Bukefalos 28 år!

Okej att ha innekatt!!??

Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag känner ingen som låter sin hund vara ute fri!!
En lös hund har ett psykiskt koppel, för att kunna ha en hund lös krävs det att hunden lär sig hålla koll på ägaren och hålla sig närheten. Det finns inga tamdjur i sverige förutom katten som tillåts gå ute FRI, som den själv behagar utan begränsningar. Hundar får inte ens springa lösa i skog och mark halva tiden om året. Alla andra djur hålls i inhägnader.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Men många av oss erbjuder ju innekatterna frisk luft? Min Malla är ute flera gånger dagligen på uteplatsen. Sommartid får min/mina möjlighet att sova ute om det är varmt nog att ha dörren öppen.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Ja? jag har inte skrivit nåt om det. Jag har skrivit vad jag tycker är ok/inte ok. Det är min åsikt, att våra skiljer sig åt är ingen nyhet?

Shark, "psykiska koppel" blir bara tramsigt. Du fattar vad jag menar.
Möjlighet att vistas utomhus utan koppel på sig. Mao har jag inte sagt att en hage inte är ok eller "psykiska koppel".
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Äter du kött och mjölk? Bär ylle eller läderkläder? Ja då har du sagt ok till att djur vistat på samma plätt inomhus större delen av livet.

Allt är inte svart eller vitt. Djur kan med rätt skötsel ha ett alldeles utmärkt liv utan att vara ute lösa.

Det är inte alls tramsigt att säga att katten är det enda djuret som får lov att vistas utan begränsningar ute.
Det är inte tramsigt att säga att en hund har ett psykiskt koppel. För det har den i form av begränsningar där människan sätter gränser.

Men vi har haft denna diskussion förr och du har din stenhårde åsikt och har inte förmågan alls att se till individer.

För mig är det fullkomligt otänkbart att släppa ut djur utan minsta ansvar. De stör andra, är en trafikfara och kan skada sig/dö. Men jag kan ändå förstå att en del individer mår bättre av det och vill folk ta riskerna så varsågoda. Jag påstår inte att dom är oansvaliga och djurplågare ens när deras val att släppa ut katten ensam orsakar att den blir instängd och svälter ihjäl.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Ja jag äter kött men köper inget från djur som inte får gå ute, det är rätt lätt att kolla idag. Inget kan göra allt men alla kan göra något och två fel gör inte ett rätt.

jag har en katt som inte så gärna går ut på vintern, hon vänder nästan direkt om det är kallt. Men jag erbjuder henne det och sommartid äääälskar hon att vara ute, liksom min häst eller de flesta djur.

Jag svarade på ts fråga och för mig är det ett självklart nej.

det där med psykiskt koppel var bland det knäppaste jag läst på buke.
Stallhunden strövar fritt på gården liksom katten. Vart nånstans är hundens koppel starkare än kattens? de båda rör sig bara inom gården och går in och sover på kvällen.

Jag har själv jobbat på försäkringsbolaget och sett vad vanligaste sjukdomarna/skadorna beror på. Om det var nyttigt att endast vistas inomhus skulle de inte vara fullt så vanliga eller hur?
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

o hur många anmäler till försäkringsbolagen att deras katter blivit överkörda?

Rätt säker på att det är rätt få då de flesta oansvariga ägare även saknar försökring på sina katter, det är ju bara att hämta hem en ny.
Har en fd granne som fick fem katter överkörda inom ett år, brydde sig inte ett smack utan tog bara hem en ny varje gång, ingen ovanlig inställning alls.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Men snälla du, hur många av sveriges hundar bor på gård och kan gå som de vill?
Verkligheten är att de flesta får komma ut på promenader och på dem vara lösa och enligt sveriges lag så får hundarna inte springa i skog och mark halva året och andra halvan så gäller såklart att de inte får jaga eller störa andra heller. Mina går lösa på promenader men dom får ju hålla sig i närheten. En katt släpper man ut och den får gå precis som den känner. Det får inte din gårdshund kan jag tro, om den skulle vilja knalla iväg en mil till en annan gård så skulle det inte vara så önskvärt va?

Förstår inte vad som är så knäppt med det psykiska kopplet??!? Det är ju så, när man går med sin hund lös på promenad så har den vissa gränser att hålla sig till, den får inte springa iväg hur långt eller vart den vill. Det får en katt man släpper ut genom dörren och stänger.
Enligt lag får som sagt hundar inte springa lösa och riskera att störa vilt under halva året, om de är lösa så ska de hållas som om de vore i koppel.

Jämförelsen med lantbruksdjur är att djuren kan ha det bra, även om möjligheterna att hålla dem inte helt stämmer överrens med deras naturliga behov. Kor tex måste enligt lag vara ute 12h/dag 3 månader i streck. Lätt uträknat så får de enligt lag stå på samma plätt fastbundna 10,5 månader om året. Inte optimalt på något vis.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

säkerligen inte men av innekatter som är försäkrade har skrämmande många sjukdomar som kommer av inaktivitet/fel mat och ohälsosamt leverne.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

klart inte alla hundar är gårdshundar men jag förstår inte ditt resonemang, att om nån stänger in sin hund är det ok att stänga in sin katt. Har du innehundar? är det ok? eller vad skiljer de mot din katt?

mina katter håller sig i området runt huset, de tar en långpromenad nån gång per år men oftast ser man dem från fönstret. Så uppenbarligen har de också ett "psykiskt koppel".
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Det jag ifrågasätter är vad det är som gör att katten anses ha större behov att röra sig helt fritt ute jämfört med andra arter.
Alla andra är begränsade av hagar, koppel osv. Men inte katten. Den måste få full frihet ute?
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Nämen precis. Vilket Pontevecchio liksom de flesta aldrig ger ett svar på, utöver "det är inte samma sak" eller "det går inte att jämföra". Äh, jo, det går visst att jämföra.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

jag tror inte levernet är så mycket bättre hos utekatter, skillnaden är bara att de inre kommer med i statistiken.

Jag växte upp på landet, flera gårdar i närheten o drösvis med katter, fick de mat var det den absolut billigaste som gick att få tag i. Minst ett femtiotal blev överkörda varje år bara på vår väg, blev ngn katt sjuk var det nackskott eller självdö. Inte åker man till vetrerinären med en katt. Den inställningen finns ju även här på buke, syntes senast i "ge upp" tråden, "katter finns det så man kan sanda med" Så det är uppenbarligen ingen skillnad i dag mot då.

I min familj hade vi ute katter, den äldsta blev tio år, de andra blev sjuka eller överkörda. Min familj få ändå ses som human som faktiskt lät veterinär avliva även om det inte var tal om att kosta på dyra behandlingar.
Skillnad med hundarna, de var dyra fina bruks o utsällningshundar som självklart var ordentligt försäkrade.
Då tyckte jag inte det var ett dugg konstigt, alla gjorde ju likadant. Nu däremot har jag en helt annan syn på katter o deras värde, just därför aläpper jag inte mina vind för våg.

Jag har haft utekatt, han avlivades pga njursvikt när han var fem år hade med honom hemifrån o var till en början inte så noga med foder men blev det under åren men det hjälpte inte tyvärr.

Nuvarande katter är sju o åtta år, har alltid varit innekatter o aldrig haft en endaste sjukdag.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Ja självklart går det att jämföra. För alla djur är skapta att ströva fritt. Ärligt talat ser jag ingen större skillnad på en katt som bor inne som får aktivering och en häst som vistas i stall och hage. Samma miljö hela tiden och begränsat utrymme. Tar man då ut sin innekatt på promenader i sele så kan det jämföras med uteritter. Så anser jag iaf.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Fine, med det resonemanget säger ni att
*hästar kan stå på box dygnet runt, lite motion i ridhuset räcker.
*hundar kan leva inomhus och endast gå nån koppelpromenad nån gång i månaden.

härlig djurhållning :)
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

nej hästen får inte gå ut och absolut inte springa fritt.

dina hundar är kanske lättast att jämföra? en promenad ibland räcker väl fint?
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

men vi skulle ju jämföra djuren rakt av sa du? blir det inte så?
om katten endast får vistas inomhus, ev med nån promenad ibland är det väl samma sak?
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

men faktum är fortfarande att bland innekatter är sjukdomarna relaterade till deras leverne. Om man nu är så rädd om sina innekatter, varför låter man dem drabbas av fetma, diabetes, förgiftning av växter osv osv?
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag har inte någonstans sagt att ett liv för en katt som lever inne hela livet är otpimalt för alla katter. MEN de kan ändå ha ett bra liv! Som jag sagt innan så kan vi ej ha tamdjur alls om man måste uppfylla alla djurens naturliga behov. Det viktigaste är att man ser till att individen mår bra och får det den behöver. Långt ifrån alla katter gillar att vara ute ensamma eller ute alls.
Min fråga har hela tiden varit följande, obs, förtydligar!!!!!
Vad är det med katten som gör att den har större behov att vara ute FRI UTAN begränsningar jämfört med andra arter. NU talar jag generellt, varför man har den synen på katter mem inte andra djur. Jag tror absolut man kan ge en katt ett bra liv trots att dom inte får gå ute FRIA. Man kan berika djurets liv på andra sätt. Hästar och hundar tränar man tex. Vilket inte är något naturligt alls.

Vad det gäller mina hundar så ligger inte fokus på promenader, nej. Eftersom jag anser att hunden mår bättre av att man lägger ner mer tid på träning och aktivering. Så mina stackars hundar får ibland nöja sig med rastningsrundor dom dagar vi tränar mkt. Stackars djur.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 061
Senast: Sel
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 084
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 992
Senast: Alexandra_W
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 690
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp