Okej att ha innekatt!!??

Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag själv bor ju på 250 kvardrat så jag vill nog påstå att mina katter har gott om yta att röra sig på. Inga av mina katter är överviktiga.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Råden som ges här, tidig kastration, innevistelse och ordentligt fet mat är i mina ögon ingen bra kombo för en smal och välmående katt.

Självklart gäller inget i alla fall, det säger sig väl självt?

1. På vilket sätt är tidig kastrering jämfört med lite senare dåligt för en katt? För jag antar att du inte tycker att katterna ska hållas fertila om dom inte ska gå i avel?

2. Har sällan sett någon här som förespråkat innevistele, snarare att katten inte bör gå lös ute. Stor skillnad.

3. Vad är det för någon ordentligt fet mat som förespråkas? :confused: Tycker mest det är blötmat folk får tips om när dom frågar efter bra mat.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Hälsa bygger på motion, innemiljö erbjuder inte tillärckilg yta och stimulans för att bygga bra kondition. Men detta kommer många av hävda att era katter visst har så kanske dags att lägga ned diskussionen?

Återigen, jag svarade på ts fråga. Det måste man få göra även om man inte tycker som er? Eller ska detta bara vara ett forum för innesittande raskatter?

Tror du alla som har "innekatter" här har raskatter?
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Råden som ges här, tidig kastration, innevistelse och ordentligt fet mat är i mina ögon ingen bra kombo för en smal och välmående katt.

Självklart gäller inget i alla fall, det säger sig väl självt?

Hur påverkar tidig kastrering menar du? Kastrerade katter, oavsett när de kastreras, har lägre energibehov relativt okastrerade.

Att sedan ge blötmat eller BARF som innehåller det katten har evolverat till att äta är ett mycket bra sätt att hålla katten frisk. Finns en hel del forskning som visar att det är positivt för att förebygga både FUS, fetma och diabetes. Något som börjar komma ikapp lite (men det tar för lång tid).

Sedan gäller alltid att inte stoppa i katten fler kalorier än den förbrukar. Inne eller ute.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

De råda som brukar ges här är blötmat o aktivering av katten.
Tidig kastration ser jag bara fördelar med.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

men faktum är fortfarande att bland innekatter är sjukdomarna relaterade till deras leverne. Om man nu är så rädd om sina innekatter, varför låter man dem drabbas av fetma, diabetes, förgiftning av växter osv osv?

Den enda av de katter vi haft som drabbats av diabetes var faktiskt vår utekatt. Han fick det när han var 17 år och lite smått gaggig. Dock inte tjock.

Varför utsätter man sin katt för risken att plågas ihjäl av illvilliga människor, bli överkörd, frysa ihjäl inlåst någonstans, förgiftning, fetma osv osv?
 
Senast ändrad:
Sv: Okej att ha innekatt!!??

1. jag säger inte att tidig kastration är fel men fler borde inse att det också sänker energibehovet, precis som Sandros skriver.

2. Jag tycker barf är bra, mina katter lever själva mestadels på kött.
Men har man en katt som inte rör sig måste man inse att behovet kanske inte är så stort och vill man inte ge mindre mat får man ge dietmat.

Jag baserar det jag säger på det jag läser här och bilder som folk lägger upp.

och återigen till slut, livet är farligt att leva. Att leva instängd omgiven av bomull för att inte utsätta sig för risker är inte att leva enligt mig, det är att vara.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

I början av tråden skriver du om vikten av stimulera sina innekatter, att bara vara inne inte räcker. Tror du att många som har innekatter gör det?

De flesta jag sett har kanske ett klätterträd och sen får katten liksom fixa sin aktivering själv.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Förvisso innehåller livet en massa risker. Men risken att gå en långsam och plågsam död tillmötes är INTE en risk jag är beredd att utsätta något av mina djur för.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

I början av tråden skriver du om vikten av stimulera sina innekatter, att bara vara inne inte räcker. Tror du att många som har innekatter gör det?

De flesta jag sett har kanske ett klätterträd och sen får katten liksom fixa sin aktivering själv.

Då känner vi olika folk helt enkelt. De jag känner är väldigt engagerade i sina innekatter. Inte sällan har de flera vilket ju underlättar eftersom katterna då (om de trivs tillsammans) aktiverar varandra.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

1. jag säger inte att tidig kastration är fel men fler borde inse att det också sänker energibehovet, precis som Sandros skriver.

2. Jag tycker barf är bra, mina katter lever själva mestadels på kött.
Men har man en katt som inte rör sig måste man inse att behovet kanske inte är så stort och vill man inte ge mindre mat får man ge dietmat.

Jag baserar det jag säger på det jag läser här och bilder som folk lägger upp.

och återigen till slut, livet är farligt att leva. Att leva instängd omgiven av bomull för att inte utsätta sig för risker är inte att leva enligt mig, det är att vara.

Mig veterligen blir inte katter tjocka av protein utan av kolhydrater. Men du förespråkar alltså dietmat (vad du nu menar med det?) framför barf/bra blötmat till överviktiga katter?
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Kan det vara för att du verkar inom aveln och känner folk som lever för katterna på ett annat sätt?

Mina katter är systrar och har bott ihop sen dag 1, det händer att en av dem jagar den andra(på bus) men jag kan inte säga att de aktiverar varandra så särskilt. Men det kanske är bättre med hanar i det avseendet?
 
Senast ändrad:
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Kan det vara för att du verkar inom aveln och känner folk som lever för katterna på ett annat sätt?

Mina katter är systrar och har bott ihop sen dag 1, det händer att en av dem jagar den andra(på bus) men jag kan inte säga att de aktiverar varandra så särskilt. Men det kanske är bättre med hanar i det avseendet?

Antagligen. Det är klart att de erfarenheter vi har av innekatter/utekatter speglar den syn vi har på dem. Jag vet att innekatter kan fara väldigt illa, det betyder dock inte att jag ogillar fenomenet att ha innekatter eftersom jag vet att det också kan vara väldigt bra.

Precis som att jag vet att det finns utekatter som far väldigt illa, men jag är fortfarande öppen för att det kan vara bra under vissa omständigheter.

Det är inte svartvitt för mig. Det finns nyanser av allt.

Vad gäller aktivering av varandra vet jag inte om kön spelar roll. Tror det handlar mer om personkemi. Jag har tre honor (en 1-åring, hennes mamma och hennes mormorsmor) och de leker med varandra. Jag har hjälpt köpare att omplacera syskon de köpt tillsammans för att det har skurit sig mellan dem i vuxen ålder. Det beror nog på många olika faktorer hur pass väl katter går ihop och om de har någon glädje av varandra.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Mina katter skulle verkligen hata mig om jag tvingade dem att gå ut såhär års.

De leker massor ihop, är kastrerade honor. Titta gärna i bildtråden, inte det minsta tjocka tvärtom.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Såhär års är inte mina ute så mycket heller, den ena är ute i max en kvart åt gången.
Hon är hellre inne och öppnar klädkammardörren, byrålådor och annat hyss så matte får städa efter henne. Men på sommaren däremot ligger de båda ute på gräset och njuuuter.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

protein är också energi, ett överskott av det kommer resultera i en viktuppgång.

Jag rekommenderar inte nån särskild sorts mat utan till dietmat räknar jag mat med lägre fett och kaloriinnehåll.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 861
Senast: Sel
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 044
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 908
Senast: Alexandra_W
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 577
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp