteringen är i princip detsamma, det är de flesta som föder upp sina halvblod på samma sätt som då men hästen har ändrat sig enormt mycket. den är både mer känslig att rida och känsligare rent allmänt. Typen har ändrats enormt mycket och går mot de ädla högbenta individerna istället för det halvblod som fanns förr
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Jag känner hur mycket fullblodstävlingshästar som helst som går ute 12 timmar utan skydd i hagar. De är dock täckade, är det det du menar med skydd?

jag trodde inte det fanns ngn "ribba" på tävlandet - måste det vara elit nivå nu, där gränsen går? jag trodde Fiorano pratade om "hobby tävlingshästar" de är inte elit i min värld.

Jag var nyfiken på om det fanns någon sådan.

Ja mina är också täckade men tyvärr hjälper det inte ibland då regnet kryper upp under magen på dem. Det är platt som en pannkaka där jag bor och när det är höst vinter här så är vädret inte roligt, dagarna när det är vindstilla är lätträknade på en hand.

Har länge velat bygga extra skydd i hagarna men tyvärr får jag inte det för markägaren
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

ah, då fattar jag, sorry!

Jag tror inte det finns några såna i sverige iallafall? men jag skulle tippa på att det har mer att göra med att det inte blir smidigt att hålla en sån häst på det sättet än ngt annat, ur bekvämlighets och effektivitets aspekt osv.

I övrigt har jag stor förståelse för skånevintrarna med isvindar och småspik isregn ihållande, att man inte vill ha sina hästar ute 24/7. Jag har inte min ute 24/7 heller, och jag bor inte i skåne :D
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

kl

Det verkar mestadels vara uppstallade hästar som "står och hänger vid grinden" när det är dåligt väder, och inte lösdriftshästarna. Det låter mest som att det är vanans makt då?
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

kl

Det verkar mestadels vara uppstallade hästar som "står och hänger vid grinden" när det är dåligt väder, och inte lösdriftshästarna. Det låter mest som att det är vanans makt då?

Jag tror det beror på vilka slags hagar man kan erbjuda sina hästar som avgör om dom står och hänger vid grinden eller inte.. Hästar som kan sysselsätta sig i hagarna brukar inte hänga vid grindarna.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Klart det är, hästarna är ju väldigt snabba på att ta till sig rutiner!
Sen handlar inte alltid den rutinen om väder heller i min erf. utan de vet att de får komma in och få mat osv.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

*delvis knapplån*

Och nog är det så att många hästar mer än gärna står och hänger vid grindarna under dåligt väder och "vill in" dit maten är eftersom det ofta inte serveras några större mängder utomhus... :meh:
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Mina hästar står i stort sett aldrig och hänger vid grinden oavsett väder eller tidpunkt.. Men när jag kör upp med bilen så ser dom ju mig och brukar gå uppåt, fast det gör dom ju oavsett väder eller tillgång på mat. Iallafall den ena.. men den andra följer ju med då.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

kl

När jag kom till stallet idag, då det regnat från tidig morgon, stod min häst med huvudet instucket i boxen (överdelen på dörren öppen och hagen går hela vägen dit). Där stod hon blick still i två timmar. Hagen är stor, hon har hästkompisar, det finns gott om skog att ta skydd i, de har fri tillgång på hö, och hon var påklädd med täcke och halstäcke. Ändå stod hon vid sin box i de där timmarna för att slippa regnet i öronen och ansiktet, trots att hon vid uppehåll alltid är ute och nopprar gräs eller hö med flocken.

Så då öppnade jag slutligen boxdörren och hon gick självmant in och stannade där, så hon fick komma in nu vid 16 istället för 20. Stackars korkade häst som inte vet sitt eget naturliga bästa, och fy skäms på mig som låter henne stå blickstilla och nöjd i boxen i fyra timmar extra, istället för att låta henne stå blickstilla och missnöjd utanför boxen i fyra timmar extra. Det gör ju så stor skillnad. Hoppas inte hon upplever att hennes grundläggande behov som häst är kränkta, jag menar, tänk så understimulerad hon måste bli när hon nu får ägna fler timmar åt att stå stilla i boxen och titta ut över hagen, istället för att ägna fler timmar åt att stå stilla i hagen och stirra in i boxen. :(

Allvarligt talat, jag struntar i hur onaturligt eller klemande eller vad det än må vara, det gör verkligen ingen som helst skillnad (utöver att jag får en nöjd häst), och jag tror inte att hästen tycker det är mindre roligt att varken komma undan regnet eller springa fort framför speedcarten för att det råkar vara onaturligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

ja fy vad hemskt ;)

och fy vilka idioter alla som svarat i tråden måste vara, enligt din ton ;)
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Kl

För mig är det en blandning av varför hästar inte vill vara i eller kanske klarar av sämre väder. För mig är det inte något konstigt alls och jag tycker inte det är fel alls att ta in sin häst vid dåligt väder om det är nödvändigt eller att man låter den vara ute, utan för mig finns det individuella skillnader samt att vi ägare har olika syn utifrån miljöer, möjligheter/behov helt enkelt - utan att hästarna behöver lida för det!
Vi lär också våra hästar hur det ska vara och hästar är fruktansvärt anpassningsbara bara vi ger dem rätt förutsättningar.
Skillnaden är om vi låter hästarna stå inne 24/7 som rutin/regelbundet av egen bekvämlighet, eller att vi låter hästen stå och frysa riktigt ordentligt i flera dygn utan åtgärd där den riskerar ohälsa bara för att tänka "det är en häst". Titta på hästen! Ser den tillfreds ut eller inte?
Det finns gränser och sunt förnuft helt enkelt ihop med vad man har för förutsättningar för sin/sina hästar anser jag. Det kan bli tokigt av att kritisera andra enbart utefter vad man har för synsätt eftersom att situationerna kan vara helt olika beroende på en del faktorer.

Tävlingshästen behöver inte vara känsligast i världen och lösdriftshästar behöver inte vara hästar som lämnas totalt åt sitt öde i en hage med ett skjul..Två fördomar som ofta diskuteras mot varandra. Lösdriftshästen behöver inte vara mer lycklig än boxhästen heller.

Såhär tänker jag lite kring olika faktorer:

Rutiner
Boxhästar vet att de kommer att få komma in och vet att de har det som alternativ, så självklart vill de in. Hästar kommer alltid att föredra det som är fördelaktigt vad gäller mat, sällskap och miljö/möjlighet till skydd.
De på lösdriften söker snarast sin ligghall vid dåligt väder och ställer sig t o m där ibland före regnet kommer tex. Lösdriftshästar har ingen klocka att följa och vill inte in i ligghallen bara för att det blir mörkt - de är medvetna om vad de har för alternativ och vet att de behöver inte vänta på en människa för att få tillgång till det de vill ha.

Hästtyp eller individ
Grövre rastyper klarar alltid bättre att stå länge i sämre väder i alla de stall jag stått i. Vissa fixar alla väder helt utan täcken och fryser aldrig.
Äldre hästar, klippta hästar är de som klarar dåligt väder sämst även om de täckas. Främst äldre hästar fryser ganska lätt har jag märkt utan att behöva vara sjuka överhuvudtaget. Min gubbe klarar ingenting idag jämför med för några år sen pga åldern och jag har inte gjort några skillnader utan har vackert fått inse att han behöver täcke mer nu än förr.
Hos oss är bara täckesrutinen en stor skillnad hästarna i mellan eftersom att det är olika typer (vilket jag anser är bra då alla tänker individuellt!)
Här tycker jag en del avel spelar roll också eftersom att jag lätt kan jämföra två lika hästtyper med varandra, där ena fryser för ingenting medans andra tål pepparn, de kan ha olika hårrem tex och bara det gör mycket.

Skydd vs inte skydd i hagen
Samtliga av de hästar som har något slags skydd i hagen använder dessa vid stekande sol, hård blåst eller regn och nöjer sig med det ett bra tag. De utan skydd hänger direkt vid grinden så fort regndropparna börjar falla.
Här handlar det återigen om vad för alternativ som finns att tillgå och det lär dem sig fort då alla hästar oavsett skydd eller inte vill in så fort en människa kommer då de skriker och kommer till grinden allihop vid dåligt väder, och nej det är inte en foderfråga då våra har fri tillgång dygnet runt, ute och inne.

På vårt stall har vi boxhästar som går in för natten, och ja vid extremt dåligt väder står inne heldagar om det behövs. Vi har också 2st lösdrifter där hästarna går ute dygnet runt, året om i alla väderslag.
Ingen häst lider av något utan var häst står på rätt plats med rätt förutsättningar för varje häst = alla nöjda och glada
Skillnaden för mig för lösdriftshästarna är att de har bättre alternativ till att oberoende kunna välja hur dem vill ha det - gör sig inte beroende till oss på samma sätt/klarar sig bättre därav.

Så för mig kan vi inte jämföra med vad som är bara naturligt för en häst och inte, det handlar om så mycket mer där vi människor spelar en stor roll ja, men det är inte avgörande det heller i frågan.
 
Senast ändrad:
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Våra är också ute som vanligt. Har träd i hagen och täcken på sig :)
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Ja, jag hade ju också fryst om jag stått i en liten ruta utan skydd och något att tugga på. Det är lite skillnad på såna hagar och stora hagar där hästen kan röra sig, har fri tillgång till grovfoder och en ligghall att söka skydd i om den skulle vilja.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 374
Senast: Shixle
·
Utrustning Hejhej! Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten? Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa...
Svar
8
· Visningar
1 450
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken...
Svar
10
· Visningar
1 538
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp