Okej att ha innekatt!!??

_Amazing_

Trådstartare
Ja som frågan lyder , är det ok??

Satt nämligen och debatterade med min kompis för några dagar sedan om detta. Hon var absolut emot och såg det som ett djurplågeri i princip medan jag som vanligt inte riktigt visste vart jag skulle stå. Finns ju katter som gillar att vara inne medan andra inte vill. Kan inte så mycket om just dom olika kattraserna men måste ju bero på vilken raskatt man skaffar?? Hur gör ni om ni skaffar innekatt och den absolut inte trivs inne?? Säljer, utebur ??
Sen det här med att det luktar när man har inne katt. Jag har ALLTID tyckt det luktar lite speciellt när man har innekatt, antingen unket, instängt eller ofräscht på något sätt(kanske för att folk inte byter allt för ofta??). Har ju kommit mycket nytt man kan hälla i lådorna men hjälper detta? (det satt vi med och diskuterade nämligen)
Måste säga att jag själv varit väldigt sugen på att skaffa en ragdoll ett tag men blivit lite avskräckt.

Så vad säger ni kattfolket, hur tänker ni angående detta..??
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Mina är inne av den enkla anledningen att jag vill veta var dom är. Jag skulle aldrig släppa ut en hund eller häst vind för våg, så varför en katt?
Det är två "vanliga bondkatter" som är födda på landet, och det funkar felfritt. Har inte haft problem att hålla mina inne, och då har det ändå passerat en del katter med åren av olika anledningar (bl.a. varit jourhem).
Så länge man erbjuder klätter-/klösmöjligheter, mat, vatten, fräsch låda och aktivering så ser jag ingen anledning till att det inte skulle funka.

När det gäller lådan så kan man välja en bra sand, ha ett ordentligt tjockt lager och rengöra ofta så luktar den inte. I övrigt får man väl städa lite oftare än annars för att bli av med hårtussar (samt inse att svarta kläder inte är riktigt kompatibelt med de flesta katter)
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag har aldrig varit jätteförtjust i tanken på innekatter, men nu sitter jag här med 2st själv -den ena en omplacering som aldrig varit ute och den andra en katt som jag plockade upp från motorvägen som kattunge. Mina två funkar bra inne och jag tänker mig att de ska få möjlighet att gå ut senare -när jag flyttat till hus på landet (kommer dröja, men förr eller senare).
Jag tänker att man måste vara ärlig mot sig själv -visar katten att den inte trivs så ska man inte ha kvar den som innekatt utan omplacera till någon som har möjlighet att låta den gå ut.

Ang lukt så har jag också känt det hos en del, men där har man kunnat se att lådan inte är nytömd direkt..... Själv städar jag den varje dag.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Mina raskatter får vara ute tillsammans med mig. De får ha sele och koppel tills de har vant sig vid utemiljön och är kastrerade, sedan får de gå lösa på våra promenader och utforskande av skogsbacken bakom huset. Jag tycker att alla, även katter, ska få uppleva att vistas utomhus i naturen, åtminstone nån timme någon/några gånger i veckan när det är behagligt väder.

Att det luktar illa hos många kattägare beror på att de har för lite och fel typ av sand och rensar lådorna för sällan. Det beror alltså bara på kattägarens brist på kunskap och/eller brist på förmåga eller ork att sköta lådorna.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Ska också lägga till att jag anser att det är högst oansvarigt att släppa ut sina katter där det finns trafik. Katterna förstår inte hur trafiken fungerar.
I sele är det förstås annorlunda, det är berikande för katten att få se något nytt om den tycker att selpromenader är roligt.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Vi har 3 katter, de är inne katter som får gå ut när de vill. Har ingen kattlucka men de säger till när de vill ut och hoppar på dörren när de vill in.
De 2 gamla är bara ute korta stunder nu på vintern, går ut och markerar revir och sen snabbt in till värmen igen:p.
Ung kissen springer och runt och leker med hunden, jagar möss, klättrar och har sig när jag är i stallet, följer alltid med ut men kommer om kan kallar in henne :p

Tycker varken 100% ute eller inne katter har det så bra, men så klart så tycker man att ens eget sätt är bäst :p

Bor på landet med 30 väg och tågtrafik.
 
Senast ändrad:
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Min katt får komma och gå som han vill, han är trots det allra mest inomhus eller där jag är.
Vill han ut sitter han vid dörren, vill han in skriker han eller hoppar efter handtaget på dörren.

Jag ser också helst att han är inomhus på vinternätter och när det är väldigt kallt ute.
Men ute "måste" han vara, åtminstone några timmar per dag, för att inte riva huset.
Det finns katter som inte klarar av att vara enbart inne anser jag, eller ja, klarar och klarar, om jag hade haft ett megadjungelgym till honom inomhus..
Han river huset annars, har aldrig träffat en så speciell katt förut. Han har vägrat gå ut ett par dygn nu när det snöat och i dag fick han ryck och sprang bokstavligt talat rundor i taket av ren överskottsenergi ;) Han har aktiviteter så det räcker och blir över inomhus, och när han kan gå ut ser jag ingen anledning till att låsa honom inne och bygga artificiell natur där, när vi bor på landet och har skogen inpå knuten.

Han är både mattegris och hemma-kär av STORA mått så har svårt att se att han någonsin skulle gå någonstans "medvetet".
För mig är det självklart att katter (kastrerade, märkta, med halsband, alltså) ska få komma ut i naturen om man har möjlighet. Däremot skulle jag aldrig släppa ut en katt i stan eller i ett bostadsområde/nära stora vägar.

Ang lukt av innekatt har jag även låda inne, rensas den ordentligt 2 ggr per dag luktar den ingenting alls.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag har två huskatter, båda från katthem men med väldigt olika bakgrund. Den äldsta (7 år) har ett ädlare utseende och kommer från ett knarkarhem. Den lilla (fyller 1 i mars) hittades på soptippen. Vi bor två personer i en trea, ca 80 kvm.
Båda två fungerar utmärkt inomhus, så länge man aktiverar dem och ser till att det finns allt de vill ha (klösmöjligheter, leksaker, uppmärksamhet i alla dess former, mat, vatten, låda osv). Den lilla är lite galen emellanåt, men hon är ju bara bebis i huvudet fortfarande. Hon är dessutom extremt skygg, hon har inte kommit längre än att acceptera mig och husse. Vi får göra vad som helst med henne, men så fort det kommer någon på besök eller om det ringer på dörren så springer hon och gömmer sig.
Vi har precis börjat träna henne att gå ut, hon tycker det är fruktansvärt otäckt än så länge men hon lär sig. Den stora är van att gå i koppel men stannar ofta helst inne. Hon brukar lägga sig precis utanför dörren och ligga kvar där tills man bär bort henne :p

Jag är dessutom utbildad etolog, så jag har god koll på vad jag ska titta efter och på hur många olika sätt stress kan te sig.
Jag har träffat en katt som inte fixade innelivet. Han behöver gå ut och in som han vill. Vet han bara att det går att komma ut kan han med glädje ligga på soffan i flera dagar. Sen tar han en runda i skogen och kommer hem igen.

Som någon skrev högre upp, vi släpper inte ut andra djur vind för våg så varför katten?
Det är skillnad på att hålla djuren inspärrade och ha dem inomhus. Tar man ut dem regelbundet och relativt ofta, ser till att deras behov (såväl psykiska som fysiska) är uppfyllda och håller en lagom aktivitetsnivå så har jag mycket svårt att se att inomhuslivet skulle vara värre för en katt än för säg en hamster.

Och ang lukt från lådan. Enda anledningen till att folk vet att vi har katt när de kommer hit är att det ligger pälstussar i hörnen (långhårig katt som fäller och lat husse/matte som inte dammsuger så ofta som vi borde), ingen lukt. Däremot händer det att katterna drar ut en väldigt massa sand, och det är sjukt irriterande!
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Tja, min ena katt väljer själv att vara inne så frågar man henne så är det absolut okej. Hon har dessutom varit utekatt så hon vet vad hon missar så att säja.
Den andra går ut.

Han som går ut gör sina behov ute. Inne har jag två lådor och jag upplever inte att det luktar och jag hoppas verkligen att mina vänner skulle säja om jag av nån anledning blivit för ingrodd i lukten så att säja.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Anledningen till att det luktar hos en del är ofta pågrund av att dom rensar lådan för sällan, bara fyller på sand istället för att byta ut all sand med jämna mellanrum, fel sand, för lite sand.

Har haft innekatt förut, visade inget behov av att vilja gå ut. Kunde följa med ut om jag går ut på balkongen. Var jag inte ute på balkongen låg han innanför balkongdörren i solen.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Vi har 3 katter, de är inne katter som får gå ut när de vill. Har ingen kattlucka men de säger till när de vill ut och hoppar på dörren när de vill in.
De 2 gamla är bara ute korta stunder nu på vintern, går ut och markerar revir och sen snabbt in till värmen igen:p.
Ung kissen springer och runt och leker med hunden, jagar möss, klättrar och har sig när jag är i stallet, följer alltid med ut men kommer om kan kallar in henne :p

Tycker varken 100% ute eller inne katter har det så bra, men så klart så tycker man att ens eget sätt är bäst :p

Bor på landet med 30 väg och tågtrafik.

När jag hade min huskatt så, så sade jag att hon var utekatt. För mig är en utekatt en sån som får gå ut när den vill, medan en innekatt inte får göra det.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Det har inte hänt. Alla de innekatter jag har och har haft har mått alldeles utmärkt som innekatter, men det krävs såklart mer arbete från ägarens sida. Man måste anstränga sig för att ge katterna en stimulerande miljö.

Utomhus finns oändligt mycket stimulans för alla sinnen. Har man innekatter måste man liksom hela tiden jobba för att stimulera kattens alla sinnen. Hur mycket varierar självklart mellan individer, men det är klart mer ansträngande med innekatter än utekatter.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag tror att så länge man bor tillräckligt stort och utnyttjar hemmets yta så bra som möjligt, så kan i princip alla katter trivas bra som innekatter. Man får ju ha bra med klättergrejer, hyllor, leksaker och annat som de gillar. Har man balkong så kan man ju sätta nät för den och låta katten vara lite mer "som utomhus".

Själv kommer jag skaffa katt först när jag bor i villa och kan ha en "kattrastgård", alternativt skaffar jag katt tidigare men tränar den att gå i koppel ute. Det känns lite snällare. Att låta katten springa hur som helst ute skulle jag aldrig våga.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Håller med!
Mina katter trivs utmärkt som innekatter. De går ut i sele spmmartid, såhär års skulle de aldrig vilja sätta en tass utanför dörren.

Bor man långt ute på landet tycker jag det är okej med utekatter, inte annars. Jag bor i villa i samhälle o skulle aldrig ha katten ute lös, det finns så mycket olika faror + att jag själv avskyr att ha grannars kräk springandes på tomten, grävandes i rabatter osv. Vill inte utsätta mina grannar för samma sak, har man djur ska man ta ansvar för dem.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Har två innekatter, den ena går jag ut med i sele ibland. Där vi bodde innan hade vi kattlucka, katten med sele gick ut lite ibland men aldrig särskilt långt (vi bodde på landet). Den andra katten gick aldrig ut, satt på sin höjd i fönstret. Därför fungerar de bra som innekatter nu, de trivs med att titta i fönstret men vill inte gärna gå ut.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

KL

Att det inte luktar är bara en förnekelse, eller en vana. För folk som kommer hem till en som har innekatter så luktar det ju alltid lite i det rummet som lådan står..om inte annat så luktar ofta kattsanden och då man förknippar det med dåligt lukt så tycker man att det luktar också.

Folk som har kattlådan i badrummet kan jag bara inte med... det luktar såå ofräscht i kombination med fukt och värme.

Ska tillägga också att jag har innekatt :) En innekatt och två utekatter. Ute katterna är klart lyckligast :)
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

KL

Att det inte luktar är bara en förnekelse, eller en vana. För folk som kommer hem till en som har innekatter så luktar det ju alltid lite i det rummet som lådan står..om inte annat så luktar ofta kattsanden och då man förknippar det med dåligt lukt så tycker man att det luktar också.

Folk som har kattlådan i badrummet kan jag bara inte med... det luktar såå ofräscht i kombination med fukt och värme.

Ska tillägga också att jag har innekatt :) En innekatt och två utekatter. Ute katterna är klart lyckligast :)

Nej, det är inte bara förnekelse eller vana. Jag har för vana att fråga utomstående om det luktar kattlåda hemma hos mig (i det rum där lådorna står vilket de inte vet om eftersom lådorna är gömda i möbler) och de säger kontinuerligt nej. Skulle jag inte rensa och städa dem skulle det såklart lukta, men nu kastar jag all pellets var tredje dag och skrubbar lådorna med såpa=ingen lukt.

Mina katter skiter i princip luktfritt också. En av många fördelar med BARF.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Fast det är bullshit. Städar man lådorna o har mycket o bra sand luktar det inget.
Vi städar våra tre till fem gånger per dag.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Skitsnack.
Här hemma luktar det INTE kattlåda. Jag är superkänslig mot saker som luktar illa och känner direkt om jag behöver rensa eller byta sand. Luktar heller inget hos mina kompisar som har katt.

Vad har du att göra med ifall folk har kattlådor på toan? Bor du där? Nä då behöver du inte störa dig heller. Jag har otroligt svårt för folk som ska klaga på andras boende, passar det inte behöver man inte hälsa på.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 861
Senast: Sel
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 044
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 908
Senast: Alexandra_W
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 577
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp