Bukefalos 28 år!

Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

knapplån

Jag vill att mina hästar kommer ut varje dag, oavsett väder. Däremot plockar jag in dom tidigare dagar då det är dåligt väder, främst den ena som står och skakar om det regnar trots täcke och träd i hagen och fri tillgång på grovfoder ute. Hon är visserligen 24 år så då är det ju inte så konstigt. (hon har även stått på lösdrift tidigare hos föregående ägaren men är ingen lösdriftshäst, kan ej hålla vikten när hon fryser) Men ut kommer dom i alla väder.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Min hatar också att bli blöt på huvudet! Han vägrar äta innan man torkat honom i ansiktet när han har fått gå in :) (matvrak annars)
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

ah, då fattar jag, sorry!

Jag tror inte det finns några såna i sverige iallafall? men jag skulle tippa på att det har mer att göra med att det inte blir smidigt att hålla en sån häst på det sättet än ngt annat, ur bekvämlighets och effektivitets aspekt osv.

I övrigt har jag stor förståelse för skånevintrarna med isvindar och småspik isregn ihållande, att man inte vill ha sina hästar ute 24/7. Jag har inte min ute 24/7 heller, och jag bor inte i skåne :D

Nej jag tror inte heller att det finns någon sådan här i Sverige men säkert i andra delar av världen och speciellt där man har bättre väder på vinterhalvåret.

Ja det är skittråkigt här nere på höst/vinter men sedan så är det super resten av året :D
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

kl på mig själv

Jag brukar ha hästarna ute varje dag oavsett väder, 6-21 ungefär, om det är snöstorm eller så får dom gå in. Men om någon vantrivs i dåligt väder eller fryser tycker jag man får anpassa sig lite och ta in den. Hästar är ju olika, när vi bara hade ponnysar hemma behövde man inte ens hålla på med täcken t ex.

Min nuvarande hatar när det regnar. Kraftig kyla är inga problem med rätt täcke. Han får vara ute ändå (med täcke) men blir glad om han får komma in och torka på lunchen eller får gå in lite tidigare. Så han är väl delvis gjord av socker.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Löjligt!

Den mentaliteten finns inte i vårt stall. Klart hästarna ska få gå ute trots regn, det finns ju trots allt något som heter regntäcken. :idea: I vår hage finns det dessutom skog som skyddar om det behövs. En annan sak vore det vid katastrofväder, typ orkan men det har aldrig förekommit här.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Kl

Har tre hästar på lösdrift. Fri tillgång på grovfoder. Finns träd och
ligghall. De föredrar dock träden, men på morgonen går de ofta in o lägger sig.

Fullblodet som är äldst (snart 19) sätter mest päls av ullig sort.
Delklipps ibland. Fryser absolut minst. Det är kallt o regn som är värst
för honom. Täckas, men kan ha tunnare foder. Hobbyrids.

Varmblodet sätter hyfsat m päls. Fryser sällan, men täckas.
Hobbyrids o körs.

Halvblodet sätter ytterst lite päls. Varit ute mycket hela uppväxten o
gått på lösdrift sen tre år tillbaka. Sett bilder på en björnpäls. men inte fått
någon i min ägo. Fryser lätt. Har fått täckas långt före övriga då han skakar.
Tränas regelbundet i både Hopp och dressyr, samt tävlas på lätt nivå.

Samtliga har fått varit ute hela senaste dygnet trots ihållande regn.
Samtliga är torra och varma i sina täcken. De har ratat att stå undet tak hela dagen
även när de hade lite mat. Dessa står aldrig vid grinden o hänger.
De vill alltid gå ut i hagen igen efter ompyssling o kraftfoder.

Ursäkta utseendet... Blir galet från mobilen..
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

*kl*

Nää inte inne hela dagen = inte får komma ut alls.
Men min blev vacc kl 16.00 så jag lät honom komma in och stanna inne efter det pga vädret, hästarna står och trycker vid grindhålet vid skitväder.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

enda gångerna på ett år våra inte får gå ut, är om det är Orkanen Gudrun, alternativt total snöstorm. Vi har inget skydd i våra vinterhagar, och anledningen att de blir inne är även av säkerhetsskäl för människor som ska kunna leda ut och ta in dem.

Men jag har väl ändå aldrig försvarat att hästar SKA stå inne hela dagen vid minsta lilla duggregn? Jag har flera gånger skrivit att våra hästar vanligen är ute 14 timmar. Vid absolut skitväder blir det kanske bara 3-4 timmar men då är det storm, hällregn el liknande. Våra har stått inne hela dagar när snön har drivit igen i meterdrivor så att man varken kan ta sig till hagen eller se staketen.

Det jag motsätter mig är när hästarna prompt ska vara ute 10 timmar i fullständigt ösregn/storm osv. Det går ju inte att jämföra med lösdriftshästar som hela tiden har möjlighet att gå in. Hade mina haft en hall hade troligen lilla fryslorten parkerat sig där inna vid busväder. Nu står hon istället precis vid väggen till en byggnad som är i hagen och trycker vid skitväder.

Är det verkligen så himla stor skillnad från vad du argumenterar?

(Sen huruvida det handlar om tävlingshästar eller hobbyhästar är precis som du säger helt irrelevant. Spelar ingen roll vilken häst det är som stått och spänt sig pga kyla/regn som får en sadel på ryggen, den kommer få ont iaf. De hästar jag sett det problemet med är mest hobbyhästar som hålls mycket lite täckade "för att hästar är hästar" och så vips kommer ryggproblem som ett brev på posten vartenda höst och dom fattar inte varför. Ja, det gör mig rätt irriterad:p.)
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

*kl*

Bifogar bara en liten observation från dagens ruskväder (snöblandat regn, ibland rätt mycket nederbörd och blåst.) Mina hästar står för tillfället i lösdriften och trycker EFTER att det slutat snöa och regna. Dom har regntäcken på sig idag, ingen av dom var besvärad av vädret överhuvudtaget imorse, mer än fjanten som tycker det slibbar under hovarna när det är geggigt. Igår stod dom otäckade i mörkret och regnet längst bort i hagen även om lösdriften var full i mysigt hö, spån och lyset tänt.

Rätt intressant att kika på vad hästen själv väljer, om den får välja.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Rätt intressant att kika på vad hästen själv väljer, om den får välja.

Ingen kritik mot just din lösdrift men ibland är det inte alltid så enkelt att hästarna väljer bort lösdriften för att de tycker det är så härligt att vara ute i busvädret. Det finns en hel del lösdrifter som är så dåligt planerade vad gäller utrymme, planlösning och hur den är placerad i förhållande till hagens utformning så att hästarna helt enkelt inte vill gå in i den oavsett väderlek ute. Så när folk gladeligen berättar att deras hästar minsann tycker om att vara ute eftersom de inte går i lösdriften brukar jag tänka för mig själv att "ja, det beror väl på att din lösdrift är så jädrans dålig..."

Nu vill jag bara förtydliga att det visst kan vara så att vissa hästar hellre är ute trots en perfekt lösdrift men tyvärr tror jag att det många gånger beror på att den är dålig.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Jag vet inte om det är skillnad det kan nog bara du svara på ?

Jag tolkade dina inlägg som att dina ofta var inne pga storm/Regn/snö och att de var det pga att de var "tävlingshästar"

Våra är som sagt inne pga väder kanske Max 5 ggr på en vinter med förkortad utetid . Inne hela dagar händer aldrig utom som sagt - Gudrun eller snöstorm deluxe .
Vi pratar därmed inte ens 2 ggr varje år , oftast går det år emellan .
Om dina är ute 14 timmar 95% av tiden har jag jättesvårt att förstå varför du öht behöver försvara de få gånger de är inne ? Det är väl inga som helst "problem" Ffa inte som du behöver motivera dig över ?
Likväl som de som har sina ute längre heller inte behöver det?
Jag vet fö inga som har noll skydd i hagarna som har höstar de inte täckar och som därför står och fryser satan och får ryggproblem som följd osv ? Kan inte öht vara ens 1 procent så korkade ägare som existerar .
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Det jag känner att jag vill försvara är att det verkar många gånger vara svårt för vissa att se nyanser mellan att ha ute i ösregn hela långa dagen och att ha hästarna inne bara för att det duggregnar. Tonen i tråden blev att det tydligen är vansinne att ens förkorta hagtiden med motivationen "hästar är inte gjorda av socker". Dessutom helt utan att ta hänsyn till att hästar är individer och vissa fryser lättare än andra trots att dom är ordentligt påklädda. DET är vad jag försvarar:).
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Känner inte igen det öht faktisk ang att det skulle vara så extremt ang ute hästar som promt ska vara ute oavsett till varje pris . Ffa inte dina exempel att de skulle lida/få ryggproblem osv .

Än mindre känner jag till att de öht är besvärade och Ffa fryser om de verkligen är påklädda . Det känns otroligt sällan förekommande att en väl påklädd häst behöver in och fryser ? Då är det ju ngt ovanligt ?

Ts inlägg var ju helt sunt i sig och knappast ngn anledning att behöva försvara ngt öht än mindre motivera sig ? Hon skriver ju Samma som du gör nu ?
 
Senast ändrad:
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Kan ju bara svara för mig själv, men våra hästar tycker om lösdriften som mat och sovställe. Dom står/ligger gärna där och "myser" men inte alltid när man själv förväntar sig att dom ska vilja göra det.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Som så många andra redan har svarat, våra går ut varje dag, normalt sett ca 8-20. Men vid riktigt skitväder, när de bara står blick stilla under träden, och rusar mot grinden när man passerar, så kan de få komma in tidigare, kanske vid 15-17 istället.
Och lika om det vräker ner på morgonen, normalt sett äter de hö i hagen, men vid ihållande regn kan de få stå inne någon timma extra och få äta hö inne innan de släpps ut.
Fördelen med att ha stallet hemma, ser jag att våra fryslortar till araber fryser alltför mycket i regnet, får de komma in och blir torra och varma, sen kanske ut igen dock.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Vi har alltid haft våra hästar ute, i alla fall några timmar oavsett väder.

Är det över -35 grader får de gå in till lunch eftersom vattnet fryser annars.
Är det snöstorm eller dylikt är de ute åtminstone ett par timmar. Det är sällan vädret är extremt dåligt hela dan, ibland släpper vi ut dem senare om vädret är hemskt på morgonen.

Jag kan bara minnas en dag de varit inne hela dagen och då var det riktig snöstorm. Det kom ca 60cm på ett dygn och blåste storm. Jag satte faktiskt på hästen täcke och tänkte ta ut honom, men han tittade på mig som om jag vore knäpp...

Uppe i Norrland där jag kommer ifrån är dock täcken ett måste, i alla fall om man håller igång och rider dem. Antalet dagar utan täcke nov-april är tyvärr få, men ute går dem i alla fall ett par timmar.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Jag har skrivit precis som alla andra i tråden ang våra rutiner med hästarna vid dåligt väder.

Däremot reagerade jag på att Rolle skrev att våra tamhästar har exakt samma behov som vildhästarna. Det stämmer ju inte. Vi har lagt till en massa behov för att hästarna ska fungera och kunna prestera. Om du går tilbaka i tråden så ser du var diskussionen började.

...och tävlingshäst eller inte, men Barbie frös så hon skakade trots 400gr+400gr med helhals i vintras när det var vindstilla men neråt -20. Då blev det korta utedagar.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Fast Rolle har helt rätt i det att hästen i princip genetiskt har förändrats noll de senaste århundradena, i fråga om behov och att kunna hantera väder och vind osv. Folk säger ofta som du, att det är skillnad för de är avlade på annat sätt nu osv, men det handlar egentligen inte om det alls, utan det handlar om miljön vilket Rolle påpekade, dvs hur man har hållt hästen under dess liv och vad den är van vid i den aspekten.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Det håller jag med om, och det är ju där det kolliderar med våra möjligheter att hålla häst, och till viss del egen bekvämlighet. Hästar är fortfarande designade för att äta och ströva större delen av dygnet, och sova några få timmar. Sen är de ju oerhört anpassningsbara, när vi ställer in dem i en box halva dygnet och begränsar både mat och yta utomhus så fixar de oftast det, mer eller mindre bra i alla fall.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Jamen hon var väl helklippt? Det är ju det jag säger, då har du ju varit där och "petat" i förutsättningarna för hästen, klart man måste anpassa det då. Men det handlar ju fortfarande inte om att hästen i sig är så skör att den inte klarar sig utan 800 gram täcken för att inte frysa. När man helklipper tar man ju bort exakt hela hästens förmåga att själv isolera sig.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Shixle
·
Utrustning Hejhej! Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten? Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken...
Svar
10
· Visningar
1 529
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp