Bukefalos 28 år!

Okej att ha innekatt!!??

Sv: Okej att ha innekatt!!??

OJ! Tagga ner lite. Du har väl inte mer rätt till dina åsikter än jag till mina.

Öm tå förstår jag.

Visste att ni skulle gå igång :). Kattmänniskor är speciella...luktfritt bajs..vilken planet bor du på.

Som jag skrev förnekelse. :D Det är därför ni reagerar så starkt också.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Klart det luktar om man låter skiten ligga.
Du är välkommen hit att sniffa runt om du inte tror mig
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag bor på planetendär man kan ge sina katter mat med så hög smältbarhet att det inte kommer ut så mycket och det som kommer ut stinker inte.(Det som främst orsakar lukt är när proteinet inte spjälkas utan kommer ut.)

Dessutom rensar jag lådorna och skrubbar som sagt var tredje dag. Ingen utomstående tycker att det luktar men du vet bättre trots att du aldrig varit här.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Konstigt, folk säger till mig ofta att det inte luktar nått här. Men vad vet dom mot dig liksom...
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Ja jösses. Du har rätt till din åsikt och tro men vi har uppenbarligen inte rätt till våran när vi säger att det inte luktar?

Det luktar när vi går på toa och skiter med. Precis som när katter skiter. Men ser man till att hålla lådan ren och fräsch, nej då luktar det inte mer än när en annan skiter. That's it.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Kattmänniskor är speciella...luktfritt bajs..vilken planet bor du på.

Du har inte speciellt mycket erfarenhet av barf, va? Det är en ENORM skillnad på skitfoderbajs och barfbajs. Jag lovar.

Och att komma med det där "Hundfolk/hästfolk/kattfolk är speciella..." :grin:

/Empirre, som inte har katt
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag har fyra katter, just nu är det ingen som går ut, de rynkar nosen och anser att det är alldeles för kallt. Inte ens kattpojken, med päls som ett ulligt får skulle avundas, går inte ut.

Det luktar INTE kattlåda hos mig.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag bor på planetendär man kan ge sina katter mat med så hög smältbarhet att det inte kommer ut så mycket och det som kommer ut stinker inte.(Det som främst orsakar lukt är när proteinet inte spjälkas utan kommer ut.)

Vi är nog grannar. ;)

Jag märker tydlig skillnad på nya lillkissen som äter barf och min gamla som envisades med att bara äta en sorts torrfoder. Jag märker aldrig att lillkissen har bajsat men jag ser det när jag städar lådan, vilket jag gör två gånger om dagen. När gammelkatten hade gjort nr 2 så fick jag omedelbart städa efter honom för det stank. :eek:
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Vi är nog grannar. ;)

Jag märker tydlig skillnad på nya lillkissen som äter barf och min gamla som envisades med att bara äta en sorts torrfoder. Jag märker aldrig att lillkissen har bajsat men jag ser det när jag städar lådan, vilket jag gör två gånger om dagen. När gammelkatten hade gjort nr 2 så fick jag omedelbart städa efter honom för det stank. :eek:

Ja, det är milsvid skillnad mellan BARF-skit och "vanlig" kattskit.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Precis. Visst luktar det när Malla går på toa (hon äter inte barf än) men en bra sand torkar ju ur bajset fort och lukten försvinner.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Intressant hur tråden svängde från innekattens väl och ve, till kattbajsets lukt :D
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Du vet väl att de flesta diskussioner slutar med bajs eller sex? :D

Ville bara tillägga att jag numer märker avsevärd skillnad på bajslukten efter att ha börjat med ett torrfoder utan spannmål.
Likaså med ena hunden som får enbart kött och nödvändiga tillsatser.

Det är verkligen en enorm skillnad, dom senaste dagarna har jag inte ens känt så mkt som en lite pust kattskit här hemma.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Knapplån

Jag måste fråga, finns det färskfoder till katt som det finns till hund?

Nej, men det håller på att tas fram av minst (antagligen av två) företag. Dessutom finns det färskfoder för hund som går att ge, med lite tillskott.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Min åsikt är att det är lika fel som att hålla en häst på box. Finns inget naturligt alls i att hålla katter inne, katter har mer rörelsebehov än många tror, de kan gå långt under ett dygn vilt/i frihet.
Det finns massvis av dokumentation hur inneliv påverkar exempelvis att katter får diabetes (inte en naturlig sjukdom för djur utan beror på stillasittande liv o felaktig kost), blir dåligt musklade och feta.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Vad intressant! Vad är det för tillskott som behövs och vilken sort är det man kan ge till katter?
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Min åsikt är att det är lika fel som att hålla en häst på box. Finns inget naturligt alls i att hålla katter inne, katter har mer rörelsebehov än många tror, de kan gå långt under ett dygn vilt/i frihet.
Det finns massvis av dokumentation hur inneliv påverkar exempelvis att katter får diabetes (inte en naturlig sjukdom för djur utan beror på stillasittande liv o felaktig kost), blir dåligt musklade och feta.

Felaktig kost och stillasittande liv, ja. Är det=innekatter menar du? Utekatter utfodras lika felaktigt som innekatter (de får samma skittorrfoder, ofta sämre) och nog kan de bli feta.

Innekatter kräver mer arbete, som redan har påpekats och det är inte svårt att undvika diabetes på innekatter.

Sedan kan vi diskutera hur "naturlig" miljö det svenska samhället är för katten...
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag tycker inte att det är något fel i att ha en innekatt som man märker trivs, är lugn och harmonisk och mår bra. Alla katter passar inte inne, precis som att alla katter inte passar som stallkatt eller liknande. Jag har min katt inne för att jag bor i lägenhet med trafik som passerar utanför hela dagarna. Att släppa ut en katt där den kan bli påkörd och där den får springa obevakat bland andra människor tycker jag är oansvarigt. Man kan inte lita på andra människor, det finns tyvärr många, både barn och vuxna, som inte skulle backa för att vara elaka mot ett djur...


Det absolut optimala skulle vara om jag bodde i ett hus på landet, där det inte fanns trafikerade vägar eller okänd människor. Då skulle jag gärna ha honom ute. Som det är nu så tycker jag att ha honom inne är bästa alternativet, och han är en sådan individ som mår bra av det. Han är lugn och nöjd, har inga stressbeteenden eller olater alls, busar en 10 minuter o dagen sammanlagt och vill ligga och gosa/slappa resten av tiden. Ibland sitter han i fönstret och spanar ut, men han verkar väldigt nöjd med att vara inne. Då har han ändå levt låång tid som omkringströvande hemlös katt, kanske är det lugnt och tryggt för honom att vara inne nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag är ingen typisk "kattmänniska" men vill ändå påstå att det inte luktar kattlåda hos mig alls, utom när han just gjort nr 2, och då tar jag bort det såfort jag känner det. Jag städar lådan 1-2 gånger per dag, och känner INGEN lukt, trots att jag har lådan på toaletten. Andra med känsliga näsor är hemma hos mig utan att känna någon äcklig lukt;)

Jag vet hur äckligt det kan lukta när kattlådorna inte städas tillräckligt, men att hålla det luktfritt med en katt är inga problem^^
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Våra Birmor är smala, smidiga o välmusklade. Kastrerade honor på 7 o 8 år, aldrig varit sjuka.
De flesta Birmor lever som innekatter o blir ofta upp mot 20 år, förklara det om det är så dåligt att vara innekatt.
Dessutom är inte innekatt = aldrig få gå ut. Skulle jag tvinga ut våra katter nu skulle de hata mig, men sommartid är de ute i sina selar flera timmar per dag om de vill.
Hästar är oxå gjorda för att ströva långt så då antar jag att du tycker det är fel att ha häst om man inte har den på lösdrift i en minst 100ha stor hage.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 967
Senast: Sel
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 056
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 962
Senast: Alexandra_W
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 638
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp