Bukefalos 28 år!

Okej att ha innekatt!!??

Sv: Okej att ha innekatt!!??

Fast det beror ju inte på innelivet i sig, utan på att katten får fel mat och inte aktiveras ordentligt?
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Om man ska jämföra en normalstor hästhage och hästens utrymme i förhållande till storlek med kattens storlek i förhållande till ett hem så vad är skillnaden? En katt utnyttjar dessutom höjd.
Jag bor på över 250 kvadratmeter. Har mina katter i förhållande till storlek mindre plats än en häst i hage på 2 hektar? Inte direkt. Mina har mer utrymme att rejsa runt på än en stor andel av sveriges hästar.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Dessutom som flera sagt, diabetes hos katt orsakas oftast av fel foder. Många foder i mataffären innehåller socker. Dessutom innehåller de flesta foder spannmål vilket även kan orsaka diabetes hos katt.

Sen kan man ju undra hur mkt negativt utelivet kan påverka en katt med. Köldskador, sår och skador från slagsmål, smittsamma kattvirus (Nej man kan inte vaccinera 100% mot alla), andra djur/människor som skadar dom, trafik, parasiter och nästan det värsta-risken att bli instängd och dö av svält/törst.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag tycker att frisk luft och utevistelse bör vara en naturlig del av alla levande djurs vardag. Därmed inte sagt att katter måste springa helt lösa ute men endast koppelpromenader tycker jag är för lite för katter liksom för hundar. Inomhus är sällan golven tillräckligt ohala eller långa för att kunna sträcka ut i en galopp.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Inomhus är sällan golven tillräckligt ohala eller långa för att kunna sträcka ut i en galopp.

Säg det till mina katter är du snäll... de galopperar hej vilt på golvet och på väggarna. Man får bra studs från väggarna.

Jag har lite svårt att jämföra hund med katt. Hundars jaktteknik går ju lite ut på att trötta ut sina bytesdjur (iaf större sådana) vilket innebär att de antagligen har ett behov av att springa i längre sammanhängande perioder. Något som är svårt att fixa inomhus. Katten däremot är ju en sprinter. Den smyger och attackerar. Den springer inte och tröttar ut sina bytesdjur. Katter spatserar, smyger och gör snabba ruscher. Betydligt lättare att fixa inomhus och ute i koppel.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Även om det är snabba ruscher så är de rätt långa? Mina drar iväg över hela gräsmattan och upp i ett träd, hur löser man det med koppel? Är du också sprinter? ;)

Antar att du lagt bra mattor inomhus då? för mina blir det iaf halt att byta håll och vända inomus, märker att de håller emot.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Även om det är snabba ruscher så är de rätt långa? Mina drar iväg över hela gräsmattan och upp i ett träd, hur löser man det med koppel? Är du också sprinter? ;)

Kattens typiska jaktteknik innefattar faktiskt inte långa ruscher utan väldigt korta. Den måste komma väldigt nära sina byten innan den kan ta sitt byte. Knäppruscherna löser jag dock med flexikoppel, extra förlängda.:D Det har slutat med att jag fått klättra upp efter ett par gånger.

Antar att du lagt bra mattor inomhus då? för mina blir det iaf halt att byta håll och vända inomus, märker att de håller emot.

Parkett överallt utom i kök och sovrum. Inga mattor med mattskydd under.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Klart de springer längre sträckor om dom kan, det gör väl alla djur? Men det betyder inte att de måste springa långt för att må bra.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Fast du, det är väldigt många hundar som endast får vara lösa i hundrastgårdar, om ens det. Dom som finns häromkring är (åter igen) i förhållande till storlek mindre än det utrymme mina katter har hemma.

Mina rejsar på helt fantastiskt bra här hemma. Dessutom har jag en äldre enorm kåk där man kan "gå runt" på nedervåningen så där kan de springa runt runt bäst de vill.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Då jag är uppväxt med en mamma som drivit raskattuppfödning under många år så är jag mer van vid innekatter. Det går inte att släppa ut dyrbara avelsdjur hur som helst för att ströva fritt. Däremot har de alltid haft gott om plats, en stor inhängnad altan och under den varma tiden gick de som uppskattade det i löplina ute..:laugh: Vi hade även en kattras som är känd för att vara stora, lata nallebjörnar som gärna sover bort halva livet..;)

Jag har under mitt vuxna liv sedan skaffat "bondkatter" som har varit mer aktiva och behövt gå ut för att få sina behov underhållna genom att jaga möss, springa fritt och klättra i träd. Alla mina har naturligtvis varit kastrerade då..:laugh:

För tillfället har jag endast två katter, en kastrerad hane på 11år som är kvar sedan uppfödningen, alltså en raskatt. Han har dåliga höfter och både ser och jag misstänker att han antingen ser eller hör lite dåligt. Han skulle inte överleva länge utomhus. Han tar gärna en tur på gräsmattan i sele på sommaren, lägger sej i nån solfläck på gräset och sover. Men inte mer.

Den andra är en 7 årig bondkatt som aldrig varit ute tidigare i sitt liv, men som ska få testa på det till våren som när det blivit lite varmare. Tror han kommer trivs med att få ströva lite på tomten och jaga möss (vilket han gör mer stor framgång inne i huset också..;))

Så, efter allt babbel så kan jag konstatera att jag tycker att det är helt okej med innekatter, man får se till individens behov helt enkelt.
Sen till saken med att kattlådor alltid luktar. När vi hade uppfödning hemma hade vi så mycket som 10 vuxna katter och folk som kom hem till oss var alltid så förvånade över att det aldrig luktade katt hemma hos oss. Allt handlar om hur noga man gör rent och vad man använder för sand. Vi har nästan alltid använt ett dyrare märke, det använder jag än idag och det luktar aldrig från våran kattlåda heller.

Mvh Domino_s
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Att andra inte sköter sina djur tycker jag inte är en ursäkt.
Mina vänner rastar inte sina hundar på det sättet och det tycker jag inte är tillräckligt.

Mina katter vill helt uppenbarligen springa rätt långa sträckor och även om de säkert överlever utan så vill jag ge de så optimal livsstil som möjligt.
Jag vill att de ska bli gamla och friska och motion är bra i det syftet.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Min utekatt blev 7,5 år, hon dog av njursvikt. Min ena innekatt blev 12 år, hon fick en tumör på lungan som tyvärr inte gick att operera.

Man ja, säkerligen är utekatter lite lyckligare. Det betyder dock inte att innekatter inte kan vara lyckliga, det är en gammal omodern myt. Det finns hästar som skulle vara lyckligare av att inte ha en begränsande hage och troligen skulle dina hästar röra sig på större yta om du inte hade nått staket.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Fast det handlar ju inte om att sköta sina djur rätt eller fel. En del hundar kan man inte släppa om man inte vill riskera deras liv eller andras och då är rasthagar enda möjligheten.

Om man anser att alla djur ska få utföra sina naturliga "behov", ja då får vi nog faktiskt sluta ha tamdjur överhuvudtaget. Hästar vandra många mil, de är INTE byggda för att ridas på, hundar bör ha många kilometer att ströva och jaga på, fåglar ska få flyga som dom vill, kaniner ska kunna gräva hur stora hål dom vill. Lantbruksdjuren är ju inte ens i närheten av något naturligt liv. Men ändå är det helt okej att hålla dem så för att vi vill ha kött och mjölk..
Tycker att det är lustigt att folk har sådana olika inställningar i hur naturligt liv ett djur behöver utifrån vad det är för art. Katten är den som det alltid snackas om att det är djurplågeri att stänga in, att de har ett behov av att vara lösa ute. Varför är kattens behov att få ströva fritt större än andra arter?

Det går inte uppfylla alla naturliga beteenden för tamdjur. Så är det bara.
Mina katter gillar sitt liv även om de inte får springa lösa ute och det är det viktigaste för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Tycker att det är lustigt att folk har sådana olika inställningar i hur naturligt liv ett djur behöver utifrån vad det är för art. Katten är den som det alltid snackas om att det är djurplågeri att stänga in, att de har ett behov av att vara lösa ute. Varför är kattens behov att få ströva fritt större än andra arter?

Jag tänker ofta på det där. Varför är jag så noga med att hunden inte får ströva fritt när hon faktiskt är den enda som kommer på kommando.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Fast det handlar ju inte om att sköta sina djur rätt eller fel. En del hundar kan man inte släppa om man inte vill riskera deras liv eller andras och då är rasthagar enda möjligheten.

Om man anser att alla djur ska få utföra sina naturliga "behov", ja då får vi nog faktiskt sluta ha tamdjur överhuvudtaget. Hästar vandra många mil, de är INTE byggda för att ridas på, hundar bör ha många kilometer att ströva och jaga på, fåglar ska få flyga som dom vill, kaniner ska kunna gräva hur stora hål dom vill. Lantbruksdjuren är ju inte ens i närheten av något naturligt liv. Men ändå är det helt okej att hålla dem så för att vi vill ha kött och mjölk..
Tycker att det är lustigt att folk har sådana olika inställningar i hur naturligt liv ett djur behöver utifrån vad det är för art. Katten är den som det alltid snackas om att det är djurplågeri att stänga in, att de har ett behov av att vara lösa ute. Varför är kattens behov att få ströva fritt större än andra arter?

Det går inte uppfylla alla naturliga beteenden för tamdjur. Så är det bara.
Mina katter gillar sitt liv även om de inte får springa lösa ute och det är det viktigaste för mig.

:bow::bow:

Det är också lite intressant tycker jag att det är just katter som många har så starka åsikter kring, när det också är katter som behandlas som mest vårdslöst i allmänhet när det kommer till våra husdjur. Det finns så många katter som ingen bryr sig om, som driver omkring på gator och förökar sig hej vilt, och knappast lever ett tryggt och bra liv. Det är bara att ta en titt på någon av alla katthem runt om i Sverige. Hur naturligt kan det bli för en katt i vårt samhälle? Och hur kan man då påstå att en älskad katt med gott om mat, kel, leksaker, värme och trygghet lider, för att den bor inomhus?


Just liknelsen med hästen tycker jag också är väldigt bra. Den är knappast gjord för att stå på box nattetid, eller gå tre och tre i hagar (som kanske är stora men knappast borde kunna bli tillräckligt stora), bli inridna och åka runt i hästtransporter på träningar och tävlingar. Det kan inte bli mer onaturligt för en häst. Ändå tror (och vet) jag att många hästar mår fantastiskt bra och lever väldigt värdiga liv, inte minst de som ägs av bukefalister, på samma sätt som en katt hos en ansvarsfull ägare kan leva ett väldigt bra liv.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Det finns nåt mellan himmel och helvete också.
Att jämföra djur blir alltid lite snett men jag tycker att alla djur har rätt att vistas utomhus fritt.

Att leva helt naturligt strävar jag inte efter men vissa saker prioriterar jag, frisk luft och möjlighet till att röra sig fritt är några av de. Jag känner ingen som aldrig låter sin hund vara fri och tycker det låter rätt märkligt.

Jag vet heller inget annat djur som det är ok att förvara inomhus i 20 år.
Men alla gör som de vill, jag gör det jag tror är rätt.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Klart katterna kan vara lyckliga inne, jag tycker ändå det inte är sunt att stänga in djur och inte erbjuda frisk luft.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 967
Senast: Sel
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 056
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 963
Senast: Alexandra_W
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 639
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp